Autoradio inbouwen in een Daewoo Matiz: HELP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-05 07:02
Hallo mensen!

Van PC's weet ik beduidend meer dan auto's. Nu heb ik voor 'het gemak' een boodschappenwagentje gekocht naast onze gewone auto, namelijk een Daewoo Matiz uit 2000. Dikke hulde, geen roest, weinig krasjes, prima wagentje en een nieuwe APK. Dus kortom: Top! Alleen nu zat er geen autoradio meer in.

Geen probleem, simpel autoradiootje gekocht.. in de auto gaan zitten en toen kwam 't: Ik weet niet wat ik moet doen :)

Draadjes afgeknipt en connector die ik niet ken...

Zie hierboven, draadjes zijn door de vorige eigenaar afgeknipt. Ik heb een vaag vermoeden dat dit allemaal weer aan elkaar gekoppeld dient te worden. Dat gaat nog wel goedkeuren. Maar die connector ken ik niet. Ik ken alleen de A en de B-connector. Die B-connector is er overigens wel:

De B-connector....

Wat voor verloopjes, etc moet ik hebben? En moet ik alle draadjes overzetten naar de onbekende connector en kan daar een splitter op?

Geen idee! Elke hulp is welkom!

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Die bovenste stekker lijkt van de speakers te zijn, dat er daar een paar doorgeknipt zijn is niet erg als je geen 8 speakers hebt.
Die onderste lijkt meer een verlengkabeltje, niet erg duidelijk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:31
Ik zie een hele bult ellende.

Vooral die 2 kabeltjes (gele en oranje) op je bovenste foto zien er nogal beroerd uit. Bij de oranje is het gewoon maar wat in elkaar gedraaid? Koper is gewoon zichtbaar, dus als dat tegen metalen delen aankomt gaat het lekker vonken.

De kabel op je onderste foto is van je luidsprekers (het vrouwtje). Het lijkt inderdaad een soort verlengkabel. Zitten er toevallig schroefgaatjes ergens op het dashboard? Misschien dat er een carkit tussen heeft gezeten.

Verder zou ik er gewoon even een middagje goed voor gaan zitten, en alles weer aansluiten zoals het hoort. En doe het dan ook gelijk netjes (solderen, en dan krimpkous eromheen). Die aangeknepen stekkertjes en aan elkaar getwiste draden is waardeloos, kun je de meest rare storingen van krijgen.

Volgens mij moet je voor die witte stekker een verloopkabel naar ISO hebben, deze bijvoorbeeld: http://www.hifidump.nl/ad...ubira-leganza-p-2669.html Halfords of Automat heeft zoiets ook wel te koop (dit is maar een voorbeeld, je moet even kijken naar bouwjaar e.d.)

Die maakt er dan een ISO stekker van, die in elke aftermarket autoradio past.

Ik zie in dit topic (5e post) een schema staan van de bekabeling. Even daar registreren en je kan hem downloaden. Misschien heb je er wat aan.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 05-07-2013 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:26
Ik zou gewoon een Iso stekker halen en deze erin solderen. Even een schema opzoeken en kijken welke waar moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:20

Destruction

(ex-)Automonteur

Dat lijkt wel de situatie zoals in mijn Golf een paar jaar geleden.

Wat ik daar gedaan heb is beide stekkers eraf geknipt, multimeter erbij en uit gaan meten wat wat is. Met een oude batterij heb ik de speakers gemeten, batterij tussen plus en min en je hebt een ruisje, als je weet waar die ruis vandaan komt weet je welke speaker het is etc.. (het is niet echt aan te raden om de batterij lang te laten zitten, speakers schijnen er niet heel goed tegen te kunnen :+)

De kleuren willen nog wel eens verschillen, maar over het algemeen is rood de geschakelde plus, geel de constante (opslaan van instellingen, zenders e.d) en zwart of bruin de massa.

Mijn advies: Zonder multimeter niet aan beginnen, meet alles ff goed na en ga er inderdaad vanuit dat je vanaf 0 moet beginnen. Knip dus de stekkers die je nu ziet er maar af :)

[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 08-07-2013 23:06 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:31
Ik zie maar 4 losgeknipte draden waarvan er maar 2 dezelfde kleur hebben. Dan is het toch veel makkelijker om het weer netjes aan te sluiten zoals het hoort, dan een verloopstekker te halen naar ISO, en zn radio aan te sluiten?

De luidsprekerstekker ziet er prima uit zo op het oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-05 07:02
Bedankt voor de adviezen. Ik ga er wat mee doen :)

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

Pagina: 1