Toon posts:

HDD steeds vaker niet gevonden.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een tijdje dat mijn harddisc tijdens booten een keer of 10 probeert te gaan spinnen, maar hij stopt uiteindelijk en doet niks meer. Ook de bios ziet 'm niet.

Als de pc draait, en ik haal de SATA-powercable eruit en plug 'm er weer in start hij wel op. Kies ik daarna "opnieuw opstarten" kan ik 'm gewoon gebruiken.

Ik denk erover om een nieuwe PCB te bestellen, maar ik wil eigenlijk wel iets zekerder weten of dat gaat helpen. Zo board kost, naast een hoop tijd om te vinden, minimaal 40,-.. hetzelfde bedrag als ik voor een nieuwe 500GB schijf zou betalen, maar ik vind iets weggooien dat eigenlijk wel werkt zo zonde klinken!

Iemand ervaring hiermee?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Koop een nieuwe schijf. Waarom het risico nemen met die printplaat.

[ Voor 12% gewijzigd door PilatuS op 03-07-2013 19:10 ]

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:50
Sowieso is een printplaat niet zomaar betrouwbaar over te zetten. Dingen zoals bad sectors staan gemapped in een chipje op de printplaat zelf. Printplaat vervangen is eigenlijk alleen maar een redmiddel om er nog data af te krijgen als het echt helemaal fout gaat. Doe jezelf een plezier en backup alle data die je belangrijk vindt nu, en koop gewoon een nieuwe hardeschijf. Bespaart je een hoop tijd en ellende.

Verwijderd

Als het je niet gaat om de datarecovery waarom zou je dan moeilijk gaan doen? Koop een nieuwe schijf! Printplaat vervangen gaat zeker niet altijd goed; je moet soms zelfs dezelfde batch hebben omdat subtiele verschillen (calibratie voornamelijk) ervoor kunnen zorgen dat het niet gaat werken.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Sleepkever schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 19:12:
Sowieso is een printplaat niet zomaar betrouwbaar over te zetten. Dingen zoals bad sectors staan gemapped in een chipje op de printplaat zelf. Printplaat vervangen is eigenlijk alleen maar een redmiddel om er nog data af te krijgen als het echt helemaal fout gaat. Doe jezelf een plezier en backup alle data die je belangrijk vindt nu, en koop gewoon een nieuwe hardeschijf. Bespaart je een hoop tijd en ellende.
En dan moet je ook nog uitkijken dat je dezelfde firmware versie hebt

Iperf

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

500GB meteen upgraden naar groter....je hebt nu een goed excuus.
Beter dan ik vaak nodig heb om iets nieuws te kopen :P

Te koop....

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-01 21:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Check ook vooral je voeding even. Kan zijn dat ie bij een bootup teveel power moet leveren. Bij een hot boot Zola's jij doet red ie het wel. Kan veel verklaren. Onlangs toevallig nog extra hardware toegevoegd kan dan net teveel zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Backup maken nu het nog kan en dan de schijf wegdonderen en een nieuwe halen. Tenzij je het risico wilt lopen om data kwijt te raken... dan moet je vooral verder blijven prutsen ;)

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-01 12:18
Voordat je de harddisk weggooit... heb je ook al andere schijven geprobeerd? Er bestaat uiteraard een kans dat het aan overige hardware ligt zoals de sata-kabel, of misschien de sata-poort op het mobo, of misschien is de controller niet helemaal meer in orde. Ikzelf ben ook wel eens tegen een kapotte controller aangelopen maar dat heeft mij twee nieuwe hardeschijven gekost voordat ik daar achter kwam omdat ik niet goed had getest. Kwam er op neer zodra alle sata poorten op het mobo in gebruik waren, dan begon poortje nummer 5 altijd te storen...
Pagina: 1