Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:40
De onderstaande reacties zijn afgesplitst van Het topic voor onbekende Chinese smartphones.

Voor hen die hun hoop op Glonass hadden gevestigd t.v.v. GPS... er zijn (eer)gisteren een drietal Glonass satellieten de lucht in gegaan... figuurlijk, niet letterlijk :P

http://qz.com/99787/a-plu...orlds-busiest-space-port/

[ Voor 18% gewijzigd door janvanduschoten op 03-07-2013 17:00 ]

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Desalniettemin is Glonass volledig operationeel met 24 satellieten en daarmee een prima alternatief voor GPS. Wanneer het complementair gebruikt wordt zal het de snelheid van een fix en de nauwkeurigheid van een fix met slechte GPS ontvangers kunnen verbeteren. Echter een goede GPS ontvanger zal Glonass sowieso niet nodig hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 03-07-2013 11:45 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Doe eens niet altijd zo serieus reageren :*

[ Voor 10% gewijzigd door FlowDesign op 03-07-2013 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Just saying, het zal geen impact hebben op de werking van Glonass in de praktijk.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 15:00

XanderDrake

Build the future!

Tsurany schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 12:21:
Just saying, het zal geen impact hebben op de werking van Glonass in de praktijk.
Het heeft wel een effect op de redundancy van de sattelieten. Hoe erg dat is: Time will tell.

Voor mijn gevoel werkt Glosnass al een tijdje in de lucht. Ik begrijp niet helemaal waarom sommige smartphones het ondersteunen of niet. Op Wiki vond ik deze lijst Wikipedia: List of smartphones using GLONASS Navigation

Wat ik kan afleiden is dat GLONASS bijna altijd werkt op Qualcomm chips, sommige Tegra phones, maar waar het dan aan ligt? Frequentie beriek van de chipset? Bepaalde antennes?

Ik denk dat GLONASS wel nuttig kan zijn voor MTK6589. Wat houdt Mediatek tegen? Licentie kosten?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:04
Ik vraag me af of die keus wel bij Mediatek ligt.
De newman K1 heeft ook glonass. En de mt6589.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

True, maar de Russen hebben genoeg satellieten in de ruimte om uitval op te vangen, momenteel vier stuks die als reserve aanwezig zijn.

Glonass ondersteuning moet in smartphones ingebouwd worden omdat het op andere kanalen werkt dan GPS, inderdaad andere frequentie en ander signaal. Waarom de meeste MediaTek telefoons geen Glonass ondersteuning hebben weet ik niet, het zou kunnen dat dit extra kosten oplevert die telefoon producenten liever niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op m'n vroegere Omnia 7 was er in het begin enkel ondersteuning voor GPS. Nadien is via WP updates ook Glonass ondersteuning bijgekomen. Misschien is het gewoon een kwestie van software instellingen of ergens een byte aanpassen in de fw of baseband image om ook die andere satellieten te kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Als je Glonass en GPS samen tegelijk zou kunnen gebruiken, zou je dan niet een super accurate positie kunnen krijgen?
Dat lijkt me wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:48

Koppensneller

winterrrrrr

Soldaatje schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 13:03:
Als je Glonass en GPS samen tegelijk zou kunnen gebruiken, zou je dan niet een super accurate positie kunnen krijgen?
Eerste wat me daarover te binnen schiet:
A man with a watch knows what time it is. A man with two watches is never sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Soldaatje schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 13:03:
Super accuraat is overdreven maar je kan wel de nauwkeurigheid vergroten. Je hebt simpelweg meer metingen waar je positiebepaling mee kan uitvoeren. In principe zijn drie satellieten voldoende voor een relatief nauwkeurige meting. Meer satellieten betekent dat de marges in deze nauwkeurigheid meting steeds kleiner worden omdat er meer signalen zijn om mee te rekenen.

Lees anders dit artikel eens door: http://electronics.howstuffworks.com/gadgets/travel/gps.htm

Glonass is in feite niks meer dan een extra groep satellieten waardoor het aantal satellieten in beeld voor een GPS receiver in feite kan verdubbelen.
Koppensneller schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 13:07:
[...]

Eerste wat me daarover te binnen schiet:

[...]
Bij horloges klopt dat, bij GPS signalen niet. GPS probeert een zo accuraat mogelijk signaal te geven en de ontvanger probeert rekening te houden met allerlei variabelen die invloed kunnen hebben op het signaal. In een ideale wereld zal een GPS signaal geen storing ondervinden en zullen de klokken van de GPS zender en ontvanger gelijk lopen. Dit is in de praktijk echter niet zo dus er zullen berekeningen uitgevoerd moeten worden om met deze variabelen te werken.

Even het volgende voorbeeld. Stel we hebben een vierkant veld met in elke hoek een persoon die de afstand van hem tot jou gaat meten met een laser en deze door geeft. Je krijgt nu vier verschillende metingen binnen waarmee je jouw locatie kan bepalen. Immers je weet de afstand van jou tot vier vaste punten en je kan jezelf dus plaatsen in het veld.
Echter deze lasers kunnen een afwijking hebben van een paar procent, ze zijn niet volledig accuraat. Door meerdere personen langs het veld te plaatsen met dezelfde lasers krijg je meer metingen binnen. Hiermee kan je een gemiddelde berekenen en dit gemiddelde van al deze metingen samen zal nauwkeuriger zijn dan een losse meting.

Maar even voor de goede orde, we praten dan wel over een verschil in meters, voor de meeste GPS taken niet heel relevant.

[ Voor 45% gewijzigd door Tsurany op 03-07-2013 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
GPS is voor militaire doeleinden supernauwkeurig, maar als consument kun je daar niet over beschikken.
Galileo daarentegen wordt voor consumenten veel nauwkeuriger dan GPS, maar die hebben momenteel pas 3 of 4 satellieten in de ruimte hangen.

Kom er gisteren trouwens achter dat mijn Cubot geen magnetisch kompas heeft, op zich niet zo'n ramp maar het verbaasde me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

GPS is niet perse nauwkeuriger voor consumenten, er wordt gebruik gemaakt van een enkele frequentie versus twee frequenties bij militaire toepassingen. Dit betekent dat militaire GPS ontvangers correctie kunnen toepassen op de signalen. In de toekomst komen er nieuwe frequenties voor consumenten bij waardoor je als consument ook deze correcties kunt toepassen, dit zou in 2018 voltooid moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian_gn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:22
FlowDesign schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 14:59:
GPS is voor militaire doeleinden supernauwkeurig, maar als consument kun je daar niet over beschikken.
Galileo daarentegen wordt voor consumenten veel nauwkeuriger dan GPS, maar die hebben momenteel pas 3 of 4 satellieten in de ruimte hangen.
Volgens mij wordt hier wat informatie door elkaar gehaald... 'vroeger' (tot 2000) zat er Selective Availability op GPS-signalen, dat is toen afgeschaft en is het GPS-signaal voor iedereen gelijk. In geval van oorlog zou het echter weer aangezet kunnen worden, maar ik weet niet hoe de raketten dan hun weg zullen vinden...

Wil je op dit moment nauwkeuriger dan wat GPS kan bieden, dan kun je ook gebruik maken van allerlei DGPS (differential GPS) diensten, waarbij je hier: http://blackroc-technology.com/technologies/gnss/dgps/ een redelijk overzicht vinden kunt. Al die diensten werken inderdaad met een andere frequentie, en zijn ook civiel te gebruiken. Uiteraard zijn dat soort nauwkeurige ontvangers niet echt klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

wian_gn schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 16:14:
Volgens mij wordt hier wat informatie door elkaar gehaald... 'vroeger' (tot 2000) zat er Selective Availability op GPS-signalen, dat is toen afgeschaft en is het GPS-signaal voor iedereen gelijk. In geval van oorlog zou het echter weer aangezet kunnen worden, maar ik weet niet hoe de raketten dan hun weg zullen vinden...
Niet helemaal waar, er is duidelijk onderscheid tussen civiel en militair. Bij het militaire signaal worden twee frequenties gebruikt en bij het civiele signaal wordt een enkele frequentie gebruikt. Dit heeft vooralsnog invloed op de nauwkeurigheid. Daarnaast kunnen ze het civiele signaal uitschakelen waardoor civiel gebruik van GPS niet meer mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 20:43

greatgonzo

schit-te-rend!

misschien goed om een nieuw topic te openen, en de discussie over verschillende sattelietsystemen niet in dit topic te houden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qlum
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 09:38
Zou glonass niet ook kunnen helpen in gebieden waar gps niet goed beschikbaar is, soms heb ik toch echt plekken zonder gps gevonden, bijvoorbeeld in het centrum van Washington, en ook in andere plaatsen waar ik in de vs was. Maar ook buiten de vs heb ik wel plekken zonder goede gps dekking gehad dus het zou best wel kunnen helpen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

qlum schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 22:57:
Zou glonass niet ook kunnen helpen in gebieden waar gps niet goed beschikbaar is, soms heb ik toch echt plekken zonder gps gevonden, bijvoorbeeld in het centrum van Washington, en ook in andere plaatsen waar ik in de vs was. Maar ook buiten de vs heb ik wel plekken zonder goede gps dekking gehad dus het zou best wel kunnen helpen daar.
Het nadeel in dat soort steden is dat de hoge gebouwen het GPS signaal enorm weerkaatsen. Daar zou Glonass inderdaad kunnen helpen omdat er dan meer signalen zijn waar de ontvanger uit kan kiezen.

Pagina: 1