Advies voor netwerkverbinding zolderetage.

Pagina: 1
Acties:

• Nfear
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11 19:32
Ik woon momenteel op kamers en er wordt binnenkort internet via kabel van Ziggo geïnstalleerd (150 Mb). De router/modem zal dan in de meterkast bij de voordeur staan. Ik woon op de zolderetage van het huis. Dit zijn dus twee trappen omhoog. Omdat ik vrees dat de draadloze verbinding niet toereikend genoeg is, wil ik alvast het één en ander uitzoeken.

Ik heb de volgende opties:

1: Range extender
2: Powerline adapters
3: Kabel

Wat ik begrepen heb bij een range extender is dat er minimaal 50% snelheid verloren gaat door opnieuw verzenden van pakketten. Een kabel langs de plinten leggen zou kunnen, maar dan ligt deze wel in het zicht. Kabel wegwerken achter muren of gaten boren in het huis is sowieso niet mogelijk.

Wat misschien de beste optie is, is om Powerline adapters te gaan gebruiken als er een stopcontact vrij is in de meterkast. Ik weet alleen niet wat precies nadelen zijn van Powerline adapters. Op verschillende forums/websites lees ik tegenstellende beweringen. Wat kunnen jullie mij adviseren?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:55

lier

MikroTik nerd

Heel simpel:

1: Kabel
2: Powerline adapters
3: Range extender

Kan je gebruik maken van een leiding van bijvoorbeeld antenne of (minder ideaal) elektra?

Verder vooral veel lezen op GoT, je bent niet alleen (en het is niet echt het eerste topic over dit onderwerp :)).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat bedoel je met "Range extender", dat is een marketingterm dat werkelijk van alles en nogwat kan betekenen (signal booster, wireless bridge, NAT repeater, WDS repeater, access point etc. etc. etc.).

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 04-07-2013 19:34 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Nfear
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11 19:32
Momenteel is een huisgenoot met de huurbaas aan het overleggen of hij bekabeling mag aanleggen voor internet. In elke kamer zit een televisie/radio aansluiting. Hierlangs zou de kabel kunnen lopen.

Met een range extender bedoel ik een signaal versterker. Deze vangt het signaal op en verzend het opnieuw.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
NoFearz schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 18:16:
Met een range extender bedoel ik een signaal versterker. Deze vangt het signaal op en verzend het opnieuw.
= Repeater

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:31

Fiber

Beaches are for storming.

En dus een noodoplossing...

Netwerkkabels trekken is altijd het beste. Netwerk over COAX werkt ook prima maar is wel langzamer. Powerline (Netwerk over het stroomnetwerk) werkt soms best aardig, is een beetje een loterij en is nog langzamer. Wifi is wel erg makkelijk, werkt in oude huizen vaak beter dan in moderne betonnen huizen. Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat je er mee wil gaan doen. E-mail stelt minder eisen dan online gamen en/of films downloaden... Een wifi acces-point met een kabel aansluiten op een plek waar je wel goed bereik hebt is ook nog een optie.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:49
Als netwerkkabels lastig worden, dan lijken powerline adapters mij de beste opties. Voor testresultaten, zie deze test bij hardware.info: http://nl.hardware.info/r...netwerk-vergelijkingstest.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
Iedere kamer heeft neem ik aan een TV? Je kunt kijken naar MoCa producten; hiermee wordt je internet signaal over Coax kabels verplaatst. Smallnetbuilder heeft ze getest op 270 mbit per seconde! Moet zat zijn voor die verbinding.

Powerline moet je niet aan willen beginnen (150 mbit haal je toch nooit over die adapters). Kabels of Moca zou ik voor gaan.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

4) Modem/Router op de midden etage zetten
5) zet er zelf een ap bij op de 1e maar liever op zolder (dekkingstechnisch vaak gunstiger)
Powerline moet je niet aan willen beginnen (150 mbit haal je toch nooit over die adapters). Kabels of Moca zou ik voor gaan.
hehe over wireless 150m ook niet hoor, ~75Mb max

[ Voor 94% gewijzigd door Fish op 05-07-2013 22:09 ]

Iperf

• BlackWhizz
Dan gaat t nog netjes bij jou. Ik haal hier met Wireless N maximaal 37 mbit/s

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-12 19:52

painkill

Pain(k)(ill)

Moca inderdaad, is wel duur, maar werkt van alle opties het beste.
Al is kabel natuurlijk altijd de beste oplossing

Mijn SNES verzameling!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

fish schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 22:06:
4) Modem/Router op de midden etage zetten
5) zet er zelf een ap bij op de 1e maar liever op zolder (dekkingstechnisch vaak gunstiger)

[...]

hehe over wireless 150m ook niet hoor, ~75Mb max
Hangt van je hardware af, ik haal hier probleemloos 13MB/s wat misschien geen 150mbps is maar toch zeker wel boven de 100mbps uitkomt :)

Dat is overigens met een apple laptopje en apple accesspoint dus de hardware zal vast wel goed gematcht zijn bij elkaar.

Welke optie het meest geschikt is hangt nogal van het huis af. Is het een oud huis met weinig (gewapend) beton dan is wireless de beste optie.
Is het een nieuw huis met een modern (waarschijnlijk storingsvrij) stroomnetwerk dan is dat waarschijnlijk de beste optie.

Al zou ik toch voor een kabel gaan als het ook meer enigzins mogelijk is.
BlackWhizz schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 21:52:
Powerline kan best de 150 mbit halen hoor, als je fatsoenlijke bekabeling in huis hebt en zo'n 500 mbit powerline adapter haalt dan kan je best de 150 mbit wel halen. Niet veel meer dan dat, maar toch :+

[ Voor 19% gewijzigd door Wolfboy op 05-07-2013 22:16 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• BlackWhizz
Wolfboy schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 22:15:
Powerline kan best de 150 mbit halen hoor, als je fatsoenlijke bekabeling in huis hebt en zo'n 500 mbit powerline adapter haalt dan kan je best de 150 mbit wel halen. Niet veel meer dan dat, maar toch :+
True. Maar voor die prijs van adapters die 500mbit (als je iedere huisgenoot voorzien wil van zo'n adapter) willen kun je kabels, contactdozen, trekveer en gereedschap halen O-)

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

BlackWhizz schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 22:48:
[...]

True. Maar voor die prijs van adapters die 500mbit (als je iedere huisgenoot voorzien wil van zo'n adapter) willen kun je kabels, contactdozen, trekveer en gereedschap halen O-)
Sowieso wil je niet meer dan 1 point-to-point verbinding er mee maken. Het geheel functioneert ongeveer als een hub, met meer dan 1 verbinding tegelijk gaat het storen ;)

Kabels trekken is sowieso altijd veruit de beste optie, maar in sommige gevallen (huurhuis bijvoorbeeld) kan je zoiets niet zo makkelijk regelen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gek genoeg kon iedereen dat 10 jaar geleden wel, huurhuis of niet. Ik huur, en er ligt toch echt Cat6 naar m'n werkkamer boven...

Oslik blyat! Oslik!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Het is ook niet onmogelijk, het kan alleen lastig zijn. Mijn huisbaas is er niet blij mee als ik opeens gaten ga boren in de muren.
Nog afgezien van het feit dat door 15 centimeter beton het vrij zwaar boren is...

10 jaar geleden was er gewoon een absolute noodzaak aangezien je met 802.11B echt ongeveer geen verbinding had. Sinds G is het redelijk te doen en N is voor de meeste doeleinden, inclusief 1080p streamen prima geschikt. De noodzaak is er gewoon niet meer altijd.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Met 802.11n 1080p streamen... dat ga je waarschijnlijk niet op zolder trekken - of je moet erbarmelijke bitrates gebruiken. In een typische betonnen eengezinswoning met een gemiddelde router/AP kun je op zolder max 5Mbps verwachten. Broadcast-quality 1080i is al 16Mbps, Blu-Ray 1080p gaat richting 60Mbps. Dat soort bandbreedte kun je wel halen via WiFi, maar dan moet je per verdieping een AP hebben en die AP moet weer via ethernet (of evt MoCA) aangesloten zijn. Kom je dus toch weer bij draadjes terecht ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:31

Fiber

Beaches are for storming.

dion_b schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 14:20:
[...] typische betonnen eengezinswoning...
* Fiber heeft nog gewoon ouderwetse houten vloeren en bakstenen muren... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Pagina: 1