Één abo/router splitsen naar drie appartementen - problemen?

Pagina: 1
Acties:

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:44
Beste tweakers,

Ik sta op het punt (vanmiddag) om een appartement te huren en heb nog even een last-minute vraag. Dit appartement maakt deel uit van een blok van 3 (appartementen). De eigenaar heeft één internetabonnement voor het hele gebouw. De router staat ergens bij de ingang en splitst dit inkomende signaal (150MB down, 15 MB up) op naar drie maal 50BMB down en 15MB up. Deze splitsing is gedaan per ethernet poort, waarvan er één in elk appartement geplaatst is.

Kunnen jullie bevestigen dat het mogelijk is om bandbreedte restricties in te stellen per uitgaande ethernet poort? Ik denk dat 50MB down en 15MB up voor mij prima is, ik wil alleen voorkomen dat de buurman straks 149MB gebruikt en er voor mij op bepaalde moment nog maar 1MB over is.

Klopt het vervolgens dan dat ik dus alleen een accesspoint bij de ethernet poort in mijn appartement hoef te plaatsen? (om vervolgens de beschikking te hebben over 4 nieuwe ethernetpoorten uit het access point en WiFi te hebben).

Alvast bedankt voor de reacties!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:06

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Theoretisch zie ik daar niks geks. De vraag is hoe het in de praktijk in detail is ingericht, en daarvoor mist de nodige info in je post om iets zinnigs te zeggen over je vragen.

Er zijn ongetwijfeld routers die dergelijke restricties per poort kunnen regelen en mits die router (ook qua beveiliging) goed is afgesteld zou je inderdaad zelf geen router meer nodig hebben, maar alleen een AP / switch.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:44
Dank voor je snelle reactie. Meer details heb ik helaas niet. Dit was de uitleg van de makelaar (via de eigenaar).
Ik denk dat ik de 'gok' toch maar gewoon ga wagen. Kans dat er problemen van komen lijkt me klein. Andere appartementen wonen werkenden dus hun internetverbruik zal vast wel binnen de perken blijven. Mochten er toch problemen van komen, dan ga ik er dan wel achteraan. Het is een 'net' appartement en een nette eigenaar dus hij is denk ik wel bereid er dan iets aan te doen.

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 11:33
Lijkt mij helemaal prima wat betreft dat accesspoint, als je accesspoint echter een routerfunctie heeft pas dan op dat je geen adressen uitdeelt de verkeerde kant op (terug naar andere bewoners), dat kan gekke dingen geven.

Wat betreft splitsing van bandbreedte, dat zou geregeld moeten worden op de eerste router, sommige routers ondersteunen dat.

"Find what you love and let it kill you"

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:06

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je niet meer details kan loskrijgen, dan zou ik er hard over nadenken om gewoon een routertje te plaatsen aan jouw kant, met de WAN poort aan de ethernetaansluiting van je appartement.

Dan heb je in elk geval wat meer scheiding tussen jouw netwerk en dat van je buren en afhankelijk van hoe die centrale router is ingesteld ga je ook gewoon een router nodig hebben. Het kan best zijn dat daar een speciaal abo aan hangt waarmee ze 3 publieke adressen krijgen die elk op een van de poorten worden gerouteerd en waar je dan zelf een NAT router aan moet hangen om je hele LAN van internet te voorzien :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 10:35

TNW

Als dit één verbinding is, dus geen aparte VLANs, dan kan je alleen de upstream shapen en voorkomen dat iemand deze geheel volstouwt.

Als iemand met hoge snelheid gaat downloaden kan je dit lokaal wel droppen maar de bandbreedte is dan al verbruikt. Technisch is het mogelijk om op een verbinding dmv QoS bandbreedte te verdelen naar verschillende IP adressen, maar de gem. ISP ondersteunt dit niet.

Weblog | Straling!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als je je zorgen maakt over de bandbreedte is het misschien nog wel belangrijker dat de upload goed verdeelt wordt. Als een van de buren namelijk een Bittorrent cliënt aan zet zonder deze te configureren zal deze zoveel mogelijk upstream nemen als die kan. En daar heb je juist laat van. Een volle downstream is veel minder vervelend.

Is natuurlijk pas wat nuttigs over te zeggen wanneer je meer details heb en mogelijk pas wanneer je er woont. Als de implementatie netjes is dan kan het allemaal prima. Hangt ook verder een beetje van het gedrag van de buren af.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1