Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Etge
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-08 21:30
Ik heb een MacBook pro retina 13".

Ik wil via mijn MacBook films kijken op de TV.
Ik heb een Sony blu-ray home cinema set die via HDMI aangesloten is op een Sony Bravia.
De MacBook wordt via HDMI aangesloten op de blu-ray home cinema set.

Poging tot schematische weergave van de aansluitingen:
Macbook >>> hdmi >>> blu-ray home cinema set >>> hdmi >>> Sony Bravia TV.

Ik krijg op de TV prima beeld en ik hoor ook geluid via de home cinema set, echter dit is stereo geluid en geen 5.1 audio. Als ik in Systeemvoorkeuren > Geluid > Sony (nog iets) selecteer dan kan ik enkel stereo geluid selecteren en geen 5.1 geluid. Ook in VLC media speler is er enkel de optie voor stereo geluid.

Iemand enig idee hoe ik in kan stellen dat ik 5.1 geluid krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mogelijk is het bestand wat je afspeelt niet 5.1 gecodeerd? Probeer ook eens een andere speler. Controleer met een org. BD disc of je de optie HDMI /SPDIF dan wel ziet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarrin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-08 18:08
Wat voor adapter gebruik je vanaf je macbook (thunderbolt/displayport) naar HDMI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spelvaud
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-07-2020
Heb je XBMC geprobeerd? Is wellicht niet helemaal de oplossing die je zoekt, maar bij mij stuurt hij daar altijd het goede surround geluid uit, terwijl vlc soms moeilijk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_balk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-01 10:25
Verwijderd schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 21:15:
Mogelijk is het bestand wat je afspeelt niet 5.1 gecodeerd? Probeer ook eens een andere speler. Controleer met een org. BD disc of je de optie HDMI /SPDIF dan wel ziet..
Apple levert geen MacBooks met BD spelers, dus ik gok dat dit een beetje moeilijk is om te testen op deze manier.

Ik heb overigens regelmatig hetzelfde gezeur met mijn Mac Pro 2008. Je moet steeds weer zelf aangeven dat het 5.1 signaal uitgevoerd moet worden via de Optische uitgang. Bij Mij loopt XBMC helemaal vast op het moment dat je deze instelt voor de optische uitgang en 5.1 uitvoer. Daarna kan deze niet meer gestart worden. Mooi ook trouwens, dat als je bootcamp gebruikt, dan kun je dat ook niet op 5.1 instellen via de geluidsvoorkeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-07 14:36
De HDMI aansluiting is in zo verre ik het weet alleen stereogeluid, wil je surround moet je een toslink kable gebruiken.

http://store.apple.com/nl...-adapter-2-m?fnode=51&p=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_balk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-01 10:25
Queenfanmichel schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 13:37:
De HDMI aansluiting is in zo verre ik het weet alleen stereogeluid, wil je surround moet je een toslink kable gebruiken.

http://store.apple.com/nl...-adapter-2-m?fnode=51&p=1
Ik gebruik een soortgelijk kabeltje op mijn Mac Pro en ook daar blijf je dus datzelfde probleem houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xppn
  • Laatst online: 28-07 17:04
je moet even naar MIDI settings gaan... daar kan je type output selecteren.
Het is een omslachtige manier maar ik heb op gegeven moment ook werkend gekregen.

https://discussions.apple.../3639822?start=0&tstart=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 18:43

HaterFrame

Well... Poo came out!

en werkt het dan nog niet zoals bij mij:
http://www.i-atwork.nl/geen-dolby-digital-via-hdmi-op-je-tv/

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02 14:42
Ik heb zelf ook al gemerkt dat via de HDMI x thunderbolt combinatie ook geen geluid krijgt naar je hdmi. Als ik dan mijn boxen aansloot op het scherm kwam er geen geluid uit terwijl dit bij de PS3 en vorige laptop wel het geval was.
Misschien ligt dit aan de thunderbolt connectie?

Maar in dit geval misschien inderdaad de film zelf die het geluidsspoor niet bevat?

[ Voor 13% gewijzigd door DaemonAngel op 04-07-2013 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Etge
Film bevat wel 5.1 geluid, het is een MKV bestand dat wel in 5.1 afspeelt als ik een externe HDD aan mijn blu-ray speler hang. Hetzelfde bestand via mijn Macbook geeft geen 5.1 geluid.

@xppn; ik heb dit al geprobeerd, ik krijg dan de Sony AVAMP te zien maar ik kan enkel stereo geluid selecteren. Geen 5.1 geluid.

@metaframe; die link had ik ook al gevonden, toch bedankt voor het posten. Dit lost het probleem alleen niet op helaas. :(

Ik gebruik een HDMI kabel voor mijn Macbook, deze heeft een HDMI out. Maar als die alleen stereo geluid verzendt zal dit misschien het probleem zijn. Lijkt me raar trouwens, zal dit eens uitzoeken!

[ Voor 10% gewijzigd door Etge op 04-07-2013 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
e_balk schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 14:12:
[...]

Ik gebruik een soortgelijk kabeltje op mijn Mac Pro en ook daar blijf je dus datzelfde probleem houden....
Heb een aan een MacBook pro uit 2009 hangen, mini display port naar hdmi en het werkt zoals ik het wil incl. 5.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 08:45
Al gekeken naar Utilities / Audio MIDI Setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Etge
Morphix schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 12:08:
Al gekeken naar Utilities / Audio MIDI Setup?
Yup. Zie boven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xppn
  • Laatst online: 28-07 17:04
http://support.apple.com/kb/ht4072

Ik had hier toen ook mee lopen rommelen... misschien moet je daar ook even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 12:07
Queenfanmichel schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 21:12:
[...]

Heb een aan een MacBook pro uit 2009 hangen, mini display port naar hdmi en het werkt zoals ik het wil incl. 5.1.
Een MBP uit 2009 ondersteunt sowieso geen audio uit via de mini displayport. 2010 modellen wel.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
RobbieB schreef op maandag 08 juli 2013 @ 21:14:
[...]

Een MBP uit 2009 ondersteunt sowieso geen audio uit via de mini displayport. 2010 modellen wel.
Het ging over mijn tip om een toslink kabel te gebruiken voor geluid, dat werkt bij mij wel.

Een mini displayport naar HDMI plus wen Toslink kabel, beeld plus 5.1 geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Etge
Ik heb de oplossing gevonden, ik heb een 3.5 inch Toslink kabeltje gehaald en die geeft 5.1 audio. Ik kan dit niet instellen in de audio/Midi configuratie maar als ik een MKV afspeel met 5.1 geluid speelt VLC dit wel af als 5.1 geluid.

Ik heb nu de Toslink naar de bluray home cinema set lopen voor het geluid.
De HDMI loopt naar de TV voor het beeld.

Dit helpt misschien anderen :)
Pagina: 1