Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

High-end studentenlaptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Volgend jaar begin ik aan mijn opleiding Industrieel Ingenieur Elektromechanica en het is tijd voor een laptop. Ik heb het middelbaar afgemaakt op mijn beest van een desktop (die ik toen zelf had samengesteld) maar nu is het dus tijd voor iets mobieler.

Op de laptop zullen oa dus CAD programma's moeten draaien voor mijn opleiding.
Zelf ben ik veel bezig met fotografie en fotobewerking. Af en toe wat video maar niet echt zo veel, hier heb ik altijd mijn bakbeest nog voor ;) (De gehele adobe suite moet wel vlot kunnen draaien)
Qua games ben ik niet zo veeleisend. Ik heb al alles zo wat gespeeld en League of Legends komt altijd terug opduiken, Guild Wars 2 ook nog soms. Dus niet de zware games als Bioshock of Crisis.
Dingen zoals browsering, mail, office, etc. lijken mij vanzelfsprekend.

Pakt dat er een absoluut plafond van €1600 zit op de aanschaf.

Hij zal iedere dag mee naar school moeten en dan zou ik liefst niet verplicht zijn 's middags een stopcontact te moeten zoeken ;)

De opslaggrootte mag vrij klein zijn (lees 128gb).
Een touchscreen zou fijn zijn met de overheersing van windows 8 tegenwoordig. Een hybrid moet het echter niet perse zijn.
Max 15 inch
Een schijflezer heb ik ook niet meer van doen.
En naar vooraf geïnstalleerde software moet ook niet gekeken worden. Dat fix ik zelf wel.

Zelf zat ik al te kijken in de richting van een
Sony Vaio Pro
Dell XPS 13
of misschien één van de lager Lenovo X1's

Voila. Ik hoop dat jullie me een beetje willen helpen. :*)
Als jullie vinden dat ik beter nog een maandje of 2 wacht omdat er nog interessant release's in het vooruitzicht zijn met de intel 5000 reeks en de verder intergratie van de Haswell cpu's, hoor ik dat graag.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 21:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

offtopic:
Als je door het laptop aankoopadvies had gekeken had je je antwoord al gehad en was het maken van het topic niet nodig geweest. :)
Maar aangezien je niet een eendagsvlieg bent (dat je account vandaag is gemaakt) wil ik je graag helpen.

Ja, voor ~1100 de Asus N550 jv
Is momenteel nog niet uit, maar komt wel.

Fijne dag

[ Voor 77% gewijzigd door Frozen op 29-08-2013 00:05 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
[quote]Stef602 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 18:38:
[offtopic]Als je door het laptop aankoopadvies had gekeken had je je antwoord al gehad en was het maken van het topic niet nodig geweest. :)
Maar aangezien je niet een eendagsvlieg bent (dat je account vandaag is gemaakt) wil ik je graag helpen.[/offtopic]

Fijne dag
[/quote]

Ik heb zo de eerste pagina wel even vluchtig gelezen maar de meeste topics gaan over meer budget gerichte systemen. Dus dacht ik even een topic te maken waar de grenzen wat breder liggen.

Wat de asus betreft: Ik vind het scherm zo jammer van dat model. Zelfs niet in de buurt van een full HD scherm :/

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
TU/e?

Die hebben vaak van die acties waarbij je prachtige probooks (ibm en hp geloof ik) kan kopen met een significante korting.
Dat waren de enige laptops in mijn studentenhuis die vervangen werden omdat ze verouderd waren (alle andere laptops waren al lang overleden ;))

Verwijderd

Topicstarter
Nope, Universiteit Antwerpen... die lopen nog wat achter op dat vlak vrees ik xD

By the way: De aankoop van de laptop gaat via het pc-privé-plan van het werk van mijn ouders... Laat ons zeggen dat meer korting dan ik ga krijgen gewoon te decadent is. Daarom dat ik me zo'n dure systeem kan aanschaffen ;)

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2013 19:21 ]

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Stef602 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 18:38:
offtopic:
Als je door het laptop aankoopadvies had gekeken had je je antwoord al gehad en was het maken van het topic niet nodig geweest. :)
Maar aangezien je niet een eendagsvlieg bent (dat je account vandaag is gemaakt) wil ik je graag helpen.

Ja, voor ~1100 de Asus N550 jv
Is momenteel nog niet uit, maar komt wel.

Fijne dag
Een beetje vage reactie van je. Dit forum is gemaakt voor iedereen hier, om zo hun eigen topic te maken voor persoonlijk advies. En dan zou het niet uit moeten maken of je een eendagsvlieger bent of niet. Tevens geef je advies over een laptop waar letterlijk niks over bekend is. De accuduur van de voorganger was rond de 4,5 uren, en dat komt niet bepaald overeen met de eisen van de TS. Tevens is zo een multimedia machine absoluut niet "portable" vriendelijk zoals een ultrabooks die in de eisen van de TS naar voren komt wel zijn.

@ Topic starter
Allereerst heb ik gezien je eisen de volgende adviezen voor je:
- Toegang voor 8GB Ram is belangrijk gezien je werkzaamheden.
- Goed scherm is zeer zeker te adviseren: Full HD met het liefst IPS + goede kleurenproductie

De keuze die je hiervoor al gemaakt had (Dell en de Sony) zijn ook al gelijk de beste keuzes die je had kunnen maken. De Dell en de Sony zijn namelijk allebei ultrabooks die toegang hebben tot in totaal 8GB aan RAM, en daarnaast portable zijn en een goede accuduur hebben. Welke van de twee je uiteindelijk wilt hebben kan ik het beste aan jou overlaten. Ze hebben namelijk beide hun pre's en cons.

De Sony is als machine uiteraard het beste van de twee, maar heeft ook het hogere prijskaartje wat daarmee compenseert. De voordelen van de Pro (ik heb ze op volgorde gezet van belangrijk naar onbelangrijk, maar dat moet je zelf maar oordelen):
- Het belangrijkste voor jou (denk ik :+ ): Sony Pro heeft het beste scherm (vanwege Triluminos backlight een veel accuratere kleurenweergave, hiermee kun je op het scherm dus veel beter zien wat je allemaal doet in het grafisch ontwerpen)
- Langere accuduur
- Toegang tot de grafisch sterkere en efficientere Haswell processor (ga je voornamelijk merken bij games)
- Flink betere koeling (op de langere termijn word het voordeel alleen maar groter)
- Minder geluidsproductie onder load
- Lager gewicht (1,05kg)

De Dell heeft als voordelen:
- Betere service (dell heeft een betere trackrecord op het gebied van service)
- Stevigere bouwkwaliteit
- Stukken goedkoper
- Betere touchpad

Als alternatief kan ik je nog een andere laptop/ultrabook aanwijzen. Dat is een alternatief die alleen van toepassing is wanneer je voor je studie nog eens een keer gebruik zal moeten maken van een digitizer gebaseerde product (wacom tekentablet om digitiaal drukgevoelig te kunnen tekenen.) Dit alternatief is de Vaio Duo 13. Deze laptop heeft namelijk een digitizer ingebouwd in het display waarmee je dus letterlijk drukgevoelig op het scherm kan schetsen en tekenen. Een andere bijkomend voordeel is het feit dat de laptop een accuduur heeft van 12 uren (!!!), getest door Engadget. Maar goed, het is maar een inbreng van mij... de Sony Duo heeft namelijk 1 groot nadeel waarmee mijn voorkeur gelijk naar de Pro gaat: De belachelijke prijs... :+

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Verwijderd

Topicstarter
Nu da's nog eens een reactie xD +1 voor u :)

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Vinand schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 19:33:
[...]

Een beetje vage reactie van je. Dit forum is gemaakt voor iedereen hier, om zo hun eigen topic te maken voor persoonlijk advies. En dan zou het niet uit moeten maken of je een eendagsvlieger bent of niet. Tevens geef je advies over een laptop waar letterlijk niks over bekend is. De accuduur van de voorganger was rond de 4,5 uren, en dat komt niet bepaald overeen met de eisen van de TS. Tevens is zo een multimedia machine absoluut niet "portable" vriendelijk zoals een ultrabooks die in de eisen van de TS naar voren komt wel zijn.

[knip]
Beetje vreemde reactie van jou, dit forum is inderdaad gemaakt voor iedereen hier, maar als meneer even wat andere topics had doorgelezen had hij waarschijnlijk al lang antwoord op zijn vraag. Bovendien is er al een review geschreven over deze laptop...
YouTube: ASUS N550 / N550JV review de geschreven versie staat een linkje van in de discription. Hij heeft ook een review van de n750
Ik heb zo de eerste pagina wel even vluchtig gelezen maar de meeste topics gaan over meer budget gerichte systemen. Dus dacht ik even een topic te maken waar de grenzen wat breder liggen.

Wat de asus betreft: Ik vind het scherm zo jammer van dat model. Zelfs niet in de buurt van een full HD scherm :/
Ehh? het is een full HD IPS scherm?
Now, on to that hinge. It stretches over most of the screen’s length and is sturdy, keeping that display firmly in place, exactly how you’ll set it up. And that’s a good thing, especially since the N550 comes with a touchscreen that you’ll keep poking with your fingers.
A very good one by the way, that reacted snappy and accurate to my touches. Of course, having a touchscreen brings along the glossy glass on top of the actual panel, with its reflections in strong light, but since the N550 is going to live most of its days inside, that shouldn’t bother you that much.
As for the actual panel, Asus bundles a 1080p IPS one on this laptop (hardware ID: LGD0323 ), the same they offer on the Zenbook UX51. It’s a bright enough display that offers fairly good colors and contrast, so definitely a big leap from the TN screens we’ve seen on Asus multimedia laptops in the past. Of course, most IPS screens come with light bleeding around the edges and there’s some visible on this particular unit as well. You’ll probably only notice this when watching movies flanked by black bars and you’ll eventually grow to ignore it. At least I did…

Full HD IPS Touchscreen on this top version of the Asus N550JV
On top of that, I should also mention the solid viewing angles and the fact that the screen bends quite a lot on the back. And that makes the N550 a viable laptop not just for desk-use, but for more casual scenarios as well (couch or bed use, for instance), something I wish I could say about more and more devices in the future.
Of course, it’s worth noting that there are better IPS panels out there, able to display more accurate colors and offer deeper contrast. But you’ll find those on more expensive laptops. And unless you’re a graphic artist or something related, I doubt you’ll ever complain about this screen on the N550.

[ Voor 39% gewijzigd door Frozen op 05-07-2013 20:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Stef602 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 20:48:
[...]

Beetje vreemde reactie van jou, dit forum is inderdaad gemaakt voor iedereen hier, maar als meneer even wat andere topics had doorgelezen had hij waarschijnlijk al lang antwoord op zijn vraag. Bovendien is er al een review geschreven over deze laptop...
YouTube: ASUS N550 / N550JV review de geschreven versie staat een linkje van in de discription. Hij heeft ook een review van de n750

[...]

Ehh? het is een full HD IPS scherm?

[...]
Foutje, my bad. Verkeerde laptop gegoogled.
Edit: Ik ben in de war

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2013 20:53 ]

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verwijderd schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 20:51:
[...]

Foutje, my bad. Verkeerde laptop gegoogled.
Edit: Ik ben in de war
Bovendien is het voor CAD heel erg handig dat je een iets groter scherm hebt, 15 inch is daarmee net mooi: Niet te groot maar nog wel redelijk te gebruiken. Ik vind 13 inch te klein om met cad op te werken, maar ieder zijn ding.

Overigens is die hashwell een U wat een ultrabook model is. Deze zal dus niet zo goed presteren als die in de Asus zit. Hij gebruikt daarentegen wel minder stroom.

Overigens is het voor Cad handig dat er een beetje redelijke videokaart in zit, en ik heb niet echt het gevoel dat die on board videokaart van de Hashwell chip dat aankan

[ Voor 32% gewijzigd door Frozen op 05-07-2013 20:57 ]

• Vinand
Stef602 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 20:54:
[...]

Bovendien is het voor CAD heel erg handig dat je een iets groter scherm hebt, 15 inch is daarmee net mooi: Niet te groot maar nog wel redelijk te gebruiken. Ik vind 13 inch te klein om met cad op te werken, maar ieder zijn ding.

Overigens is die hashwell een U wat een ultrabook model is. Deze zal dus niet zo goed presteren als die in de Asus zit. Hij gebruikt daarentegen wel minder stroom.

Overigens is het voor Cad handig dat er een beetje redelijke videokaart in zit, en ik heb niet echt het gevoel dat die on board videokaart van de Hashwell chip dat aankan
Full HD op een 13" of 15" zou niks moeten uitmaken aangezien het nog steeds evenveel ruimte produceert wat telt voor je productiviteit, de afmeting worden alleen zo een 14% kleiner wat voor het uitlezen niet veel uit zou moeten maken. Wat ik wel lees in deze review en andere is dat de accuduur achteruit gegaan is: 4 tot 3,5 uren met daarbij matig gebruik en halve scherm helderheid waar de N56 een volle uur onder zwaardere last mee kon gaan. Ook word er schijnbaar gebruik gemaakt van het LG IPS paneel wat ook in de 15" zenbook zat (ux51). Hierbij heb je dus te maken met een orange gate in je paneel (kan nauwelijks rood produceren op het scherm) wat voor een normale gebruiker niet erg is, maar voor een fotobewerker zeer storen kan zijn. Het is dus dat je daarbij ook nog eens in zou moeten leveren op het schermpaneel.

Voor CAD is het van belang om een grafische kaart te hebben in de reeks van een firepro en quadro, aangezien de OEM daarbij de certificering zal geven voor Autocat. Een hoop functies op het gebied van hardware acceleration en etc. zal in cad zal niet gaan werken met een Nvidea Geforce kaart. Met name over de keppler gebaseerde kaarten is de omweg jammer genoeg door Nvidea groter gemaakt om het efficiënt aan de praat te krijgen ten opzichte van de fermi kaarten. Nvidea heeft dat waarschijnlijk express gedaan zodat meer mensen hun zwaar overpriced Quadro kaarten zouden moeten aanschaffen. Veel prestatie winst zul je met een 750m niet mee winnen. Dus wil je het echt doen voor de GPU (Fp, qu), dan moet je toch echt kijken naar een laptop als de:
- Lenovo thinkpad
- HP Elitebook
- Dell Latitude

Je zal dan alleen dik en dwars moeten inleveren op de portability, een 2,5/3x zwaarder en een meer dan 2x kortere accuduur. Naar mijn idee maak je daarmee de verkeerde keuzes en is het hele essentie van een dagelijkse portable apparaat met een acceptabele accuduur weggenomen bij de Asus N550. Het essentie van dat apparaat is namelijk het wezen van een desktop vervanger.

De TS zegt namelijk duidelijk dat hij het zware werk op zijn "bakbeest" kan doen. En het gehele adobe suit draait zeer zeker meer dan vlot op een core i7 ulv Haswell i.c.m. 8GB Ram. Ook de games als gw 2 en LoL draaien prima erop dus ik snap gewoon totaal de meerwaarde van de Asus voor de TS niet waar ik wel de meerwaarde van de ultrabooks prima voor hem in kan zien.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verdorie, wat een leesfout allemaal wel niet kan doen :''Dus niet de zware games als Bioshock of Crisis.''
Omdat de ''niet'' juist uitgelicht stond las ik dr overheen :'S
Ik dacht al, waarom raad jij een Ultrabook aan als je daar geen zwaardere games op kan spelen. 8)7
Excuses daarvoor.

Nu ik het ''NIET'' gelezen heb ben ik het meer eens met een sony ultrabook, maar nog niet helemaal.
Ik zie meer heil in een 15 inch Thinkpad. Zeker omdat je met een niet al te grote tweak je GPU om kan toveren naar een workstation gpu.

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=377158

[ Voor 94% gewijzigd door Frozen op 06-07-2013 00:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Even een bump. :P

Dus de combinatie van ultrabook met CAD software is af te raden, performance wise?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand ervaring met de Sony Vaio Fit series? De versie met (15,6 inch LED)

Intel® CoreTM i7-3537U, 2 GHz
Touchscreen
NVIDIA® GeForce® GT 735M 2 GB
128 GB SATA Flash SSD OF 256 GB SATA Flash SSD
8 GB 1600 MT/s DDR3L-SDRAM OF 12 GB 1600 MT/S DDR3L-SDRAM

voor 1120 euro tot 1330 euro spreekt mij wel aan.

Verwijderd

Topicstarter
Rumours rond de opvolger van de Lenovo Y500, de Y510p zijn anders ook zeer interessant.

• EXpaND
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-08 13:20
kijk anders eens naar de samsung ativ book 8, is ook een leuk laptopje :)

hou rekening mee met bovenstaande laptop dat het een i7-U is..dat is een dual-core. Heeft met CAD geen zin, dus dikke streep erdoor :P

when an engineer thinks, it's not a brilliant mind that works, it's imagination that brings us revolutions

• Vinand
EXpaND schreef op zondag 07 juli 2013 @ 22:09:
kijk anders eens naar de samsung ativ book 8, is ook een leuk laptopje :)
Kan je net zo goed weer gaan kijken naar de Asus N550 series... Helemaal hetzelfde alleen zal de Asus ongetwijfeld een veel vriendelijkere prijs krijgen en beter op het gebied van koeling zijn. En weer ga je dan dik en dwars inleveren op de portability, iets wat hij dagelijks naar school moet meenemen. De Nvidea GPU heb je met CAT tevens gewoon niet veel aan...
hou rekening mee met bovenstaande laptop dat het een i7-U is..dat is een dual-core. Heeft met CAD geen zin, dus dikke streep erdoor :P
Je moet denk ik zijn verhaal iets beter doornemen, er staat namelijk duidelijk in dat hij de absolute zware taken uitvoert op een veel zwaardere computer. De i7 Quad ga je pas merken met renderen van zware/grote files. Denk maar aan videomontage.

Tevens:
Met mijn i5-2410M i.c.m. 4GB ram dual core draait CAD meer dan prima op een vloeiende wijze, kan makkelijk ontwerpen maken en zelf i.c.m. tekentablet ontwerpen schetsen. Ik kan prima grote bestanden uitlezen van 3D studio Max en op simpele wijze bijschalen en snijden (bestanden varieren van 500mb tot 1,5GB, groter dan dat heb ik nog niet geprobeerd en bij het bestand van 1.5gb werd het wel net aan met de performance). Het hele adobe pakket draait prima, tenzij ik op het echt grote schaal (meer dan enkele meters in afmeting) ga werken, dan heeft hij gewoon iets meer tijd nodig om bezig te houden met de grote bewerking en heb je een iets minder vloeiende ervaring. Wel kan ik er alsnog prima mee werken, en i.c.m een wacom digitizer er nog steeds prima mee werken.

Mijn bottleneck is duidelijk mijn 4GB aan ram geheugen.

En dan praten we hier over een processor dat dus een 30% meer performance heeft, een 2 generaties krachtigere GPU waar hij prima zijn gewenste games mee kan spelen en het dubbele aan RAM geheugen wat voor mij de grote bottleneck was geweest. Het is gewwoon zo dat de Vaio Pro meer dan prima voor hem is, en als hij het echt voor de performance wilt doen dat hij beter gelijk kan kijken naar een: thinkpad, latitude of een elitebook vanwege de firepro en de quatro gpu's.

[ Voor 6% gewijzigd door Vinand op 08-07-2013 09:41 ]

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Vinand schreef op maandag 08 juli 2013 @ 09:39:
[...]

Kan je net zo goed weer gaan kijken naar de Asus N550 series... Helemaal hetzelfde alleen zal de Asus ongetwijfeld een veel vriendelijkere prijs krijgen en beter op het gebied van koeling zijn. En weer ga je dan dik en dwars inleveren op de portability, iets wat hij dagelijks naar school moet meenemen. De Nvidea GPU heb je met CAT tevens gewoon niet veel aan...

[...]

Je moet denk ik zijn verhaal iets beter doornemen, er staat namelijk duidelijk in dat hij de absolute zware taken uitvoert op een veel zwaardere computer. De i7 Quad ga je pas merken met renderen van zware/grote files. Denk maar aan videomontage.
Jaja, een nog niet uitgekomen laptop(N550) aanraden in plaats van 1 die al uit is en op alle fronten als prima tot perfect bestempeld is :? Hoezo zou een Asus waarschijnlijk betere koeling hebben? Totaal ongefundeerd en verwarrend voor de TS.

Daarnaast is het enige voordeel wat een Vaio Pro heeft het gewicht, voor een marginaal lagere prijs. Als je CAD wilt gaan doen heb je wel degelijk wat aan een full-voltage CPU en een dedicated GPU i.t.t een APU.
Daarnaast, CAD op een 13 "schermpje lijk mij nou ook niet bepaald ideaal, maargoed.

Ik ben dan wel gebiased tot de Ativ Book 8, omdat ik er zelf 1 heb (en er super tevreden over ben), maar ik vind wel dat je de TS met correcte info moet voorzien.

• EXpaND
Hmm, aan de ene kant moet ik je gelijk geven, soms is een i7 beetje overpowered, Maar ikzelf kan echt niet meer zonder. Als ik bijv aan het adobe aftereffecten ben, dan merk ik dat absoluut, Je gooit er een effectje overheen en terwijl dat bezig is kun je alweer de volgende selecteren. Meer threads = altijd soepel. Dan hoeft het niet, maar we hebben het nu al over een budget dat ik het simpelweg dom vind om iets te besparen en dan gaan voor een low-voltage CPU.

Dan even ter vergelijking, de i7 ULV scoort gelijk aan een i7 820 QM, De 3635QM van de ativ book scoort gelijk aan een 2920XM mobile-extreme CPU. Terwijl die veel minder gebruikt, Daarbij een Full-HD touchpaneel, backlight keyboard en dedicated GPU die de 735M in PCmark vantage met 100% voorbij gaat. Ik zelf, een persoon die hem echt allround gebruik, vind het prettig dat ik op alle markten prima scoor. Goeie GPU, goeie CPU, Dat vind ikzelf die €160 wel waard. Dit is natuurlijk aan de TS om te bepalen. Maarja, je kan je geld maar 1 keer uitgeven..

Een echte CAD'er / photoshopper schreeuwt natuurlijk KLEUREN! Want je wil natuurlijk het zien zoals het uit de printer komt..De ativ book heeft een scherm die in staat is om 96% van het RGB te weergeven in 6-bit. De Sony komt niet eens in de buurt..Daarbij heeft het een 300Nit Superbright scherm wat in het buitenlicht erg scheelt, en binnen knallen de kleuren van het scherm. De vaio komt maar tot 235Nit. 20% minder, en is het een TN-paneel..dus kijkhoeken zijn, laten we het netjes houden, niet al te goed. Tegenover Samsung's PLS scherm..

performance is leuk, zolang je hem in de koelkast gebruikt. Volgens notebookcheck zit die snel op 71 graden,waarbij die throthled naar 124 Mhz..andere woorden, je mobiel is nog sneller op dat moment : :')

edit: De 3635QM presteerd gelijk aan een Desktop i7 950..dat is ook geen zwak chipje..

Ik denk dat voor zijn gebruik, dat hij beter iets meer centjes kan neerleggen en iets haalt wat nu perfect is, maar over 2/3 jaar nogsteeds. Software blijft steeds zwaarder worden omdat het steeds geavanceerder word. Daar moet je op inspelen. Dat de CPU 20% sneller is dan jouw i5 is mooi, en die van jou het wel goed trekt, maar volgendjaar is door de nieuwe update van adobe hij al weer 30% zwaarder, qua software. :/

koop iets met een beetje overhead, heb je er langer plezier van oOo

when an engineer thinks, it's not a brilliant mind that works, it's imagination that brings us revolutions

Verwijderd

Topicstarter
Dus het komt er op neer dat ik moet kiezen of ik meer performance of meer mobility gericht apparaat wil kopen?

Performance wise: Samsung Ativ 8, Asus N550, Lenovo y500/y510p, ...
Mobility wise: Sony Vaio Pro 13, Dell XPS 13, Lenovo X1 touch, Samsung Aitv 9, ...

Het grootste verschil is vooral telkens de aanwezigheid van een dedicated graphics card of niet.

Voor de games die ik speel, is zo'n kaart niet bepaald een vereiste maar beïnvloed de aanwezigheid van zo'n kaart de werking van CAD en fotobewerkingssoftware? Hier heb ik geen verstand van 8)7

EDIT: Net iets opgepikt over de ATIV Book Plus, zou die het wachten waard zijn? 13,3" Haswell i5 met 8gb RAM en een 3200x1800 touchscreen voor rond de 1400 euro. o.O

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2013 14:56 ]

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Maak inderdaad voor je zelf even een afweging wat je belangrijk vindt, en kies daarna. Performance/schermgrootte of mobility. Zowel Photoshop als AutoCAD gebruiken de GPU. Laptops met dedicated GPU en full voltage processoren zijn over het algemeen zwaarder.

De Ativ Book Plus valt onder de categorie mobility, en is te vergelijken met de Sony Vaio Pro.

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-11 08:16
Je weet inderdaad nog niet precies wat je zoekt. De Lenovo Y510P die uitkomt is wel iets totaal anders dan een Sony Vaio Pro 13. Overigens zou ik die Lenovo al schrappen voor jou want dat is denk ik de dikste en zwaarste van je lijstje. Kijk ook bv eens welke schermgrootte je wilt. 15' is toch anders dan 13'.

De Samsung Ativ 8 is trouwens een hele krachtige laptop die relatief dun is (maar wel redelijk zwaar) en een grote batterij heeft. Wel spijtig dat Samsung geen Haswell erin heeft gestoken, dan zou de accutijd nog beter zijn.

• Vinand
Ik weet, ik weet... Het is weer een Tl/Dr berichtje
EddoH schreef op maandag 08 juli 2013 @ 11:02:
[...]

Jaja, een nog niet uitgekomen laptop(N550) aanraden in plaats van 1 die al uit is en op alle fronten als prima tot perfect bestempeld is :? Hoezo zou een Asus waarschijnlijk betere koeling hebben? Totaal ongefundeerd en verwarrend voor de TS.
Wat is er ongefundeerd?
De Asus N550 is al uitgebreid gereviewed zoals hierboven al vermeld was, als je de moeite had genomen om de topic door te lezen voordat je reageerde:
http://www.digitaltrends....msung-ativ-book-8-review/
Ativ book 8 heeft zo te zien nogal last met de koeling, hij word erg heet, en dat al onder idle. Ook blijkt hij veel herrie te maken.

http://www.tlbhd.com/asus-n550-review-17589/
De Asus heeft al deze problemen dus niet, daarbij heeft de Asus gewoon een veel stillere koeling en zelf onder een langdurige stress test behoorlijk lage interne temperaturen. Ook is er geen sprake van een druppel throttling.

De Asus n550 is daarnaast heel duidelijk de spirituele opvolger van de N56, en kijk maar eens in welke prijsklasse die valt ten opzichte van de Samsung ativ book 8.. Juist ja, inderdaad een stuk prijstechnischer. En dit verhouding is de afgelopen 3/4 jaren al zo geweest tussen Samsung/Sony en Asus/Dell met de multimedia markt.
Daarnaast is het enige voordeel wat een Vaio Pro heeft het gewicht, voor een marginaal lagere prijs. Als je CAD wilt gaan doen heb je wel degelijk wat aan een full-voltage CPU en een dedicated GPU i.t.t een APU.
Daarnaast, CAD op een 13 "schermpje lijk mij nou ook niet bepaald ideaal, maargoed.
Het scheelt maar een 1,5kg (60%), en een flinke formaat minder voor iemand die dagelijks zijn laptop meeneemt. Daarnaast heb je bij de Samsung pas vanaf een bizarre prijs SSD op je systeem, dus moet je het als je nog in een acceptabele prijsklasse wilt blijven zelf nog additionele tijd en kosten in steken om de performance van de Sony SSD te halen. Dus je komt flink duurder uit wat bij de Asus N550 niet het geval was. Dit maakt de keuze voor specifiek de Ativ book 8 al een beetje dubieus.

13" of 15" voor CAD maakt niks uit, het ligt niet aan het schermmaat in CM maar het ligt aan de Resolutie van het display. Windows en de programmatuur scalen namelijk in pixels... Het schermmaat scheelt overigens maar 14/15% en er is niemand die klaagt over Full HD op 13". Lees anders maar de Asus Zenbook/Sony Vaio Z ervaringen topics door.
Ik ben dan wel gebiased tot de Ativ Book 8, omdat ik er zelf 1 heb (en er super tevreden over ben), maar ik vind wel dat je de TS met correcte info moet voorzien.
Misschien moet je maar eventjes mijn bovenstaand berichten in deze topic goed doorlezen en de eisen van de TS goed doornemen. Dan had je die beschuldiging wel ff achterwege kunnen houden CAD heeft namelijk niet veel profijt van een niet gecertificeerde GPU, zeker niet omdat Nvidea een geldwolf is en sinds de Keppler generatie het extra onhandig gemaakt heeft om hardware acceleratie in te schakelen. Dus als je nogmaals echt voor de gpu wilt doen dan moet de TS kijken naar dit soort apparatuur:
- HP Elitebook: http://www.hp.com/united-...tions/8570w_features.html
- Lenovo Thinkpad: http://shop.lenovo.com/us/en/laptops/thinkpad/w-series/w530/

Deze bieden dus een ander soort GPU aan dan de Samsung in zich heeft: Nvidea Quadro/ AMD Firepro... En die zijn officieel gecertificeerd en dus zo dusdanig in staat om hardware acceleration te gebruiken voor CAD. Dus aan de GPU van de Samsung heb je in zijn situatie gewoon niet zoveel. Hij verteld daarnaast ook nog eens duidelijk dat hij al een "bakbeest" heeft voor de zware programmatuur en video montage. Waar ligt het voordeel van de overkill in specs dus dan? De Samsung of welk willekeurige notebook red het toch niet vs een gemiddelde desktop in performance dus zal hij uiteindelijk voor de zware taken toch zijn desktop gebruiken (uitzondering zijn de mobile workstations).
Een echte CAD'er / photoshopper schreeuwt natuurlijk KLEUREN! Want je wil natuurlijk het zien zoals het uit de printer komt..De ativ book heeft een scherm die in staat is om 96% van het RGB te weergeven in 6-bit. De Sony komt niet eens in de buurt..Daarbij heeft het een 300Nit Superbright scherm wat in het buitenlicht erg scheelt, en binnen knallen de kleuren van het scherm. De vaio komt maar tot 235Nit. 20% minder, en is het een TN-paneel..dus kijkhoeken zijn, laten we het netjes houden, niet al te goed. Tegenover Samsung's PLS scherm..
Dit klopt dus helemaal niet, en dan vind ik het raar dat ik hier beschuldigd word van het weergeven van incorrecte informatie. (Edit: ik zie nu pas dat het iemand anders was die me beschuldigd had, mijn oprechte excuus :9)

- 96% van het (let op!) sRGB spectrum, dat is heel wat minder dat je vermoed. Zo een beetje elke normale Macbook met een TN paneel scoort ruim 100%. En ook zo de Sony Vaio Pro. En dat niet alleen.. De Vaio heeft een Triluminos backlight (backlight is in staat om velle kleuren te weergeven in plaats van oplichting). Hierdoor heeft het paneel juist een hogere kleurendekking dan het gemiddelde paneel. De Vaio komt dus inderdaad niet in de buurt van de Samsung uit, hij valt juist veel hoger uit. Namelijk meer dan 100% van de sRGB spectrum en daarbij ruim 75% dekking van aRGB (Adobe spectrum). De Sony produceert dus veel accurater de kleuren ten opzichte van de Samsung. Daarnaast zou ik hier overigens wel de bron van willen zien. PLS heeft namelijk nooit echt bijzonder goed gepresteerd op het gebied van kleuren productie zoals IPS en TN datt wel altijd hadden gedaan.
- Sony heeft een IPS paneel met dezelfde kijkhoeken als de Samsung.
- Sony helderheid en nog wat bronnen:
http://www.trustedreviews.com/sony-vaio-pro-13_Laptop_review
This subjective view is supported by our analysis using our Xrite i1 Display Pro colourimeter tool, which measured an excellent 1,215:1 contrast ratio and a super bright 372 nits peak brightness. In colour tests the screen’s 6419K colour temperature is pleasingly close to the 6500K benchmark, as is the 1.31 DeltaE colour accuracy – anything below 1.5 is very good, especially for a laptop.

Viewing angles are particularly wide thanks to the IPS display tech, however the glossy finish on the screen does mean it suffers from severe reflections in sunlight and the odd finger smudge or two. Sony has also included its X-Reality mobile picture engine, which aims to clear up the sharpness of videos and movies, but it’s difficult to notice any substantial leap in quality for non-HD content.
Hier nog een andere review met soortgelijk bevindingen: http://www.pcpro.co.uk/re...s/382456/sony-vaio-pro-13

De helderheid is dus al een stuk hoger dan de helderheid van de Samsung. Ze praten namelijk al over de 350 tot 370 nits wat dus hoger is als de Samsung. En daarnaast ook nog de contrast en kleurenfouten waar Sony minimaal uitstekend op scoort. De display in de Sony tevens ook nog eens in het MAT verkrijgbaar waar de Samsung en Asus glossy afgewerkt zijn. Deze glossy schermen zijn juist minder zichtbaar in het zonlicht en hebben meer last van reflectiees.

Ik vind het overigens wel jammer van je behoorlijk ongefundeerde uitspraak, maar je maakt inderdaad wel een punt van de Processor. Alhoewel AutoCad de afgelopen jaren niet echt meer system resources is gaan vragen hoef je dat in de toekomst ook echt niet meer te verwachten:
http://usa.autodesk.com/a...d=15412189&linkID=9240617
En waarom ik hier zo zeker van ben is omdat ik zoals de TS, veel voor me studie en stage heb moeten doen voor AutoCad, 3D studio Max, Adobe pakket en etc. Een haswell dual i7 met 8GB red je het voor gemak een lange tijd meer dan prima mee. En dan praat ik uit ervaring met mijn i5-2410m + 4GB van een jaar geleden, mits je op grafisch serieus zwaar niveau wilt gaan renderen gebruik je een echte workstation bak voor met een Intell Xenon octa core processor en 16/32GB werkgeheugen. Een gemiddelde notebook red het namelijk echt niet. Je zult voor het serieuze renderwerk een desktop pakken.

Voor de TS
Waar je naar moet kijken is het volgende:
Performance of mobiliteit is inderdaad de keuze die je gepresenteerd word. Maar (!!!) kies dan NIET voor de Samsung, Lenovo Y5xx of de Asus...

Kies voor de Lenovo Thinkpad mits je echt een goede krachtpatser wilt hebben:
pricewatch: Lenovo Thinkpad W530 (N1K4JMH)
- Bouwkwaliteit is ongeëvenaard.
- Nvidea Quadro GPU (dus ECHT gemaakt is voor de performance van AutoCad en etc.).
- Quad Core Processor i7.

Ik snap alleen niet waarom je die performance zou willen hebben... Je hebt een desktop, en een notebook haalt het toch nooit bij je desktop in rauwe kracht en kunnen. Met de Vaio Pro kun je echt prima alles doen wat je wilt, en daarbij heb je gewoon het voordeel dat je daadwerkelijk echt mobiel bent en er dagelijks mee op stap kan, en de hele dag op de accu ermee red.

Ik hoop tevens dat mijn hele verhaal een beetje duidelijk is voor iedereen, anders wil ik wel een toelichting geven als er dingen/zaken niet duidelijk zijn. :)

• EXpaND
vinand, mijn excuses. Je hebt verdomt veel vaio modellen, heb bij de verkeerde zitten kijken. Mijn reactie is qua vergelijkingen dus niet accuraat. Excuus nogmaal! :)

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Vinand schreef op maandag 08 juli 2013 @ 16:07:
Ik weet, ik weet... Het is weer een Tl/Dr berichtje

[...]

Wat is er ongefundeerd?
De Asus N550 is al uitgebreid gereviewed zoals hierboven al vermeld was, als je de moeite had genomen om de topic door te lezen voordat je reageerde:
http://www.digitaltrends....msung-ativ-book-8-review/
Ativ book 8 heeft zo te zien nogal last met de koeling, hij word erg heet, en dat al onder idle. Ook blijkt hij veel herrie te maken.

http://www.tlbhd.com/asus-n550-review-17589/
De Asus heeft al deze problemen dus niet, daarbij heeft de Asus gewoon een veel stillere koeling en zelf onder een langdurige stress test behoorlijk lage interne temperaturen. Ook is er geen sprake van een druppel throttling.

De Asus n550 is daarnaast heel duidelijk de spirituele opvolger van de N56, en kijk maar eens in welke prijsklasse die valt ten opzichte van de Samsung ativ book 8.. Juist ja, inderdaad een stuk prijstechnischer. En dit verhouding is de afgelopen 3/4 jaren al zo geweest tussen Samsung/Sony en Asus/Dell met de multimedia markt.
Excuses voor de wat harde bewoording, die review heb ik inderdaad over het hoofd gezien.
Echter, uit de review: "In these cases, the area on top of the keyboard, where there’s that Audio by Bang and Olufsen inscription, gets very hot, so hot that you can’t actually touch it for longer than 2 seconds without feeling pain. The same part on the bottom of the laptop gets hot as well."
Dit heeft de Samsung in ieder geval niet ;)

Daarnaast wordt de Book 8 helemaal niet heet onder idle(cpu 39 graden max), en is hij compleet stil als hij niet belast wordt. Waar je dat vandaan haalt, geen idee. Throttling issues heb ik geen last van gehad.
Het scheelt maar een 1,5kg (60%), en een flinke formaat minder voor iemand die dagelijks zijn laptop meeneemt. Daarnaast heb je bij de Samsung pas vanaf een bizarre prijs SSD op je systeem, dus moet je het als je nog in een acceptabele prijsklasse wilt blijven zelf nog additionele tijd en kosten in steken om de performance van de Sony SSD te halen. Dus je komt flink duurder uit wat bij de Asus N550 niet het geval was. Dit maakt de keuze voor specifiek de Ativ book 8 al een beetje dubieus.
Voor videobewerking gebruikt hij z'n pc thuis, niet voor CAD. Bij de Samsung moet moet je zelf een SSD installeren (voor een normale prijs ;) )
13" of 15" voor CAD maakt niks uit, het ligt niet aan het schermmaat in CM maar het ligt aan de Resolutie van het display. Windows en de programmatuur scalen namelijk in pixels... Het schermmaat scheelt overigens maar 14/15% en er is niemand die klaagt over Full HD op 13". Lees anders maar de Asus Zenbook/Sony Vaio Z ervaringen topics door.
De resolutie is hetzelfde ja, maar alles wordt wel superklein op 13". Als je 100% scaled. Ik vindt het in ieder geval onwerkbaar.
Misschien moet je maar eventjes mijn bovenstaand berichten in deze topic goed doorlezen en de eisen van de TS goed doornemen. Dan had je die beschuldiging wel ff achterwege kunnen houden CAD heeft namelijk niet veel profijt van een niet gecertificeerde GPU, zeker niet omdat Nvidea een geldwolf is en sinds de Keppler generatie het extra onhandig gemaakt heeft om hardware acceleratie in te schakelen. Dus als je nogmaals echt voor de gpu wilt doen dan moet de TS kijken naar dit soort apparatuur:
- HP Elitebook: http://www.hp.com/united-...tions/8570w_features.html
- Lenovo Thinkpad: http://shop.lenovo.com/us/en/laptops/thinkpad/w-series/w530/

Deze bieden dus een ander soort GPU aan dan de Samsung in zich heeft: Nvidea Quadro/ AMD Firepro...
Dit gaat puur om de drivers, verder is er weinig anders aan. Een dedicated GPU maakt nog steeds weldegelijk uit. Firepro of niet.

Ik heb het misschien wat te stevig bewoord, en ik wil je niet 'beschuldigen', maar ik vind de keuze voor een ultraportable gewoon vreemd voor iemand die zware applicaties gaat draaien. But that's me. De Asus N550 is nog steeds ook een goede keus in deze(hoewel persoonlijk ik geen Asus meer aanraak), helemaal als de reviews positief uitvallen.

• Vinand
Het klopt inderdaad dat het verschil voornamelijk in de drivers liggen. Het zijn hilarisch genoeg fysiek en technisch genoeg dezelfde GPU met dezelfde architectuur... Alleen vroeger was het nog mogelijk om een gt kaartje door middel van specifieke omwegen om te "toveren" in een Quadro, tegenwoordig sinds de keppler generatie (die begon zo een beetje na de gt530m en lager + ouder) is het een hele andere koek geworden om de meeste simpele zaken als HW accel aan de praat te krijgen. En dat is natuurlijk express gedaan door Nvidea. Voorbeeld: Op het bedrijf waar ik stage heb gelopen genoeg keppler nvidea gt notebooks gehad met veel sterkere GPU's dan de lenovo w530's... En raad eens hoeveel van de gt kaartjes benut werden voor 3D studio max.... Inderdaad, geen enkel. :N

Nvidea is een gierig klote bedrijf, de markt van "professionele hardware" is gewoon pure oplichting geworden waar we als consument zijnde niet echt veel aan kunnen doen. Dus wat ik wil zeggen is dat de Asus en de Samsung allebei foute keuzes zijn voor de doeleinden van de gebruiker. Hij kan dan beter kiezen voor de Lenovo W530 series, bijvoorbeeld die ene die ik uit de PW gehaald had. En met een i7 Haswell dual + 8GB kom je echt al een hele eind met CAD. De 8GB is het meest belangrijke voor deze applicaties om te kunnen werken binnenin CAD.

[ Voor 10% gewijzigd door Vinand op 08-07-2013 18:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Om heel de bovenstaande discussie samen te vatten:
Amaaaai m'n kloten xD

Na alles nog eens door gelezen te hebben heb ik besloten de Sony Vaio Pro 13 te bestellen met touch, i7 en 8gb RAM. Er loop ook nog eens een actie dat de upgrade van 4 naar 8gb gratis is dus da's beslist.
M'n bakbeest doet het nog goed en als hij toch niet voldoende blijkt te zijn volgend jaar, wordt het misschien tijd om een paar upgrades te installeren. Maar dat is toekomstmuziek.

Hierbij wil ik iedereen bedanken die mij geholpen heeft en ik zal zeker een uitgebreide review posten wanneer hij binnen is :)

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Uiteindelijk dus toch een beslissing ;) Veel plezier ermee! Gaan wij ondertussen nog even door met discussieren :p

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Vinand schreef op maandag 08 juli 2013 @ 18:02:
Het klopt inderdaad dat het verschil voornamelijk in de drivers liggen. Het zijn hilarisch genoeg fysiek en technisch genoeg dezelfde GPU met dezelfde architectuur... Alleen vroeger was het nog mogelijk om een gt kaartje door middel van specifieke omwegen om te "toveren" in een Quadro, tegenwoordig sinds de keppler generatie (die begon zo een beetje na de gt530m en lager + ouder) is het een hele andere koek geworden om de meeste simpele zaken als HW accel aan de praat te krijgen. En dat is natuurlijk express gedaan door Nvidea. Voorbeeld: Op het bedrijf waar ik stage heb gelopen genoeg keppler nvidea gt notebooks gehad met veel sterkere GPU's dan de lenovo w530's... En raad eens hoeveel van de gt kaartjes benut werden voor 3D studio max.... Inderdaad, geen enkel. :N

Nvidea is een gierig klote bedrijf, de markt van "professionele hardware" is gewoon pure oplichting geworden waar we als consument zijnde niet echt veel aan kunnen doen. Dus wat ik wil zeggen is dat de Asus en de Samsung allebei foute keuzes zijn voor de doeleinden van de gebruiker. Hij kan dan beter kiezen voor de Lenovo W530 series, bijvoorbeeld die ene die ik uit de PW gehaald had. En met een i7 Haswell dual + 8GB kom je echt al een hele eind met CAD. De 8GB is het meest belangrijke voor deze applicaties om te kunnen werken binnenin CAD.
Hier, speciaal voor jou: Stef602 in "Gaming laptop gezocht" :)

• Vinand

Verwijderd

Topicstarter
Pas recent op de markt gekomen of gewoon niet gezien maar lijkt de HP ENVY TouchSmart 15-j020eb notebook pc ineens ideaal?
http://www8.hp.com/be/nl/...ml?oid=5390382#!tab=specs

Dedicated graphics card, toch redelijk dun, stevig ontwerp, full hd touchscreen, etc. alleen geen SSD maar di kan ik misschien zelf aanschaffen en installeren aangezien hij zeker binnen mijn budget valt.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2013 22:20 ]

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verwijderd schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 22:17:
Pas recent op de markt gekomen of gewoon niet gezien maar lijkt de HP ENVY TouchSmart 15-j020eb notebook pc ineens ideaal?
http://www8.hp.com/be/nl/...ml?oid=5390382#!tab=specs

Dedicated graphics card, toch redelijk dun, stevig ontwerp, full hd touchscreen, etc.
Tja, het verschil tussen die 4700 en de 3630 is echt minimaal. Ik zou beter zeggen: Heuj prijs/prestatie: Asus n56

Verwijderd

Topicstarter
Stef602 schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 22:22:
[...]

Tja, het verschil tussen die 4700 en de 3630 is echt minimaal. Ik zou beter zeggen: Heuj prijs/prestatie: Asus n56
Geen touch, halve kilo zwaarder en halve cm dikker. En de touchsmart heeft de nieuwe haswell, meer een gimmick maar toch noemenswaardig?

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verwijderd schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 22:44:
[...]

Geen touch, halve kilo zwaarder en halve cm dikker. En de touchsmart heeft de nieuwe haswell, meer een gimmick maar toch noemenswaardig?
Toch vind ik meer een ''eerste paar dagen vet cool, daarna besef je je dat het niet erg praktisch is elke keer je vinger uit te steken''
Halve kilo? 200 gram lees ik. Halve centimeter dikker? Kan kloppen.
Wil je voor die halve centimeter dan 200-300 euro neerleggen? ik niet.

Maar als je toch genoeg geld wil uitgeven, waarom ga je dan niet bij campusshop een ativ book 8 halen?

[ Voor 8% gewijzigd door Frozen op 29-08-2013 00:06 ]

Pagina: 1