• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Beste Tweakers,

Ik heb enige tijd geleden een FX6300 CPU aangeschaft.

Ik ben zeer te spreken over de kwaliteiten en performance van deze CPU. Het enige nadeel vind ik de herrie die afkomstig is van de koeler. Nu ben ik opzoek naar een koeler, die net zo goed koelt als de huidige stockcooler (of beter) maar wel een stuk stiller is.. Ik heb werkelijk geen idee hoeveel decibel de huidige koeler opwekt aan geluid en weet dus niet goed wat nou écht stil is..

Budget max €70,-

Ik heb ruk verstand van coolers, daarom laat ik mij graag adviseren door de mensen die dat leuk vinden op het forum.

Bij voorbaat dank!

Gr,
Boeles

• paulr84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:29
De stockkoeler van de fx6300 schijnt inderdaad niet erg stil te zijn.

Jouw processor heeft een AM3+ socket (zie de specificaties in de pricewatch). Je zou zelf even kunnen kijken in de pricewatch onder processorkoeling (http://tweakers.net/categ...ocessorkoeling/producten/). Aldaar kan je de AM3+ compatible modellen selecteren en heel veel reviews lezen om - waarschijnlijk - uiteindelijk uit te vinden dat de meest courante modellen elkaar niet veel ontlopen.

Maar om je toch wat verder te helpen voordat je geld gaat uitgeven aan zaken die wellicht niet nodig zijn; kunnen bepaalde instellingen in je bios verklaren waarom de processor veel geluid maakt? Of zit hij vol met stof waardoor hij harder moet draaien om te koelen? En is de airflow in je kast voldoende?

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08-2025
Als het dezelfde koeler is als ik op mijn FX-8120 aantrof, snap ik je ergernis helemaal. Zelf heb ik er een CoolerMaster 412S opgezet, die hem heerlijk koel houdt. Even opletten bij het installeren, maar hij is nu heerlijk geruisloos EN koel!

Burp

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:40

D4NG3R

kiwi

:)

Je gaat weinig/niet overklokken maar wilt wel stilte?

Neem een pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo. Hoef je ook niet heel het moederbord uit de behuizing te halen om de koeler te vervangen.

(Wel even met wat alcohol en een theedoek je CPU goed afnemen! Geen resten koelpasta achterlaten).

Edit: Welke behuizing heb je precies? Dit is een van de factoren welke een limiet legt op welke koelers je kan nemen.

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 05-07-2013 16:57 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Dr.Root
paulr84 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 16:46:
De stockkoeler van de fx6300 schijnt inderdaad niet erg stil te zijn.

Jouw processor heeft een AM3+ socket (zie de specificaties in de pricewatch). Je zou zelf even kunnen kijken in de pricewatch onder processorkoeling (http://tweakers.net/categ...ocessorkoeling/producten/). Aldaar kan je de AM3+ compatible modellen selecteren en heel veel reviews lezen om - waarschijnlijk - uiteindelijk uit te vinden dat de meest courante modellen elkaar niet veel ontlopen.

Maar om je toch wat verder te helpen voordat je geld gaat uitgeven aan zaken die wellicht niet nodig zijn; kunnen bepaalde instellingen in je bios verklaren waarom de processor veel geluid maakt? Of zit hij vol met stof waardoor hij harder moet draaien om te koelen? En is de airflow in je kast voldoende?
Bedankt voor je reactie Paulr84,

Zoals je aangeeft, fx6300 cpu schijnt niet erg stil te zijn. Dit wil ik verbeteren, geluid is overigens niet verergerd, airflow is goed, stof is ook niet van toepassing.

• Dr.Root
supreme tweaker schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 16:49:
Als het dezelfde koeler is als ik op mijn FX-8120 aantrof, snap ik je ergernis helemaal. Zelf heb ik er een CoolerMaster 412S opgezet, die hem heerlijk koel houdt. Even opletten bij het installeren, maar hij is nu heerlijk geruisloos EN koel!
Dit klinkt heerlijk, ik ga even kijken.. haha :)

• Dr.Root
D4NG3R schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 16:52:
Je gaat weinig/niet overklokken maar wilt wel stilte?

Neem een pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo. Hoef je ook niet heel het moederbord uit de behuizing te halen om de koeler te vervangen.

(Wel even met wat alcohol en een theedoek je CPU goed afnemen! Geen resten koelpasta achterlaten).

Edit: Welke behuizing heb je precies? Dit is een van de factoren welke een limiet legt op welke koelers je kan nemen.
Ik heb geen plannen om te overlocken, misschien op termijn.. De behuizing, het type behuizing dat ik heb is niet meer beschikbaar qua informatie.. het is een cooler-master Medium tower, om je een indicatie te geven hoe groot mijn kast is;

Had er vroeger een GTX9800 in zitten een super lange videokaart waardoor ik een kleine centimeter speling had tussen videokaart en behuizing.. Er zit wel een soort koker binnen in mijn behuizing die over de koeler heengaat / afdekt voor extra airflow..

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Noctua NH-U14S of als je een kleine kast hebt de Noctua NH-C14.

• QZelf
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-12-2022
RampageNL schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 18:20:
Noctua NH-U14S of als je een kleine kast hebt de Noctua NH-C14.
Ik denk inderdaad meteen aan noctua al zijn deze koelers wel wat aan de dure kant, super stil maar duur. Als je in je case nog meer luidruchtige fans hebt zitten zou ik gaan voor een Cooler Master Hyper 212 EVO dit is een koeler die redelijk goedkoop is en tog lekker stil is. Vooral omdat je niet gaat overclocken is deze koeler ruim voldoende om je cpu lekker koel en vooral een stuk stiler te houden.
Pagina: 1