Gebalanceerd gamePCtje? +- 800-1000e

Pagina: 1
Acties:

• j0rdyk10
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-04 20:48
Dag Tweakers,

Omdat mijn huidige systeem (Q9300 2.5ghz, 4GB DRR2, Geforce 9600GT 512mb) wat kuren begint te vertonen, is mijn plan om een zelfbouw PC samen te stellen, nu is dit mijn eerste keer en na flink wat research ben ik tot de volgende samenstelling gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 176,70€ 176,70
1ASRock B85M-HDS€ 60,95€ 60,95
1Palit GeForce GTX 760 2GB Jetstream€ 234,40€ 234,40
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,85€ 53,85
1Corsair Carbide 300R€ 59,99€ 59,99
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 24,95€ 24,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 52,03€ 52,03
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,95€ 14,95
1Seasonic M12II 520W€ 56,-€ 56,-
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 80,52€ 80,52
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 814,34

Het systeem wordt voornamelijk gebruikt voor lichte taken zoals internetgebruik en tekstverwerking, daarnaast wil ik in vrije tijd er keurig op kunnen gamen, op een resolutie van 1680x1050, dit wordt in een later stadium ge-upgrade naar 1920x1080 of 1920x1200. Wat voor mij belangrijk is hierbij is dat er een aanvaardbare FPS wordt gehaald in de games BF3/4 op hoge instellingen.

Het systeem mag tussen de €800 en €1000 kosten, waarbij ik het belangrijker vindt een goede prijs/kwaliteit verhouding te vinden.

Apparatuur dat wordt hergebruikt zijn een Logitech keyboard, logitech mx1000, creative speakers en een 1680x1020 scherm.

Verder zijn er geen aparte wensen om te vermelden.

Wat ik me voornamelijk afvraag is of deze componenten mij de komende 3-5 jaar vooruit helpen, met eventueel een lichte upgrade tussendoor. Daarnaast vraag ik mij af of deze samenstelling bij elkaar past qua groottes.

Alvast bedankt voor reacties, ik wacht jullie reacties af of er nog ergens tips / betere componenten te vermelden zijn.

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ziet er goed uit, je hebt eventueel nog budget om een 240/256gb SSD te nemen, en ik zou de MSI versie van de 760 nemen aangezien die wat beter koelt. De Gelid wordt wat moeilijker verkrijgbaar dus je zou voor een Cooler Master 412 kunnen gaan als dat een probleem wordt. Ook kun je een wat duurder moederbord kiezen die wel ATX formaat is, zodat het mooi in de Corsair 300R past.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Teun. schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 20:56:
en ik zou de MSI versie van de 760 nemen aangezien die wat beter koelt.
een bron is wel zo handig om te zien :)
http://www.techpowerup.co...GTX_760_TF_Gaming/26.html
http://www.techpowerup.co...TX_760_Jet_Stream/26.html

pricewatch: MSI GeForce GTX 760 Twin Frozr Gaming
pricewatch: Palit GeForce GTX 760 2GB Jetstream

Idle
MSI / 29°C / 25 dB(A)
Palit / 35°C / 26 dB(A)

Load
MSI / 69°C / 27 dB(A)
Palit / 73°C / 36 dB(A)

zeg dus maar gerust, een veel beter koeler d:)b

[ Voor 71% gewijzigd door SmokingCrop op 03-07-2013 21:18 ]

Verwijderd

De MSI koelt wel degelijk beter als ik de links zo bekijk. En daarbij lijkt hij ook nog is stiller te zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2013 21:16 ]

• SmokingCrop
  • Niet online
Nee hoor, hij is zelf stiller :+

#that ninja-edit :P

[ Voor 27% gewijzigd door SmokingCrop op 03-07-2013 21:16 ]

Verwijderd

Ik had stiekem al ge-edit. Ik ben blind, sorry!

Verwijderd

even een vraagje over deze setup

als je niet van plan bent over te klokken heb je dan die cooler nodig ?
vraag is puur voor mijzelf :)

• Teun.
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 09:43:
even een vraagje over deze setup

als je niet van plan bent over te klokken heb je dan die cooler nodig ?
vraag is puur voor mijzelf :)
Sorry maar ik denk dat dat gaat lukken met een B85 chipset en een non K cpu ;)

Verwijderd

Teun. schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 09:52:
[...]

Sorry maar ik denk dat dat gaat lukken met een B85 chipset en een non K cpu ;)
dat snap ik maar als je me vraag goed leest

ik vraag als je dus niet gaat overklokken is het dan mogelijk om zonder die extra cooler toch goed te kunnen gamen

• DrIezie
  • Laatst online: 07-04 12:59
Verwijderd schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 09:55:
[...]

dat snap ik maar als je me vraag goed leest

ik vraag als je dus niet gaat overklokken is het dan mogelijk om zonder die extra cooler toch goed te kunnen gamen
Ja, je processor koeling zal wel meer lawaai maken onder load, maar je zal niets aan prestaties inboeten (tenzij je een zeer slechte airflow in je PCkast hebt, en je CPU terugklokt omdat hij veel te warm wordt, maar met een beetje kast zal je dit niet voorhebben).

Assumption is the mother of all F'-ups

• j0rdyk10
Bedankt voor jullie reacties, de Palit 760 is een MSI 760 geworden. Over het moederbord, past dit prima in dit systeem? of zeggen jullie van neem liever een MSI B85-G41 PC Mate, die wel ATX is bijvoorbeeld?

Toevallig heeft mijn PC het gister compleet begeven, steeds BSOD, dus de timing is perfect.

Gr

• DrIezie
j0rdyk10 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 13:34:
Bedankt voor jullie reacties, de Palit 760 is een MSI 760 geworden. Over het moederbord, past dit prima in dit systeem? of zeggen jullie van neem liever een MSI B85-G41 PC Mate, die wel ATX is bijvoorbeeld?

Toevallig heeft mijn PC het gister compleet begeven, steeds BSOD, dus de timing is perfect.

Gr
Het maakt niet zo superveel uit, maar als de kast het toelaat (jouw kast laat het toe), zou ik altijd voor een ATX ipv µATX formaat te gaan: je hebt hier meer ruimte op, werkt iets makkelijker en beter voor een iets koeler systeem te hebben (alles ligt iets verder van elkaar).

Alleszins veel succes met je build, zal een zalig systeempje zijn!

• Resemble
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-01-2023
Prima pc inderdaad,

Persoonlijke voorkeur zou ik voor een 770gtx gaan.

• j0rdyk10
Ik dank jullie voor de kundigheid, het systeem is in bestelling!

• DrIezie
j0rdyk10 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 16:25:
Ik dank jullie voor de kundigheid, het systeem is in bestelling!
Laat je iets weten hoe het je bevalt eens het systeem up and running is? Foto's van de binnenkant van de kast zijn ook altijd leuk ;) .

• j0rdyk10
Even een update, systeem is vrijdag besteld, en de componenten waren de dag er na allemaal binnen. Top service.

Gelijk los natuurlijk. Eerste zelfbouw PC, dus heb er wel de tijd voor genomen. Waar ik achter ben gekomen is dat het managen van de kabels echt een ramp is haha.

Bij het installeren van de CPU ontstond er even een lichtelijk moment van paniek, Bij het plaatsen van de processor unit heb ik per ongeluk (extreem onhandige actie) zo'n pinnetje van het moederbord verbogen, gelijk pissig op mezelf want ik dacht dat dit einde oefening was, maar toch dapper door gaan bouwen met de vingers gekruist.

Tot mijn verbazing startte de PC gewoon op, en ben ik al BF3 op Ultra etc aan het spelen. Geen problemen niks. Nu vraag ik me toch af of het in de toekomst wel kwaad kan? Wordt het systeem onstabieler?

Dan zit ik nog met de SSD kwestie in mijn maag, windows 7 (was nog in bezit) heb ik op de SSD geinstalleerd. Maar nu komen automatisch alle nieuwe programma's op de SSD, is er een mogelijkheid om de mappen van Program Files, Afbeeldingen, Downloads, Documenten etc. door de HDD te laten beheren?

Nog even een plaatje van het systeem van binnen, beginnerswerk maar toch trots haha.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/anhee9.jpg

• SmokingCrop
  • Niet online
Het is net eigenlijk de bedoeling om je programma's op de ssd te installeren ;)

Voor je bekabeling had je beter met de kabelmanagement gewerkt :p
(kabels vanuit voeding door het onderste gat langs achteren en dan via een ander gat weer naar de binnenkant waar je het beste zit)
En maak lekker veel gebruik van Tie-Wraps!

Ik heb de Corsair 500R waar er wel wat meer plaats is, wat de kabelmanagement zeker ten goede kwam en bij mij ziet de binnenkant er dan ook zo uit (klik voor groter):
Binnenkant van Corsair 500R
Op zich is het dus niet altijd beter om een modulaire voeding te hebben

Maar het moet wel nog te doen zijn om die bekabeling beter te krijgen: (300R)
Als je er nog zin in hebt, tenminste O-)
Een goed begin zou zeker zijn om alle kabels direct naar achter te brengen. (daar kan je overigens al de eerste tie wrap aanbrengen, de kabels bundelen aan de binnenkant)
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/70945/22989.jpg

[ Voor 70% gewijzigd door SmokingCrop op 08-07-2013 14:13 ]

• j0rdyk10
Nice setup man. Geeft mij ook weer een beter overzicht hoe ik die kabels beter weg kan werken haha.

Over die SSD, ik snap dat het juist de bedoeling is de programma's daarop te installeren. Maar wat mijn vraag betreft is dat ik eigenlijk al mijn documenten etc. daar niet op wil hebben, maar die komen er dus wel automatisch op te staan omdat het gebruikersaccount daar ook staat (Downloads, Documenten, Afbeeldingen etc.) Nu kan ik op de HDD wel een map maken hiervoor, maar dan zijn alle verwijzingen niet meer automatisch in orde.

Is hier nog een manier voor te vinden?

Wat betreft de koperen pinnetjes op het moederbord, gaat dit in de toekomst onstabiel worden? Of heb ik gewoon mazzel ( 1 pinnetje lichtelijk verbogen )

Is het trouwens ook raadzaam om alsnog windows 8 te kopen en installeren? De interface van W8 trekt me absoluut niet, maar als de voordelen (compatibiliteit, snelheid, stabiliteit?) zullen opwegen tegen dit nadeel ga ik het uiteraard wel installeren.

Gr

• thescorpi0n
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-04 13:10
j0rdyk10 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 11:22:
Is het trouwens ook raadzaam om alsnog windows 8 te kopen en installeren? De interface van W8 trekt me absoluut niet, maar als de voordelen (compatibiliteit, snelheid, stabiliteit?) zullen opwegen tegen dit nadeel ga ik het uiteraard wel installeren.

Gr
Als je Windows 7 al hebt is het de 80 euro absoluut niet waard om over te stappen naar Windows 8.
Windows 8 is zo goed als niet sneller en stabieler dan windows 7, en op het moment minder compatible (alhoewel dit in de nabije toekomst steeds meer zal gaan veranderen).
Op het moment gaat het vooral om voorkeur.
Pagina: 1