Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

MacBook et defecte HDD, en nu! (ben een MacNoob)

Pagina: 1
Acties:

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-10 07:56
Allen,

Ik heb een MacBook gekocht waarvan mij verteld is dat de hdd stuk was. Deze zit er dus ook niet meer in. (zal vanavond even een foto plaatsen van dat ding)

Nu ben ik echt een Noob in de MAc wereld maar wou toch even kijken hoe het nu is en voelt om een Mac te ownen :)

Heb dus een aantal vragen:

- Ik zie nergens een licentie die ik kan gebruiken bij het opnieuw installeren.
Hoe werkt dat bij de Mac? Moet ik deze ergens vandaan halen? Staat het ergens?
- Kan ik hier gewoon een sata hdd in plaatsen, osx dvd erin en installeren die hap?
- Hoe weet ik welke versie ik van OsX moet hebben?
- Heb ik na installatie van OsX ook nog drivers of iets nodig?

Ik heb waarschijnlijk nog wel meer vragen maar die komen vanzelf wel :)

Alvast bedankt!

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:43
Eigenlijk is er op geen enkel van je vragen goed antwoord te geven als je niet vermeld wat voor model Macbook het is.

Je hebt na installatie van OSX geen drivers nodig. Als je kunt aangeven welk model het is, en of je de originele OSX DVD's erbij hebt gekregen is er meer over te zeggen.

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Dit soort vragen kan je beter in Macs & Software stellen, daar ga je vermoedelijk sneller een antwoord krijgen.
oyay schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 09:10:
- Ik zie nergens een licentie die ik kan gebruiken bij het opnieuw installeren.
Hoe werkt dat bij de Mac? Moet ik deze ergens vandaan halen? Staat het ergens?
Niet nodig, OS X heeft geen licentiemodel dat gebruik maakt van keys of iets dergelijks. De enige vereiste is dat je het op een officieel Apple toestel installeert, wat in jouw geval dus perfect mogelijk is.
- Kan ik hier gewoon een sata hdd in plaatsen, osx dvd erin en installeren die hap?
Ja, dat kan. Je zal echter wel een geschikte DVD moeten vinden. Er zijn twee verschillende mogelijkheden: er bestaan voor Mac OS X systeemspecifieke DVD's (die bij de Mac geleverd worden) of "generieke" installatie DVD's. De eerste is enkel bruikbaar op een specifiek model Mac, de laatste in principe op eender welke Mac.
- Hoe weet ik welke versie ik van OsX moet hebben?
Dat hangt een beetje van het model af. Enig idee van welk fabricatiejaar de Macbook is?
Op modellen vanaf 2009-2010 kan je in principe de meest recente versie draaien
- Heb ik na installatie van OsX ook nog drivers of iets nodig?
Nee, OS X bevat alle nodige drivers voor Macs

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Overigens is het misschien een goed idee om een SSD ipv een HDD te kopen. Ik neem aan dat OSX daar ook wel mee overweg kan, en het maakt je laptop een stuk vlotter.

Hier stond een dode link.

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

strandbal schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 13:27:
Overigens is het misschien een goed idee om een SSD ipv een HDD te kopen. Ik neem aan dat OSX daar ook wel mee overweg kan, en het maakt je laptop een stuk vlotter.
Dat kan idd, OS X kan uiteraard prima overweg met SSD's.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair