Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:49

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
(bijna) Elke tweaker kent het wel, eventjes een installatie voor die, de ander met een nieuwe pc helpen en de volgende zijn pc wil niet meer opstarten waarvoor ze de tweaker vragen.

Ik heb in 2011 een half jaartje (zwart) bij de houthandel gewerkt, dit omdat ik nog geen 16 was. Vlak voor mijn 16e 'ontslagen' omdat ik niet kundig genoeg zou zijn, maar ik weet wel beter. Door dat half jaartje heb ik wat geld verzameld. Zo kwam ik op marktplaats 5 computers tegen, het was in de buurt, dus de volgende dag met een van mijn ouders daarheen gereden. De computers opgehaald en al vrij snel had ik ze weer verkocht.
Sinds begin 2012 ben ik bezig met mijn 'hobby bedrijfje'. Niks is officieel, alles is zwart. Nu maak ik ook te weinig winst om alles officieel te moeten maken. Dit staat dan ook netjes op de website en ik vertel dit er ook altijd netjes bij. Dit zorgt eigenlijk altijd voor positieve reacties.
Inmiddels ben ik anderhalf jaar verder, ben enorm gegroeid qua kennis, contacten en vaardigheden. In deze anderhalf jaar heb ik slechts 1 ontevreden klant gehad. Vaak komen mensen ook nog terug, omdat er iets mis is met een andere computer thuis. Hieruit concludeer ik zelf dat ik het prima doe, anders waren ze niet terug gekomen.

Nu zou ik graag eens een rondje flyers in de buurt uitdelen, om hier wat meer bekendheid te krijgen. Echter ben ik niet zeker van het effect, de legaalheid en de reacties. Zijn er effectievere mogelijkheden?
En waar ligt de grens tussen hobby en niet hobby, zit ik daar niet al overheen met +- 50 computers per jaar?

Hoe denkt de tweaker hier nu eigenlijk over? Daarbij doel ik niet eens zozeer de laatste zinnen, maar het hele verhaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Detmer op 05-07-2013 21:44 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:19

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ik zou er eens werk van maken om het wit te doen, zéker als je op je website nog eens aangeeft al zwart te werken. Voor een eenmanszaak kost het je een paar tientjes en een ochtend om alles in orde te krijgen bij de KvK en een paar minuten werk bij de belastingdienst als je je administratie goed bijhoud (ja, dat is eigen ervaring).
Nu loop je nogal een risico. Als iemand (ik noem die ontevreden klant) je een oor aan wil naaien, ben je daar mooi klaar mee. Dus doe die kleine investering!

Dáárna zou ik pas gaan beginnen denken aan flyers of andere opties voor wat betreft je naamsbekendheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33272

Eigen website. Reclame maken. Klinkt als gewoon zwart werk en zodoende het benadelen van de legale bedrijven in de buurt die wel 21% belasting moeten betalen ;) Je bedrijf een hobby noemen en daarom geen belasting betalen is een nogal slappe smoes.

Daarbij moet je, zo ver ik weet, altijd inkomsten opgeven aan de belasting dienst.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 33272 op 05-07-2013 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Anoniem: 33272 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 22:13:
Eigen website. Reclame maken. Klinkt als gewoon zwart werk en zodoende het benadelen van de legale bedrijven in de buurt die wel 21% belasting moeten betalen ;) Je bedrijf een hobby noemen en daarom geen belasting betalen is een nogal slappe smoes.

Daarbij moet je, zo ver ik weet, altijd inkomsten opgeven aan de belasting dienst.
Iedereen mag er het zijne natuurlijk van denken, daarbij kan ik je ook geen ongelijk geven, want in principe komt het daar wel op neer. Helaas is kvk nog geen optie voor mij, want ik ben nog geen 18.

Echter lees ik op de KVK site dan weer dat ik +- 15 uur per week aan tijd eraan moet besteden. Hier kom ik bij lange na niet aan. Dan zit je ook weer aan een maar: Ik doe het wel om (wat) winst mee te maken...

[ Voor 13% gewijzigd door Detmer op 05-07-2013 22:23 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 360606

Detmer8 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 22:17:
[...]

Iedereen mag er het zijne natuurlijk van denken, daarbij kan ik je ook geen ongelijk geven, want in principe komt het daar wel op neer. Helaas is kvk nog geen optie voor mij, want ik ben nog geen 18.
Je kan al vanaf je 16e een aanvraag bij de KvK doen mits je ouders akkoord gaan. Dat is natuurlijk niet altijd makkelijk maar zeker handig om online te adverteren. Ook komt het professioneler over en kan je vaak wat hogere prijzen vragen. Flyeren is in dat geval ook geen enkel probleem uitgezonderd van de kosten die je eventueel niet terug kunt verdienen.

Het is het overwegen waard, mocht je geen KvK kunnen nemen zou ik het flyeren laten en het houden bij mond op mond reclame van zowel jou als dat van je klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:51

Speedmaster

Make my day...

Lees even deze 2 links door;

http://www.antwoordvoorbe.../minderjarige-ondernemers

http://www.kvk.nl/onderne...-minderjarige-ondernemer/

Hiermee voorkom je problemen en kan je proberen om je hobby te laten groeien de komende jaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45
Los van het KvK gebeuren heb ik nog een tip: Maak een Marktplaats advertentie voor je klus 'bedrijfje', waar mensen hun mening achter kunnen laten. Dan zien anderen dat je goed werk levert. De URL naar die advertentie kun je dan weer gebruiken op je website, visitekaartjes etc.

Voorbeeld: http://diensten-vakmensen...ties.html?previousPage=lr

Oja en zorg ook dat je duidelijk je scope vastlegd, en bespreekt met de klant bij het aannemen van een klus. Duidelijkheid is echt een must, anders krijg je situaties waarin de klant zegt: Ah je kunt dit en dit nog wel even erbij doen toch? (En dan voor de prijs die jullie oorspronkelijk hadden afgesproken voor alleen activiteit X) Of jij krijgt de schuld dat al hun fotos weg zijn nadat je de PC opnieuw geinstalleerd hebt (wist jij veel dat daar op die plek nog foto's stonden :o )

Dat zijn zaken die je vooraf geregeld moet hebben, voorkomt je achteraf een hoop gezeik. Desnoods maak je een soort standaard contract wat je laat tekenen vooraf oid.

Oja en nog een tip, zorg dat je de PC's mee naar huis neemt, zodat jij tijdens een herinstallatie aan een andere PC kunt werken (dubbel verdienen in dezelfde tijd :*) ) of kunt TV kijken. Anders zit je 2 uur te wachten met de klant in je nek hijgend.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 05-07-2013 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472113

Als je echt alleen bijklust en het puur hobbymatig is, qua uren en qua winst dan moet je de inkomsten opgeven als resultaat uit overige werkzaamheden:

http://www.belastingdiens...inkomsten_uit_overig_werk

Dan heb je geen KVK nodig en geen BTW-nummer, je bent formeel dan ook geen ondernemer maar daar is niks mis mee. Zo kun je een klantenkring opbouwen en over een paar jaar echt een bedrijf beginnen als het je nog steeds bevalt. Je kunt gewoon reclame maken dmv flyers als je maar netjes je inkomsten opgeeft.

Sommige kosten mag je weer aftrekken zodat je minder belasting betaal, ik denk als je onderdelen nodig hebt ofzo, maar daarvoor moet je even met de belastingdienst bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

En als je flyert, zorg dan ALSJEBLIEFT dat er geen spelfouten en spatiefouten op staan. :/

Ik krijg altijd plaatsvervangende schaamte als ik weer zo'n vodje in de bus heb met:
"ik ben <naam> en ik repareren computers, windows insallere €50 printers installere €20, smartphones, iphones, netwerk, wifi"
en dit plaatje dr bij:
Afbeeldingslocatie: http://metaphorlookout.files.wordpress.com/2010/06/sick_computer1.gif
Dan denk ik ook.. Jeetje, die ga ik niet in de buurt van m'n computer laten, zelfs al zou ik het niet zelf kunnen repareren. Ik denk, ik zeg het ff, want dat is ongeveer het niveau van je concurrentie als je gaat flyeren.. ;)

(En dan nog niet gesproken over de prijzen, maargoed, dat moet je zelf weten.. Ik vind €50 voor wat effectief 5 klikken en een half uurtje wachten is tegenwoordig erg veel, maar €5 als je een hele middag bezig bent geweest weer erg weinig..)

Ik zit zelf al jaren in de computers, mensen aan huis helpen deed in in het begin ook, maar het werd snel saai, voor de zoveelste keer bestanden redden en windows + office + virusscanner opnieuw installeren als een computer onder de virussen zat, en dan een paar euro krijgen voor een hele middag werk was snel saai. (was meer een vriendendienst dan dat ik dr echt m'n bijbaantje van maakte.)

[ Voor 9% gewijzigd door AlexanderB op 06-07-2013 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:12
Gewoon opgeven als neveninkomsten. Wellicht wel even kijken hoeveel je extra mag verdienen. Verder je geen zorgen maken.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45
AlexanderB schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 16:55:
[..]
maar het werd snel saai, voor de zoveelste keer bestanden redden en windows + office + virusscanner opnieuw installeren als een computer onder de virussen zat
[..]
Daarom moet je het jezelf ook zo gemakkelijk mogelijk maken. Je zou een goede installatie kunnen maken die precies is zoals je wilt. Dan sysprep je hem (zoek maar eens op, is wel interessant voor dit soort dingen), en dan trek je er een image van (voordat je opnieuw opstart na het syspreppen).

Dan knal je in 15 min. de image erop, vul je gebruikersnaam, serial etc in, en je bent klaar! Of je maakt een unattended installatie DVD waardoor hij alles automatisch installeert na het opstarten van je DVD.

pricewatch: Zalman VE300 Black Virtual Drive is trouwens ook handig voor dit soort werkzaamheden. HDDtje erin, volgooien met .iso en je kunt je dikke stapel met installatie CD's thuislaten _/-\o_

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 06-07-2013 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Over gemakkelijk hoeven jullie me eigenlijk niks meer te vertellen. In anderhalf jaar heb ik enorm veel ervaring opgedaan. Het mezelf makkelijk maken lukt me prima :) .
Jullie hebben een aantal nieuwe dingen aangeleverd, hier zal ik eens over nadenken / dit zal ik eens proberen.
Wees gerust, je zult (waarschijnlijk) geen flyer van mij in de bus krijgen, krijg je 'm toch dan zorg ik uiteraard dat de tekst in correct geschreven A.B.N. is.

Allemaal erg bedankt voor de (positieve) reacties, jullie hebben mij best wel geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ja, tegenwoordig gaat t allemaal ook een stuk makkelijker, dat van mij is nog uit de tijd dat XP net uit was en het merendeel nog 98 of zelfs 95 draaide.
2/3 van het werk bestond uit: 1: bestanden die overal en nergens opgeslagen waren vinden en redden (ipv netjes in de user-map) en 2: via dial-up internet (of vanaf een stapel meegeleverde diskettes/cd's) drivers vinden voor allerlei crappy hardware.

Ga maar na hoe makkelijk dat tegenwoordig allemaal gaat.. :) eigenwijze users of software uitgezonderd staat alle relevante data in de user folder qua backuppen, installeren is in 20-30 minuten klaar vanaf usb, en drivers worden automatisch van internet gedownload in 99 van de 100 gevallen.. (en het is nogsteeds doodsaai, haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Anoniem: 472113 schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 13:44:
Dan heb je geen KVK nodig en geen BTW-nummer, je bent formeel dan ook geen ondernemer maar daar is niks mis mee. Zo kun je een klantenkring opbouwen en over een paar jaar echt een bedrijf beginnen als het je nog steeds bevalt. Je kunt gewoon reclame maken dmv flyers als je maar netjes je inkomsten opgeeft.
Volgens mij is dit het inderdaad. Je hoeft volgens mij niet altijd bij de KvK ingeschreven te zijn om toch (wit) wat te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:08
En ook als je gaat flyeren, gooi alsjeblieft niet die flyer bij NEE/NEE stickers door de bus. Dat is sowieso legaal en echt super vervelend.
Doet de kerk hier ook altijd, als ik nog 1 keer zo'n papiertje in de bus krijg ga ik er werk van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het lijkt me niet slim om op je website aan te geven het zwart te doen. Je kan wel schrijven dat het goedkoop is omdat het hobby/bijberoep voor je is, maar dan moet je die inkomsten wel opgeven als inkomen. Je hoeft niet eens heel veel moeite te doen om het wit te doen (als het te weinig is kost het je zelfs niks en je hoeft niet eens een bedrijf op te richten). Er hoeft maar een iemand van je klanten je aan te geven of iemand anders die op je website kijkt en je hebt voor niks gewerkt want de belastingdienst gaat uit van het maximale als ze geld bij je komen halen.

Dat "omdat geen vervoer" op je website zou ik aanpassen in "om de kosten laag te houden", dat is ook waar want thuis kun je meerdere pc's tegelijk doen omdat je toch wacht op installaties en je geen reistijd kwijt bent etc.

[ Voor 34% gewijzigd door Marzman op 07-07-2013 12:46 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Als je nog minderjarig bent, dan heb je goede kans dat je ouders eigenlijk je verdiensten moeten opgeven als het boven een bepaalde drempel uit komt. Geen idee waar die grens ligt overigens.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:35
Detmer8 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 21:34:
(bijna) Sinds begin 2012 ben ik bezig met mijn 'hobby bedrijfje'. Niks is officieel, alles is zwart. Nu maak ik ook te weinig winst om alles officieel te moeten maken. Dit staat dan ook netjes op de website en ik vertel dit er ook altijd netjes bij. Dit zorgt eigenlijk altijd voor positieve reacties.
[...]
Nu zou ik graag eens een rondje flyers in de buurt uitdelen, om hier wat meer bekendheid te krijgen. Echter ben ik niet zeker van het effect, de legaalheid en de reacties. Zijn er effectievere mogelijkheden?
En waar ligt de grens tussen hobby en niet hobby, zit ik daar niet al overheen met +- 50 computers per jaar?
Ik heb wit gedaan wat jij nu zwart doet, van 2005 t/m 2010.

Ik had vergelijkbare ervaringen en ook denkbeelden als jij.

Ik heb mijn zelfstandig ICT Ondernemerschap ervaren als 90% psychologie en maar 10% technologie.
De technologie was niet de uitdaging, die beheerste ik immers al.

Maar de psychologie... jemig. Als je wilt weten hoe mensen werkelijk zijn, dan moet je vooral gaan ondernemen. En vooral goed nadenken over wat je hebt beleefd, wat er wel en niet goed ging, enz.

Ik heb eens geflyerd met een buurvrouw van mij, samen een paar honderd huizen langs gegaan in een van de betere wijken van Groningen. Ik hield er precies 1 klant aan over. En daar verpestte ik het nog ook (was een kwestie van overmoed tijdens het werken). Je kunt wel raden wat er toen in de rest van die buurt gebeurde. Hij hoefde amper iets uit te leggen aan zijn buren, die hadden immers ook een flyer van mij gekregen. Als je beet hebt via flyeren, mag je het dus NIET fout doen. Dat is het nadeel van flyeren!

Je wilt veel te netjes werken. Die fout heb ik ook gemaakt. Je moet je keurig nette Nederlandse opvoeding overboord gooien als je door wilt groeien. Ga eens de bieb in en herlees Tijl Uilenspiegel en Reinaert de Vos. Dat zijn in feite tijdloze kinderboeken over slim ondernemen en de ware aard van de mens.

Ondernemers zijn heel anders dan doorsnee burgers. Dat komt door hun andere levensstijl en manier van werken. Andere levensstijl = andere inzichten in hoe het leven werkt. Hoe meer geld je wilt verdienen hoe gezonder dat voor je bedrijf is, want er is weleens sprake van laagconjunctuur. Hoe meer winst je maakt, hoe meer reserves je kunt opbouwen voor mindere tijden, zoals nu. Daarvoor moet je winstgevend zijn ingesteld en dus niet te braaf.

De fiscus houdt niet van zwartwerkers. Als een medewerker van de belastingdienst op jouw website stuit en ziet dat jij zwart werkt, verwacht dan niet meteen een bezoekje van de fiscus. Die knijpt een oogje dicht voor ondernemers waar ze toch niet rijk van worden, maar ik denk dat dat verschilt van persoon tot persoon. Waar je ook rekening mee moet houden is het doemscenario dat je vanwege een belastingdienst medewerker die nog "nat achter de oren" is, een hoop trammelant kunt krijgen.

Ik maakte sociale fouten. Typische fouten... voor een handige techneut zoals ik.

Ik kletste bijvoorbeeld te lang met mijn klanten. Als er werd aangeboden om aan tafel aan te schuiven en een warm hapje mee te eten, dan zei ik geen "nee".

Als jij dat nu ook doet, dan heb ik een tip voor je: ga dat soort situaties vermijden. Het doet afbreuk aan je professionele uitstraling. Zeg beleefd dat je een volle agenda hebt en wimpel de uitnodiging af. Of beter: maak aan het begin van je bezoek duidelijk dat je eigenlijk maar heel weinig tijd hebt en dat je hoopt binnen x tijd klaar te zijn.

Anders wek je de indruk dat je het niet druk hebt. Je moet altijd de indruk wekken dat je het enorm druk hebt, dan denken je klanten dat je succesvol bent en gaan ze dat rondbazuinen. Ik heb thuis een Italiaanse stukadoor over de vloer gehad die zichzelf ook op die manier verkocht. Als hij weg was dan gingen andere mensen praten op een manier van: "Ja, hij heeft het enorm druk, je moet maar zien of hij een gaatje in zijn agenda voor je heeft..." Mensen praten elkaar makkelijk na.

Slimme klanten willen je ook vaak screenen via hun gezin. Dus als jij een hapje aan tafel mee eet en je weg bent, dan gaat degene die je had uitgenodigd aan de rest van zijn gezin vragen: "En, wat vonden jullie van hem?" Dat heeft het omgekeerde effect van je klanten "dom" houden en vergroot dus de kans op een klant die niet wil dat je terug komt. Je bent erg kwetsbaar als kleine ondernemer.

Klanttevredenheid is ook iets geks. Voor ik begon met ondernemen dacht ik dat dat alleen maar iets goeds kon zijn.

Ik heb vaste klanten gehad die zo ontzettend tevreden over mijn werk waren dat ze me op een voetstuk gingen zetten. Aanvankelijk vond ik dat wel vleiend en leuk enzo, maar ik heb er later een hekel aan gekregen. Dat voetstuk zorgde er namelijk voor dat een piepklein foutje genoeg was om hen zo de wenkbrauwen te doen fronzen, dat ze me dumpten.

Mensen nemen je een fout namelijk harder kwalijk wanneer ze flink tegen je opzien, dan wanneer ze je als min of meer gelijkwaardig zien. In het eerste geval ben je een soort valse god gebleken, beter dan dat kan ik het niet uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Niet iedereen is geschikt om als ZZPer aan de slag te gaan. Mensen die zeggen "dan begin je toch voor jezelf" weten 99,9% van de gevallen niet waar ze het over hebben. Als je niet een heel goed netwerk hebt of geschikt bent om je bestaande netwerk uit te breiden kun je beter in loondienst gaan en je zwarte bijverdienste er bij houden.

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:35
Je moet vooral onthouden dat als je wit wilt werken en groot wilt worden, je ALLES moet geven voor je klanten. Je klanten zijn koningen, prinsen en prinsessen. Tegen zulke mensen zeg je geen "nee". Dat pikken ze niet.

Ik heb ondernemers gekend die alles gaven. Die mannen besteedden een vrijwel tomeloze inzet voor hun klanten. Iedere klant zoveel mogelijk het idee geven dat die klant de hoogste prioriteit heeft, dat is de kunst. Als je dat vol kunt houden, dan kom je er wel. Zij werden heel groot en staan nu op industrie terreinen in vrij grote gebouwen, vooral als ik beelden ophaal uit mijn geheugen aan hoe klein ze begonnen waren.

Maar zo diep gaan voor klanten wil niet iedereen. Ik had er moeite mee toen ik eens terug kwam van vakantie.

Ik werd de eerste dag na thuiskomst gebeld door een vaste klant, ook een eenmanszaak, die wist wanneer ik terug zou komen: "wil je komen, ik heb een probleem met mijn router." Ik maakte de kapitale fout om te denken: "Ach ik ken hem inmiddels zo lang, ik ben 3 weken weggeweest, hij vindt het vast niet erg als ik er nog een weekje bij wil, dat begrijpt hij vast wel".

Nee, dat begreep hij niet en hij wilde ook niets meer met me te maken hebben. Hij stuurde me daartoe de tweede dag na mijn thuiskomst een keurige e-mail, heel netjes en heel beleefd geformuleerd, maar die hele e-mail was een eufemisme, een verzachtende tekst die in feite wilde zeggen: "rot maar op, als jij niet voor me door het vuur wilt gaan, dan vraag ik het wel aan iemand anders".

Zoals de waard is (er)kent hij zijn gasten.

Doe alsof je klanten je immer veeleisende en vragende kinderen zijn, zo kan ik het ook zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Laatst online: 02-06 15:21
Detmer8 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 21:34:
Flyers in de buurt kunnen zeker een doelgroep aanspreken. Let overigens wel op de NEE NEE stickers. Ik heb die namelijk ook, en krijg regelmatig toch nog flyers in de bus. Die gaan echt ongelezen (uit het prinicpe) de bak in.

Maar goed, flyers zijn het geld niet, dus waarom niet? De kans dat een overijverig figuur even gaat natrekken of jouw onderneming wel echt bestaat is nihil, zeker als je niet direct je naam en adres erbij zet. Overigens zoals hier al genoemd kun je ook een 'onderneming' drijven zonder officieel ondernemer te zijn voor de Belastingdienst of KvK, door gewoon je inkomen op te geven als 'overige inkomsten'.
De grens ligt denk ik hoe stelselmatig dit inkomen is, en hoeveel tijd je aan deze hobby besteed. Dat is namelijk ook hoe de Belastingdienst aankijkt tegen jouw bedrijfje. Als je hier zeg maar 2 uurtjes per week iets aan doet, en er zeg 1000 euro per jaar mee verdient dan zou ik alles zo lekker laten als het is.

Neemt het echt veel tijd in en verdien je er meer mee dan bijvoorbeeld je klasgenoten, dan kan het slim zijn om het officieel te maken. Het voordeel daarvan is dat je allerhande kosten mag aftrekken van je winsten, alvorens het belast wordt. (Goed, dan ga je wel belasting betalen wat je nu nog niet doet, maar het kan voordeliger uitpakken dan te werken via 'inkomsten uit overige werkzaamheden'.
PZOOO schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 17:27:
Niet iedereen is geschikt om als ZZPer aan de slag te gaan. Mensen die zeggen "dan begin je toch voor jezelf" weten 99,9% van de gevallen niet waar ze het over hebben. Als je niet een heel goed netwerk hebt of geschikt bent om je bestaande netwerk uit te breiden kun je beter in loondienst gaan en je zwarte bijverdienste er bij houden.
Ligt er echt maar net aan wat je wilt doen. Als je als freelancer aan de slag wilt, en je hebt een beetje kunde, dan kun je zo bij een x aantal van die recruiters voor freelancers je gegevens achterlaten, en ze regelmatig je interesse voor een bepaalde klus laten weten. Als je niet helemaal nat achter je oren bent kun je over het algemeen vrij makkelijk op die manier aan de slag, en werk je gewoon als ZZPer/freelancer/zelfstandige bij een organisatie. Zo'n opdracht kan een kwartaal zijn, maar het is ook niet uitzonderlijk dat dat soort opdrachten voor jaren doorlopen. En dan hebben we het dus over fulltime opdrachten die zeg tussen 50 en 150 opleveren (en mogelijk meer naar gelang je expertise).

In die tijd kun je inderdaad netwerken, borrelen, whatever. Maar dat is imho geen vereiste. Als je maar een goed c.v. hebt en veel kennis bij je draagt dan zal het niet al te moeilijk zijn om op diezelfde wijze weer aan een vervolgklus te komen. Mooier is natuurlijk als je direct met de opdrachtgever zaken kunt doen, want dat bespaard weer wat fee's.

Kosten zijn nihil, behalve dan je reiskosten die 9 van de 10 keer op je eigen conto komen. Als ITer krijg je 9 van de 10 keer de hardware van het desbetreffende bedrijf. De enige administratie die je hebt zijn dus je reiskosten en urenregistratie en daaruit voortvloeiend je factuurtje naar de klant of tussenpartij. Zo makkelijk kan het dus wel zijn, zeker in de IT. De andere kosten bestaan uit mogelijk je eigen apparatuur, communicatiemiddelen, verzekeringen, boekhoudkosten, etc.
Uruk-Hai schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 18:22:
Je moet vooral onthouden dat als je wit wilt werken en groot wilt worden, je ALLES moet geven voor je klanten. Je klanten zijn koningen, prinsen en prinsessen. Tegen zulke mensen zeg je geen "nee". Dat pikken ze niet.
Mjah, ligt er maar net aan wat voor een diensten of producten je verkoopt. Als je freelance klussen pakt is de opdracht en de tijdsduur vaak van te voren bekend. Je doet je ding, maakt hopelijk je klant blij, en je stuurt hem de rekening. Tenzij je stelselmatig vroegtijdig eruit wordt gegooid omdat je de zaak verknalt, zal je in principe altijd een gelukkige klant overhouden zonder dat je die hoeft te behandelen als koning.

Behandelen als koning is prima, maar dan moet ie ook wel betalen als koning ;)
Nee, dat begreep hij niet en hij wilde ook niets meer met me te maken hebben. Hij stuurde me daartoe de tweede dag na mijn thuiskomst een keurige e-mail, heel netjes en heel beleefd geformuleerd, maar die hele e-mail was een eufemisme, een verzachtende tekst die in feite wilde zeggen: "rot maar op, als jij niet voor me door het vuur wilt gaan, dan vraag ik het wel aan iemand anders".
Je klant is/was in zekere zin ook dom bezig. Want in plaats van te vertrouwen op jou, en jou alleen, had hij gewoon beter kunnen weten. Als het zo belangrijk was dat als z'n infrastructuur altijd zou blijven draaien, dan had hij nooit zaken met jou moeten doen. Want jij bent alleen, en jij had net zo goed onder de tram kunnen liggen op een dag. Zijn bedrijfsrisico, niet het jouwe.

En als je dus verder niets van een onderhoudscontract hebt met zo'n persoon, of zo'n persoon niet exorbitant goed betaald, dan is het jammer voor hem. Dat soort klanten zou ik liever kwijt dan rijk zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door ebia op 20-07-2013 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:37
ATS schreef op maandag 08 juli 2013 @ 09:34:
Als je nog minderjarig bent, dan heb je goede kans dat je ouders eigenlijk je verdiensten moeten opgeven als het boven een bepaalde drempel uit komt. Geen idee waar die grens ligt overigens.
Bullshit
http://www.belastingtips....s/eigen_inkomen_kinderen/
Pagina: 1