• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Normaal gebruik van het systeem geeft geen enkel probleem.

Echter, sinds kort draai ik wat 3d renders en dan slaat mn computer af na enkele minuten renderen. Ik dacht eerst een geheugenprobleem maar bij gebruik memtest86 slaat ie ook af, zonder foutmeldingen, ook bij alle reepjes afzonderlijk.

zodoende ben ik de temperatuur van de cpu gaan monitoren bij een stresstest, en die liep met het progje Heavyload op tot 90 graden, waarna het systeem dus afslaat.

de processor is een AMD Athlon(tm) II X4 640 Processor
er zit een standaard(?) koeler op
ik kan me niet herinneren dat er koelpasta bij werd geleverd bij de aanschaf (3 jaar geleden)
er is niets overclocked

wat kan ik nu het beste doen? ik weet er niet te veel vanaf, maar ik denk deze volgorde qua stappenplan?

1 alles schoonmaken
2 koelpasta kopen en toepassen
3 andere / betere koeler kopen
4 ?

en zodra de temperatuur onder controle blijft, stoppen met stappenplan?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Altijd koelpasta gebruiken, ongeveer de grootte van een erwt op de koeler doen en deze dan aandrukken op de processor.

[ Voor 32% gewijzigd door Brilsmurfffje op 03-07-2013 17:12 ]

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02 11:11
Je moet altijd beginnen met schoonmaken! Zeker bij stockkoelers wil er wel eens stof gaan liggen op het koelblok. Dit gaat er als het waren als een dekentje overheen liggen zodat de ventilator het niet meer goed kan koelen. Meestal is na het goed uitstofzuigen van het koelblok er al geen probleem meer.

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
brilsmurfffje schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 17:12:
Altijd koelpasta gebruiken, ongeveer de grootte van een erwt op de koeler doen en deze dan aandrukken op de processor.
Wow! Das wel erg groot.

Halve druppel van 5mm is groot zat.

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:09
Of je stockkoeler vervangen voor een aftermarket ding.
Heb zelf een CoolerMaster 421s. 30 euro bij de MyCom

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

brilsmurfffje schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 17:12:
Stock koelers hebben al koelpasta op 't blok zitten. Hij hoeft dus niet speciaal er nog wat op te doen.

@eperon,
Beste is idd eerst schoonmaken. Verder is het ook goed om te weten wat je nog meer in je systeem hebt om een goede airflow te garanderen. Heb je bijvoorbeeld ventilatoren in de behuizing en draaien deze ook goed?

Voel ook eens aan het koelblok op de CPU als deze is uitgeslagen door de hitte. Kan je het blok nog aanraken of is deze zo heet dat 't pijn doet? Hoor of zie je de ventilator van de CPU draaien? Oudere stock koelers willen nog wel eens snel slijten en dan draaien ze haast niet of niet snel genoeg om degelijk te kunnen koelen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
bedankt voor alle reacties!

ik heb de koeler eraf gehaald en helemaal schoongemaakt. Ook de bovenkant van de processor had een aangekoekte laag gruis. dat er met een wattenstaafje afgeschraapt en opgezogen.

wat koelpasta gekocht en onder het koelblok gesmeerd, alles weer in elkaar gezet, en na een stress test van 4 minuten blijft de cpu stabiel draaien op 60 graden!

top!
Pagina: 1