• Mr. Maluku
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-01 17:40
Hallo tweakers,

Om een alles in 1 oplossing te hebben voor zowel het streamen van films, spelen van games (emulators: alles van nes tot ps2/wii) als het afspelen van muziek wil ik een htpc gaan bouwen. Op basis van verschillende topics en de pricewatch kom ik momenteel tot de huidige configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 154,-€ 154,-
1ASRock E350M1€ 62,45€ 62,45
1Asus ENGTX560 Ti DCII/2DI/1GD5€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Elite 120 Advanced€ 37,90€ 37,90
1Scythe Samurai ZZ Rev.B€ 22,36€ 22,36
1Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9€ 53,85€ 53,85
1Samsung 840 series Pro 128GB€ 115,-€ 115,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 445,56

Ik ben alleen niet echt thuis in hardware land, dus ik weet ten eerste niet of bovenstaande configuratie wel bij elkaar past en of het overkill is voor hetgeen ik er mee wil (nu is de GPU al in mijn bezit dus dat scheelt al aanzienlijk in de kosten) en ten tweede weet ik niet wat voor voeding er in moet (gegeven de omvang van de kast en het benodigde vermogen voor de hardware). Zouden jullie aan kunnen geven of bovenstaande configuratie goed is voor hetgeen ik er mee zou willen en welke voeding ik hierbij nodig heb?

Alvast bedankt voor de hulp! :)

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-02 21:47

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Je Intel past niet in een AMD moederbord... Als het daar al fout gaat moet je je toch eerst wat beter inlezen / iemand zoeken die er meer van weet en je kan helpen bij het in elkaar zetten (IRL!)

edit: sterker nog, dat moederbord heeft al een CPU onboard, maar ik denk dat je die niet wilt voor gaming.

edit2: ik speel zelf ook Wii games(zelda) in full HD (en 3d!) op mijn htpc, en je hebt daar een behoorlijke processor en videokaart voor nodig, heb zelf een i5 2500 en een GTX660 en dat gaat net. (Je gtx550 is misschien niet optimaal daarvoor.)

[ Voor 66% gewijzigd door W1LL3M op 06-07-2013 00:20 ]

• Mr. Maluku
Stom inderdaad, had ik moeten zien :( De videokaart heb ik momenteel in mijn pc zitten en draait een ps2 emulator op full stats dus ik denk dat dat wel goed zit. Als ik je goed begrijp zit de bottleneck dus in het moederbord / processor. Zou je kunnen laten weten welke jij hebt? Als die combinatie voor jou werkt zal dat voor mij allicht ook voldoende zijn :)

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-02 21:47

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Zie mijn vorige post voor mijn cpu/gpu, maar die zijn al wat ouder en waarschijnlijk kun je betere en nieuwere nemen (zuiniger!).
Je gekozen CPU is ok, en omdat je de videokaart al hebt zou ik die eerst proberen, alleen die Wii emulator heeft misschien meer nodig, maar je gpu kun je ook later nog upgraden. Ik heb nu een m-atx mobo, dat is met dat kastje geen optie, maar tegenwoordig zijn er idd genoeg mooie mitx bordjes.

Er gaat zo te zien een normale voeding (atx) in die kast, misschien kun je zelfs die uit je oude systeem meenemen.
Vermogen heb je eigenlijk vooral nodig voor je videokaart, dus kijk even wat daarvoor aangeraden wordt, ik denk dat je met +/- 400W al ruim genoeg hebt (maar 1 of 2 hdd's (hdd+ssd?), geen sli, en een zuinige cpu). Een modulaire voeding is misschien wel fijn omdat je een kleine kast hebt, je plugt dan alleen de kabels die je nodig hebt.

[ Voor 52% gewijzigd door W1LL3M op 06-07-2013 02:27 ]

• Mr. Maluku
Ik heb nog het één en ander uitgezocht en kom nu op de volgende setup (mede op aanraden van een vriend heb ik nu gekozen voor een nieuwe Haswell processor + moederbord in verband met het zuinige verbruik):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 163,-€ 163,-
1Asus H87I-PLUS€ 101,20€ 101,20
1MSI N660 TF 2GD5/OC€ 176,55€ 176,55
1Western Digital Green WD20EZRX, 2TB€ 78,45€ 78,45
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 66,-€ 66,-
1Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9€ 57,40€ 57,40
1XFX Pro 550W€ 53,20€ 53,20
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 66,-€ 66,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 761,80

Ik heb hier nog een paar vragen over. Enerzijds wil ik graag weten of dit genoeg is om aan al mijn wensen te voldoen (downloaden en tegelijkertijd films / series kijken via XBMC, luisteren van muziek en het spelen van emulator games, zie tevens mijn eerste post) en anderzijds vraag ik me af of er geen goedkoper alternatief zou zijn om aan mijn wensen te voldoen als ik een systeem zou gaan bouwen op basis van een AMD processor. Ik kan mijn weg nog redelijk vinden in de Intel wereld maar alles wat van AMD af komt is voor mij onbekend.

Alvast bedankt voor de hulp :)

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-12-2025
De Haswell is erg goed, alleen is het dan zonde dat je er zo'n bizar zware voeding in zet. En ik kan me niet voorstellen dat je voor die emulator games zo'n zware GPU nodig hebt, dus ik denk dat je met die beide heel gemakkelijk kunt besparen op zowel aanschaf als verbruikskosten. En daarnaast een stuk in geluid terug kunt. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar afhankelijk van welke emulatorgames je speelt moet je naar mijn idee ook met een vrij simpele GPU gewoon uit de veoten kunnen. En dus een lekker zuinige picopsu.

Verder heb je de M4 SSD genomen. Die is inderdaad een stuk goedkoper dan wat je eerst had, maar de schrijfsnelheid is belabberd. Wellicht is dat voor jou minder spannend, maar voor een paar tientjes meer koop je iets veel snellers.

• PeterPanda
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-01 09:48
HvB83 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 15:55:
De Haswell is erg goed, alleen is het dan zonde dat je er zo'n bizar zware voeding in zet. En ik kan me niet voorstellen dat je voor die emulator games zo'n zware GPU nodig hebt, dus ik denk dat je met die beide heel gemakkelijk kunt besparen op zowel aanschaf als verbruikskosten. En daarnaast een stuk in geluid terug kunt. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar afhankelijk van welke emulatorgames je speelt moet je naar mijn idee ook met een vrij simpele GPU gewoon uit de veoten kunnen. En dus een lekker zuinige picopsu.

Verder heb je de M4 SSD genomen. Die is inderdaad een stuk goedkoper dan wat je eerst had, maar de schrijfsnelheid is belabberd. Wellicht is dat voor jou minder spannend, maar voor een paar tientjes meer koop je iets veel snellers.
550W vind ik voor een gaming pc niet bizar zwaar. Omdat games niet voor emulators zijn bedoeld zullen ze hier minder soepel op werken en vaak meer perfomance vragen

Mijn naam is niet Peter!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-12-2025
Tja, dan zou hij even moeten aangeven over welke emulator games hij het heeft. Ik denk dan namelijk aan NES/SNES games ofzo, die moet hij ook makkelijk zonder kunnen spelen. Mocht het inderdaad om een ps3 emulator te doen zijn dan zul je die power wel nodig hebben.

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Wordt dit nou een gaming pc of een htpc? ;-)
(lijkt me namelijk vrij luidruchtig in de woonkamer)

• Mr. Maluku
De bottleneck zal vooral de Wii emulator zijn, die heeft behoorlijk wat power nodig als je daar alles op full hd in wil spelen. Het moet een htpc worden waar ik af en toe deze emulator games op zal spelen :)

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Ik heb zelf ook net een HTPC gebouwd waar ik een Wii-emulator op wilde draaien. Het is een klein Streacom kastje die passief gekoeld is, dus ook nog eens geluidsloos.
Misschien lijkt het je wat, ik heb hier een review over de bouw ervan geschreven, hier staan ook alle onderdelen in die je aan moet schaffen.

Het is wel wat duurder dan jouw configuratie, zo'n 200 duurder, maar dan heb je wel grafische performance en een stille designkast! :)

Afbeeldingslocatie: https://googledrive.com/host/0B-8_sqSyxd-TbzctZFNYNHVTdVU/tv.jpg
Pagina: 1