Normaal gebruik van het systeem geeft geen enkel probleem.
Echter, sinds kort draai ik wat 3d renders en dan slaat mn computer af na enkele minuten renderen. Ik dacht eerst een geheugenprobleem maar bij gebruik memtest86 slaat ie ook af, zonder foutmeldingen, ook bij alle reepjes afzonderlijk.
zodoende ben ik de temperatuur van de cpu gaan monitoren bij een stresstest, en die liep met het progje Heavyload op tot 90 graden, waarna het systeem dus afslaat.
de processor is een AMD Athlon(tm) II X4 640 Processor
er zit een standaard(?) koeler op
ik kan me niet herinneren dat er koelpasta bij werd geleverd bij de aanschaf (3 jaar geleden)
er is niets overclocked
wat kan ik nu het beste doen? ik weet er niet te veel vanaf, maar ik denk deze volgorde qua stappenplan?
1 alles schoonmaken
2 koelpasta kopen en toepassen
3 andere / betere koeler kopen
4 ?
en zodra de temperatuur onder controle blijft, stoppen met stappenplan?
Echter, sinds kort draai ik wat 3d renders en dan slaat mn computer af na enkele minuten renderen. Ik dacht eerst een geheugenprobleem maar bij gebruik memtest86 slaat ie ook af, zonder foutmeldingen, ook bij alle reepjes afzonderlijk.
zodoende ben ik de temperatuur van de cpu gaan monitoren bij een stresstest, en die liep met het progje Heavyload op tot 90 graden, waarna het systeem dus afslaat.
de processor is een AMD Athlon(tm) II X4 640 Processor
er zit een standaard(?) koeler op
ik kan me niet herinneren dat er koelpasta bij werd geleverd bij de aanschaf (3 jaar geleden)
er is niets overclocked
wat kan ik nu het beste doen? ik weet er niet te veel vanaf, maar ik denk deze volgorde qua stappenplan?
1 alles schoonmaken
2 koelpasta kopen en toepassen
3 andere / betere koeler kopen
4 ?
en zodra de temperatuur onder controle blijft, stoppen met stappenplan?