Toon posts:

Welke videokaart voor mijn studie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een aankomend student en heb binnenkort een laptop nodig. Nu kan ik de laptop van de uni nemen maar die is 3,5 kg en wordt heel erg warm. Nu heb ik een andere geschikte op het oog, alleen weet ik niet zeker of de videokaart die daarin zit geschikt is voor mijn programma's. Alle andere specificaties zijn ongeveer hetzelfde.

De HP van de uni heeft de FirePro M4000. De Asus die ik op het oog heb heeft als videokaart de GeForce GT 750M. Nu is die van de Asus hoger aangegeven op deze site: http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

Maar ik hoor van verschillende mensen dat het ook ligt aan waarvoor je de laptop gaat gebruiken. Nu moet ik dus waarschijnlijk veel CAD-programma's (modelleer en teken programma's) gaan gebruiken. Is de Asus hier goed genoeg voor?

Verwijderd

Op mijn opleiding voldeed een nVidia 8400m GS al voor autocad, al duurde het dan iets langer dat een model opgebouwd was (nog steeds vlot zat, enkele seconden). Ligt uiteraard ook aan de grootte van het model.
Werk op het moment met een laptop die uitgerust is met een nVidia gt230m, doet het ook perfect en is ook al een ouder beestje.

Ik zou als ik jou was goed informeren of je geen professionele videokaart zoals die FirePro van AMD, of een Quadro van nVidia nodig hebt vanwege andere drivers, ook zal het allemaal wat sneller/uitbundiger gaan dan op een HBO opleiding natuurlijk.

Concluderend gesteld zie ik zelf geen probleem in die 750m kaart, is vergeleken met de kaart in mijn laptop een stuk sneller en die voldoet ook.

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor de info! Ik heb de notebook service center van de uni maar gewoon gemaild. Iemand anders nog ervaringen?

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Voor CAD programma's is precisie belangrijk dacht ik, Firepro (en hun Nvidia tegenhangers) kaarten zijn hier beter in.
Ik weet niet of het erg belangrijk voor jou is maar je zou dit voor jezelf even moeten uitzoeken.

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:14
Uit eigen ervaring in Eindhoven kan ik je vertellen dat die laptops die daar werden uitgegeven nogal heet werden inderdaad. Leuk in de winter, maar je kan dit niet lekker gebruiken als je niet een tafel in de buurt hebt. Ook erg zwaar zoals je zei, ik denk dat het misschien verstandig is eerst af te wachten. Volgens mij kan je zo'n laptop altijd nog kopen als je er niet meteen gebruik van maakt (informeer erna als je niet zeker bent). Dan kun je zelf zien bij mede-studenten hoe die bevalt en of je het echt veel gebruikt. Zelf ook gedaan en op basis daarvan besloten een eigen laptop aan te schaffen die beter paste.

Verwijderd

Topicstarter
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 21:29:
Voor CAD programma's is precisie belangrijk dacht ik, Firepro (en hun Nvidia tegenhangers) kaarten zijn hier beter in.
Ik weet niet of het erg belangrijk voor jou is maar je zou dit voor jezelf even moeten uitzoeken.
Wat bedoel je precies met precisie? En is zo'n 750M daar niet goed in? Of minder goed?

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 21:47:
[...]

Wat bedoel je precies met precisie? En is zo'n 750M daar niet goed in? Of minder goed?
Volgens mij is het de floating point precisie en speciale firmware. Maar dit zul je moeten opzoeken omdat ik het ook niet zeker weet ;). Er zijn volgens mij online genoeg dingen te vinden die uitleggen waarom deze kaarten beter geschikt zijn voor CAD.

Verwijderd

Topicstarter
Oke tnx.
Pagina: 1