Cat5e (RJ45) koppelen aan Tel (RJ11)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-06 18:08

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
In mn eerste huurhuis ben ik bezig om een basic netwerkje aan te leggen. Vanaf de Hoofdcontactdoos (varkensneus) in de woonkamer heb ik nu een CAT5e kabel naar de meterkast getrokken waar de modem komt (en van daar verder door het huis verspreid), echter kan ik nergens vinden welke kleuren van de CAT5e kabel ik op de hoofdcontactdoos aan moet sluiten, in de hoofdcontactdoos zitten alleen rood, blauw en aarde aangesloten (van de PTT norm 88 kabel).

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img203/3504/7s8v.png

Betekend dit dat ik, zoals in bovenstaande afbeelding, alleen de blauwe (CAT5e) en de rode (wcd) en de blauw/witte (CAT5e) en de blauwe (wcd) moet doorverbinden?

En moet ik de connectoren dan half crossed of geheel crossed aansluiten?
(of hangt dit dan weer van de kabel af? :?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ga er vanuit dat je je CAT5 normaal aangesloten hebt en dat ie werkt. Dan is ie ook meteen geschikt voor telefonie :)
Makkelijkste manier van werken: stukje met 2x RJ11 er aan, dat met een verloopje op de varkensneus (of de varkensneus vervangen door een RJ11 contactdoos) en de andere kant RJ11 met een RJ45 koppelstukje op je RJ25 connector zetten. Dat gaat prima werken :)
Kun je je CAT5 kabel achteraf ook nog als normale netwerkkabel gebruiken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-06 23:53

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Als ik het goed begrijp wil je een ADSL modem aansluiten welke in de meterkast staat maar je PTT aansluiting zit in de woonkamer?

Je heb hiervoor maar twee draden nodig. Rood & Blauw vormen lijn 1. Heel soms is niet lijn 1 maar lijn 2 (oranje & wit) actief. Dat is dus even uitproberen.

Welke draden je in je Cat5 cabel gebruikt maar dan niet veel uit. Een twistedpair geeft het minste kans op storing.

Maar als je de kabel niet rechstreeks verbind is een standaard verloopje van RJ11 naar RJ45 dus prima. Je hoeft helemaal niets "crossed" aan te sluiten.

[ Voor 16% gewijzigd door Tweak-Freak op 04-07-2013 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 23:49:
Ik ga er vanuit dat je je CAT5 normaal aangesloten hebt en dat ie werkt. Dan is ie ook meteen geschikt voor telefonie :)
Makkelijkste manier van werken: stukje met 2x RJ11 er aan, dat met een verloopje op de varkensneus (of de varkensneus vervangen door een RJ11 contactdoos) en de andere kant RJ11 met een RJ45 koppelstukje op je RJ25 connector zetten. Dat gaat prima werken :)
Kun je je CAT5 kabel achteraf ook nog als normale netwerkkabel gebruiken :)
Bijvoorbeeld. Als je een female-female rj45 koppelblokje koopt kan je gewoon aan de ene kant een rj45 stoppen en aan de andere kant, netjes in het midden, een rj11.

Zo heb ik het hier ook zitten, de telefoonlijn in de meterkast gaat met zo'n koppelblokje op een rj45 die naar mijn woonkamer gaat waar ik er weer een rj11 van maak die in het dsl modem gaat. Levert ook niet noemenswaardige demping op, ik heb om dat te bekijken met en zonder die koppelblokjes getest en de intrainwaarden waren hetzelfde (ik zit overigens wel op slechts 100 meter van de centrale ofzo dus wellicht gaat die demping wel verschil maken als je al ver weg zit).

[ Voor 3% gewijzigd door Jheroun op 05-07-2013 01:22 . Reden: OP slecht gelezen. Doh. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:04

Compizfox

Bait for wenchmarks

Met hoofdcontactdoos bedoel je je IS/RA? En wat is een varkensneus :?

Als ik het goed begrijp wil je voor ADSL je telefoonlijn over Cat5e laten lopen. Dat kan. Telefoon is maar 1 aderpaar dus je kunt die aansluiten op 1 van de 4 aderparen van je Cat5e-kabel.
Dus sluit bijvoorbeeld rood en blauw van je telefoonkabel aan op oranje en oranje-wit van je Cat5e. Maakt niet uit welk aderpaar / welke kleur je pakt, zolang het maar 1 aderpaar is.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
The Eagle schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 23:49:
Excuus, ik had even moeten vermelden dat aan de CAT5e kabels etc. geen connectoren zitten. Ik wil dus gewoon 2 losse draden van de CAT5e kabel in de varkensneus (IS/RA, hoofdcontactdoos) aansluiten zonder dat dit, als ik de connector (RJ45) normaal (Zoals in de afbeelding in de TS, Oranje/Wit op 1 en bruin op 8 ) aansluit in de meterkast, problemen geeft voor de modem.

Tweak-Freak schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 23:49:
Als ik het goed begrijp wil je een ADSL modem aansluiten welke in de meterkast staat maar je PTT aansluiting zit in de woonkamer?

Je heb hiervoor maar twee draden nodig. Rood & Blauw vormen lijn 1. Heel soms is niet lijn 1 maar lijn 2 (oranje & wit) actief. Dat is dus even uitproberen.

Welke draden je in je Cat5 cabel gebruikt maar dan niet veel uit. Een twistedpair geeft het minste kans op storing.

Maar als je de kabel niet rechstreeks verbind is een standaard verloopje van RJ11 naar RJ45 dus prima. Je hoeft helemaal niets "crossed" aan te sluiten.
Bij mij zijn in de aansluiting in de woonkamer dus alleen rood, blauw en aarde te zien, oranje en wit kan ik nergens terugvinden, misschien zitten deze in de PTT lasdoos, maar dat kan ik dus niet zien/testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:04

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wacht, je hebt ook een lasdop? Dan is dat je IS/RA. (zo'n ding: http://www.ergensin.nl/wp...12/09/isra_oud_lasdop.jpg)

Trouwens, houd er rekening mee dat je tussen je IS/RA en je modem niet meer dan zo'n 50 cm kabel wilt hebben zitten. Ga je daar meters kabel tussen leggen, dan is dat erg slecht voor de performance en stabiliteit.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Compizfox schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 10:22:
Wacht, je hebt ook een lasdop? Dan is dat je IS/RA. (zo'n ding: http://www.ergensin.nl/wp...12/09/isra_oud_lasdop.jpg)

Trouwens, houd er rekening mee dat je tussen je IS/RA en je modem niet meer dan zo'n 50 cm kabel wilt hebben zitten. Ga je daar meters kabel tussen leggen, dan is dat erg slecht voor de performance en stabiliteit.
Klopt, maar dan een nog oudere versie ;).
Ai dat wist ik niet, tussen die lasdoos en die varkensneus zit al wel 50 cm... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Daar zou ik mij niet zoveel zorgen over maken, zoals ik al zei heb ik tussen isra en modem een constructie met twee rj45 koppelblokjes een een meter of 10 cat5. Dat maakt voor stabiliteit en performance niets uit. Snelheid en stabiliteit zijn nu hetzelfde als toen de hele handel naast het isra in de meterkast stond.

Gewoon uitproberen dus. Er kunnen kilometers tussen je isra en de centrale zitten, een paar meter meer of minder tussen isra en modem maakt over het algemeen alleen uit als je al tegen de grenzen van de dempingstoleranties aan zit.

[ Voor 23% gewijzigd door Jheroun op 05-07-2013 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Jheroun schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 11:10:
Daar zou ik mij niet zoveel zorgen over maken, zoals ik al zei heb ik tussen isra en modem een constructie met twee rj45 koppelblokjes een een meter of 10 cat5. Dat maakt voor stabiliteit en performance niets uit. Snelheid en stabiliteit zijn nu hetzelfde als toen de hele handel naast het isra in de meterkast stond.

Gewoon uitproberen dus. Er kunnen kilometers tussen je isra en de centrale zitten, een paar meter meer of minder tussen isra en modem maakt over het algemeen alleen uit als je al tegen de grenzen van de dempingstoleranties aan zit.
Dat klinkt hoopvol, ik denk dat ik het gewoon probeer. De afstand van de kabel (van het IS/RA punt naar de meterkast) is 6 a 7 meter denk ik.

Ik heb geen idee hoe ver ik van de centrale af zit, maar toen ik laatst mijn postcode op de Telfort site in tikte kwam er het volgende te staan: De maximale bandbreedte op uw adres is 49 Mb/s. Klinkt mij goed in de oren omdat de huidige internetverbinding waar ik gebruik van maak "maar" 8Mb/s is, maar ik heb geen idee of aan dat getal te zien is hoe dicht ik op de centrale zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Toppertje op 05-07-2013 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Die bandbreedtes zullen ze altijd wel wat overdrijven maar dat klinkt an sich goed. Mijn modem trained in op 53 ofzo en hier zit de centrale iets verderop in de straat. Voor vdsl moet je sowieso binnen de 2km zitten geloof ik.

Edit: ik heb de telfort check ook even gedaan en die zegt bij mij ook 49Mbit, je zal dus waarschijnlijk redelijk dicht bij de centrale zitten.

[ Voor 24% gewijzigd door Jheroun op 06-07-2013 01:28 ]

Pagina: 1