• IAmNice
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-02 18:38
Hallo allemaal!
Ik heb gister de volgende pc samengesteld. Het ging allemaal makkelijk en snel omdat mijn vriend die meer over PC's wist heeft geholpen.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 106,95€ 106,95
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 57,50€ 57,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 56,60€ 56,60
1Cooler Master Force 500€ 30,43€ 30,43
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 55,90€ 55,90
1Antec VP350P€ 35,45€ 35,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 342,83

Mijn probleem is dat de cpu cores te warm worden wanneer ik simpele taken aan het doen ben(internetten, deze thread schrijven, muziek beluisteren). Momenteel zijn de cpu cores 65 graden. Ze droppen naar de 60 en schieten soms tot de 70. Het is ook eens naar de 80 geschoten. Dit leek me gevaarlijk aangezien de APU niet meer dan 74 mocht worden van AMD. Ik gebruik core temp,amd overdrive en aida64. Ze geven allemaal zelfde waardes aan(1 a 2 graden verschil).
Het rare is dat wanneer ik aan het gamen ben(LoL) de cores niet hoger komen dan 40 graden.
Ik heb niet naar de CPU temp gekeken aangezien ik op internet heb gelezen dat de CPU cores belangrijker zijn.
Dit leek mij ook logisch. Link: http://www.overclock.net/...emp-information-and-guide
Ik overclock niks, gebruik de stock koeler en heb ook de turbo mode uitgezet. Fans staan full aan. Ik heb geprobeerd van alles te updaten(bios,moederbord,windows)maar het heeft geen resultaat.
Moet ik hierom zorgen maken? Ik denk namelijk niet dat de PC zo nog lang meegaat.
Op de foto waren ze wel wat koeler geworden toen ik de foto in paint plakte.
https://docs.google.com/f...ZQXpzeVU/edit?usp=sharing

Verwijderd

Heb je de CPU koeler al eens opnieuw bevestigd? Voor jouw beeld: mijn A8-3870K is rond de 35 graden bij het doen van simpele taken als internet en muziek.

• IAmNice
Nou volgens mij zit ie gewoon goed. Ik heb er nog eens na gekeken.
Ik heb gemerkt dat mijn schijf c op 80-100% draait wanneer de PC zo warm wordt . Kan dit het probleem zijn.

Verwijderd

Het zou kunnen dat je PC enorm hard bezig is met iets (full load). Je kunt in de Windows Services kijken welke processen dit betreft en deze vervolgens beëindigen om te kijken of je temperatuur dan zakt.

• IAmNice
Ja dat had ik geprobeerd. Ik heb LoL client uitgeschakeld maar niks veranderde.

EDIT: Net even pc opgestart en terwijl er wat programma's aanstaan werd mijn cpu 0 graden.
Zijn de fans en koeler nou zo goed of heb ik te maken foutieve metingen?

[ Voor 51% gewijzigd door IAmNice op 05-07-2013 20:46 ]

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Zou dus kunnen duiden op een defecte sensor. Kijk eens maar de cpu en moederbord temperaturen.

• IAmNice
Moederbord zit rond de 30-40. CPU is 55 geworden na 10 min full load test met AMD overdrive. Terwijl de cores maar 45 max werden. Lijkt me dat ze weer normaal zijn. Kan het ook zijn dat de cores koeler zijn dan de CPU zelf?

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-02 20:45
Jazeker de package temps zijn bijna altijd lager dan de socket temp aangezien de socket temp gemeten word niet in de processor maar door een sensor op het moederbord.

en de package temps door de processor zelf zal het altijd wat afwijken.

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

• IAmNice
Ok ik had het probleem gevonden. Mijn voeding was verkeerd geplaatst waardoor warme licht in de kast bleef.
Laatste vraag ik had net de cores hoger dan CPU bij core temp en overdrive maar nu ineens niet meer. Verkeerde meting? Moet ik nu naar CPU cores of CPU temp kijken volgens jullie?

• blamauci
  • Laatst online: 08-02 20:45
mwa ik zou met niet veel zorgen maken zolang de temps onder 62 graden celcius blijven is het prima en amd temp sensors staan erom bekent niet superbetrouwbaar te zijn

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

• Reepje
  • Niet online
Ik zou me er verder nu geen zorgen meer over maken.
Als het echt te warm wordt, klokt de cpu zich terug, of schakelt zich uit. Dat is een beveiliging die voorkomt dat er schade aan de cpu komt. Als je dat soort problemen krijgt, pas dan ga je op onderzoek uit, en ga je de temperaturen monitoren.
Pagina: 1