Toon posts:

AHCI op P5KPL-AM SE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenmiddag!

Ik heb hier een PC staan waarvan de HD kuren vertoont. Hij heeft een P5KPL-AM SE moederbord en draait op XP.

Mijn plan is om daar een Samsung 840 ssd in te zetten, wederom op XP SP3. Probleem is dat de BIOS geen AHCI optie heeft, wel "Enhanced IDE".

De vragen:

1. Is er een mogelijkheid om AHCI te verkrijgen op dit MB of is Enhanced IDE voldoende?

2. Moet ik bij de installatie van XP nog bijzondere stappen ondernemen i.v.m. de SSD?

Vriendelijk dank voor elk advies!

Ciao, Henk

P.S. Ik besef dat de 840 mss overkill is, maar i.v.m. o.a. verkrijgbaarheid lijkt deze me toch optimaal.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Maak je niet druk over AHCI als je XP gaat draaien. Dat gedateerde OS doet toch niet aan partitie alignment en TRIM. Alignment kun je met een apart programma regelen (partitioneren), TRIM zul je sowieso gaan missen. Gewoon in enhanced IDE zetten en de performance nadelen accepteren.

Dat moederbord heeft trouwens een ICH7 southbridge. Toen was het zo dat alleen de raid-capable (ICH7R) southbridges AHCI kunnen draaien. Kan dus niet met je moederbord :)

Hier stond een dode link.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Misschien toch tijd om over te stappen naar win7.
Xp gaat niet zo lekker om met een ssd, je moet veel nog zelf instellen en dan nog loopt het niet optimaal.
Bovendien is een verse instal altijd beter, maar ga daar maar eens aanstaan met xp. Volgens mij krijg je vele honderden updates waar het systeem zich geheid in gaat verslikken. Ook houd de ondersteuning van xp over een klein jaartje op. Als het geen internet pc is dan is dat geen groot probleem, maar anders loop je toch een groot risico dan.

Verwijderd

Topicstarter
@ Strandbal: In de user guide staat idd ICH7. Speccy denkt dat het ICH7/R is. Toch maar een BIOS update gedaan van 402 naar 702. Nog steeds alleen "Enhanced IDE" . Ik denk dat Speccy zich vergist :-) Maakt wss ook niet uit in XP, zoals je al zegt.

@ Reepje: Ik was van plan een verse install met XP SP3 te doen en daarna WU uit te zetten. Mijn ervaringen met WU bij XP zijn idd niet erg positief. De PC wordt vnl gebruikt voor toepassingen uit de XP periode; dat moet gaan tot er een keer een hele nieuwe PC met W7 komt. Lijkt mij tenminste....

Vriendelijk dank zover, Henk

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik denk dat speccy zich niet vergist, want er staart ICH7/R, dus ICH7 -of- ICH7R.

Ik heb dit bordje ook in een paar client PC's zitten, geen AHCI mogelijk, ook niet met BIOS hacks.

Gewoon blijven gebruiken tot het stuk gaat, daarna lekker naar 1150/1155 overstappen ;)

Verwijderd

Topicstarter
That 's the plan!

Ciao, Henk
Pagina: 1