Zomaar 7 i.p.v. 8GB RAM herkend door Win7 pro x64

Pagina: 1
Acties:

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2025
Beste Tweakers,

Na veel gezoek heb ik nog steeds niet de oplossing.

Windows 7 64 Pro herkent nog maar 7GB RAM waar het altijd 8GB herkende. Hij geeft wel aan dat er 8GB geïnstalleerd is, maar er is echter maar 7GB fysiek beschikbaar. Niets vreemds met mijn pc gedaan behalve dat ik 2 weken geleden een nieuwe CPU heb geïnstalleerd. Ik durf niet te zeggen of het probleem zich voordeed, direct na het plaatsen van de CPU. Het viel me sinds vorige week pas op.

Ik gebruik een dedicated GPU. De vorige CPU was een AMD Athlon II X4 620. Ik heb 4x2GB Dual Channel RAM. 2 x Corsair en 2 x Samsung. Dit heeft altijd prima gewerkt. Ik licht alles nog toe met wat screenshots onderaan.

Wat ik al heb geprobeerd:
  • BIOS Update
  • Msconfig > Computer opstarten > Geavanceerd > Max geheugen aangevinkt.
  • BIOS nagelopen op eventueel Memory Remapping. Niets gevonden.
  • Videokaart software nagelopen op eventueel shared video geheugen.
Wat ik nog wil doen:
  • Memtest vannacht
  • Eventueel wat reepjes wisselen, alleen kom ik liever niet meer aan de Scythe Mugen 3 (Gevochten met dat ding)
Speccy, Sandra, Windows Systeemconfiguratie en Msconfig:
Afbeeldingslocatie: http://www.marcelkoggel.com/tweakers/mem.jpg

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt.

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-02 23:14
Het systeem kan voor de hardware standaard al geheugen reserveren. In jouw geval is dit ongeveer 1GB

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:52
Je zegt de vorige cpu was een X4 620, welke cpu heb je er nu inzitten ?

• Msel
De AMD FX 8350.

*Al mijn huidige hardware staan overigens in mijn sig.

[ Voor 65% gewijzigd door Msel op 03-07-2013 22:49 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je kan geheugen gebruik zo mooi zien in windows zelf, waarom kijk je daar niet even hoe de vork in de steel zit?

taakbeheer > broncontrole > geheugen.

In mijn geval zie ik bijv in taakbeheer: Fysiek geheugen 7912. Klik ik door naar broncontrole zie ik Geinstaleerd geheugen 8192 MB, gereserveerd voor hardware 280 MB

Ik denk dus niet dat je ooit hebt gezien Fysiek beschikbaar geheugen 8192.

• Msel
Je hebt gelijk, daar staat inderdaad dat 1029MB is gereserveerd voor hardware.

Ik weet wel dat ik voorheen altijd beschikking had over de volledige 8GB geheugen. Ik gebruik Photoshop en houd mijn geheugen regelmatig in de gaten. Zo viel me namelijk op dat ik zomaar één hele GB minder te gebruiken had.

Wel vreemd dat ik nergens kan vinden waar dat dan voor wordt gebruikt. Die CPU slikt toch niet zomaar 1 GB op?

[ Voor 15% gewijzigd door Msel op 03-07-2013 23:31 ]

Verwijderd

Excuses, had je al gedaan ;p

Ja sorry daarvoor ^^ ik zat met twee topics open en nam een andere OP van een ander forum aan voor jouw probleem.

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2013 00:37 ]

• Msel
...:)

[ Voor 94% gewijzigd door Msel op 03-07-2013 23:40 . Reden: n.v.t. ]

• Reepje
  • Niet online
Heb je al een bios update gedaan?
daar begint de toewijzing van dat geheugen voorzover ik weet

• Msel
Goede vraag. Dat was ik vergeten te vermelden.

Ja dat heb ik geprobeerd. Echter kreeg ik een vage melding, en durfde niet door te gaan:

Afbeeldingslocatie: http://www.marcelkoggel.com/tweakers/bupdate.JPG

Er zijn nog 2 andere methodes om het BIOS te updaten, die ga ik nog even proberen.

• Reepje
  • Niet online
Die melding krijg je als je een verkeerde bios probeerd in te flashen.

Zorg wel dat je de juiste bios hebt.

• Msel
Dat heb ik tenzij ze de verkeerde file in de zip archive hebben gestopt. De file heet ook: 990EX31.50 ipv FX.

Ik ga de DOS manier even proberen.

edit:

Met een DOS boot USB stick werkte het flashen ook niet, kreeg dezelfde melding als die hierboven. Uiteindelijk met de Instant boot functie lukte het wel.

Helaas is er nu 1051 MB RAM gereserveerd voor hardware en 6.97GB beschikbaar. Vreemd. Kan verder ook niets vinden over mensen met hetzelfde probleem op dit moederbord, of functies in het BIOS waarmee je RAM kan reserveren.

[ Voor 56% gewijzigd door Msel op 04-07-2013 00:43 ]

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-02 19:37
Het ram is gereserveerd voor je igpu. Die gebruikt het als zijn eigen vram. Daarom mis je een groot deel.
In je bios kan je waarschijnlijk ergens aanpassen hoeveel ram je aan de gpu kan toewijzen. Bij mijn phenom 1055t is dit 512mb maar jij he dus standaart 1gb toegewezen.
Er is dus niks kapot o.i.d.

• Reepje
  • Niet online
rodebest schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 09:42:
Het ram is gereserveerd voor je igpu. Die gebruikt het als zijn eigen vram.
Heeft de AMD FX-8350 tegenwoordig een igpu?

Als de bios toch ram reserveert, en het flashen zo moeizaam ging, zou ik toch denken dat je machine niet meer helemaal lekker is.

• Msel
Reepje schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 09:59:
[...]
Heeft de AMD FX-8350 tegenwoordig een igpu?
Nee en daarbij gebruik ik een dedicated GPU.

Kent er iemand toevallig de namen van dit soort geheugen reserverende opties in het UEFI Bios van Asrock? Alles nagelopen maar kan zo niets vinden. (Nu versie 1.50)

Verder presteert mijn computer nog gewoon prima. Windows installatie is pas een paar maanden oud. En die problemen met het flashen van het BIOS bij Asrock zijn bekend op internet. Ben niet de enige.

edit:
Probleem opgelost.
Durf niet te zeggen hoe, maar na een CMOS reset heb ik gewoon weer 8GB beschikbaar RAM. Toch iets vreemds geweest in het BIOS, ondanks er geen optie met memory interleaving in het Asrock UEFI BIOS zit.

Bedankt!

[ Voor 29% gewijzigd door Msel op 04-07-2013 13:21 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Msel schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 10:28:
[...]
Toch iets vreemds geweest in het BIOS, ondanks er geen optie met memory interleaving in het Asrock UEFI BIOS zit.
Ik verwacht juist dat het komt doordat er geen optie in het UEFI zit. De mogelijkheid is er en als jij hem niet kan beinvloeden dan wordt er ergens een default vandaan gepakt, als er in een ver verleden ooit eens een driver oid die default verkeerd heeft gezet dan ben je de sjaak ;)
Pagina: 1