Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08 10:29
Beste Tweakers,

Omdat dit mijn eerst zelf build is, en ik (bijna) alle hardware erin heb zitten die ik wilde hebben, was ik van plan eens te gaan doen aan cable management en airflow. Zeker omdat ik nu net een AMD FX-8350 heb geinstalleerd met de benodigde warmte en een Scythe Mugen 3 PCGE. De case is een Antec OneHundred

Ik ben al een klein beetje aan het spelen geweest met de fan directions van voornamelijk de casefans en ik merk dat dit wel degelijk verschil kan maken. CPU is stock en haalt nu met prime 58 graden in dit warme weer. Misschien dat een klein overlockje wil gaan proberen dus vandaar dit topic.

Ik leg even de situatie uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.marcelkoggel.com/tweakers/case.jpg

Onderin de afbeelding, onder de heatsink bevindt zich een outtake fan en rechtsonder in de afbeelding een intake. De heatsink blaast naar links dus de warmste lucht wordt nu de case ingeblazen. Dit lijkt me niet verstandig. Verder zie je bovenin de foto nog een outtake fan op de klep zitten, en heeft de voeding natuurlijk nog een outtake fan.

Voordat ik de heatsink eraf haal wil ik graag van jullie advies krijgen zodat ik dit weekend van deze troep een georganiseerde kast kan maken.

Alvast bedankt!

edit
(Voor volledige specs, zie sig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beat The Best
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-08 09:23
ik denk dat kabel management, een hoop gaat oplossen.

verder zou ik de outtake fan van je cpu direct laten blazen op 1 van de outtake fans van je kast.
zodat die warme lucht direct afgevoerd kan worden.

mij is geleerd dat je meer outtake kracht moet hebben, als inttake.
dus ik zou het verder lekker laten zoals je het hebt.
anders zou ik zeggen gooi er aan de voorkant een fan in en zorg dat die naar binnen blaast, mocht dat er nog niet inzitten.

verder zou ik je hardeschijven verder naar beneden gooien in je kast.
daar een fan plaatsen, en die direct naar je cpu koeler laten blazen.

verder moet je maar ff kijken hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axon
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 19:38

Axon

Dikke tetten

williambrons schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 21:02:
mij is geleerd dat je meer outtake kracht moet hebben, als inttake.
dus ik zou het verder lekker laten zoals je het hebt.
Dit is altijd een groot discussie punt. Meer outtake voor betere warmte afvoer of meer intake zodat er meer koude lucht in het systeem komt? Bij meer outtake trek je meer stof aan omdat je meer lucht afvoert dan dat je in voert waardoor er lucht door elk klein gaatje aangezogen zal worden wat resulteert in meer stof :)

Wat het beste is, is om intake en outtake zo goed mogelijk te balanceren voor een optimale airflow :)

Tetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
Bedankt voor de tips zover.

Ik ga morgen aan de slag. Allereerst natuurlijk kabels wegwerken en draai ik de heatsink om (of alleen de fans) zodat alle warme CPU lucht direct naar buiten vliegt. De rest van de case fans laat ik allemaal outtake en dan wil ik nog, zoals William zegt een intake casefan voor in de kast.

Heb ik dan genoeg intake?

Verder heb ik nog 2x 80mm fans voor op een stock AMD CPU koeler over. Kan ik daar nog wat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beat The Best
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-08 09:23
ik denk niet dat jij ergens in je computer mounting holes heb voor 80 mm fans.
het minimale(vaak) is 120mm, anders zou je moeten kijken voor verloop stukjes of iets in die richting.
of zelf iets maken.

Axon wat jij zegt is ook waar dat je dan stof gaat happen, is wel waar maar de nieuwere kasten is waar een gaatje of een kiertje zit ook een stof filter aanwezig. en je wil toch dat "de warme" lucht zo snel mogelijk uit je kast getrokken word, niet wachten tot dat het weg geduwd word en in tussen tijd de koude lucht al lekker heeft kunnen opwarmen.
maja is idd een discussie punt, gebalanceerd voeg ik me ook bij in.
en ik denk dat je ruim voldoende airflow hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TetPr87
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 01:15
Misschien heb je hier wat aan.
Je moet sowieso voldoende afvoer hebben en koude kucht komt vanzelf wel binnen, maar je moet nooit meer toevoer hebben dan afvoer. Dus de afvoer fans moeten altijd harder draaien dan de toevoer fans.

Airflow in mijn kast
Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/w0fuak9bx/Flow2.jpg

Hier heb ik een luchtgoot gemaakt zodat de CPU verse lucht naar binnen krijgt en niet de hete lucht van de Videokaart (HD6870X2) deze geeft heel wat warmte af
Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/6dy9v19od/image.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/nrhpplaox/image.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door TetPr87 op 16-01-2014 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Je weet dat het de cpu fans ongelooflijk veel moeite kost om lucht door die buis aan te zuigen he?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:35

two

Stef602 schreef op zondag 19 januari 2014 @ 16:45:
Je weet dat het de cpu fans ongelooflijk veel moeite kost om lucht door die buis aan te zuigen he?
Misschien zit er een intake aan het begin van de buis?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetPr87
Je zou denken dat dat moeite kost maar in praktijk is dat niet zo. De fans zijn veel stiller omdat ze veel minder toeren moeten maken om de processor koel te houden dan dat ze zonder goot moeten koelen. Daarnaast de luchtgoot is geen meters lang maar komt net buiten de Videokaart en neemt koude lucht van de front Fan in plaats van de Videokaart. Als je gaat Gamen scheelt dit een hoop herrie en is bij overklokken zeer nuttig. Met zo een kaart onder je processor kun je moeilijk overklokken op luchtkoeling, maar ongeacht overklokken het heeft alleen maar voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Volgens my is een sidepanel fan veel effectiever...

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:16

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Volgensmij is een goede airflow veel effectiever, in de vorm van veel fans op lage RPM.

Mijn Antec 900 is niet meer moeders mooiste (design wise), maar koelen doet hij als een van de beste, daar kunnen die "moderne" kasten een puntje aan zuigen.

Ik zeg, lekker laten zo, en als het zaakje te warm wordt, gewoon de zijkant eraf, werkt het meest effectief.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
Wat leuk dat jullie nieuw leven blazen in een relatief oud topic!

Om nog even een update te geven:

Ik heb alleen de CPU fans de andere kant op gemikt, richting de outtake fan. Dat scheelde al een hele hoop. Overclocken gaat hem toch niet worden op dit bordje. Op het moment van typen is de CPU temp 17 graden en komt stressed niet ver boven de 35 uit.

@TetPr87: Heb jij nog een 2e fan in je koker zitten? Vind het een leuk idee, zo'n soortgelijk systeem zie je vaak ook in kant en klare pc's. Voor mij echter niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:16

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Msel schreef op maandag 20 januari 2014 @ 18:23:

Ik heb alleen de CPU fans de andere kant op gemikt, richting de outtake fan. Dat scheelde al een hele hoop. Overclocken gaat hem toch niet worden op dit bordje. Op het moment van typen is de CPU temp 17 graden en komt stressed niet ver boven de 35 uit.

@TetPr87: Heb jij nog een 2e fan in je koker zitten? Vind het een leuk idee, zo'n soortgelijk systeem zie je vaak ook in kant en klare pc's. Voor mij echter niet nodig.
Uhm, ja, van die temperatuur sensor in de FX-8xxx serie klopt geen reet, als ik die van mij moet geloven is het een airco geworden van 7 graden. Download HWiNFO, daar zie je alles en je moet dan naar de temps bij het moederbord kijken, die kloppen wel.

Mocht dit ook 17 graden zijn zit je of buiten, of je bent net pas geboot. Ik idle 27 graden met een H80i 8)7

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
De temp van de CPU socket bedoel je? Die is inderdaad wat hoger. 24 as we speak. Heb wel de kast open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetPr87
Ja, er zitten 2x 90mm fan's aan de koeler en de luchtgoot zit dan vast (om) aan de fan frame zeg maar.
Het is van karton dus zit haast geen gewicht op maar zit goed strak om de fan.
Eerder had ik een Videokaart met een uitblaas fan en was dit niet ECHT nodig maar deze kaart blaast de hitte in de kast dus ik ging eens mijn brein in werking zetten en kwam hier op uit. :P
Msel schreef op maandag 20 januari 2014 @ 18:23:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetPr87
Je kan natuurlijk ook helemaal geen kast gebruiken, je moederbord op een tafel zetten en spelen maar.. maar dat is niet de bedoeling natuurlijk. De bedoeling is dat de kast gewoon dicht blijft en voldoende koelt en tegelijkertijd ook een beetje stilletjes in huis is. Dat zijn we aan het bespreken als intelligente wezens dat we zijn. :P
kuusj98 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 18:21:
Volgensmij is een goede airflow veel effectiever, in de vorm van veel fans op lage RPM.

Mijn Antec 900 is niet meer moeders mooiste (design wise), maar koelen doet hij als een van de beste, daar kunnen die "moderne" kasten een puntje aan zuigen.

Ik zeg, lekker laten zo, en als het zaakje te warm wordt, gewoon de zijkant eraf, werkt het meest effectief.
Pagina: 1