Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Sinds 3,5 jaar gebruik ik een iPaq 2200 met TomTom-software om te navigeren op de fiets. Ik heb twee exemplaren, zodat ik 2 x 6 uren kan navigeren. GPS wordt geregeld via externe bluetooth GPS.

Nadeel is echter dat TomTom in veel landen amper dekking heeft. Metname Oost-Europa en de Balkan, waar ik ook fiets. Dus ik zoek een vervanger.

Android biedt zeer veel opties met gratis kaarten. Android telefoons zijn duur, zelfs tweedehands. Echter een 7" tablet is niet duur en heeft een heerlijk formaat.

Ik wil daarom zo'n goedkope tablet kopen, desnoods twee als de accuduur tegenvalt. Aangezien weinig van die goedkope tablets GPS hebben, heb ik op een oude Android telefoon geëxperimenteerd met mijn externe bluetooth GPS. Dat werkt uitstekend. De tablet moet dan wel bluetooth hebben.

Enkele vragen:

- Suggesties/ideeën om die tablet op het stuur te monteren? Voor mijn iPaqs heb ik prachtige houders, speciaal op maat gemaakt voor die apparaten. Voor een 7" tablet heb ik het nooit gezien. Wel foeilelijke auto-houders met lompe klemmen aan alle kanten.

- Is elke goedkope tablet krachtig genoeg om een beetje te navigeren? Op een oude HTC Desire A8181 die ik heb om mee te experimenteren lukt het i.i.g. wel.

- Hebben jullie suggesties voor een goedkope tablet? Moet zo goedkoop mogelijk, want de kans op diefstal of een ongelukje is aanwezig. Via de pricewatch krijg ik de aller goedkoopsten niet.
Mediamarkt heeft nu een PointOfView p703 in de aanbieding voor 59 Euro. Perfect ding, maar geen bluetooth. En daar loop ik erg tegenaan: Overal goedkope tablets te vinden, maar steeds zonder bluetooth. Er zal vast eentje zijn die en goedkoop is en bluetooth heeft. Als je iets weet, dan hoor ik het graag.
Daarnaast moet er ook (micro)SD geheugen in kunnen, aangezien de kaarten veel ruimte vereisen.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:56
Tweedehands Android telefoons zijn helemaal niet duur, althans ik vind ze niet echt heel erg duur. Daarnaast vind ik 7" erg groot om mee te navigeren en zou ik dan eerder gaan voor zoiets als de http://www.xtreamermobile.com/aiki5/nl/explore.php voor rond de 199 euro. Of een oude Dell Streak voor ongeveer 100 euro. Dan heb je een heel mooi formaat om mee te navigeren en ben je niet echt duur uit.

De meeste Android telefoons gaan overigens zo'n 3 tot 4 uur mee met continue scherm aan en GPS aan. Beiden slokken namelijk nogal veel op. Daarnaast moet je je ook bedenken dat veel navigatiesoftware van online (3G) kaarten gebruik maakt en je dus eventueel een dataverbinding moet hebben. Zoek dit dus eerst goed uit voordat je wat gaat aanschaffen!

• SvMp
  • Niet online
Ik werk uitsluitend met offline kaarten omdat ik altijd in het buitenland fiets. Ik heb mij dus op offline oplossingen georiënteerd.

Die Xtreamer vind ik veel te duur. Met een eurootje of 60 moet het ophouden. Wat er voor tweedehands telefoontjes wordt gevraagd vind ik nogal wat.
Ik zou ook kunnen gaan voor een Google Nexus 7. Die is erg duur, maar schijnt een enorme accuduur te hebben en GPS.

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

De accuduur van de Nexus 7 is inderdaad prima te noemen, zolang je 't scherm en Bluetooth niet continu aan hebt.

Niet direct een antwoord op je bovenstaande vragen, maar: een dedicated navigatieapparaatje lijkt me toch 't meest voor de hand liggend. Garmin heeft ze voor de prijs van twee tweedehands Androidtelefoons à 60 (Dakota 10 bijvoorbeeld), en dan kun je AA-batterijen verwisselen zo vaak als je wilt. Er zijn ook fietshouders voor verkrijgbaar en je hoeft geen randapparatuur aan te sluiten. De kaarten kosten wel wat geld.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:58

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Aangezien het een aankoopvraag betreft verplaats ik dit topic naar Mobile Aankoopadviesforum.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• SvMp
  • Niet online
@8088: Die dedicated apparaten hebben mij nooit aan gesproken. Die interface ziet er ook werkelijk niet uit. TomTom is fantastisch. Nog niets gevonden wat net zo goed is, maar OsmAnd voor Android komt aardig in de buurt.

Ik wil Open Streetmaps gebruiken omdat ik niet wil betalen en niet meer illegaal (zoals ik nu doe), maar helemaal belangrijk is dat Oost-Europa er goed in zit. En dan ook Belarus, Oekraïne, Moldavië, Servië, Albanië, etc.. Open Streetmaps heeft die dekking.

Daarnaast vind ik de schermpjes van die dedicated apparaten veel te klein. Ze zijn zelfs kleiner dan de iPaq 2200. 6" zou ideaal zijn, maar helaas vind je die bijna niet. Einige voordeel van dat dedicated spul is dat het ook in de regen te gebruiken is.

[ Voor 41% gewijzigd door SvMp op 04-07-2013 14:02 ]

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-11 12:05
Dat kun je haast vergeten, of je neemt een Nexus 7, of je moet het doen met een goedkope en trage Android tablet.

Ik zou zelf gewoon een Tom Tom kopen, echt waar dat levert je minder gedoe op, plus niet iedere tablet heeft een GPS chip.
Pagina: 1