Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-11 19:16
Heren,

Kan a.u.b. iemand onderstaande bevestigen?

Ik heb in een bedrijfspand 2 bedrijven zitten, hiervoor lever ik beide de IT.
Bedrijf A heeft een SBS server, bedrijf B gebruikt nog geen computer apparatuur.

Bedrijf B wilt nu ook graag een SBS server, maar wilt geen enkele koppeling met bedrijf A.
In het bedrijfspand is maar 1 internet optie mogelijk, KPN lijn zakelijk met maar 1 extenr IP adres.
(2 SBS server's op 1 extern IP adres!)

Is het mogelijk om 2 SBS's servers te plaatsen op 1 extern IP, met gescheiden netwerken?
Bedrijf B komt achter een aparte router/switch.

Is dit mogelijk met Exchange OWA, etc?
2 SBS's servers gebruiken uiteraard dezelfde poorten, maar deze kan ik met portforwarding wijzigen.

Artikel dat enigzins mijn vermoeden bevestigd:
http://social.technet.mic...hind-one-public-i-address

Dank.

EDIT: 2x SBS, 1 extern IP was een betere topic titel geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinClientQ op 05-07-2013 15:58 ]

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je komt volgens mij in de problemen met Active Sync, die wil poort 443 als je SSL gebruikt en die heb je maar 1x
Verder zou je met custom poorten kunnen werken, maar volgens mij ga je daar niet gelukkig van worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Oogje op 05-07-2013 17:07 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Is het een locatie met een DSL aansluiting of glas? Want anders zou je kunnen kijken of er een tweede aderpaar beschikbaar is die aangesloten kan worden. Is niet gratis, maar geklooi met twee bedrijven die hetzelfde willen over één lijn laten gaan is volgens mij niet wat je wil gaan opzetten. Als bedrijf zou ik dat ook al niet willen trouwens, je maakt je erg kwetsbaar met beheer maar ook bijvoorbeeld faillissement o.i.d.

Ik ken verder SBS etc. niet aan de beheerskant dus daar kan ik je niet mee helpen.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:03

sjaak

un giorno credi

Mogelijk een TMG server ervoor die met meerdere web listeners de verschillende domeinen afvangt. Is denk ik één van je weinige (softwarematige) oplossingen. Dan laat je de domeinen verwijzen naar hetzelfde ip en dan zorgt TMG ervoor dat requests voor bedrijf A bij Exchange A komen en idem voor bedrijf B. Alleen SMTP zou je even moeten testen, je kan wel smtp publiceren met TMG maar ik ben niet bekend met de betrouwbaarheid daarvan.

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:19
Hoe wil je e-mail ontvangen? Aangezien je maar 1 keer poort 25 kan open stellen voor 1 SBS server. Ophalen (POP) kan natuurlijk altijd, maar dat is denk ik niet echt de bedoeling. Je kan met een tussenserver werken die al het verkeer opvangt en daarna weer verdeelt, maar dat is niet echt fantastisch (dubbel kans op problemen)

Advies gewoon niet doen.

Probeer 2 lijnen te krijgen, maar als dat echt niet wil, zorg er dan voor dat je meerdere externe IP-nummers krijgt. Die zijn meestal op een zakelijke lijn best mogelijk (tegen een kleine vergoeding).

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Oogje
  • Niet online
sjaak schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 17:29:
Mogelijk een TMG server ervoor die met meerdere web listeners de verschillende domeinen afvangt. Is denk ik één van je weinige (softwarematige) oplossingen. Dan laat je de domeinen verwijzen naar hetzelfde ip en dan zorgt TMG ervoor dat requests voor bedrijf A bij Exchange A komen en idem voor bedrijf B. Alleen SMTP zou je even moeten testen, je kan wel smtp publiceren met TMG maar ik ben niet bekend met de betrouwbaarheid daarvan.
Met activesync SSL gaat dat nog steeds niet. Smartphones pakken poort 443, daar valt niets aan te veranderen.

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Reverse proxy http://www.benvirtuoos.nl...en-reverse-proxy-245.html voor SBS/Exchange http://agix.com.au/blog/?p=169

http://www.digicert.com/s...ertificates-using-sni.htm of een http://www.networking4all...ust/quickssl+premium+san/ san certificaat

Ik dacht altijd dat zakelijke KPN lijnen minimaal 5 bruikbare ip's hadden, of is het xs4all?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:01

DukeBox

loves wheat smoothies

Idd, een reverse proxy met ssl termination is het makkelijkst voor OWA. Voor SMTP in e.d. zou je kunnen overwegen om bijv. een barraduda te gebuiken, daar kan je per domain aangeven hoe de verdere afhandeling is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 07:57
Op een zakelijk ADSL lijn van KPN is het altijd mogelijk om meerdere IP-adressen aan te vragen. Ik denk dat dat de beste optie zal zijn en ieder bedrijf zijn eigen firewall op die lijn te laten gebruiken. Bedrijf A heeft dan IP-adres 1 en bedrijf B heeft IP-adres 2...

• Oid
  • Niet online

Oid

DukeBox schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 13:06:
Idd, een reverse proxy met ssl termination is het makkelijkst voor OWA. Voor SMTP in e.d. zou je kunnen overwegen om bijv. een barraduda te gebuiken, daar kan je per domain aangeven hoe de verdere afhandeling is.
Of gebruik exim/postfix net zo makkelijk om te laten relayen voor het juiste domeinnaam de juiste server.

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:12
Van beide bedrijven de mail laten binnenkomen op poort 25 met 1 ip-adres lijkt me lastig.
Misschien kun je een of andere externe spam/virusfilterdienst nemen voor je mail? Dan laat je je mail daar ontvangen en zij sturen het weer (gefilterd) naar je door, en met een beetje geluk kunnen zij het naar een andere poort sturen. Dan zou je gered zijn. Ik heb er geen ervaring mee, maar wie weet kan het.

• Oid
  • Niet online

Oid

jipenjanneke schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 16:04:
Van beide bedrijven de mail laten binnenkomen op poort 25 met 1 ip-adres lijkt me lastig.
Misschien kun je een of andere externe spam/virusfilterdienst nemen voor je mail? Dan laat je je mail daar ontvangen en zij sturen het weer (gefilterd) naar je door, en met een beetje geluk kunnen zij het naar een andere poort sturen. Dan zou je gered zijn. Ik heb er geen ervaring mee, maar wie weet kan het.
tuurlijk kan dat wel, als je het maar op de juiste manier afhandelt, hoe denk je dat al die shared hosters dat doen? Uiteraard kan je ook een maildienst afnemen die dat voor je afhandelt.

bijv. eigen exim gateway:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
send_to_gateway:
  driver = manualroute
  domains = klant1.com
  transport = remote_smtp
  route_list = * 10.10.10.1

send_to_gateway:
  driver = manualroute
  domains = klant2.com
  transport = remote_smtp
  route_list = * 10.10.20.1

http://www.exim.org/exim-...e_manualroute_router.html hier op GoT zijn in de search genoeg voorbeelden te vinden van zowel postfix als exim hoe dit moet en werkt.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Oid schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 15:50:
Of gebruik exim/postfix net zo makkelijk om te laten relayen voor het juiste domeinnaam de juiste server.
Uiteraard.. maar aangezien het 2 'gescheiden' bedrijven zijn kan ik me voorstellen dat er een vertrouwens probleem kan zijn wanneer 1 van de 2 de smtp-relay beheerd.
Het beheer bij een 3e partij leggen zij dan een optie kunnen zijn.. met een appliance is dat vaak iets makkelijker te regelen.

• Oid
  • Niet online

Oid

DukeBox schreef op zondag 07 juli 2013 @ 12:02:
[...]

Uiteraard.. maar aangezien het 2 'gescheiden' bedrijven zijn kan ik me voorstellen dat er een vertrouwens probleem kan zijn wanneer 1 van de 2 de smtp-relay beheerd.
Het beheer bij een 3e partij leggen zij dan een optie kunnen zijn.. met een appliance is dat vaak iets makkelijker te regelen.
uit TS
Ik heb in een bedrijfspand 2 bedrijven zitten, hiervoor lever ik beide de IT.
er is dus al een partij 3

maar uiteraard zijn er legio mogelijkheden.

[ Voor 4% gewijzigd door Oid op 07-07-2013 12:25 ]

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
En een device waarmee je VIP's(Virtual IP) kan maken?
VIP 1 = Bedrijf 1
VIP 2 = Bedrijf 2
VIP 3 = Bedrijf 3

Ik zou dan is kijken naar een KEMP, die wordt vaak gebruikt met Exchange.

• Oogje
  • Niet online
shadowman12 schreef op zondag 07 juli 2013 @ 17:11:
En een device waarmee je VIP's(Virtual IP) kan maken?
VIP 1 = Bedrijf 1
VIP 2 = Bedrijf 2
VIP 3 = Bedrijf 3
Dan moet je wel meerdere ip's op de verbinding kunnen krijgen.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Oogje schreef op zondag 07 juli 2013 @ 19:18:
[...]

Dan moet je wel meerdere ip's op de verbinding kunnen krijgen.
Nee dat hoeft niet volgens mij, je kunt af met een WAN-adres, en de Kemp verdeelt het over de verschillende VIP's.

[ Voor 7% gewijzigd door Turdie op 07-07-2013 19:21 ]

• Oogje
  • Niet online
shadowman12 schreef op zondag 07 juli 2013 @ 19:20:
[...]

Nee dat hoeft niet volgens mij, je kunt af met een WAN-adres, en de Kemp verdeelt het over de verschillende VIP's.
Daarmee los je het poort probleem nog niet op.
Makkelijkste voor TS is meerdere ip-adressen aan de WAN-kant zoals meerderen stellen. Minste kans op problemen en het eenvoudigst te beheren.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Details details.. ;)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

neem gewoon wat extra ip's

Iperf

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als je ze nog krijgen kan. Iets met ipv4 waar RIPE geen voorraad meer van heeft...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
alt-92 schreef op zondag 07 juli 2013 @ 21:39:
Als je ze nog krijgen kan. Iets met ipv4 waar RIPE geen voorraad meer van heeft...
RIPE niet nee, providers hebben nog relatief genoeg vrije publieke IP's, anders zou het aansluiten van abonnee's en bedrijven niet meer mogelijk zijn.

https://discord.com/invite/tweakers

• Garfield
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-11 21:47
Je zou ook kunnen kiezen voor een andere optie: SBS 2011 Essentials in combinatie met Office 365/Exchange Online, dan draait je mail mooi in de cloud, scheelt ook een hoop beheer.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:12
Even put of the box, ik ben geen SBS-kenner, maar een pop-fetcher?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• marc181982
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-07 09:20
DiedX schreef op zondag 07 juli 2013 @ 23:43:
Even put of the box, ik ben geen SBS-kenner, maar een pop-fetcher?
Alleen voor mail ontvangen, je wilt alsnog gebruik maken van autodiscover,owa enz.
Pagina: 1