Zijn 2,5" HDD's over het algemeen betrouwbaarder dan 3,5"?

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 16:11
Ik zit met het idee om een klein backup pc-tje in elkaar te zetten voor m'n belangrijkste data. Deze data beslaat niet meer dan ongeveer 250GB, dus 2 hdd's zullen voldoen.

Omdat 2,5" hdd's meestal in laptops worden gebruikt zou je zeggen dat ze over het algemeen langer meegaan dan hun grotere 3,5" broers. Maar is dit ook zo?

De bedoeling is backup, elke 2 weken (of 3 weken, daar ben ik nog niet over uit). 2 hdd's, even groot en de backup wordt naar beide hdd's weggeschreven. Geen raid. Elke 2 of 3 weken wil ik dan bestanden toevoegen.

Als het dan gaat om incidenteel een keer opstarten zijn 2,5" hdd's dan beter geschikt dan 3,5" hdd's?

Mijn YouTube Channel

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-01 13:19
AFAIK zit daar geen verschil in. Wel is het zo dat de 2,5" schijfjes over het algemeen op 5400rpm draaien, waardoor het wel langer meegaat dan een 7200rpm equivalent. maar 3,5" of 2,5" maakt voor zover ik weet niks uit voor de betrouwbaarheid.

Voor wat jij zoekt zou ik misschien eens een hele simpele NAS overwegen. Een vriend van mij heeft laatst een D-Link 320 gekocht, en dat kan precies doen wat jij wilt. Zit een knop op de voorkant waarmee je hem eventueel uit kan zetten.

Qua moeite, verbruik en kosten ben je goedkoper uit in zo'n geval.

• cc12
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-01 09:33
Wat ik ervan weet is dat de 2,5 inch hd's in principe beter bestand zijn tegen schokken. Bij een vaste pc is dat minder belangrijk.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een 2.5" of nog leuker, zo'n 1.8"[uit een ouwe ipod] zijn erg goed bestand tegen schokken. Verder zijn ze niet betrouwbaarder dan 3.5".

Het beste is denk ik een SSD, maar da's ook duur.

Wat HD's in RAID 1 zetten moet ook goed zijn, volgens mij.

People as things, that’s where it starts.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

cc12 schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 13:52:
Wat ik ervan weet is dat de 2,5 inch hd's in principe beter bestand zijn tegen schokken. Bij een vaste pc is dat minder belangrijk.
Ook alleen mits er een g krachten sensor inzit hoor, anders is het lood om oud ijzer, oh nee aluminium bij 3,5" om glas bij 2,5" :)

Iperf

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
fish schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 14:03:
[...]

Ook alleen mits er een g krachten sensor inzit hoor, anders is het lood om oud ijzer, oh nee aluminium bij 3,5" om glas bij 2,5" :)
Ook zonder sensor. De arm van een 2.5" is korter, en geeft dus minder uitslag bij een schok. Verder is de constructie stijver, omdat bij vergroting van de arm de massa sneller toeneemt dan de veerkracht.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Dan maak je wel een aanname dat beide armen hetzelfde zijn geconstrueerd alleen kleiner en groter. dat is natuurlijk helemaal niet zo.

Iperf

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-01 22:14
Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:33 ]

• cc12
Oude topic, maar ben benieuwd hoe je erachter komt dat er een g-shock sensor er inzit? In de pricewatch kan ik het niet achterhalen.
Fish schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 14:03:
[...]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

cc12 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 12:53:
Oude topic, maar ben benieuwd hoe je erachter komt dat er een g-shock sensor er inzit? In de pricewatch kan ik het niet achterhalen.

[...]
e.g.
http://www.seagate.com/do...ng/po_momentus_7200_2.pdf
G-Force Protection
When a laptop is dropped, the most catastrophic
damage to the hard drive occurs when the head
scrapes across the surface of the disk, causing
potential data loss. Seagate has designed a
drop sensor, called G-Force Protection, into the
Momentus 7200.2 series. G-Force Protection
protects the hard drive against shock by sensing
when the system is in a free-fall state, moving
the heads off the platter and locking them in
place. All this happens within three-tenths of a
second when a change in acceleration equal to
the force of gravity is sensed. G-Force Protection
results in added durability and reliability during
accidental drops.
http://wdc.custhelp.com/a...s-include-this-feature%3F

etc ..

iets met goochelen

Iperf

• cc12
Hmm, of is het wellicht zo dat min of meer alle 2,5 inch hd's tegenwoordig zo'n g-shock sensor hebben :?

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Misschien zoek je het net niet in de juiste hoek: 5 jaar terug al werden er laptops uitgerust met een accelerometer (zo heet een dergelijke unit), en kon het moederbord dus bij het detecteren van een vrije val de harddisk de opdracht geven om de leeskoppen te parkeren (of in het geval van mijn oude laptop: de SSD uit te schakelen...).
Pagina: 1