[CSS] Dynamisch menu centreren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 12:00
Onderwerp van dit topic betreft een menu. Dit menu is aanpasbaar, je kunt er meerdere subpagina's aan toevoegen of juist verwijderen. Dat kan de klant overigens zelf doen, in een Wordpress backend. Maar goed, discussie over hoe je een menu als deze het beste kan centreren. Hieronder een afbeelding van een, enigszins kaalgeplukte, pagina. Heb bepaalde elementen herkenbaar gelaten om zo het geheel te overzien. Het gaat om het menu'tje onder 'Particulieren', boven het de tekst.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Mmqy5TUKsem9UEZx7eELYg6I/full.jpg

Mijn oplossing tot zover! 8)

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<section class="page-header">

<h1>Particulier</h1>

<p>Stukje tekst...</p>

<nav class="navigation sub-navigation">
        <ul>
            <li><a href="#">Menu item</a></li>
        </ul>
    </nav>
</section>

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
.page-header {
    position: relative;
    width: 100%;
    padding: 120px 0 40px;
    text-align: center;
    background-color: #999;
}

.navigation {
    display: inline-block;
    position: relative;
}

.navigation ul {
    display: inline-block;
    margin: 0 0 -65px;
    padding: 0;
    height: 40px;
    line-height: 40px;
    background-color: #ccc;
}

.navigation li {
    float: left;
    list-style: none;
}

.navigation a {
    display: block;
    padding: 0 12px;
}

Volgens velen moet dit op vele andere manieren kunnen.

jsFiddle: http://jsfiddle.net/XjqeT/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45

Bosmonster

*zucht*

Als de breedte vast staat kun je margin: 0 auto gebruiken. In jouw geval is een inline-block met text-align:center prima toch?

Wat is nu je vraag precies? :P

(overigens is de role navigation standaard op een nav-element, dat hoef je niet extra te specificeren)

[ Voor 24% gewijzigd door Bosmonster op 04-07-2013 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
OkkE in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie 3" vroeg me een topic te openen. Ik denk om meerdere manieren om dit op te lossen aan de kaak te stellen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 18:55

murphsy

Product Monkey

Iets totaal anders... Maar is er geen vol-wit logo voor de bovag? Dit is, euh.. (hoe zeg ik dit netjes), zonde van het verder mooie design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

Ik kreeg de indruk dat je een probleem had met het oplossen van je probleem, vooral toen ik iets las over ‘dan maar JS gebruiken’. Vervolgens gingen een aantal mensen oplossingen posten zonder (volgens mij) te weten wat je precies wilde bouwen. Leek mij logischer om dan een nieuw topic te openen, waar voor jouw specifieke wensen de verschillende methodes konden worden besproken.

Uiteindelijk is denk ik de oplossing die je gekozen hebt in grote lijnen de beste, dus in dat opzicht is dit topic misschien een beetje nutteloos (mijn fout); hoewel het voor de search nog steeds erg handig kan zijn. :)

Wat Bosmonster al zegt, er zijn eigenlijk twee simpele oplossingen voor horizontaal centreren; dat is margin: 0 auto en de inline-block i.c.m. een parent die text-align: center heeft. De oplossing die bijv. Ellos aandraagt lijkt me voor deze situatie niet zo geschikt.

Zelf zou ik het denk nog iets tweaken, namelijk de ul alleen een min-height geven en je li ook een display:inline-block ipv float.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
murphsy schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 13:49:
Iets totaal anders... Maar is er geen vol-wit logo voor de bovag? Dit is, euh.. (hoe zeg ik dit netjes), zonde van het verder mooie design!
Haha, ik zal het aan de ontwerper doorgeven. Een witte zou inderdaad beter staan! :9
OkkE schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 13:51:
Ik kreeg de indruk dat je een probleem had met het oplossen van je probleem, vooral toen ik iets las over ‘dan maar JS gebruiken’. Vervolgens gingen een aantal mensen oplossingen posten zonder (volgens mij) te weten wat je precies wilde bouwen. Leek mij logischer om dan een nieuw topic te openen, waar voor jouw specifieke wensen de verschillende methodes konden worden besproken.
Haha, nee het was meer frustratie dat sommige dingen, zoals deze, zoveel aandacht vragen.
Uiteindelijk is denk ik de oplossing die je gekozen hebt in grote lijnen de beste, dus in dat opzicht is dit topic misschien een beetje nutteloos (mijn fout); hoewel het voor de search nog steeds erg handig kan zijn. :)
Nou ik heb dus maar gewoon een topic geopend. Niet erg toch, mooi voer voor de zoekmachines en daarnaast best wat mooie oplossingen en andere suggesties. Stiekem wat code laten reviewen is ook nooit weg :Y)
Wat Bosmonster al zegt, er zijn eigenlijk twee simpele oplossingen voor horizontaal centreren; dat is margin: 0 auto en de inline-block i.c.m. een parent die text-align: center heeft. De oplossing die bijv. Ellos aandraagt lijkt me voor deze situatie niet zo geschikt.

Zelf zou ik het denk nog iets tweaken, namelijk de ul alleen een min-height geven en je li ook een display:inline-block ipv float.
Thanks, ga ik even doorvoeren. Misschien gebruik ik te vaak float :+

Edit: Dan staat hij verticaal niet meer op de juiste positie http://jsfiddle.net/XjqeT/2/ :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 18:14

alienfruit

the alien you never expected

Hebben jullie niet iets aan http://css-tricks.com/centering-in-the-unknown/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellos
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-09 01:04
OkkE schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 13:51:

Dat is hij zeker niet voor deze situatie inderdaad, dan had ik al lang al een margin: 0 auto of text-align:center gedaan.
Die oplossing van mij is leuk omdat hij een paar specifieke usecases, die niet op te lossen zijn met margin: 0 auto en text-align:center o.a. toch mogelijk maakt met css. Zonder daarvoor dus naar JS te grijpen, wat naar mijn idee niet voor dit soort dingen gebruikt hoort te worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Ellos op 04-07-2013 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
Daar word ook display: inline-block; in combinatie met text-align: center; gebruikt. Dus voor het centreren op de x-as hetzelfde 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

TheNephilim schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 14:20:
Haha, nee het was meer frustratie dat sommige dingen, zoals deze, zoveel aandacht vragen.
Mwah, ik vind dit probleem nog wel eenvoudig op te lossen. :)
Nou ik heb dus maar gewoon een topic geopend. Niet erg toch, mooi voer voor de zoekmachines en daarnaast best wat mooie oplossingen en andere suggesties. Stiekem wat code laten reviewen is ook nooit weg :Y)
Niks mis met nieuw topic, vind het persoonlijk niet passen binnen de Devschuur. :Y)
Thanks, ga ik even doorvoeren. Misschien gebruik ik te vaak float :+

Edit: Dan staat hij verticaal niet meer op de juiste positie http://jsfiddle.net/XjqeT/2/ :o
Ik had het eerlijk gezegd niet zelf uitgeprobeerd. Maar kijk voor de grap eens (outline: 1px solid black;) eens waar je .navigation{} staat in beide jsFiddle's. :) Ik zou het liefst niet vertrouwen op zo‘n scheve positionering zoals in je float-optie.
Ellos schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 14:24:
Die oplossing van mij is leuk omdat hij een paar specifieke usecases, die niet op te lossen zijn met margin: 0 auto en text-align:center o.a. toch mogelijk maakt met css. Zonder daarvoor dus naar JS te grijpen, wat naar mijn idee niet voor dit soort dingen gebruikt hoort te worden.
Agree, het is op zich een interessante techniek.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Ow ja er is nog een techniek die ik nog wel eens gebruik:

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
div {
   position: absolute;
   left: 50%;
   top: 50%;
   margin-left: -{element width};
   margin-top: -{element height};
}

Is ook wel weer een heel specifiek iets (je moet o.a. de breedte/hoogte weten), maar voor sommige use cases pas ik het wel toe, zoals wanneer je een absolute positioned (of fixed positioned) element wilt centreren.

[ Voor 12% gewijzigd door Bosmonster op 04-07-2013 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Ik had 'm zo gemaakt voordat ik onnadenkend mijn antwoord wegklikte:
http://jsfiddle.net/XjqeT/1/

Bosmonster: moet dat niet -0.5 * {element width} zijn?

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Ja je hebt gelijk, iets te snel getyperd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbarie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-08-2021
Is dit niet een hele elegante optie? Werkt misschien wel alleen in de wat recentere browsers:

http://css-tricks.com/cen...age-widthheight-elements/

Storyteller @ soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 15:56

Zoefff

❤ 

mbarie schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 18:25:
Is dit niet een hele elegante optie? Werkt misschien wel alleen in de wat recentere browsers:

Als je elegante voorbeelden geeft, centreer het geheel dan met een flexbox:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
div {
    display: flex;
    justify-content: center;
}

Volgens mij is dát de meest elegante optie, zie ook de jsfiddle. Helaas is de implementatie van flexboxes nog niet zo lang beschikbaar waardoor het alleen in de meest moderne browsers werkt. Geen praktische oplossing voor het probleem dus, maar wel een kijkje in de rooskleurige toekomst :Y)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

mbarie schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 18:25:

Ah ja, das eigenlijk hetzelfde als wat ik postte, maar dan middels een transform. Scheelt dat je dan de afmetingen van je container niet hoeft te weten.

Moet je browser wel transforms ondersteunen idd natuurlijk, en vooralsnog zitten we nog vast aan IE8 in de meeste gevallen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 16:38
Waarom zo moeilijk?

http://jsfiddle.net/LxtKw/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Waarom lees je het topic niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 16:38
Omdat ik alleen de TS heb gelezen, en vervolgens JS en css transforms voorbij zie komen. Mis ik iets belangrijks? Bij deze mijn excuses dan ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

De centered inline-block was al direct de meest logische oplossing. Daarna ging het vooral om algemene centreer technieken :P

De transforms zijn interessant, doordat die een oude methodiek, die als nadeel heeft dat je de breedte moet weten van het object, kunt gebruik zonder de breedte te weten.
Pagina: 1