Twijfel aanschaf Processor

Pagina: 1
Acties:

• BaseM
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-10-2024
Beste medetweakers.

ik ben aan het twijfelen voor welk nieuw systeem ik wens. Ik heb er 2 op het oog. Momenteel bezit ik de volgende setup.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom X4 9950 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Asus M4A785D-M PRO€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5/2G€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silent Pro M700€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 series Pro 128GB€ 115,-€ 115,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 115,-

En ben ik aan het twijfelen over of een AMD of Intel setup.

De AMD setup zal eruit komen te zien met deze processor en moederbord
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6350€ 114,12€ 114,12
1Asus M5A97 EVO R2.0€ 87,45€ 87,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 201,57

En voor het Intel systeem de volgende componenten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 196,60€ 196,60
1Asus Z87-PLUS€ 146,50€ 146,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 343,10

Het voornaamste wat ik wil met mijn setup zijn de volgende bewerkingen:
- Het sneller (indien nodig repareren) en uitpakken van rar bestanden. (30-50 gb)
- Het sneller bewerken van HDVideo bestanden
- Meerdere programma's openen
- Huis, tuin en keuken internet gebruik
- Het overclocken vindt ik niet interresant (daarom ook een intel zonder K)
- Spelletjes spelen doe ik helemaal niet
- Heb ook meerdere HDD van samsung voor met HT (verbonden met een Dune)
- Wat ook belangrijk is, dat ik 2 x PCI (1 x voor een Intel netwerkkaart) en 1 x PCI-e voor een Sata Raidcontroller op het moederbord kan plaatsen. Bij deze twee is dat mogelijk, waarbij de Z87 al een Intel netwerkaansluiting heeft.
- qua budget kan allebei, en kijk ik ook niet naar. (is max zo'n € 400,-- voor een processor en MB)

Aangezien ik flink wat gelezen heb of dit forum en diverse buitenlandse fora twijfel ik eigenlijk nog meer :)
De een zegt dat de AMD het beste is voor meerdere toepassingen tegelijk het beste is, de ander verteld dat dat niet uitmaakt met een Intel I5. Eigenlijk stond mijn keuze alvast voor de Intel, na weer wat gelezen te hebben toch maar weer de AMD... zucht wordt moe van mezelf.

Dus toch uiteindelijk maar besloten om er en topic van te maken.

• KetchupFTW
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-12-2022
Je tweede setup is bijna 2x zo duur, dus het lijkt me logisch welke beter zal zijn voor bovengenoemde taken.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

(jarig!)
Persoonlijk zou mijn voorkeur naar intel gaan, als je kijkt naar prestaties, energieverbruik, en persoonlijke voorkeur. Echter kost die extra kracht je ook iets meer, en of het in de praktijk echt merkbaar sneller gaat bij videoeditting (en zeker met huis/tuin/keuken geknutsel) is denk ik zeer de vraag.

Ik zou de verhouding wel even recht trekken en bijvoorbeeld dit bord:

pricewatch: Gigabyte GA-H87-HD3

suggereren, dan is het prijsverschil al een stuk minder. Heb je ook voldoende genoemde aansluitingen, en heb je een gat van ~80 euro welke m.i. de i5 wel waard is.

• BaseM
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-10-2024
KetchupFTW schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 14:13:
Je tweede setup is bijna 2x zo duur, dus het lijkt me logisch welke beter zal zijn voor bovengenoemde taken.
Dat was dus juist ook mijn vraag. Aangezien er op diverse fora wordt aangegeven dat de AMD bij meerdere programma's toch wat sneller is als de Intel. (maar ja andere zeggen weer van niet)

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

(jarig!)
BaseM schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 14:27:
[...]

Dat was dus juist ook mijn vraag. Aangezien er op diverse fora wordt aangegeven dat de AMD bij meerdere programma's toch wat sneller is als de Intel. (maar ja andere zeggen weer van niet)
Benchmarks zoeken voor je specifieke programmas ;) Normaliter mag deze i5 in het grootste deel van software welke zwaar op CPU leunt zeker niet onder doen aan de fx6350.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou gaan voor een Intel setup ivm Quick Sync. Met Quick Sync kun je zo'n 50% sneller beeldmateriaal renderen. :)
Overigens dit hele gebeuren met een goedkoper moederbord, neem bijvoorbeeld een ASRock plankje, met B78 chipset. Check dan wel even of het moederbord Quick Sync support heeft. Je kan iig voor < 100 euro een goed moederbord hebben die bij je wensen past. :) Ik weet alleen even niet meer welk type het was van ASRock. :)

[ Voor 61% gewijzigd door CH4OS op 06-07-2013 14:37 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Moet je Quick Sync wel willen gebruiken natuurlijk, zover ik weet is hw cpu encoding nml. nog steeds superieur. Maw; als Quick Sync niet de de door jouw gewenste kwaliteit levert heb je er niets aan.

Je zwakste schakel met unrar/quickpar etc. is nog altijd de harddisk. Rauwe doorvoer is wel lekker met video-materiaal, niet zozeer bij het verwerken/editen (daar is 1 hdd al rap genoeg voor) maar wel voor de eerstgenoemde taken. Een Raid-0 of Raid-5 array heeft dan de voorkeur. Boven de snellere cpu, ja zelfs boven een kleine SSD waar je toch amper iets op kwijt kan. tenzei je er genoeg aan hebt natuurlijk.

[ Voor 51% gewijzigd door Madrox op 06-07-2013 18:43 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1