Rais opstelling maken ASUS P5KPL-AM IN/ROEM/SI - Moederbord

Pagina: 1
Acties:

• Henkpaulus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01 11:20
Ik was van plan om een raid 1 opstelling te maken omdat er op deze pc redelijk wat belangrijke data staat voor mij, en deze als een soort van "server"functioneerd hier.
Maar heb al een beetje zitten googlen en volgens mij is het niet mogelijk op dit moederbord om onboard een raid opstelling te maken.
Nu heb ik gekeken naar een insteek kaartje, maar heb de enige pci-e aansluiting al in gebruik en zou dan uitkomen op een verouderde pci kaart wat volgens mij de prestaties van de schijf erg naar beneden haalt.

Kan iemand mij helpen wat ik nu het beste kan doen?
Het mooiste zou zijn om een nieuw moederbord erin te schroeven, maar omdat hier ook 2 programma's op draaien die door een bedrijf alleen geinstalleerd kan worden word dat een beetje lastig.

Hierbij de link van het type moederbord wat erin zit.

http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=292390

Verwijderd

Dus, je opties zijn volgens jouw post:
- ander mobo: getob want externe firma nodig.
- insteekkaart: getob want performance om te huilen.

Volgens mij mis je nog:
- software RAID: getob want Windows.
- Externe / tweede disk en backup software.

Die laatste is het minste getob, en het makkelijkst in te voeren. Er zin nogal wat programmaatjes die live je data back-uppen naar een extra schijf of naar een server op het Web (MozyPro bijvoorbeeld).
Echter, ik geef mijn gebruikers met een home-office (die hebben laptops, dus RAID is sowieso geen optie) en zonder goeie internetlijn (of met Password-Alzheimer :( ) een Western Digital MyBook Essential, een USB3 disk waar software bijgeleverd wordt die wijzigingen in je aangegeven directory's direct naar je USB disk back-upt. Goedkoop, eenvoudig aan te sluiten, peanuts om in te richten, en je vergeet ook je back-ups niet meer.
WD is trouwens niet de enige die USB disks met nuttige back-upsoftware levert, maar deze gebruik ik toevallig.

Overigens hoort het topic daarmee ergens anders, maar vooruit :+

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2013 13:45 ]

• speedydown
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06-2025

speedydown

Icter van lik-me-vestje

de Intel ICH7 zou raid gewoon moeten ondersteunen. Tenzij Asus dit uit heeft gezet zou je het ergens in de bios aan moeten kunnen zetten.

Als ik jou was zou ik nog eens goed kijken of het moederbord dit echt niet ondersteund ;)

Speedydown.nl !!!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:54
speedydown schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 16:40:
de Intel ICH7 zou raid gewoon moeten ondersteunen.
Enkel de ICH7R.

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online

Aganim

I have a cunning plan..

Ik was van plan om een raid 1 opstelling te maken omdat er op deze pc redelijk wat belangrijke data staat voor mij, en deze als een soort van "server"functioneerd hier.
Bij uitval van een schijf kan je weliswaar verder werken, maar bij dataverlies door verwijdering/malware/etc ben je deze bij iedere raid oplosing dit in principe kwijt: raid != backup.

Als de data belangrijk is, dan ga ik er vanuit dat je de backups sowieso al had. Maar kan toch geen kwaad om even te melden, je zou de eerste niet zijn die hier op de pijnlijke manier achter komt. :)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je bedoelt: raid is GEEN ! backup

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
RAID is om falen door hardware falen op te vangen.

Backup is duplicaten maken. Dat RAID1 mirror is maakt nog niet dat je een 'backup' hebt. Wis je een bestand, dan is het bestand gewoon weg uit je array ;)

Wat RAID betreft: ICH7R heeft fakeraid, ICH7 niet. Wat windows betreft: windows software RAID zuigt, niet doen. Je beste/goedkoopste optie zou zijn om een hardware RAID kaartje uit de middenmoot te kiezen, zoals een RocketRaid met 4 poorten, dan kan je dat een RAID1 array of RAID1+0 array op maken, en die in windows als 1 LUN zien.

Als je iets als 'server' wil gebruiken en geen extra hardware wil gebruiken: Linux. Of Unix/BSD als je dat leuker vind. Er zijn zat FOSS distro's speciaal voor wat jij wil. Van ZFSGuru tot OpenFiler.

Verwijderd

Reepje schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 17:49:
[...]
Je bedoelt: raid is GEEN ! backup
Wikipedia: Operators in C and C++
Kijk eens bij != ...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ook al zit eea op een moederbord geintegreerd (of niet in dit geval), vragen over opslagtechnologie horen gek genoeg in... Opslagtechnologie :z

Move PMG -> OT

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1