Hallo,
ik wil een mainstream gaming pc bouwen. Ik heb me dan ook voornamelijk gebaseerd op het mainstreem gedeelte van de recente BBG.
ik wil een mainstream gaming pc bouwen. Ik heb me dan ook voornamelijk gebaseerd op het mainstreem gedeelte van de recente BBG.
- Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze desktop gaat in mijn studenten studio komen te staan. Ik wil er mee kunnen gamen op high quality, ook in de komende 3 jaren. Fotobewerking en andere gebruiken van adobe producten zal ook vaak voorkomen, en het programmeren in verschillende werkomgevingen zoals visual studio. - Wat mag het systeem gaan kosten?
Exclusief randapparatuur rond de € 1000 - Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Enkel een toetsenbord & muis. de logitech K520 set, die ik al veel vlotter vind typen dan oudere keyboard modellen, maar ik twijfel wel nog voor een mechanisch toetsenbord. Is dit zoveel verschil?
Daarbij nog een harde schijf van 1TB. In totaal waarschijnlijk dus een SSD en 2 HDD's van 1 TB, is een voeding van 520w nog altijd voldoende dan? - Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Tot nu toe is mijn samenstelling hoofdzakelijk gebaseerd op de BBG mainstream gaming.
Ik ga echter niet overklokken dus heb ik voor een gewone i5 4670 gekozen en een ander moederbord.
Is er veel verschil tussen de i5 4670 en 4570? En is het moederbord een goede keuze? Zijn er veel dingen die ik mis t.o.v de Gigabyte GA-Z87-HD3 die in de BBG wordt gebruikt? Ik wil eventueel wel besparen op de processor en moederbord dus elk advies omtrent deze zou fijn zijn.
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i5 4670 Boxed € 195,90 € 195,90 1 ASRock B85M-HDS € 60,95 € 60,95 1 MSI GeForce GTX 770 2GB Twin Frozr OC € 365,50 € 365,50 1 Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB € 53,85 € 53,85 1 Fractal Design Define R4 Pearl Black € 86,04 € 86,04 1 Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 € 24,95 € 24,95 1 Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU € 55,90 € 55,90 1 Seasonic M12II 520W € 56,- € 56,- 1 Crucial 2.5" M500 240GB € 157,- € 157,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.056,09 - Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Niet bepaald. Geneigd naar intel & nvidia maar sta voor andere combinatie's open. - Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
De desktop gaat in een studio staan, in dezelfde kamer slaap ik dan ook. Daarom zou ik liefst een erg stil systeem hebben, en het energie verbruik zo laag mogelijk. Qua behuizing zou ik graag zo klein mogelijk hebben, maar ik weet niet als een mini itx of dergelijke een goede optie is voor een game desktop, vooral qua airflow enzo? Daarnaast ben ik een fan van de strakke look van de fractal designs en zwarte kleur. Van de kleinere cases vind ik de bitfenix prodigy ook wel mooi. Liefst heb ik de audio & usb aansluitingen bovenaan de behuizing.
Van de GTX 770 ben ik vrij overtuigd, alleen zijn er meerdere uitgaves hiervan. Ik lees goede dingen over de palit en de msi twin frozr. In de BBG wordt de gigabyte versie geadviseerd, er staat ook dat deze een kleine overclock vanuit de fabriek meekrijgt wat wel handig is aangezien ik zelf niet ga overclocken.
Wat vinden jullie?
Daarnaast weet ik nog niet wat voor monitor ik wil. Ik heb graag veel workspace en zou graag een resolutie van 2560x1440 hebben maar de enigste in de pricewatch die dat heeft is minstens 27" (dell ultrasharp) maar dat is iets te groot voor mij en deze heeft blijkbaar veel last van backlight bleeding. Enig idee wanneer er 24" uitkomen met deze resolutie? Ik snap dat een videokaart met 2gb niet genoeg is voor te gamen op deze resolutie, maar op zo'n resolutie-scherm evenzeer op 1080p spelen zal toch perfect gaan?
Daarom denk ik aan de Dell Ultrasharp U2412M Zwart. die 1200 ipv 1080 heeft, en vooral deze winst in hoogte vind ik erg nuttig. IPS voor goede kleurweergave bij grafische bewerking. Alleen het design ziet er een beetje ouderwets uit. Zijn er goede alternatieven?
De SSD twijfel ik ook nog over. De Crucial m500 is volgens ciphers blog het meest betrouwbare, maar deze plextor is goedkoper & groter en heeft ook goede reviews. Wat vinden jullie?
Tevens woon ik in België en vraag me af waar ik deze componenten het best kan bestellen, liefst in één enkele webshop of in winkels die gratis verzending hebben. Blijkbaar is de Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 niet meer goed leverbaar. Zijn er alternatieve die evengoed qua koeling en vooral stilte zijn? En is een aparte processorkoeling wel nodig? Is er veel verschil qua geluid en koelprestaties?
Een heleboel vragen.. alvast bedankt!