• Jayden1984
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-09-2021
Beste leden van Tweakers,

Na deze site altijd gevolgd te hebben en veel informatie te hebben opgepikt, heb ik nu zelf enkele vragen waarbij ik jullie hulp goed kan gebruiken. Het gaat om het volgende:

Ik heb een Full - HD LCD TV (LG 42LH5000). Het beeld is super, alleen vraag ik me heel vaak af wat nou de beste beeldverhouding is die je kunt instellen. Ik heb het dan bijvoorbeeld over de beeldverhoudingen Scannen, Origineel, 16:9 enzovoort.

Wanneer ik scannen heb ingeschakeld, zie ik dat ik vaak meer "beeldruimte" krijg dan bij welke andere instelling dan ook, echter bij films die ik afspeel vanaf mijn mediaspeler (MKV bestanden) merk ik dan dat ik zwarte balkjes krijg onder en boven. Wanneer ik deze dan zet op origineel of 16:9, zie ik het wel beeldvullend. Wanneer ik echter 16:9 inschakel bij bijvoorbeeld Scannen.

Ook op de Xbox en de PS3 speelt zich dit. Op de Xbox zie ik bij scannen ook meer beeld, maar als ik dan 16:9 doe, lijkt het soms wel scherper te zijn, echter is ook duidelijk te zien dat het beeld ietsje ingezoomd wordt.

Een hoop vragen dus. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Alvast bedankt! :)

Groeten.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-12 21:17

job

origineel geeft het scherpste beeld.
Ja, dat levert wel zwarte balken op bij mkv's blurays (of juist zwarte kolommen bij 4:3 beeld).

Je kan het beeld beeldvullend maken, maar dan verandert je verhouding, of je gooit een deel van het beeld weg.
Ik zelf wil het scherpste beeld in de juiste verhoudingen en heb dus zwarte balken bij blurays.

[ Voor 69% gewijzigd door job op 06-07-2013 13:55 ]

• Jayden1984
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-09-2021
Dank je wel voor je reactie.

Met origineel pakt ie dus in principe de beeldverhouding van het signaal dat ie doorkrijgt neem ik aan?
Want dat zou ie bij scannen dan toch ook moeten doen?

Is het dan ook niet meer nodig om te schakelen wanneer je de xbox of ps3 inschakelt?

Bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Jayden1984 op 06-07-2013 22:49 ]

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:42
Volgens mij geeft scanning (just scan) 1:1 pixel mapping. Dus dan zou je die moeten kiezen.