Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoenL
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 16:40
Beste Tweakers,

Ik ben in het bezit van een Freecom Toughdrive 250GB. Het is jaren geleden dat ik deze schijf heb aangeraakt. Deze week hebben we een nieuwe tv gekocht en nu wil ik de schijf gebruiken om te pauzeren en op te nemen. Stof er af geblazen en aangesloten op de USB van de TV. Tot mijn verrassing zie ik op de TV dat er een aantal documenten op de schijf staan die ik lange tijd vergeten was en bewaren wil. Even kopiëren naar mijn pc, dacht ik dus.
Maar wanneer ik de schijf op mijn Windows 7 PC aansluit is daar alleen de file "Password" zichtbaar. Of ik een password heb geïnstalleerd kan ik me niet herinneren. Maar als ik "password" opstart moet er nog een wachtwoord aangemaakt worden – volgens mij kan het daar dus niet aan liggen.
Ik begrijp hier niets van 8)7 .

Wie weet hoe ik alsnog bij deze documenten komen?

Overige gegevens P/N: 29409; Model Code SSLCAF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:17
Als je in schijfbeheer eens kijkt wat voor partitie het is (FAT/FAT32/NTFS/EXT3) en daar ook direct even controleren of er een driveletter aan gekoppeld is anders krijg je de partitie ook niet te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoenL
Als ik "Computer" open, staat er:

Cd station (F:) Password
0 Bytes van 920 kB beschikbaar
CDFS

Ook de eigenschappen geven aan: bestandssysteem CDFS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
CoenL schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 16:57:

CDFS

Is er geen schijf die geen geen drive letter toegewezen heeft gekregen? Ik had vroeger een Toshiba externe hdd die ook zo'n cd drive had en daarnaast de eigenlijke disk waarop je de data kan plaatsen had. Op die cd drive staat dan beveiligings software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:17
CoenL schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 16:57:

CDFS

Maar dat zijn alleen de partities die al een drive letter hebben.

Rechtermuis op Deze Computer --> --> Beheren --> Opslag --> Schijfbeheer.

Daar zoeken naar je externe schijf en dan krijg e 1 of meerdere partities te zien die erop staan.
Als er dus iets tussenstaat waar nog geen driveletter heeft en de ruimte ook verklaard die ontbreekt dan daar rechtermuisknop op klikken en driveletter toekennen.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeOO op 05-07-2013 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoenL
Waar zie ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoenL
aha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoenL
Gevonden... alleen het toewijzen van een stationsletter is onmogelijk.

Het lijkt inderdaad zo te zijn als Monkeybrains zegt. Schijf 6 (F:) is een partitie, gezien als CD-Rom, met de beveiliging. Schijf 4 (geen letter) is onbereikbaar.

Alleen... er wordt geen password gevraagd als ik de HD koppel. Misschien is het oorspronkelijke password beschadigd o.i.d.?

Zou er een workaround zijn? Mijn TV kan alles namelijk wel lezen. Helaas niet kopiëren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:43
Je tv zou zomaar linux kunnen zijn, je kunt het proberen met een Linux live-cd

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:59
Is je pc soms een laptop? Het is een 2,5" schijf zonder externe voeding. Sommige USB poorten kunnen te weinig stroom leveren. Onlangs ook voor gehad bij een vriend. In een andere computer werkte de schijf perfect, in zijn laptop wou hij geen schijfletter toewijzen in schijfbeheer (hij werd wel herkend)

Indien het toch een gewone pc is, probeer eens met de USB poorten rechtstreeks op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Waarschijnlijk zit er CD-emulatie in die Toughdrive. Dan moet je dus eerst hun software installeren en daarna mag je pas van de drive gebruik maken. Is natuurlijk dikke onzin, en de linux distro van de TV heeft dan waarschijnlijk ook gewoon usbmodeswitch of een vergelijkbaar stukje software die die hele CD emulatie uit zet en daarna de partitie met data mount.

Die CD emulatie is speciaal voor windows gemaakt, en ze zullen het dan ook een tikje moeilijk gemaakt hebben om bij je data te komen.

Makkelijkste weg is de schijf even met Linux leegtrekken en daarna formatteren. Soms moet je de CD emulatie met een speciaal stuk software verwijderen om dat het in een stuk van de EEPROM of een flash chip van de controller in de SATA-to-USB bridge. Dat werkt dus ongeveer hetzelfde als die vervelende U3 die je op sommige USB-sticks aantreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoenL
Stroom is het probleem niet. (was het wel... De reden dat ik hem zo lang niet gebruikt heb, was omdat de schijf nergens meer op reageerde. Verlengkabeltje er tussen uit en hij doet het.)

Misschien heb ik er wel een password opgezet met Windows XP en herkent hij dit niet met Windows 7. Ik ben nu een windows live-cd aan het branden.... To be continued

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoenL
Gelukt!

Binnen Linux was het inderdaad appeltje-eitje. Daarna een removal-app voor de beveiliging op internet gevonden en die gebruikt. Daardoor was de schijf even helemaal verdwenen binnen "Deze Computer". Even formateren met schijfbeheer en daar was hij weer.

Oude bestanden terug en een externe harde schijf die weer werkt. Bedankt allemaal!
Pagina: 1