Imac early 2008 vragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 526900

Topicstarter
Hallo. Ik ben komende maandag in het bezit van een iMac uit 2008. Voor een héle lage prijs ( niet de absurde gemiddelde 650 euro waar ze op marktplaats voor bieden) Deze heb ik nog niet in het echt gezien, maar waarvan ik hem koop heb ik altijd positieve ervaringen mee gehad, dus ik vertrouw het zooitje wel. ( hij is bij hem gekomen voor een reparatie wat enkel herstellen van het systeem was, verder heeft hij er een 1 TB schijf in gezet.)

Maar nu een paar vragen.

1. Hij komt uit 2008. hebben mensen die een iMac hebben uit 2008 nu problemen met dat ding in verband met ouderdom? Hij word leeg aangeleverd op Leopard.

2. Moet ik er meer RAM in zetten/ laten zetten? Ik wil hem wel namelijk het liefst upgraden naar Mavericks als deze beschikbaar is, maar ik las verschillende verhalen dat het het huidige RAM hij er niet beter van gaat worden. Is dit aan te raden en is dit goedkoop?

3. Hoe zit het met assecoires. De magic mouse, een nieuwere toetsebord. Werken deze op deze versie van de iMac?

Ps. Dit is mijn eerste post hier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gymaroe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-08 17:36
Dit zijn wel wat weinig gegevens.

De 2008 modellen zitten juist op de wip of Mountain Lion er nog op kan (en dus dadelijk Mavericks)
Als het een Core 2 Dual is de kans vrij groot dat het kan.

de 24" 2008 modellen hadden wat videokaart problemen Radeon HD 2400 en 2600 pro, maar daar is een werkende oplossing voor.

De 2008 modellen zullen soms 3GB of 6GB ram ondersteunen.

Muis en toetsenbord werken als de Bluetooth het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zie hier de specificaties van de vroege 2008 iMacs. Verwacht geen snelheidsmonster met dit apparaat, maar voor normaal huis-tuin-en-keuken-gebruik zal het apparaat nog prima voldoen.

http://support.apple.com/kb/sp485

Overigens, een "hele lage prijs" terwijl er elders "absurde gemiddelde 650 euro" voor wordt gevraagd. Vergeet niet dat wanneer het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het over het algemeen te mooi om waar te zijn. Maar als je het vertrouwd, waarom niet.

Afhankelijk van het model zit er standaard dus 1 of 2 GB aan RAM in, OSX vindt het wel lekker om wat extra RAM te hebben. Zoek wat verder om te ontdekken wat je het best kunt doen. Er zijn voldoende posts van mensen die de aanbevolen maximum geheugen van Apple overschrijden, maar zoek even goed uit of dat ook geldt voor jouw toekomstige Mac.

Kortom: vraag het typenummer van de iMac en doe wat meer onderzoek en het zou niet zo lastig moeten zijn om jouw vragen te beantwoord te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
En gelijk de 1TB vervangen voor een SSD en het beesje kan jaren mee voor al het thuis gebruik :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DAzN schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 16:15:
Zie hier de specificaties van de vroege 2008 iMacs. Verwacht geen snelheidsmonster met dit apparaat, maar voor normaal huis-tuin-en-keuken-gebruik zal het apparaat nog prima voldoen.

http://support.apple.com/kb/sp485

Overigens, een "hele lage prijs" terwijl er elders "absurde gemiddelde 650 euro" voor wordt gevraagd. Vergeet niet dat wanneer het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het over het algemeen te mooi om waar te zijn. Maar als je het vertrouwd, waarom niet.

Afhankelijk van het model zit er standaard dus 1 of 2 GB aan RAM in, OSX vindt het wel lekker om wat extra RAM te hebben. Zoek wat verder om te ontdekken wat je het best kunt doen. Er zijn voldoende posts van mensen die de aanbevolen maximum geheugen van Apple overschrijden, maar zoek even goed uit of dat ook geldt voor jouw toekomstige Mac.

Kortom: vraag het typenummer van de iMac en doe wat meer onderzoek en het zou niet zo lastig moeten zijn om jouw vragen te beantwoord te krijgen.
Om wat duidelijker te zijn: Een collega van mijn pa doet als hobby pc's repareren. Hij had een iMac ter reparatie aangeboden gekregen ( terwijl het alleen een opnieuw installeren de oplossing was, tenminste ik begreep dat het enige probleem een soort '' vraagteken'' bij opstartten was, wat weg was na nieuwe installatie van Leopard. Verder geen gekke (?) dingen ) Diegene waar deze iMac van was hoeft hem niet meer terug.
Echter heeft deze man niks met iMacs, dus hij hoefde hem niet meer. Hij heeft in het verleden mijn huidige PC gemaakt ( videokaart was kapot..) mijn PS1 gemaakt. En nog wat dingen die van mijn pa zijn ( beeldschermen, digitale ontvangers, nog meer zooi.)

En omdat ik dus een zoon van zijn collega ben mocht ik hem spot goedkoop overkopen. Ik heb ook alvast snow leopard gekocht ( ik weet niet of dit op een illegale manier kon, maar het zekere voor onzekere en dan maar wat betalen voor legale software, gekocht via online apple store.)

Het is het 24 inch model, wat zou betekenen dat hij de '' beste ''specificaties heeft van die serie uit dat jaartal. INCL een 1 TB HDD. want die heeft de ''reparateur'' erin gezet.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 526900 op 06-07-2013 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:48

PBP

Ik heb dezelfde iMac. Het is de iMac 8,1. Er zijn 2 versies van de 24inch. Eentje met ATI HD2600 videokaart en één met de Nvidia 8800GS. Ik heb de versie met de ATI HD2600, hier moet je sinds Snow Leopard wel een fix voor de videokaart installeren anders loopt je systeem vast na x aantal tijd. Apple heeft sinds OSX 10.6.3 een update uitgevoerd van de drivers en sindsdien loopt hij vast. Apple weigert het op te lossen dus is de enige fix, een oude videokaart driver terug te zetten van 10.6.2.Zie dit topic. Als die iMac een 8800GS heeft zou ik daar helemaal niet aan beginnen want die geeft helemaal een hoop ellende. Deze iMac kan gewoon Mountain Lion draaien en binnenkort Mavericks. Maximale ram wat er in kan is 6GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PBP schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 16:58:
Ik heb dezelfde iMac. Het is de iMac 8,1. Er zijn 2 versies van de 24inch. Eentje met ATI HD2600 videokaart en één met de Nvidia 8800GS. Ik heb de versie met de ATI HD2600, hier moet je sinds Snow Leopard wel een fix voor de videokaart installeren anders loopt je systeem vast na x aantal tijd. Apple heeft sinds OSX 10.6.3 een update uitgevoerd van de drivers en sindsdien loopt hij vast. Apple weigert het op te lossen dus is de enige fix, een oude videokaart driver terug te zetten van 10.6.2.Zie dit topic. Als die iMac een 8800GS heeft zou ik daar helemaal niet aan beginnen want die geeft helemaal een hoop ellende. Deze iMac kan gewoon Mountain Lion draaien en binnenkort Mavericks. Maximale ram wat er in kan is 6GB.
Is dit bij iedere iMac het geval dat hij vast slaat? Ik ben niet zo tecnhiisch neergelegd. Ik ga er verder waarschijnlijk toch niet editten en zooi. En ben geen PC gamer. Gewoon wat huis tuin en keuken casual zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP

PBP

Anoniem: 526900 schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 18:51:
[...]

Is dit bij iedere iMac het geval dat hij vast slaat? Ik ben niet zo tecnhiisch neergelegd. Ik ga er verder waarschijnlijk toch niet editten en zooi. En ben geen PC gamer. Gewoon wat huis tuin en keuken casual zooi.
Ja door een bug in de videokaart driver slaat hij op een gegeven moment vast. Totaal willekeurig. Soms doet hij het 3dagen achter elkaar en dan ineens hangt het hele beeld. De driver van 10.6.2 doet het wel en gebruik ik tot de dag van vandaag probleemloos. Zoals je ziet staat dat topic op apple.com helemaal vol met mensen met hetzelfde probleem. Meerdere mensen hebben bugreports naar apple gestuurt en op het topic gewezen maar het word niet door Apple gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Komt omdat de GPU last heeft van een fabrieks fout, netzoals alle 8800 serie's.

Vervangen voor een ATI en je bent van het probleem af, kost je misschien 50euro via ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP

PBP

Mektheb schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 19:04:
Komt omdat de GPU last heeft van een fabrieks fout, netzoals alle 8800 serie's.

Vervangen voor een ATI en je bent van het probleem af, kost je misschien 50euro via ebay.
Het gaat hier juist om de ATI HD2600, die is ook 'fout'. OSX 10.6.3 en lager werkt hij probleemloos zonder fix. Alles daarboven heeft die kextfix nodig die op het apple forum staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
PBP schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 19:05:
[...]

Het gaat hier juist om de ATI HD2600, die is ook 'fout'. OSX 10.6.3 en lager werkt hij probleemloos zonder fix. Alles daarboven heeft die kextfix nodig die op het apple forum staat.
Dus eigenlijk zijn beide cpu's voor dit model " niet lekker " das mooi balen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP

PBP

Mektheb schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 19:14:
[...]

Dus eigenlijk zijn beide cpu's voor dit model " niet lekker " das mooi balen.
GPU ja, beide zijn niet echt lekker nee. Beetje de rotte appel tussen de iMac modellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PBP schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 19:05:
[...]

Kan je niet gelijk de link delen, de directe download link mij PBen oid? Want eind deze week heb ik snow leopard.

Moet ik dan die ketxkey ofzo bij iedere nieuwe OSX gebruiken? of is eenmalig genoeg.

En is RAM upgraden nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP

PBP

Anoniem: 526900 schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 19:29:
[...]

Kan je niet gelijk de link delen, de directe download link mij PBen oid? Want eind deze week heb ik snow leopard.

Moet ik dan die ketxkey ofzo bij iedere nieuwe OSX gebruiken? of is eenmalig genoeg.

En is RAM upgraden nodig?
Uitleg hoe te installeren
Link met kextfix+juiste drivers
Als je Snow Leopard er op zet moet je gelijk wel even alle updates binnen halen (dus tot 10.6.8). En daarna pas de kextfix doen. Bij elke update moet je de kextfix weer opnieuw toepassen. Dus als je ooit naar Mavericks (10.9) gaat moet je de update weer installeren. En ook weer bij 10.9.1 etc

Als er standaard nog 2gb ram inzit is een upgrade wel aan te raden. Ik zou gewoon voor 4gb gaan. Mavericks schijnt ook zuiniger met RAM om te gaan. Al blijft Snow Leopard nog steeds voor mijn gevoel beter dan Lion en Mountain Lion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PBP schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 19:49:
[...]

Uitleg hoe te installeren
Link met kextfix+juiste drivers
Als je Snow Leopard er op zet moet je gelijk wel even alle updates binnen halen (dus tot 10.6.8). En daarna pas de kextfix doen. Bij elke update moet je de kextfix weer opnieuw toepassen. Dus als je ooit naar Mavericks (10.9) gaat moet je de update weer installeren. En ook weer bij 10.9.1 etc

Als er standaard nog 2gb ram inzit is een upgrade wel aan te raden. Ik zou gewoon voor 4gb gaan. Mavericks schijnt ook zuiniger met RAM om te gaan. Al blijft Snow Leopard nog steeds voor mijn gevoel beter dan Lion en Mountain Lion.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel RAM erin zit. misschien zit dit er al in en hoeft dit niet meer gedaan te worden. Ook weet ik niet welke videokaart het is. Wat als de Nvidia erin zit, is daar een aparte driver set voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP

PBP

Anoniem: 526900 schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 19:55:
[...]

Ik weet natuurlijk niet hoeveel RAM erin zit. misschien zit dit er al in en hoeft dit niet meer gedaan te worden. Ook weet ik niet welke videokaart het is. Wat als de Nvidia erin zit, is daar een aparte driver set voor?
Voor de NVidia 8800 is geen fix, dat zijn gewoon defecte videokaarten naar mijn weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
PBP schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 20:02:
[...]

Voor de NVidia 8800 is geen fix, dat zijn gewoon defecte videokaarten naar mijn weten.
Exact, dat zijn gewoon rotte kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zo, hier ben ik dan. vanaf mijn iMac 2008 24'' 'en mt een ATI, 1 TB schijf 'en er zit al 4 GB ram in. Dat scheelt toch weer. :)
Pagina: 1