Toon posts:

[Raspberry] Snel genoeg voor Usenet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hai! Dus. Wij hebben hier een 60mbit-lijn van UPC en kijken series. Veel series. Er-rug veel series. Met maarliefst 8 bewoners met allen erg verschillende wensen, wordt hier een serie'tje of 100 actief bijgehouden :+. En dan heb ik het nog niet eens over de films! Met als gevolg dat een PC ruim 250 watt per uur staat te verstoken, want my-o-my, we moeten connected zijn of niet dan? ;)

Iedereen heeft ondertussen een Raspberry Pi met Raspbmc in zijn of haar kamer staan. Dit zette mij aan tot denken. Als die Pi's er toch staan, kunnen we deze schatjes niet gebruiken om naar externe HDD te downloaden? Dit scheelt een beetje boel stroom en lijkt me uberhaupt wel een spannend project.

Dus, ben ik me gaan inlezen. Ja, SABnzbd kan werken op de Raspberry Pi. En krijg nou wat, NZBGet functioneert nog beter! Oke, zo ver ben ik gekomen. Maar dan beginnen de vragen bij me op te komen. Vragen die ik niet beantwoord zie met de search.

Zo'n Pi is, laten we wel wezen, baggertraag. Hij heeft een GPU waar leuke dingen uit gepompt worden, maar de CPU laat soms de wensen over. Bestaat de mogelijkheid om zo'n ding nou echt volle bak (7MB/s) naar een externe schijf te laten downloaden, parren, rarren? Of gaat hij flink op zijn muil als het eerste parbestand geopend wordt? :X

Kortom:

1) Hoe lang duurt het parren/rarren van 1 video van, laten we zeggen, 4 gigabyte?
2) Welke downloadsnelheden haal je nou eigenlijk met zo'n Pi?
3) Gaat die Pi niet verschrikkelijk vaak 'op zijn muil'?

Ik ga anders eens ingrijpend het netwerk hier decentraliseren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Kijk eens in het zuinige server topic voor een fileserver die 15W idle gebruikt en genoeg overhead heeft om ook de Ziggo 150mbit lijn dicht te trekken terwijl aan de andere kant 4 films gestreamed worden en er een par/unrar actie naast loopt ...

Een Raspberry wil je daar ECHT niet voor gebruiken ...

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
redfoxert schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 10:12:
Een Raspberry wil je daar ECHT niet voor gebruiken ...
Daar was ik al bang voor :D :+

Toevallig een linkje naar het systeem waaraan je refereert? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Niet specifiek maar een Celeron G1610 op een socket 1155 moederbordje met 2 losse hdds moet voldoende zijn. Een hdd om op te downloaden, andere om vanaf te streamen. Eventueel een aparte 2.5" harddisk voor het OS om het compleet te maken.

Kosten zonder harddisks? 250 euro ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
redfoxert schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 10:16:
Niet specifiek maar een Celeron G1610 op een socket 1155 moederbordje met 2 losse hdds moet voldoende zijn. Een hdd om op te downloaden, andere om vanaf te streamen. Eventueel een aparte 2.5" harddisk voor het OS om het compleet te maken.

Kosten zonder harddisks? 250 euro ofzo
Maar dan zit je denk ik al gauw aan 25 / 30 watt ofzo? :+

2 harde schijven zijn iets van 10 watt gok ik? Processor iets van 10 watt op zijn minst? Ram 2 watt, voeding is niet 100% efficiënt en dan heb je ook nog het moederbord zelf die van stroom voorzien wil worden? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legendary1985
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:15
is dit niet wat, gewoon een NAS
http://www.synology.com/p...=DS213&lang=enu#p_submenu

18.48W tijdens gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Ik had het over IDLE usage he :)

En nieuwe modellen harddisken verbruiken in gebruik 4-5W ... de CPU zal iets meer doen. Die pc van 250W kan je de deur uit doen dan en de raspberry's blijven gebruikt worden waar ze voor dienen : mediaplayer.

Bedenk ook goed dat de RPi de USB poorten deels met de NIC ... of eigenlijk andersom, de NIC is een USB device. Veel performance ga je daar niet uit halen, zeker niet bij meerdere streams tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
:X Overheen gelezen. 15W onder load is ook teveel van het goede wensen misschien :+. Wat doen die bakkies trouwens onder load als ik vragen mag? Zit nu in dat topic te lezen wat je noemde, dank daarvoor ^O^
Bedenk ook goed dat de RPi de USB poorten deels met de NIC ... of eigenlijk andersom, de NIC is een USB device. Veel performance ga je daar niet uit halen, zeker niet bij meerdere streams tegelijk.
Ik zou in dat geval de Pi's niet laten streamen. Ze zouden lokaal 'op zichzelf' downloaden (op een externe HDD) en vanaf daar ook weer spelen in RaspBMC. Maar ook dat is geen goed idee als ik jou zo hoor ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 10:36:
[...]
Ik zou in dat geval de Pi's niet laten streamen. Ze zouden lokaal 'op zichzelf' downloaden (op een externe HDD) en vanaf daar ook weer spelen in RaspBMC. Maar ook dat is geen goed idee als ik jou zo hoor ;).
En daarmee potentieel alles 8 keer downloaden? Zelfs dubbel downloaden is imo al teveel :) Daarbij is je oplossing van een centrale fileserver stukken schaalbaarder dan alles decentraliseren. Zeker als je met Sickbeard en Couchpotato werkt is een centrale download server ideaal.

Nog een reden om te centraliseren: Met een MySQL database op je centrale server kan iedereen dezelfde content zien door in XBMC (want daar gebruik je de RPi nu onwaarschijnlijk voor). Je hoeft dan ook maar 1 keer een content update te doen per download en direct is de library bijgewerkt. Een filmpje bij iemand anders af kijken? Geen probleem, je kunt resumen waar je gebleven was :)

Al die losse externe HDD's verbruiken uiteindelijk ook meer dan een paar interne HDD's. Sowieso heb je daarbij nog meer verlies aangezien ze allemaal een eigen losse adapter nodig hebben. Stroom via de RPi zit er ook niet in namelijk.

IMO is het een no-brainer, alles centraliseren. Nadeel: Als de server uit is heb je ook geen content :)

[ Voor 9% gewijzigd door redfoxert op 04-07-2013 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:43
Verwijderd schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 10:09:
1) Hoe lang duurt het parren/rarren van 1 video van, laten we zeggen, 4 gigabyte?
2) Welke downloadsnelheden haal je nou eigenlijk met zo'n Pi?
3) Gaat die Pi niet verschrikkelijk vaak 'op zijn muil'?
Ik ben toevallig een beetje aan het hobby'en met een rpi als download systeem draaiend op raspbian. Het werkt, maar je moet geen haast hebben. Ik haal ongeveer 3Mbit aan download snelheid. Totdat er par/rar acties plaatsvinden, dan stort de snelheid in. Het ding blijft wel stabiel draaien. Storage komt via het netwerk van m'n NAS.

Mijn conclusie is dat ik binnenkort de Zotac die ik nog heb staan weer ga inzetten, die heeft het een stuk gemakkelijker. Een rpi werkt wel, maar het schaalt alleen niet zo goed. 's-Nachts 1 of 2 afleveringen van een serie automatisch downloaden gaat prima, maar als dat aantal met een factor 5 omhoog gaat zit je al snel een uurtje of 10 te wachten voordat alles klaar is.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
redfoxert schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 10:46:
[...]

En daarmee potentieel alles 8 keer downloaden? Zelfs dubbel downloaden is imo al teveel :) Daarbij is je oplossing van een centrale fileserver stukken schaalbaarder dan alles decentraliseren. Zeker als je met Sickbeard en Couchpotato werkt is een centrale download server ideaal.

Nog een reden om te centraliseren: Met een MySQL database op je centrale server kan iedereen dezelfde content zien door in XBMC (want daar gebruik je de RPi nu onwaarschijnlijk voor). Je hoeft dan ook maar 1 keer een content update te doen per download en direct is de library bijgewerkt. Een filmpje bij iemand anders af kijken? Geen probleem, je kunt resumen waar je gebleven was :)

Al die losse externe HDD's verbruiken uiteindelijk ook meer dan een paar interne HDD's. Sowieso heb je daarbij nog meer verlies aangezien ze allemaal een eigen losse adapter nodig hebben. Stroom via de RPi zit er ook niet in namelijk.

IMO is het een no-brainer, alles centraliseren. Nadeel: Als de server uit is heb je ook geen content :)
Eigenlijk helemaal mee eens. Je beargumenteert het iig. helemaal goed.

Nou krijg ik zojuist van mijn vader het volgende bakkie aangeboden;

Antek ISK 300-150
A75M-ITX
AMD A4-3400 Boxed

Enig idee wat het stroomverbuik van dit beestje zou zijn? :? Zit verder nog niets in behalve een 4GB module.

Is het de moeite waard gelijk naar de G1510 te grijpen die in dat topic genoemd is, of heeft bovenstaand PC'tje ook een laag verbruik? Heb hem nog niet kunnen testen en om nou 200km te rijden om erachter te komen dat dit ding ook 100W idle doet, is mij iets te ver :D

Edit: Ik vind dat de processor alleen al 37W idle doet :X Dat is toch wel een hoop :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Antaresje schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 11:08:
[...]

Ik ben toevallig een beetje aan het hobby'en met een rpi als download systeem draaiend op raspbian. Het werkt, maar je moet geen haast hebben. Ik haal ongeveer 3Mbit aan download snelheid. Totdat er par/rar acties plaatsvinden, dan stort de snelheid in. Het ding blijft wel stabiel draaien. Storage komt via het netwerk van m'n NAS.

Mijn conclusie is dat ik binnenkort de Zotac die ik nog heb staan weer ga inzetten, die heeft het een stuk gemakkelijker. Een rpi werkt wel, maar het schaalt alleen niet zo goed. 's-Nachts 1 of 2 afleveringen van een serie automatisch downloaden gaat prima, maar als dat aantal met een factor 5 omhoog gaat zit je al snel een uurtje of 10 te wachten voordat alles klaar is.
Kijk ^O^ Dat is nog eens topinfo. Ik mag dus stellen dat het eigenlijk baggertraag is :D :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 11:08:
[...]

Eigenlijk helemaal mee eens. Je beargumenteert het iig. helemaal goed.

Nou krijg ik zojuist van mijn vader het volgende bakkie aangeboden;

Antek ISK 300-150
A75M-ITX
AMD A4-3400 Boxed

Enig idee wat het stroomverbuik van dit beestje zou zijn? :? Zit verder nog niets in behalve een 4GB module.

Is het de moeite waard gelijk naar de G1510 te grijpen die in dat topic genoemd is, of heeft bovenstaand PC'tje ook een laag verbruik? Heb hem nog niet kunnen testen en om nou 200km te rijden om erachter te komen dat dit ding ook 100W idle doet, is mij iets te ver :D

Edit: Ik vind dat de processor alleen al 37W idle doet :X Dat is toch wel een hoop :o
Even een goedkope energiemeter er tussen hangen en daarna na een kwartier na boot bekijken. Als er geen OS op staat is het niet helemaal eerlijk want het BIOS heeft geen enkele powersaving mode :)

Deze AMD processor is meen ik wel wat ouder en ik denk dat je de idle usage hebt bekeken van een review die het hele systeem heeft gepakt. Kan me ook vergissen, ben niet zo heel erg thuis in AMD procs. Weet wel dat die idle een stuk minder zuinig zijn dan de courante Intels.

Qua idle usage maakt het weinig uit of je een Intel G1610 of een Core i7 (of alles er tussen) pakt. Deze processoren zijn allemaal op hetzelfde "platform" gemaakt en vrijwel allemaal hebben een nagenoeg gelijk idle verbruik. Het is enkel wanneer ze moeten gaan werken dat je veel verschil gaat zien. Uiteraard heeft een dikke i7 veel meer verbruik dan de genoemde G1610. Daar staat tegenover dat een snellere processor ook eerder klaar is met CPU intensieve taken (zoals parren en unrarren). Of je de meerprijs met het verbruik kunt goedmaken is imo zeer twijfelachtig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:23
Kijk eens wat mux geschreven heeft op zijn blog. Ik denk dat het precies past bij wat jij wilt.

Link

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:55

Stoney3K

Flatsehats!

Als je je Raspberry Pi's wil blijven gebruiken kun je ze natuurlijk ook clusteren.

In plaats van een HDD aan elke Pi te hangen, kun je ergens een share maken over NFS waar je je Pi's naartoe wijst om in te gaan downloaden. Dan downloaden ze allemaal naar dezelfde schijf, en kunnen ze daar ook weer alles af halen.

Met een beetje tweaken betekent dat dat je bijvoorbeeld met 8 Pi's tegelijk aan 1 NZB kunt downloaden en decoden, en dat gaat nog eens een stuk rapper.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:17
Denk dat het voor 8 personen wel wat krap wordt qua snelheid, ik neem ook aan dat je hier vandaan moet gaan streamen dan?.
Zelf gebruik ik hier wel een raspberry pi voor, waar daarnaast ook nog XBMC op draait, werkt perfect. Om je een idee te geven van de snelheden:
Als je de externe HDD in ext4 formateert kun je 30mbit halen (als er daarnaast niks anders draait uiteraard), ntfs is drama. Het parren is compleet afhankelijk van de kwaliteit van je newsserver natuurlijk, ik heb eweka en meestal is alles gewoon compleet. De parcheck duurt dan 10 minuten en dan kan er uitgepakt worden. Dit laatste duurt ongeveer 15 minuten. Ik heb het wel zo ingesteld dat NZBGet maar 1 ding tegelijk doet, het downloaden wordt dus gepauzeerd tijdens parren en rarren.
Pagina: 1