Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-10-2024
Op mijn werk willen ze een sociaal intranet in gebruik nemen en ik kan mijn mening hierover nog geven. Ik vroeg me af wie hier op zijn werk goede ervaringen mee heeft. Het gaat om een bedrijf van meer dan 40.000 werknemers dus voor dat aantal zal het ook nog in goede banen geleid moeten kunnen worden.

Hoe ik het voor me zie is het sociale aspect zo plat en transparant mogelijk en moet de interface het voeren van goede discussies faciliteren (dus bv geen facebook formaat dat meer uitlokt tot comments). Heeft iemand hier voorbeelden van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:45

mrsar

waar een sar is,is een wodka

etentjes en de rookruimte :P

nu even serieus. Ik heb dit eigenlijk nog nergens zien werken, ik zou eerst een onderzoek doen of hier wel echt vraag naar is.openheid en werk gaan nou niet 100% goed samen,zeker in deze moeilijke tijden ;)
Werk zelf ook voor een multinational en tijdens "werktijd" is er voornamelijk onderlinge communicatie over direct werk/projecten.

De beste manier om onderling (luchtig) te communiceren blijkt toch iedere keer de etentjes zonder teveel managers ;) F2F lijkt toch echt beter te werken
Kijk ik naar mezelf dan zijn mijn bezoekjes naar andere sites erg belangrijk om de contacten "warm" te houden en doe ik op die momenten toch vaak iets aan simple "netwerken" (en Roken helpt,maar daar ben ik nu mee gestopt,vanwege een algemeen rookverbod wereldwijd (lees NL en zwitserland schijnbaar) , extra uitdaging om te blijven netwerken :P

TLDR;
Die meuk is compleet niet nuttig,mensen willen het niet.

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:40

Standeman

Prutser 1e klasse

Een discussieplatform a la GoT (React, phpBB, etc)?

In principe gebruikt de crew van GoT de fora's en DM's om met elkaar af te stemmen, te discussieren en zaken te organiseren. Slechts eens per jaar ontmoeten we elkaar IRL (voor de meeste dan.. sommige zien elkaar wel vaker, sommige minder), maar voor de rest communiceren we via GoT. Natuurlijk worden er ook dingen gedaan via Twitter, FB en andere sociale media, maar het gaat voornamelijk via topics e.d.

Ik moet ook zeggen dat het best goed werkt. Bij mijn vorige baan heb ik gebruik gemaakt van company-forums en dat werkte best aardig. Zeker als je mensen over de hele wereld hebt zitten. Vaak is het geen probleem dat er in een topic een helder antwoord verschijnt wanneer de USA wakker is..

[ Voor 24% gewijzigd door Standeman op 04-07-2013 21:59 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-10 06:47
Ik heb met Yammer en Mango Apps gewerkt. Vond Yammer persoonlijk erg fijn werken, Mango was nogal "beta"

Een dedicated forum lijkt mij persoonlijk niets op zakelijk niveau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

GrooV schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 21:58:
Bij mijn vorige werkgever vond ik het heel goed werken!. Juist omdat je dan ook topics kon doorlezen die van compleet andere afdelingen / landen kwamen. Dat geeft best wel een goed beeld hoe het "daar" ging. Ik heb verhitte discussies gevoerd met Roemeense afdeling "Customer implementations", Canadese backoffice developers en projectleiders uit de USA. Zelfs met een collega die 5m verder zat :D

Voor iedereen was er een bindende factor (het bedrijf), maar toch kon je goed je "piece-of-mind" spreken over zaken. Ik heb er in ieder geval een hoopt geleerd :)

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 04-07-2013 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunra
GrooV schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 21:58:
Ik ben wel benieuwd naar je zorgen hierbij. Ik zie het juist als een uitstekend medium maar daarbij zal ik vast wat over het hoofd zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het is een stuk makkelijker om een IM tool a la Lync in gebruik te nemen voor interne communicatie. Scheelt echt een hele hoop mailverkeer namelijk.

Van "sociale" sites heb je het nadeel dat er niet alleen bepaald moet worden wat er wel en niet opmag, maar dat jeook nog eens gebonden bent aan privacyregels etc. Niemand kan jou verplichten om er bijvoorbeeld je foto op te zetten. Then again, als Trus van de receptie van 50 denkt dat ze er een foto van haar afgelebberde lichaam in bikini op kan zetten en niemand die er een redactie op heeft, dan zijn de rapen ook al snel gaar. Enig idee hoeveel opslagruimte je dta gaat kosten? Als het eensuccess wordt kan het _heel_ snel groeien. En wat is de toegevoegde waarde? Minimaal. Zorg dan voor eengoede koffiecorner, stuk goedkoper en veel socialer :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunra
Vraagje dan voor jou Standeman: Hoeveel totaaltijd schat je in dat er zit in het moderaten van het gehele GoT?

Dan heb je het toch over een situatie die in dezelfde orde van grootte zit als mijn bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wij maken in onze organisatie (+10.000) gebruik van Lync in combinatie met SharePoint 2013 en de MySite/Social functionaliteit.
Het biedt zeker meerwaarde, maar het moet zeker niet beschouwd worden als "vervanger" van de koffiecorner of het persoonlijke contact, maar meer als aanvulling.
In combinatie met tagging/hashtags/following is het handig interessante thema's bij te houden en mensen te ondersteunen waar nodig. (antwoorden op vragen die ergens op het intranet gesteld worden etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Sunra schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 23:07:
Vraagje dan voor jou Standeman: Hoeveel totaaltijd schat je in dat er zit in het moderaten van het gehele GoT?

Dan heb je het toch over een situatie die in dezelfde orde van grootte zit als mijn bedrijf.
Dat is haast niet in te schatten aangezien ik eigenlijk niet eens weet hoeveel moderators er actief zijn. Tevens is er niet echt een scheidslijn tussen moderator zijn en normale user zijn qua tijd. Vaak zit ik gewoon lekker te lurken totdat ik bijv. een post zie die niet door de beugel kan en die neem ik dan gelijk mee.

Als ik er een tijd op moet zetten denk ik dat ik ongeveer 1/2 uur per dag daadwerkelijk actief modereer. Soms meer en soms ook minder. (dus een snelle berekening met ~40 mods = 20 uur per dag).

Wat wel een heel groot verschil is dat ik vermoed dat werknemers eerder de neiging hebben om zich te gedragen dan een forum waar elk onaangepast figuur lid van kan worden. Er zal dus minder te modereren zijn op corporate fora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:44
Bij ons is er ook een sociaal intranet waar ruim twintig duizend mensen gebruik van kunnen maken.
Ik zeg bewust gebruik van kunnen maken omdat er voor zover ik het kan inschatten maar een relatief gering aantal mensen actief gebruik van maakt.
Mogelijk is er een redelijke hoeveelheid lurkers (het is de openingspagina voor browsers) maar ik zie voornamelijk dezelfde namen/gezichten keer op keer terug komen en dat is een beperkte groep.
Eigenlijk dus precies wat mrsar ook al zegt.
Wat ik vooral hoor van collega's (en dat is ook mijn mening) is dat ze niet zitten te wachten op een soort van interne Facebook en zich er ook niet prettig bij voelen dat uitingen die je daar eventueel doet bewaard blijven en je geen flauw idee hebt of je daar ooit last van krijgt.
Er worden met enige regelmaat pogingen gedaan om mensen meer betrokken te krijgen en regelmatig komt er weer een verzoek om een eigen foto te gebruiken in plaats van de standaard avatar maar veel levert dat niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het doel informatie aanbieden of discussies voeren? Openbaar discussies houden is vragen om ellende, je zal altijd zien dat een buitenstaander de inhoud van een discussie als absolute waarheid gaat aannemen.
Informatie moet je ook niet hoeven zoeken in discussies, dat is net zo erg als 20x geforwarde mails.

Wij hebben een wiki (MediaWiki) die verrassend goed gebruikt wordt. IBM Connections draait hier ook, maar niemand gebruikt 't. Connections probeert alles te zijn (wiki + "facebook" + "blogger" + forum + file sharing etc), maar daardoor is 't nergens goed in en is de interface een draak. Wie zit er sowieso op facebook-achtige troep te wachten binnen een bedrijf... Kan je posts van je manager liken voor bonuspunten :')
MediaWiki is zo'n beetje alles wat je nodig hebt om informatie te delen, het enige wat ontbreekt is toegangsrechten voor verschillende afdelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Voor 'sociaal' gebeuren, neem gewoon iets zoals Lync (een soort msn messenger voor op het werk). En voor echte discussies over werk met groepen zul je toch altijd gewoon een meeting moeten houden, dat werkt niet via chats of fora.
B interpreteert A verkeerd, C gaat wel in op B dat daar X voor nodig is en voegt D toe om daar wat over te zeggen, en voordat je het weet lopen er 3 gesprekken door elkaar zonder dat je ooit een antwoord krijgt.

Voor delen van bijvoorbeeld documenten, een van de vele cloud toepassingen met voldoende ICT ondersteuning om alles werkend te krijgen binnen de bedrijfsstructuur.
Gebruiken er hier sharepoint voor, maar zijn ze al paar jaar mee bezig om dat geimplementeerd te krijgen.

[ Voor 32% gewijzigd door Xanaroth op 05-07-2013 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:57

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Snap eigenlijk niet waarom mensen dit outsourcen. Zeker Yammer bij de overheid, het is een Amerikaans bedrijf dus valt onder de patriot act.

Ik zou zelf dan meer kijken naar het zelf te hosten bv met Oxwall al is dit nog in ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 16:14

EnnaN

Toys in the attic

Kun je iets duidelijk zijn over wat je wil? Wat bedoel je met sociaal?

Als je de fucntionaliteit van een klassiek forum overweegt, is het misschien een idee om een stap verder te nemen en http://www.discourse.org/ te bekijken als 'discussie platform'.

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Welken doelen denken "ze" te behalen hiermee eigenlijk? Dan wordt het ook iets makkelijker welke oplossingen je daarvoor zijn bedenken.

[ Voor 7% gewijzigd door Falcon op 05-07-2013 14:23 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:56

samo

yo/wassup

Een concurrent van Sharepoint die hier goed op inspeelt is IBM Connections. Via de IBM business partners kan je daar vast wel info over krijgen en een demo van te zien krijgen. Ik kan je wel verwijzen als je dat wilt.
Een oplossing als IBM connections werkt beter met het delen van workflows en informatie, laat context toevoegen, biedt de mogelijkheid jezelf te profileren met resultaten die je zowieso zou bereiken. Ik heb het gezien als goede aanvulling als het documenteren van kennis en relaties het doel is van het intranet.

Wat dus eigenlijk brengt naar het doel van een sociaal intranet: gevoel van betrokkenheid? Of het uit handen geven van veel meer interne communicatie?

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunra
Ik moet zeggen dat alle tot nu toe genoemde producten wel aardige functionaliteit hebben. Ik heb Sharepoint en IBM Connections bekeken en hoewel deze in het gebruik misschien tegenvallen hebben ze wel alle functionaliteit die je mogelijk nodig zou hebben. Discourse.org ziet er aardig uit als forum, al heb ik niet het idee dat het superveel toegevoegde waarde heeft t.o.v. bv GoT.

Wat ik bedoel met sociaal is eigenlijk niet meer dan dat je ergens zelf een communicatiestroom kan openzetten en dat andere mensen daar op kunnen reageren (een forum). Alles wat daar bovenop mogelijk is, is mooi meegenomen. Daarna ligt het natuurlijk aan de mensen zelf hoe ze dit in gaan zetten.

Ik denk dat dit sowieso een grotere betrokkenheid tussen medewerkers op kan leveren. Al was het maar omdat je van iemand anders te weten komt dat die ook van darten houdt en dat een reden kan zijn om een keer ergens wat pijltjes te gaan gooien. Dat beïnvloed ook de samenwerking.

Wat ook wel een doel lijkt te zijn is om een vorm van co-creatie (met medewerkers) op te starten. Met 40.000+ mensen zijn er natuurlijk genoeg goede ideeën in omloop die tot procesverbetering kunnen leiden of produktinnovaties die nu niet benut worden. In het kader daarvan zijn we nu in gesprek met bedrijven als Favela en Innovation Factory (volgens mij een beetje de defacto bedrijven hiervoor in NL). Het lijkt me dat zelfs dat prima op een forum is vorm te geven maar eventueel verkijk ik me daarin.

Wat ik voornamelijk denk is: Bespaar op de technische kant (als je met een simpel pakket als IPBoards bv zou kunnen volstaan) en investeer in een paar FTE om het platform te voeden en de mensen in je bedrijf te begeleiden bij het gebruik ervan. Ik lees al een paar reacties van mensen waar iets is geimplementeerd maar waarbij het gebruik tegenvalt. Ik denk dan dat er blijkbaar 1.niet genoeg interessante content wordt geplaatst 2.het platform niet genoeg onder de aandacht wordt gebracht 3.vragen of suggesties niet goed opgepakt worden wat tot teleurstelling kan leiden. En dat is ook niet meer dan logisch als je daar niet genoeg tijd voor inruimt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo

samo

yo/wassup

Ik heb voor ons bedrijf (100 man) een keer een analyse gemaakt waarom IBM connections nodig zou kunnen zijn. Samenwerken was daar één voordeel van. Maar ook kennisborging, voorkomen van dubbel werk, en meer sociale betrokkenheid. Maar belangrijk element is de steun van bovenaf om procedures aan te passen om het gebruik te garanderen.
In de gesprekken die ik in het onderzoek heb gehad blijkt ook vooral de steun van management belangrijk. Dus het enkel neerzetten van iets dat gebruikt kan worden blijkt onvoldoende.
Favella is inderdaad een goede partner voor zoiets. Evolve is ook een partij die je zou kunnen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:31
samo schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 07:46:
Ik heb voor ons bedrijf (100 man) een keer een analyse gemaakt waarom IBM connections nodig zou kunnen zijn. Samenwerken was daar één voordeel van. Maar ook kennisborging, voorkomen van dubbel werk, en meer sociale betrokkenheid. Maar belangrijk element is de steun van bovenaf om procedures aan te passen om het gebruik te garanderen.
In de gesprekken die ik in het onderzoek heb gehad blijkt ook vooral de steun van management belangrijk. Dus het enkel neerzetten van iets dat gebruikt kan worden blijkt onvoldoende.
Favella is inderdaad een goede partner voor zoiets. Evolve is ook een partij die je zou kunnen vragen.
Had het betreffende bedrijf Lync en zo ja wat is dan de meerwaarde van de IBM software?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Sunra schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 00:47:
Ik denk dat dit sowieso een grotere betrokkenheid tussen medewerkers op kan leveren. Al was het maar omdat je van iemand anders te weten komt dat die ook van darten houdt en dat een reden kan zijn om een keer ergens wat pijltjes te gaan gooien. Dat beïnvloed ook de samenwerking.

Ik lees al een paar reacties van mensen waar iets is geimplementeerd maar waarbij het gebruik tegenvalt. Ik denk dan dat er blijkbaar 1.niet genoeg interessante content wordt geplaatst 2.het platform niet genoeg onder de aandacht wordt gebracht 3.vragen of suggesties niet goed opgepakt worden wat tot teleurstelling kan leiden. En dat is ook niet meer dan logisch als je daar niet genoeg tijd voor inruimt.
Ik denk eerlijk gezegd dat je een te hoge verwachting hebt van de bereidwilligheid van medewerkers om iets te doen met social media op/van het werk.
De denkfout die imho vooral gemaakt wordt is dat een groot deel van medewerkers er op zitten te wachten dat er op het werk een soort van familiegevoel ontstaat en dat medewerkers geen collega's meer zijn maar eerder vrienden waardoor de productiviteit ook nog eens omhoog gaat.
Kijkend naar mezelf (maar ik hoor dit ook veel van collega's en ook op got zijn er wel eens topics over geweest) probeer ik juist om werk en prive zoveel mogelijk gescheiden te houden en in een tijd waarin werkgevers vooral proberen om die scheiding te laten vervagen doe ik extra mijn best om die scheiding heel duidelijk te houden.
Hardstikke leuk als een collega dezelfde hobby heeft en daar kun je op het werk leuk over praten maar dat is wat mij betreft geen enkele reden om daar buiten werktijd wat mee te doen.

Voor wat betreft de drie punten die je noemt, van alle drie is bij ons op het werk absoluut geen sprake en er wordt vooral vanuit hoger management/directie meer dan genoeg interessante content geplaatst, het wordt tot vervelens aan toe onder de aandacht gebracht en vragen en suggesties wordt adequaat op gereageerd.
Toch werkt het niet en imho komt dat door die grote denkfout dat een groot deel van de medewerkers er daadwerkelijk op zitten te wachten en er behoefte aan hebben om van hun werk hun leven te maken door het werk meer en meer toe te laten in de prive sfeer.
Ik heb simpelweg geen behoefte aan collega's in mijn vriendenkring ondanks het feit dat een aantal er qua persoon best in zouden kunnen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iooryz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-06 11:29

Iooryz

iooryz

Het is wel wat kleiner, maar als gebruiker heb ik goede ervaringen met Coconut. Het grote voordeel van een kleinere aanbieder is dat ze nog niet in een vast stramien zitten van je moet het zo en zo gebruiken, maar aan de andere kant zorgt dat er ook voor dat het misschien wat minder ver ontwikkeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ninjazx9r98 schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 09:36:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat je een te hoge verwachting hebt van de bereidwilligheid van medewerkers om iets te doen met social media op/van het werk.
De denkfout die imho vooral gemaakt wordt is dat een groot deel van medewerkers er op zitten te wachten dat er op het werk een soort van familiegevoel ontstaat en dat medewerkers geen collega's meer zijn maar eerder vrienden waardoor de productiviteit ook nog eens omhoog gaat.
Kijkend naar mezelf (maar ik hoor dit ook veel van collega's en ook op got zijn er wel eens topics over geweest) probeer ik juist om werk en prive zoveel mogelijk gescheiden te houden en in een tijd waarin werkgevers vooral proberen om die scheiding te laten vervagen doe ik extra mijn best om die scheiding heel duidelijk te houden.
Hardstikke leuk als een collega dezelfde hobby heeft en daar kun je op het werk leuk over praten maar dat is wat mij betreft geen enkele reden om daar buiten werktijd wat mee te doen.
IMHO veel belangrijker argument: er zijn zat medewerkers die dat wel willen, maar die hebben al contact via reguliere sociale media (Linkedin, Twitter en vooral Facebook). "Meerwaarde" voor directie is dat zij controle hebben over een interne oplossing, maar dat is voor medewerker juist reden om er niet te komen.

Wij hebben jarenlang interne fora, met jarenlang dezelfde tien mensen die er daadwerkelijk actief posten (van de bijna 2k medewerkers), ons moederbedrijf heeft Yammer ingezet en ondanks stevige stimulering zitten daar ook maar ongeveer tien mensen actief op van de +-15k werknemers wereldwijd :')

Een intranetforum voor collaboratie op het werk kan functioneren, maar als je de concurrentie aan probeert te gaan met Facebook met als enig verschil dat de baas meeluistert. Dat gaat niet vliegen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

Je zou ook eens naar Oracle Social Network kunnen kijken: https://www.oracle.com/us...cial/resources/index.html

Heeft een facebook achtige interface, maar is toegespitst op zakelijk intranet (of evt cloud) gebruik. Je kunt bijv met een team een powerpoint van commentaar voorzien of een word document reviewen. Er is een iPad app, Outlook integratie en mogelijkheid om met bestaande applicaties te integreren, bijv. CRM.

Los van het platform zal de grootste uitdaging zijn om de organisatie "social" te maken en mensen af te leren om overal email voor te gebruiken terwijl het ook via het sociale platform kan (zodat nieuwe teamleden snel bij kunnen lezen ipv emails van anderen doorgestuurd te moeten krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo

samo

yo/wassup

Bospa01 schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 07:53:
[...]

Had het betreffende bedrijf Lync en zo ja wat is dan de meerwaarde van de IBM software?
Nee, dat bedrijf draaide verder ook vooral op IBM software. Ik ken lync onvoldoende om een exacte vergelijking te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik denk dat het belangrijk is om vooral geen compleet losstaand pakket te kopen, maar zo veel mogelijk aan te sluiten bij datgene wat je in het bedrijf al hebt. De brug naar het nieuwe pakket moet echt zo klein mogelijk zijn, anders werkt het niet. Daarom werkt GoT goed op Tweakers, werkt SharePoint goed bij bedrijven die al SharePoint gebruiken en werkt IBM goed bij bedrijven die al IBM hebben. Ik heb zelf SalesForce bijvoorbeeld erg goed zien werken in een sales-organisatie waar ze het pakket toch al gebruikten. Belangrijk is dus imo de integratie. Kijk bijvoorbeeld ook naar het gebruikte smartphone-platform en hoe de app van het pakket daarop werkt. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
dion_b schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 12:23:
[...]

IMHO veel belangrijker argument: er zijn zat medewerkers die dat wel willen, maar die hebben al contact via reguliere sociale media (Linkedin, Twitter en vooral Facebook). "Meerwaarde" voor directie is dat zij controle hebben over een interne oplossing, maar dat is voor medewerker juist reden om er niet te komen.
Dat gaat natuurlijk maar ten dele op aangezien je het dan vooral hebt over directe collega's, collega's in bijv andere vestigingen zul je niet zo snel contact mee hebben via de gangbare/prive social media.
Het idee is natuurlijk dat de drempel veel lager is/wordt om contact te hebben via (interne) social media met andere medewerkers waarmee je normaal gesproken minder of helemaal geen contact zou hebben.
Bovenstaande uiteraard in de ogen van management/directie.
Wij hebben jarenlang interne fora, met jarenlang dezelfde tien mensen die er daadwerkelijk actief posten (van de bijna 2k medewerkers), ons moederbedrijf heeft Yammer ingezet en ondanks stevige stimulering zitten daar ook maar ongeveer tien mensen actief op van de +-15k werknemers wereldwijd :')
Bij ons is het een combinatie van intranet, fora en facebook achtige functionaliteit inclusief likes.
Beetje vergelijkbaar met tweakers, er zijn nieuwsberichten waar je op kunt reageren, je kunt zelf vragen stellen cq discussies starten maar je kunt er ook terecht voor allerlei handleidingen die met zakelijke tools te maken hebben maar ook om de CAO te downloaden.
Zeer uitgebreid dus maar het sociale deel wordt nauwelijks gebruikt.
Daarnaast hebben we nog Lync, dat wordt wel op grote schaal gebruikt en maak ik zelf ook graag gebruik van om even snel wat te vragen aan iemand.
Een intranetforum voor collaboratie op het werk kan functioneren, maar als je de concurrentie aan probeert te gaan met Facebook met als enig verschil dat de baas meeluistert. Dat gaat niet vliegen.
Eens en niet te vergeten dat er nog steeds heel veel mensen zijn die sowieso niets met social media hebben, dat prive niet gebruiken en dus ook niet op het werk er zomaar mee zullen starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 14:46:
[...]
Dat gaat natuurlijk maar ten dele op aangezien je het dan vooral hebt over directe collega's, collega's in bijv andere vestigingen zul je niet zo snel contact mee hebben via de gangbare/prive social media.
Het idee is natuurlijk dat de drempel veel lager is/wordt om contact te hebben via (interne) social media met andere medewerkers waarmee je normaal gesproken minder of helemaal geen contact zou hebben.
Bovenstaande uiteraard in de ogen van management/directie.
Het probleem is dat de directie ook niet wil dat je 8 uur op een dag bezig bent met socializen met je collega's.

Op elk prive-social medium kan ik er zoveel tijd insteken als ik wil, wil ik een mooie fotocollage maken van mijn stapweekend dan kan dat. Ook al ben ik er 20 uur mee bezig, als ik er trots op ben kan ik er net zoveel privetijd insteken als ik wil.
Als ik een uur video maak van een vakantie dan kan ik op prive social media dit zo delen, maar op zakelijke social media zal de baas er niet vrolijk van worden als ik dat ga delen en ik trek 2000 kijkers. En de baas zal er helemaal niet vrolijk van worden als het een hype wordt en iedereen gaat het doen.

Dus oftewel zakelijke social media mag de werknemer slechts een erg korte tijd insteken, dit is zo ongeveer de doodsteek voor iedereen die het in 1e instantie wel wil proberen.

De baas zal best willen dat darters elkaar kunnen vinden binnen het bedrijf en een beetje gaan discussieren over darts, maar hij zal er niet vrolijk van worden dat als Barney gespeeld heeft dat er dan de volgende dag 4000 "goede" reacties in een discussie op het intranet komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Gomez12 op 06-07-2013 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo

samo

yo/wassup

Gomez12 schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 15:24:
[...]

Dus oftewel zakelijke social media mag de werknemer slechts een erg korte tijd insteken, dit is zo ongeveer de doodsteek voor iedereen die het in 1e instantie wel wil proberen.
Totdat je niet je privévideo gaat delen maar het beleidsstuk, de procedure, de werkbeschrijving, het bezoekverslag van een conferentie, vragen gaat stellen over de implementatie van bepaalde procedures, gaat lezen hoe anderen problemen hebben opgelost, collega weet te vinden die precies de kennis heeft die jij nodig hebt enz. Ofwel een net-zo-overdreven verhaal maar dan van de succeskant ;-)

Bijvoorbeeld heb ik gehoord over hoe Yammer bij Cap werd geintroduceerd. Eerst gebruikers winnen, dan heel snel de voordelen zakelijk meetbaar maken, dan het management aantrekken. En dat was vooral zakelijk. Ik durf te gokken dat de "wc" en "lunch"-updates minimaal waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
samo schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 17:53:
[...]
Totdat je niet je privévideo gaat delen maar het beleidsstuk, de procedure, de werkbeschrijving, het bezoekverslag van een conferentie, vragen gaat stellen over de implementatie van bepaalde procedures, gaat lezen hoe anderen problemen hebben opgelost, collega weet te vinden die precies de kennis heeft die jij nodig hebt enz. Ofwel een net-zo-overdreven verhaal maar dan van de succeskant ;-)
Dan heb je enkel meer een knowledge base en een docmanagement systeem dan iets sociaals.
Bijvoorbeeld heb ik gehoord over hoe Yammer bij Cap werd geintroduceerd. Eerst gebruikers winnen, dan heel snel de voordelen zakelijk meetbaar maken, dan het management aantrekken. En dat was vooral zakelijk. Ik durf te gokken dat de "wc" en "lunch"-updates minimaal waren.
En dan is het sociale gedeelte dus minimaal.

Een goed intranet kan wonderen verrichten, maar het sociale aspect dat is enkel een buzzword, de directie wil dat helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunra
Ja, ik ik heb het ook niet zorgvuldig verwoord in de TS. Wat je het liefst wil bereiken als organisatie zijn waarschijnlijk de voorbeelden die samo aanhaalt (komen denk ik neer op soepele kennisdeling). Ik benoemde dan de voordelen die daarmee eventueel bereikt kunnen worden (verbeteringen, innovaties).

De eerste stap om dat op gang te krijgen lijkt mij wel dat collega's makkelijk met elkaar in contact kunnen komen. En als je dan merkt dat email en bellen of het koffieapparaat niet meer voldoen dan zal je toch in de richting van een forum of iets dergelijks gaan denken. Of je dat dan social noemt of niet.

Ik ben dan zo iemand die het ook op zakelijk gebied nog steeds over social media heeft. Want als je mensen in contact brengt dan gaan ze communiceren (benoem ik dan als sociale interactie) en als dat in de voetbalkantine gebeurt zal je het vaker over Ajax hebben en als je op de huishoudbeurs staat zal je het vaker over Ajax hebben. En als je op een forum van je werk zit zal je het vaker over Ajax hebben. Dat laatste past dan toevallig precies in het straatje van de werkgever maar voor mij maakt dat het niet veel anders dan de eerste 2 voorbeelden.

Het wordt wel anders als de directie hier op gaat zitten sturen in plaats van dit alleen te faciliteren. Dan kom je op een eerder genoemd punt dat die er wel op de juiste manier in moeten zitten. Maar dat hangt niet af van de technische oplossing maar eerder van de kunde van de aandrager om daar inzicht in te creëren.

Dus misschien een andere vraag is, als je uitgaat van de voordelen die een platform biedt, welk bedrijf heeft daarbij het meest overtuigende verhaal en de capaciteiten om dat over te brengen op een directie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krukar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:50
In een paar verschillende grote bedrijven diverse toepassingen geprobeerd en in gebruik gezien, conslusie? Intranet werkt niet. Waar de helft van de werknemers al een eigen startpagina gebruikt ipv het intranet, leest het grootste deel van de andere helft alleen de nieuwsposts en gebruikt de communicatiemogelijkheden niet of nauwelijks.

Vele toepssingen later ben ik van mening dat het enige interne communicatieplatform dat goed werkt Lync is, zeker nu je ook externe contacten/klanten kan laten meechatten op jouw Lycnserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunra
Krukar schreef op zondag 07 juli 2013 @ 14:41:
Vele toepassingen later ben ik van mening dat het enige interne communicatieplatform dat goed werkt Lync is, zeker nu je ook externe contacten/klanten kan laten meechatten op jouw Lycnserver.
Wat vind jij de kritieke verschillen tussen Lync en andere oplossingen, Krukar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Alhoewel ik een ander ben dan Krukar zou ik de verschillen als als volgt omschrijven:
Lync is hetzelfde als messenger/icq en dergelijke maar dan in een corporate jasje.
Contact met elkaar is op basis van een uitnodiging en dus besloten.
Wat besproken wordt is in principe verdwenen als de chat afgelopen is.
Bij de andere oplossingen is het meer als got, iemand roept iets en daar kan Jan en alleman binnen het bedrijf een reactie op gaan geven.
Wat daar geroepen is blijft inclusief de reacties beschikbaar tot in de eeuwigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
ninjazx9r98 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 09:22:
Alhoewel ik een ander ben dan Krukar zou ik de verschillen als als volgt omschrijven:
Lync is hetzelfde als messenger/icq en dergelijke maar dan in een corporate jasje.
Contact met elkaar is op basis van een uitnodiging en dus besloten.
Wat besproken wordt is in principe verdwenen als de chat afgelopen is.
Lync is een corporate product dus er verdwijnt helemaal niets uit de back-end.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wij gebruiken Yammer, alleen je ziet wel constant dezelfde stroom mensen actief discussiëren. Als je al 10% van je bedrijf weet te betrekken bij het platform heb je een groot succes. Yammer is opzich een mooi platform om te discussieren maar heeft wel heel wat haken en ogen.
Hoor ook goede verhalen van Accenture die een op Jive gebaseerde oplossing heeft. http://www.jivesoftware.com/

[ Voor 13% gewijzigd door Tsurany op 08-07-2013 10:21 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-10 09:22

TheNephilim

Wtfuzzle

Een forum! Heb al meerdere FB-achtige oplossingen gezien, maar dat interesseert mensen gewoon te weinig. Op een forum kun je fatsoenlijk ervaring delen en discussies voeren, daarnaast is het makkelijk weer terug te vinden en een beetje forum laat ook goed zien welke mensen echt wat bijdragen.

Genoeg fancy oplossingen te vinden lijkt me zo, maar een forum is all you need.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor IM gebruiken we hier IBM Sametime. Een erg handige functie is het kunnen copy/pasten van plaatjes / screenshots / crops met notities. Die functie heb ik nog niet gezien in andere IM programma's.
Voor wie lollig wil doen is er ook voldoende ruimte, 't ding ondersteund custom smilies en ja, dat mogen animated gif's zijn :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 20:31
Wij gebruiken een gesloten groep op Facebook, werkt eigenlijk erg fijn (zijn geen 40k lui, maar om de 1k).

Do what you love, do it often

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:34

Garyu

WW

Het belabngrijkste is om klaar te krijgen wat je eigenlijk wil bereiken met je social media systeem. Gewoon een forum openstellen zal betekenen dat niemand het gaat gebruiken, want ze weten niet waarvoor. Wat is de "noodzaak" om het te gaan doen?

-> in contact komen met een van de mensen die je niet persoonlijk kent, bijvoorbeeld om een probleem beter te kunnen oplossen?
-> Projectgebaseerde mogelijkheden rondom bepaalde thema's?
-> PR / Company-wide informatie, die je via een intranet wil delen en waar je comments op wil loslaten?
-> Verbinden van profielinformatie met inhoudelijke thema's a la linkedin?

Het eerste en laatste punt zou je kunnen combineren, en is imho ook de beste mogelijkheid voor een intern sociaal platform. De vraag is of je daarvoor bestaande tools kan gebruiken. Lync of Sametime of zo zijn alleen maar chat/messaging/meeting, maar m.i. gaat het juist om het bij elkaar brengen van de juiste mensen. Binnen een bedrijf met 40k mensen is dat namelijk niet vanzelfsprekend.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Wat betreft de reacties mbt Yammer/Facebook gebruiken: kennis delen via een Amerikaans bedrijf/Amerikaanse servers... Het lijkt me belangrijk om daar goed over na te denken en vooraf een goede risicoanalyse uit te voeren. Sowieso handig om bij het afnemen van een externe dienst goed scherp te krijgen wat je precies krijgt, wie de eigenaar van de data is(!) en aan welke partijen dit mag worden doorgespeeld(!).

Daarnaast natuurlijk eerst je doelen duidelijk specificeren en op basis daarvan een keuze maken voor het meest geschikte systeem. Denk bijvoorbeeld aan Yammer of Ning (self-hosted Facebook/LinkedIn achtige oplossing) en/of Lync (zie ik hier vaak langskomen maar vind ik meer IM dan echt een Sociaal Intranet).

Je kunt natuurlijk ook een community opzetten met één van de vele platformen die daarvoor beschikbaar zijn. Denk aan Wordpress, phpBB, Joomla, etc.

[ Voor 4% gewijzigd door MrAcid op 08-07-2013 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Even over Lync, in 2013 is de group chat (of chat room) functionaliteit enorm verbeterd:
http://office.microsoft.c...ent-chat-HA102919098.aspx

Server component kan colocated en de client is nu geintegreerd. Werkt hier handig voor de support desk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:36
Los zou kunnen maar waar je ook aan kan denken is reactiemogelijkheden die logisch voelen binnen het proces. Bijvoorbeeld: Notities bij een klant. Door registratie van het klant contact kan je lezen hoe het er voor staat. Maak daar een feed van (over groepen klanten) en je kan volgens wat je interessant vindt.

Voor developers: Commits, nieuwe stukjes code. Je ziet wie waar aan werkt. Kunt reageren, feedback geven, aanvullingen schrijven etc.

Waarom gaat dat vaak gemakkelijker: Je moet er toch mee aan de slag, je zit bent er al mee bezig. Je collega geeft je een schop als die laatste notitie niet gemaakt is waardoor hij in de problemen komt.

De informatie die je ziet is op het juiste moment en relevant aanwezig. Een los forum om klantvragen te bespreken is veel meer drempels. Als aanvulling daarop een sociale hoek kan natuurlijk maar veel zal al gerelateerd zijn aan informatie die al in systemen verwerkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Voor mijn gevoel zitten de soort functies die djluc noemt al wel geintegreerd in CRM-pakketten en software-trackers / SVN-achtige omgevingen? Ik weet niet of een extra tool voor meer informatie/productiviteit gaat zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-10 03:54

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Vind dit een erg interessant onderwerp, en er is eigenlijk al heel netjes het hele scala aan mogelijke problemen c.q. de interessante voordelen voorbij gekomen.

Ik zou naast de "usual suspects" als SharePoint, Connections, Yammer ook nog SocialText, Jive, en Lithium willen noemen als interessante spelers. En er zijn ook best volledige Drupal packages voor (zoals Open Atrium).

Overigens, wat betreft de deelname van werknemers op zo'n intranet: dat is een bekend gegeven, meestal de "90 - 9 - 1 rule" of "1% rule" genoemd. Zie bijvoorbeeld Wikipedia: Wikipedia: 1% rule (Internet culture)

Het lastigste is met zo'n "social" intranet een zinnige business case te maken; en daar dan ook daadwerkelijk een actieplan bij te maken om het tot een echt succes te maken. "If you build it, they will come" is een beetje een droom (want het blijft werk, en geen Facebook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo

samo

yo/wassup

Het is een enorm boeiend onderwerp (vind ik) omdat het echt de manier waarop er binnen een bedrijf wordt samengewerkt kan veranderen. Dat maakt het ook zo moeilijk; want als niemand de intentie heeft om te veranderen kan zelfs de beste tool falen.

Er kwam gisteren ook een mooie link voorbij op Twitter (ik weet niet meer via wie) over vier succesfactoren van interne sociale media die toch best goede punten aanstippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominicr
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-11-2020
Ik zou gebruik maken van Eskion ( http://www.infoland.nl/producten/eskion )
Nieuws,polls,fotoboek, quick links etc.
Wij gebruiken het hier in combinatie met iDocument om meteen de nieuwste documenten van de organisatie bij de hand te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:29
Evoq Social een optie? (Evoq is de nieuwe naam voor de professionele lijn van DotNetNuke producten)

http://www.dnnsoftware.com/Solutions/Evoq-Social

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-10 03:54

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Er zijn letterlijk duizenden opties, dus laten we er geen opsomtopic van maken ;)

Als je ervaring hebt met een specifieke tool, geef er dan even een paar bullets pro/con bij; en hoe het in de praktijk uitwerkt (waarbij het meer organisatiespecifieke gedeelte, zoals bedrijfscultuur, een interessant aspect is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

pdebie schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 09:47:
Evoq Social een optie? (Evoq is de nieuwe naam voor de professionele lijn van DotNetNuke producten)

http://www.dnnsoftware.com/Solutions/Evoq-Social
Ik zie dit niet als een intranet-tool? Het wordt aangeprezen als customer-forum (zo ongeveer), dus niet echt het doel van de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:29
Garyu schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 10:16:
[...]

Ik zie dit niet als een intranet-tool? Het wordt aangeprezen als customer-forum (zo ongeveer), dus niet echt het doel van de TS.
Wij gebruiken Dotnetnuke ook voor ons intranet en communicatie naar onze medewerkers. Werkt prima.
Maar wat PowerFlower zegt: de TS zal zelf de pro's en con's van alle systemen naast elkaar moeten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik werk voor een grote ICT multinational. Ook bij ons bestaat er een intranet. Dat is echter zo groot en wereldwijd dat er automatisch nationale groepjes ontstaan. Ze gebruiken een soort forum om met elkaar te communiceren.

Het probleem daarmee is dat het enorm groot is, en dat er misschien maar enkele van de 100.000 werknemers (wereldwijd) op het forum posten. De frontpage van ons intranet is een ramp, onoverzichtelijk, je kan nergens op zoeken. Informatie is extreem slecht vindbaar en gefragmenteerd. De intranetbeheerders hebben duidelijk geen flauw idee hoe de menselijke geest werkt. Een belangrijke factor in de irritatie is de extreme traagheid van de Website. Gebruikers haken af op de chaos en de traagheid. Als je überhaupt al vindt wat je zoekt, dan duurt het meerdere minuten voor de pagina is geladen Je komt er stomweg niet doorheen. Een typisch een voorbeeld van hoe het niet moet.

Een ander punt is het "misbruik" van het hogere management om hun peptalk te ventileren. Er komen dagelijks per e-mail grote lappen peptalk en moraliserende praatjes waarin bovendien nog wordt verwezen naar meerdere pagina's op de intranet site, waar nog meer moraliserende peptalk staat. Of 'all employees' alles maar even door willen lezen, want je wordt geacht alles bij te houden.

Verder dagelijks meerdere e-mailtjes van het management met links naar Facebook pagina's en tweets van andere managers. Want gewone werknemers is het verboden om te twitteren of andere sociale media voor het werk te gebruiken. Ook daarbij wordt veelvuldig verwezen naar het intranet, en "everybody" behalve niet-managers wordt gestimuleerd om zoveel mogelijk positief nieuws over het bedrijf te twitteren. En er zijn veel managers. Erg, erg veel. Veel nutteloze e-mailtjes van managers die elkaar feliciteren met veel links naar bla-bla op het intranet.

Voor "samenwerking" gebruiken ze IBM Sametime. Een monster van een ding. Als iemand een verbinding naar je opent dan komt een een 'Always on top' scherm dat open blijft staan. Wegklikken is zinloos omdat het scherm weer naar voren komt als de tegenpartij op Enter drukt. Het resultaat is dat de programmeurs het ding uitzetten omdat ze anders niet meer kunnen werken. Vooral omdat de Helpdesk liever Sametime gebruikt dan e-mail of de telefoon. Sametime kan soms best wel handig zijn, maar is meestal contra-productief.

Dat is dus wat je echt niet wilt. Ik denk dat kleinschaligheid en direct linkbare fora/informatie een voordeel zouden zijn. Een overzichtelijke, no-nonsense frontpage met directe links zodat je je niet door allerlei (steeds veranderende) sub-pagina's heen hoeft te worstelen. De website moet snel zijn, zoals Tweakers.net. Dat voorkomt dat gebruikers afhaken omdat ze geen tijd meer hebben om verder te zoeken. Verder moeten e-mail en de sociale media strikt gescheiden zijn van het intranet.

Ik denk dat Intranet eigenlijk maar twee doelen moet dienen: informatie en communicatie. Informatie moet zo 'bare-bones' mogelijk zijn. Alleen kale, maar goed gestructureerde informatie die je snel kan lezen. Plus een goed en snel werkende zoekfunctie, die bij ons volledig ontbreekt.
Pagina: 1