SSD: MLC of TLC

Pagina: 1
Acties:

• Joemuller
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-01-2020
Ik wil een nieuwe 2.5" SSD aanschaffen voor in m'n laptop. Nu vraag ik me alleen af of ik MLC of TLC moet aanschaffen. Verschillende tests geven verschillende resultaten over de levensduur.

Ik gebruik m'n laptop voornamelijk voor grafisch ontwerp en zo nu en dan voor videobewerking. Daarnaast gewoon normaal dagelijks gebruik.

Iemand tips of ideeën?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:28
MLC gaat langer mee, maar is duurder. Aan jou of je dat wilt.

The devil is in the details.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

Voor de algemene levensduur en performance van MLC en TLC gebasseerde SSD's hoef je je bijna niet druk te maken over de verschillen, als je je systeem gebruikt voor huis tuin en keuken doeleindes.

Wat ik wel zou zeggen,
Door de dingen die jij wilt uitvoeren, foto en videobewerking, waar dus met grote scrapfiles soms wordt gewerkt. Is het aantrekkelijk om een MLC gebasseerde SSD te nemen.
De schrijf snelheden liggen namelijk een stuk hoger en dat zou je in deze scenario's een extra snelheidsboost kunnen geven.
Je hebt zo de aan de TLC kant.
pricewatch: Samsung 840 series 120GB
of pricewatch: Samsung 840 series 250GB
Die je vast al in gedachte had.

Maar voor dezelfde prijs heb je de volgende MLC drive:
pricewatch: Plextor PX-128M5S 128GB
of pricewatch: Plextor PX-256M5S 256GB

• freiss
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-02 20:29
Swordlord schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 17:27:
Voor de algemene levensduur en performance van MLC en TLC gebasseerde SSD's hoef je je bijna niet druk te maken over de verschillen, als je je systeem gebruikt voor huis tuin en keuken doeleindes.

Wat ik wel zou zeggen,
Door de dingen die jij wilt uitvoeren, foto en videobewerking, waar dus met grote scrapfiles soms wordt gewerkt. Is het aantrekkelijk om een MLC gebasseerde SSD te nemen.
De schrijf snelheden liggen namelijk een stuk hoger en dat zou je in deze scenario's een extra snelheidsboost kunnen geven.

En waarom zou iemand dan voor die Samsung kiezen ipv voor die Plextor? Je noemt alleen maar voordelen :)

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Kan je geen directe reden geven voor de 840...
behalve dat de 840 was lange tijd de goedkoopste drive. Waardoor hij dus de "advies" kroon overnam van de Crucial M4 die steeds duurder wordt, omdat de M500 er is.

De Plextor M5S is op vele manier vergelijkbaar met de Crucial M4, maar was lange tijd duurder.
Plextor is nou een prijs offensief begonnen en heeft zich met prijs gelijk getrokken aan de 840... Wat hem eigenlijk gewoon aantrekkelijker maakt dan de 840 en de crucial M4...

[ Voor 29% gewijzigd door Swordlord op 04-07-2013 17:35 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:28
Swordlord schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 17:33:
De 840 was lange tijd de goedkoopste drive. Op gegeven moment zelfs goedkoper dan de Crucial M4. Waardoor hij dus de kroon overnam.
Volgens mij is de 840 altijd al goedkoper geweest, maar dat komt omdat de 840 TLC gebruikt en de Crucial M4 (en 840 Pro) MLC.

The devil is in the details.

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Ja TLC is een goedkopere manier om meer GB's uit hetzelfde aantal NAND modules te halen... Maar betekend niet dat het automatisch al de goedkoopste was...

Bij de release was de 840 iets duurder dan de M4 en daarna is het stuivertje wisselen geworden qua prijzen.

[ Voor 49% gewijzigd door Swordlord op 04-07-2013 17:42 ]

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Als je 30 GB per dag wegschrijft zou je zo'n 23 jaar kunnen doen met een 250GB variant, uitgaande van HardwareInfo's Samsung 840 torture test.

Volgens mij kan je dat gewoon door 2 delen voor de 120GB variant. Zal in ieder geval dus niet zo snel gebeuren :)

4015Wp west (Dordrecht)

• Joemuller
Oké, duidelijk. Wat ik me met name afvroeg was of het voor foto- en videobewerking uit maakte of ik TLC of MLC zou halen. Voor huis-, tuin- en keuken doeleinden bedacht ik me al dat het niet veel uit zou maken. Ook gebaseerd op dit artikel: http://goo.gl/9F1ag.

Zeker voor de schrijfsnelheden zou ik dan liever voor MLC kiezen.

De Samsung 840-series sprak me zeker aan. De Plextor had ik nog niet gezien. Bedankt voor de snelle reacties!

• Joemuller
Haha, ik had dezelfde test gevonden ;)

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 13:58
Wat extra leesvoer:
CiPHER's Storageblog: SSD betrouwbaarheid
CiPHER's Storageblog: SSD performance

Wellicht dat je er wat aan hebt... :)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Joemuller
Swordlord schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 17:27:

Swordlord, welke zou je aanraden? De Plextor of de Samsung 840? Uit jouw woorden te lezen, zou je voor de Plextor gaan.

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

De Plextor m5s geeft op dit moment de beste bang for bucks.
Dus ik zou voor de Plextor gaan als je op je geld wilt letten.

Crucial m4 is ook het overwegen waard, puur omdat het gewoon een sterk bewezen SSD is die lang op de markt is, maar die zijn wat duurder tegenwoordig.
De opvolger M500, is op papier ook een zeer mooie drive en ook wat duurder, alleen ik heb er nog weinig praktische ervaringen erover gehoord. Dus ben wat terughoudender in het adviseren van hem.

[ Voor 26% gewijzigd door Swordlord op 04-07-2013 17:58 ]

Pagina: 1