Activity LEDs voor SATA HDD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Ik heb even rondgekeken, maar kon geen (recente) posts vinden over dit onderwerp.
Kan een kort topic zijn, maar ik vroeg me af of het mogelijk is om HDDs hun eigen activity led te geven.
Dit wil ik voor elkaar krijgen voor een NAS case die ik zelf aan het ontwerpen ben.

Weet iemand of dit mogelijk is voor SATA HDDs?

cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:15
Zover ik weet kan dit niet. Wel zijn er raid/sata controllers die dit wel hebben.

beetje oud linkje maar gaat over het zelfde

[ Voor 39% gewijzigd door hood op 05-07-2013 15:18 ]

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:47
Ja volgens mij moet je controller die mogelijkheid dan bieden inderdaad.

Bij een IDE schijf kon je het gewoon aftappen van de kabel, maar met SATA is dat niet meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
Ik had al gevonden dat het bij IDE redelijk simpel ging. Ik had op dit forum wel gelezen dat het kon, maar met ingrijpende soldeer-bezigheden. Wellicht kan het ook met het aanpassen van de connector oid, dat is dan dus ook de vraag.

Alle hulp is natuurlijk welkom. :9

Cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
Die moest ik hebben, thanks memphis!
Cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:47
Interessant, het is dus gewoon een lijntje waar je direct een LED (nouja met weerstand dan ook nog) op kunt aansluiten. Handig, wist ik niet. Ik dacht dat het over de datalijnen werd meegestuurd, en dat je daar niet zomaar een LED op kunt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:41

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik kon mij het niet voorstellen dat het niet kon. De eerdere link gaf al aan dat er een signaal op de connector was maar ingewikkeld via alleen text uitgelegd. Dus even googlen deed zijn werk. Omdat ik vaak schema's zoek Google ik altijd op images waarmee in 1 ogenblik je het nodige essentiele voorbij ziet komen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nice op je power connector een led aansluiten en dat begint te reageren op de data :| dat is ook handig gezien van de ICC (of hoe die groep ook heet)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
Hey Memphis, in die link die je gestuurd hebt, staat omder de uitleg een reply waarin een ingewikkelder systeempje staat. De reden daarvoor is kans op beschadiging door teveel voltage door pin 11. Weet je of dat klopt? En wil er iemand die tweede methode uitleggen? Snap er niet bijster veel van..

Cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als eerste heb ik er ook geen ervaring mee maar wat ik er van lees is de werking niet gegarandeerd:

Van de eBay advertentie als ook te lezen op de andere link:
Please Note,
SPIN LED indicator does not work on 2.5in drives, flash or other low power devices that do not utilize 12V.
ACTIVITY LED indicator only works on supported devices.
Kortom, het is proberen. Ook praat de jongen op tooms.dk over een knipperende LED bij SSD's, niet echt een activity LED maar wel een teken van activiteit.
Verderop lees ik een reactie dat de specs van het signaal ook mogelijk niet direct een LED kan aansturen dus is een simpele buffer opgebouwd met een transistor de betere optie. In het geval van meerdere drives zou ik dan een ULN2003 aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
Ok, allereerst heel erg bedankt voor de tips en uitleg tot nu toe.

Ik wil om zeker te zijn even laten weten wat ik wil gaan doen, aangezien ik niet weet hoe ik met een transistor moet omgaan... (simpel solderen kan ik goed, dit heb ik echter alleen met custom PSU lijnen, weerstandjes en ledjes etc gedaan.)

Ik wil mijn twee opslagschijven van een nas een individuele activity led geven. Dit wil ik doen door twee van de sata adapters, zoals op de tooms website worden weergegeven, aan te schaffen en daarmee een led tussen de lijnen 9 en 11 te zetten. Graag wil ik inderdaad een transistor tussen deze leds zetten om beschadiging te voorkomen. Echter weet ik niet hoe ik deze ertussen moet zetten.
Afbeeldingslocatie: http://i1169.photobucket.com/albums/r514/papple_tweaker/images_zps089101c1.jpg
Zoals ik het begrijp, kan ik op de IN A de pin 9 aansluiten en op OUT A de LED, en dan terug naar pin 11, zo lang ik de aarde maar aan GND vastzet? Dan zou ik met behulp van een ULN2003 dus 7 schijven kunnen voorzien van een eigen activity led, ook al heb ik er maar 2 nodig.

Klopt dit? Alvast excuses als ik domme fouten maak ofzo. maar dit maak ik er met mijn eigen (lees:geen) ervaring van.

cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

zo moet je die aansluiten:

Afbeeldingslocatie: http://www.digital-diy.com/digital-diy.net/Handy%20Tips/Resources/ULN2003.gif

waarbij de input van de buffer aan de pin 11 moet

Erover nadenkend vrees ik dat pin-11 een zgn. open collector signaal is, dan zou je nog een pull-up weerstand van een paar kOhm aan pin 11 moeten plaatsen maad dan werkt het signaal na de ULN2003 geïnverteerd. (op zich ook een leuk effect)

De jongen bedoelde dus dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/ftp/SATA_LED.JPG

Voor maar 2 schijven denk ik de betere keuze met zeker allerdaagse componenten overal verkrijgbaar.

[ Voor 55% gewijzigd door memphis op 09-07-2013 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
Ok, die laatste is goed te snappen. nog 1 vraagje, de +5v, ik neem aan dat dat de lijm vamuit pin 9 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

connect the wires to PIN 4(GND), PIN 9(+5V) and PIN 11(activity)

Pagina: 1