Toon posts:

Montageguide blue orb

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
OK, hier is dan de beloofde guide voor het monteren van een blue orb op de asus v6600. Ik heb geen idee of deze guide bruikbaar is voor een andere geforce (1) kaart. Ik heb de orb gemonteerd op mijn v6600 Deluxe.

Als eerste moet je de oude koeler eraf halen. Deze gaat los door de clip los te maken. Dan maak je ook nog het stekkertje even los. Als je de koeler eraf hebt, moet je de fan eraf schroeven. (Let op de schroefjes, ik ben ze dus kwijt) Dan kun je de clip eraf halen.

Op die clip zitten twee heel kleine rechtopstaande randjes. Die moeten er af. Die heb ik met een tangetje een klein beetje gebogen en er daarna met een hamer afgeslagen.

Nu moet je verder gaan met de blue orb. Het makkelijkste is om nu de fan eraf te schroeven, die moet er namelijk toch af. Je moet de twee uitstekende montageplaatjes afbreken. Dus die twee uitsteeksels waarmee je hem normaal gesproken vastschroeft.

En nu komt dan het @$#werk. Je moet de onderkant dus de base van de orb een flink stuk afschuren. Ik heb dit met gewoon schuurpapier gedaan, maar dat moet toch op de een of andere manier sneller kunnen. Er moet echt een redelijk stuk af, want anders past de clip van de standaardkoeler niet meer. Je kunt zien of je ver genoeg bent door de orb even op de kaart te zetten en te kijken of de clip er op wil. Wat ook belangrijk is, is dat je de scherpe randen van de uitsteeksels die je afgebroken hebt even glad maakt.

Als je hier eindelijk mee klaar bent, moet je kijken of de base vlak is en dat ie niet scheef afgeschuurd is. Als ie niet vlak is, moet je hem nog even vlak schuren.

Als dit eenmaal gebeurd is, kun je thermal paste op de core van de kaart doen, ik heb hier artic silver II gebruikt. Voordat je hem gaat monteren, moet je wel even kijken of hij wel echt goed contact maakt door hem op de core te zetten en even hard te drukken. Dan kijk je daarna naar de onderkant en dan moet je dus over de base verspreidt sporen van je thermal paste zien.

Als dit niet zo is, kun je weer gaan schuren tot het goed is. Als dit dus wel goed is, kun je de orb op de chip zetten, goed vast houden en dan de clip vastmaken. Hij zit, omdat de base van de orb dikker is dan de standaardkoeler behoorlijk strak, dit is dus ook de reden dat je de base van de orb moest afschuren.

Als je smartdoctor of een soortgelijk programma dat de temperatuur van de chip en de snelheid van de fan meet wilt blijven gebruiken, dan moet je de stekker met een stukje draad er nog aan van de standaardfan afknippen. De stekker van de orb knip je dan af en je soldeert de connector van de standaardfan aan de draad van de blue orb. Hierdoor behoudt je dus rpm meting. Ik weet alleen niet of de aansluiting op de kaart is bestand tegen een hoger vermogen. De standaardfan vraagt minder watts dan de orb denk ik zo, dus ik weet niet of de connector op de kaart dan doorbrandt. Ik heb van een persoon op GoT gelezen dat hij het zo had gedaan, maar ik kan dus niets garanderen en ben en blijf niet verantwoordelijk voor eventuele schade of letsel. (hoort erbij he)

Nu je eenmaal zover bent, hoef je alleen nog maar de fan op de heatsink van de orb te monteren. Zorg wel dat ie goed vast zit en dat ie vlak zit. Dus niet dat een van de drie punten sterk omhoog zit. Draai de schroeven ongeveer gelijk aan. Dat ie scheef zou gaan kunnen zitten komt doordat de clip van de standaardkoeler er dus onder zit. De orb zit erop, nu moet je alleen nog controleren of alles in orde is, kijken of de heatsink goed contact maakt. Stop de stekker van de fan in de bron en zet de kaart weer in het systeem.

Als je de mogelijkheid hebt om de temperatuur van de chip te checken, doe dit dan zo snel mogelijk. Hij hoort met een orb niet boven de 60 uit te komen. Tenzij hij zwaar overgeclocked is, maar daar ga ik niet vanuit, want je wilt natuurlijk eerst weten of de orb goed zit, welke temp je haalt en daarna voer je hem pas flink op. Nou, dit was het dan, veel plezier ermee. :)

Ik haal dus met de blue orb op mijn kaart een maximale snelheid van 165/210 i.p.v. 120/166, maar omdat ik de kaart niet te ver wil pushen loopt ie op 160/200. Stressed temp op 160/200 is 63-65 graden celsius, was met standaardkoeler 76 graden celsius. DUS, mijn mod heeft erg goed gewerkt.

Zo beter ingedeeld dan?
Laat btw eens even weten of iemand er iets aan heeft gehad.

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Best Begi,

Zou je misschien de handleiding in alinea's willen opdelen??????

Dan ziet het er opeens een stuk netter uit.

Pak je rust!