game pc upgrade (intel of amd??) (+/-400 euro cpu,mobo)

Pagina: 1
Acties:

• MineMine
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-04 10:46
Beste forumleden,

Al een tijdje kijk ik om mijn systeem een upgrade te geven, maar ik ben er niet uit. Ik heb op dit moment een pc met c2d e6600 met 2gb aan geheugen. Nu wil ik dit upgraden. Hieronder het lijstje met de info.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik gebruik deze computer het meest om een spelletje spelen en daarin voornamelijk TF2. Ik wens ook wat nieuwere spellen te spelen. Het gaat mij niet om high-end graphics. Maar om de speelbaarheid. Ik gebruik tevens een 27inch monitor.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb het budget voor de upgrade op 400 euro staat. Dit is voor mij gevoel genoeg voor nu. Maar als het minder goed is, dat is altijd fijn. Moet het duurder, dan moeten we meer investeren. ;) Maar ik ga het liefst uit van 400 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Natuurlijk; Voornamelijk de kast (antec solo), 3x hdd (s-ata), dvd speler, voeding (antec 550wat)& grafische kaart GTX560. Tevens ook alle randapparatuur voldoet ook.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU, Mobo, geheugen en eventueel een nieuwe hdd. De GPU is nog geen half jaar tot jaar oud. Deze kan bij de volgende upgrade eens vernieuwd worden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee, ik heb geen merk voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ik hoef geen luxe. Het huidige systeem was opgebouwd om stil en onopvallend te zijn. Daarom heb ik voor een solo kast gekozen. Overclocken ga ik niet doen. In de toekomst heb ik er ook geen plannen voor. Met de e6600 heb ik ook niets gedaan.

Nu heb ik de best buy doorgelopen, maar kom ik niet echt verder. Ik wil het liefst het beste voor geld, maar niet te kort komen. Het huidige systeem heeft tot nu fijn gewerkt (uitgezonderd van de software crashes & bepaalde freeze neigingen).

Wat heb ik gevonden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 195,90€ 195,90
1ASRock B85 Pro4€ 73,75€ 73,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 269,65

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 176,70€ 176,70
1ASRock B85M-HDS€ 60,95€ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 237,65

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 134,80€ 134,80
1MSI 970A-G46€ 69,60€ 69,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 204,40

Wat is nu wel het beste voor mijn wensen?

Het klopt dat er geen geheugen bij zit. maar ik ga ervan uit dat de "goedkoopste" corsair, kingston ect geheugen voldoet aan mijn wensen. Ik ga er 8gb instoppen.

SSD?
Het is voor mij nog steeds een vraag. Is het goed om een ssd te nemen of kan een SSHD iets zijn? Deze heeft meer ruimte als een ssd en is prijs ook wat lager tegenover de ruimte. Hieronder de twee waarover ik het eigenlijk heb.

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Momentus ST1000LM014 (Hybrid), 1TB€ 99,99€ 99,99
1Samsung 840 series Pro 128GB€ 115,-€ 115,-

Ik ben benieuwd naar jullie advies.

• MineMine
Na het openen van dit onderwerp in de middag, heb ik nog wat verder gekeken in de avond. Hierbij ben ik tot dit gekomen;

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus H87M-PLUS€ 84,-€ 84,-
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 63,99€ 63,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 324,69

Ik denk aan dit setje omdat:
- h87 is voor mij een geschikt chipset. Geen overbodige spul, maar de bruikbare zaken
- 4570 (non-k). Sneller als de 4430?, maar verschil met 4670 zou niet veel zijn tegen over de kosten. (Correct me if i am wrong)

Enige waar ik nu nog zit is de harde schijf. Ik weet niet wat de mening is over een hybride hardeschijf en daar het os op te laten draaien? Het zal of windows 7 of windows 8 worden. Daarover ben ik nog niet uit.

Verwijderd

Het is toch echt aan te raden om voor een desktop pc een SSD te nemen voor je OS, ik ben zelfs van mening om 1x OS en 1x games/software te doen als je het budget heb. daarnaast gewoon TB hdds te nemen voor overige opslag en/of software.

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07-2025
Het setje dat je hebt uitgekozen ziet er goed uit. Maar als je in de toekomst wilt overclocken om beter mee te komen dan gaat dat natuurlijk niet lukken. Hier wat meer info over de chipset verschillen: http://www.gamersnexus.ne...aswell-chipset-comparison

Mocht je wel gaan overclocken zou je zo iets als dit kunnen nemen. Snel in elkaar bij elkaar gezet. Er zullen vast wel mensen zijn die opmerkingen hebben.
In het motto van "moet het duurder dan investeren we meer".

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 208,45€ 208,45
1MSI Z87-G45 Gaming€ 139,-€ 139,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,30€ 66,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 413,75

Zoals je ziet is het al over de 400 euro budget zonder SDD.

De processor is meer dan snel gegoeg voor de meeste games.

Het moederbord is een iets duurdere Z87 bordje. Maar dan krijg je wel 3x PCI-E 3.0 sloten voor die ook echt mee kunnen. Dus als je een videokaart erbij wilt zetten dan kan dat prima.

En het geheugen is van het type "low voltage" alleen pas de kleur niet bij het bord :P. Maar wel ruimte om over te clocken, gezien de CPU tot 1.5v fijn vindt.

Het is maar een idee.

[ Voor 80% gewijzigd door uname -r op 05-07-2013 00:08 ]

• MineMine
@Dragon, Maar kan een Hybride HDD Zoals de Seagate Momentus ook voldoen als een SSD? of is dit nu een te groot verschil. Op het forum vind ik weinig over deze hdd.
Wel dat SSD een relatief "lage" herschrijfbaarheid hebben.
Doch wordt de samsung pro wel aangeraden hier: CiPHER's Storageblog: SSD best buy guide

@Zeadope, een interessante link. In het verhaal bevestigd eigenlijk wat ik wil. Een leuk setje voor het gamen. De h87 chip is goed voor mij. 7 jaar geleden had ik een set gekocht met de ambitie om te overclocken (e6600 + asus P5B Deluxe + een stille cpufan waar ik mijn vingers aan heb gesneden..), maar tot de dag van vandaag geen stap in heb gezet. Ik zie ook die trend niet snel veranderen bij mijzelf. Persoonlijk ben ik meer geneigd om het te vervangen als het niet meer naar wens is, als het te verbeteren door te overclocken. Toch blijf ik het ergens in mijn achterhoofd nog steeds gaaf vinden als het mij zou lukken.

Edit; @Zeadope. Leuke opstelling. Ik denk dat het te overwegen is. Maar nogmaals hierboven. ik ben voor 90% zeker dat ik niet ga overclocken. Ik zag wel de I5 4670 in jouw lijstje. Is het nog wel de meerwaarde voor mij om die te nemen in plaats van de 4570? En dan niet de K versies, omdat ik een H87 bordje neem

---
Ik heb op dit moment wel in mijn pc een GTX 560 zitten. Gaat deze op den duur ook een bottleneck geven? Ik game nu graag op 1920x1080. Maar de instellingen hoeven niet op High te staan.

[ Voor 20% gewijzigd door MineMine op 05-07-2013 00:20 ]

• uname -r
Op internet lees ik veel dat veel mensen problemen ondervinden met de Seagate Hybrids. Ook een mede student die de 500GB versie had gekocht had direct problemen. Seagate was ook niet erg behulpzaam qua garantie en het kostte hem 3 maanden voordat hij een nieuwe binnen had. En deze had hetzelfde probleem.

Mijn advies, koop een goede populaire SSD zoals de Crucial M4, Samsung 830 of 840 Pro of een Plextor.

Ik zou die best buy guide's advies opvolgen.

Als je denkt dat de H87 chip juist voor jou is dan zou ik met de setup gaan die jij hebt uitgekozen. Ik zou daar niks verder aan wijzigen. Behalve het geheugen. Die jij hebt gekozen vraagt 1,65V. Dat is boven de 1,5V spec van wat Intel opgeeft voor die CPU. Dan kan je beter het geheugen pakken die ik hierboven in de lijst heb staan. Of een andere uitkiezen die je mooier vindt die wel op 1,35V - 1,5V werkt.

Daarnaast is overlocken tegenwoordig dood simpel. Dat MSI bord kan het zelfs automatisch voor je doen. Daarmee kan je niet alleen langer met je hardware mee gaan in de toekomst. Maar scheelt je ook meer kosten voor nieuwere hardware. Door bijv. dezelfde videokaart 2e hands te kopen en erbij te prikken, of je CPU te overclocken.

Edit:
Die videokaart gaat denk ik nog wel even mee. Maar daarom had ik ook dat MSI bord uitgekozen. Want ter zijner tijd zal de videokaart een bottleneck zijn. Je zou dan een 2e erbij kunnen prikken voor een SLI setup. Die vind je tegen die tijd wel voor een prikke 2e hands. ;)

Verschil tussen de 4570 en 4670 is denk ik niet te merken irl, behalve in de portemonee :P . Zie verschil: http://tweakers.net/price...0322;330321;330319/serie/ .

[ Voor 17% gewijzigd door uname -r op 05-07-2013 00:39 ]

• MineMine
Is dit geheugen beter?
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9B€ 61,99€ 61,99

Over de SSD en Hybride.
YouTube: SSD vs Hard Drive vs SSHD (Hybrid Hard Drive) Boot Up Time Comparison
YouTube: SSD vs Hard Drive vs SSHD (Hybrid Hard Drive) Boot Up Time C.mp4

Op de filmpjes lijkt de ssd steeds sneller. Echter wil ik ook iets betrouwbaars. Denk dat de SSD van samsung wel betrouwbaar is.

Verwijderd

Hier ook nog een vid je over de SSHD:

YouTube: Seagate Momentus XT 750GB Review

Zoals eerder aangegeven kan je het veroorloven en heb je de ruimte in je pc ga voor de SSD ze zijn kleiner in opslag maar zeker sneller en beter dan de hybride schijf.

daarnaast ga voor de Corsair Vengeance deze werkt op 1.5v

• MineMine
Thanks maar ik zit er mee of ik misschien niet beter af ben met een "goedkopere" amd set? Met bijvoorbeeld AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed of AMD FX-8320 Black Edition?

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-04 00:32
Je zegt dat je ook wat nieuwere games wil gaan spelen. Welke zijn dat dan? Als dat games als Far Cry 3, Crysis 3, Tomb Raider enz. zijn dan zou ik ook maar kijken voor een nieuwe videokaart. Tenzij je dat de komende maanden wil gaan doen, wat ik me goed voor kan stellen omdat je zo de kosten wat kan spreiden. De keus tussen FX en i5 is lastig omdat niemand weet welke de komende tijd het beste gaat presteren. Aangezien de aankomende consoles een AMD 8 core processor aan boord hebben zou ik voor de FX kiezen, maar dat is dus koffiedik kijken. Op het moment presteren de Intel processors het best. Dit zijn wat benchmarks van Battlefield 4 die in het vierde kwartaal verschijnt:

http://www.overclock.net/.../500/height/1000/flags/LL

Wat is de resolutie van jou monitor?

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

• MineMine
Ik ga niet direct de nieuwste games spelen die er op de markt komen. Maar nu bedoeld om games als max payne 3 & La Noire soepel te spelen.
Mooiste zou ook zijn Far Cry 3 op leuke details, maar niet alles hoeft high op 1080p direct.

In de toekomst denk ik wel mijn gpu te upgraden (denk een maand of 6 verder). Zoals je zegt, kosten verspreiden.

• Robolokotobo
Is jouw kaart een GTX560 of een GTX560Ti?

[ Voor 145% gewijzigd door Robolokotobo op 05-07-2013 12:30 ]

• MineMine
Zover ik kan herinneren is het deze: pricewatch: MSI GeForce GTX560 N560GTX-M2D1GD5
Dus niet de Ti variant
(Ik ben op dit moment niet in de buurt van de computer)

• Robolokotobo
Far Cry 3 op medium gaat in ieder geval wel lukken: reviews: Far Cry 3: welke hardware heb je nodig?

Een GTX560 is sneller dan de HD6850 die in de benchmark staat

• Robolokotobo
Wat voor videokaart ben je van plan later toe te voegen? NVIDIA GTX780/770/760 AMD HD7970/7950 of een klasse lager? Of heb je misschien een bedrag in gedachten wat je wil gaan uitgeven aan een graka?
Bij mid end kaarten speelt de cpu namelijk een minder grote rol van betekenis.

[ Voor 41% gewijzigd door Robolokotobo op 05-07-2013 12:48 ]

• MineMine
Ik kan nog niet in de toekomst kijken welke dat word. Maar ik zit voor een GPU wel te denken in de toekomst rond de 200 tot 300 euro. Daarin weet ik niet meer de prijzen en wat je er voor kan krijgen. Dus daar sta ik nog open in.

• Robolokotobo
Als ik dat oude systeem van jou zie lijk je me iemand die heel lang met zijn cpu, geheugen en moederbord doet en na een flink aantal jaren de GPU nog een keer vervangt of zelfs meerdere keren vervangt. Als je dat nu weer van plan bent is het misschien wel verstandig om voor Intel te gaan omdat de moederborden daarvoor over PCI-E 3.0 beschikken wat voor een dubbele bandbreedte zorgt t.o.v PCI-E 2.0. Als je leest wat NVIDIA van plan is: http://www.teamhww.nl/201...-gpu-architectuur-bekend/ (Door mij geschreven) kan dat nog wel eens van pas komen.

Het nadeel van een i5 is dat het een 4 core processor is, en een AMD FX 8 core processor misschien toch toekomstbestendiger is.

Er is wel een AMD moederbord met PCI-E 3.0, maar deze is erg duur:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0€ 187,90€ 187,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 187,90

[ Voor 40% gewijzigd door Robolokotobo op 05-07-2013 13:30 ]

• MineMine
Thanks Robolokotobo voor de uitleg. Veel duidelijker.
Ik denk dat ik het deze middag nog ga aanschaffen. Namelijk:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus H87M-PLUS€ 84,99€ 84,99
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9B€ 61,99€ 61,99
1Samsung 840 series Pro 128GB€ 115,-€ 115,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 438,68

• MineMine
Kleine update; ik heb het nog niet besteld. Zelf ga ik eerst mijn computer opschonen en gereed zetten om over te zetten.

Kleine vraag daarbij; Kan ik huidige hdd inhoud bewaren en weer vinden als ik hem aansluit op de nieuwe mobo? Ik wil namelijk geen dataverlies :O.

• Robolokotobo
De HDD waar windows op staat kan je wel aansluiten en je kan dan ook bij al je data. Je kan de Windows die op die HDD staat niet meer gebruiken en programma's zul je dus allemaal opnieuw moeten installeren. Bij de andere HDD's kun je ook gewoon bij je films, foto's, muziek, enz. De harde schijven worden gewoon getoond onder Start en dan Computer.

• uname -r
Niet geheel waar. Je kan de HDD overzetten in je nieuwe pc mits je geen OEM versie Windows hebt.
Hoe je dat precies doet weet ik niet precies.

Maar het gaat ongeveer zo:
- Verplaats HDD naar de nieuwe PC.
- Plaats Windows 7 disk in je DVD drive.
- Doe een Windows 7 upgrade.
- Installeer nieuwe drivers.
- Heractiveer Windows 7 licentie.

Een andere manier is, alle drivers wissen. HDD Overzetten naar de nieuwe PC. Drivers van de nieuwe PC installeren. Maar volgenmij gaat Windows dan zeuren over de licentie, "een te grote hardware verandering".

Maar volgens mij ging het enkel over data. Ja die is gewoon toegankelijk. Zolang je Admin rechten heb, kan je bij alle data. :)

[ Voor 10% gewijzigd door uname -r op 07-07-2013 02:50 ]

• MineMine
Ik ga van windows vista over naar een windows 7 of 8. Dus ik denk dat ik ga voor een clean install.
Nu moet ik alleen alle data veilig stellen en voornamelijk het moeilijkste wachtwoorden van mijn programma's als smartftp & firefox.
Dat is nog uitvogelen hoe ik dat het beste doe.
Pagina: 1