Raid of geen raid?

Pagina: 1
Acties:

• ralph0603
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Topicstarter
Hallo,
ik ben van 2x 2TB naar 2x 4TB gegaan. Maar nu twijfel ik erover om er een striped raid van te maken. Er staan alleen downloads op. Niks belangrijks. Is het handig om over tegaan op raid? Heb nu losse volumes.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je enige voordeel zou 1 folder zijn waar alles in staat

[ Voor 31% gewijzigd door Fish op 04-07-2013 14:51 ]

Iperf

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Als je de mogelijkheid hebt zou je naar JBOD kunnen gaan. Alle voordelen van alles op 1 volume en minder risico om met 1 kapotte schijf alles kwijt te zijn (bij JBOD is herstel van de bestanden op de overlevende schijf vaak eenvoudiger).

De snelheid gaat niet hard van belang zijn maar ik heb er spijt van dat ik mijn 2*2TB niet in 1 volume gestopt heb; ben regelmatig spullen op en neer aan het kopieren.

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Topicstarter
Ja en het nadeel zou zijn dat ik als er 1 kapot gaat alles kwijt ben? En hoe zit dit met de spin downs om zo min mogelijk uren te krijgen per schijf. Losse volumes beter?

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-12-2025
Ik moest ff googlen wat je bedoelde met striped raid, maar volgens mij is dat hetzelfde als raid-0 en dus zonder back up functionaliteit. De wiki legt vrij simpel uit wat het verschil is tussen de types. Raid 0 wordt meestal gekozen als men snelheid wil behouden.

Ik heb bij mijn NAS gekozen voor die optie, maar draai wel regelmatig een backup van mijn foto's en mijn zakelijke bestanden. De rest zijn films en muziek en als ik dat verlies dan is het vervelend maar niet meer dan dat.

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Topicstarter
Croga schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 14:52:
Als je de mogelijkheid hebt zou je naar JBOD kunnen gaan. Alle voordelen van alles op 1 volume en minder risico om met 1 kapotte schijf alles kwijt te zijn (bij JBOD is herstel van de bestanden op de overlevende schijf vaak eenvoudiger).

De snelheid gaat niet hard van belang zijn maar ik heb er spijt van dat ik mijn 2*2TB niet in 1 volume gestopt heb; ben regelmatig spullen op en neer aan het kopieren.
Hmm dit is eigenlijk wat ik zoek inderdaad. Gewoon de losse schijven, maar dan maar 1 volume in windows.
Ik heb hiervoor gegoogled, en het kan eigenlijk op 2 manieren. Via de bios of via windows. Moet ik hiervoor windows opnieuw installeren(staat op mijn SSD)? Of is dit gewoon software dat windows een dynamic volume creeërt?

Mijn moederbord moet dit ondersteunen: Raid-modi 0, 1, 5, 10, JBOD
Maar ik vind het nogal lastig want in het bios kan ik kiezen voor RAID,IDE of AHCI. Hij staat nu op AHCI

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Croga schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 14:52:

Als je dit in je bios als JBOD instelt, ziet windows dit gewoon als 1 disk.
En zal dus ook vrolijk de helft van 1 bestand op disk b zetten. als er dan 1 crasht ben je als dat bestand kwijt.
Dus persoonlijk zou ik dat niet doen, maar goed die afweging moet je zelf maken.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Topicstarter
Als je een JBOD(spanned) creëert in windows, en er crasht een schijf is ook dat gehele volume corrupt? Of is dat alleen met een hardware/raid(0)

[ Voor 3% gewijzigd door ralph0603 op 04-07-2013 21:10 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Naast mijn SSD draai ik ook met 2x 4TB. Ik zie persoonlijk totaal geen nut om deze in RAID te zetten. Je zorgt hiermee alleen voor een extra risico en voor dingen als downloads zijn de schijven standaard meer dan snel genoeg. Ik ben van 2x 2TB WD Green naar 2x 4TB Seagate gegaan. Die Seagate schijven zijn ook gelijk een flink stuk sneller dan de WD's en die WD's waren al prima. Bij mij staat er vrijwel alleen data op als muziek en films.
Pagina: 1