Paar maanden uitstellen beurt auto

Pagina: 1
Acties:

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-10 14:22

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik heb een Golf 1.6 uit 1999 met 179.000 km, ik rij tegenwoordig minder dan 10.000 km per jaar. Aangezien de auto een half jaar in de schuur heeft gestaan, loopt de auto wat achter op de beurt: niet qua kilometer, maar qua periode. Ik vraag me af wat het handigste is:

• Laatste echte beurt was een grote beurt op 4 oktober 2011. Dus 1 jaar en 9 maanden geleden. Volgens het boekje moet de auto om de 2 jaar een grote beurt, dus wat dat betreft zit het nog goed.
• APK is gedaan in december 2012 (volgens mij zonder beurt enzo), dus de APK verloopt in december 2013.
• De kleine beurt moet volgens het boekje ieder jaar. Qua kilometerstand is het bijna zo ver. Dus met de kleine beurt loopt de auto aardig achter qua tijdsduur, maar daar staat tegenover dat hij een half jaar stil heeft gestaan (met iedere maand ff gestart en stukje gereden om hem 'in leven te houden')

Mijn plan was om hem de eerstvolgende keer (tegen oktober) een grote beurt te geven met APK. Kan ik de beurt nog wat verder stretchen tot oktober, ook al is hij al toe aan een kleine beurt? Ik weet niet hoe gevoelig dat komt als het afhangt van de tijdsduur i.p.v. de kilometerstand.

NOSIG

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-11 17:32
Stilstaan voor een auto is ook niet zo heel best, ik zou die kleine beurt gewoon weer doen :)

There is no replacement for displacement!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Tja, ik doe of nu de grote beurt, of op de aangegeven tijd (over 3 maanden) of ergens ertussen in. Eerst een kleine beurt en dan 3 maanden later de grote beurt lijkt me wat overbodig...

NOSIG

• PixelJunkie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 12:53
Ik zou zelf rustig doorrijden, wel de oliepijl zelf even controleren. Sowieso staat het nut van beuren ter discussie maar een paar maandjes wachten als je niet zo heel veel rijd kan weinig kwaad.

Als er maar voldoende olie in zit! ;)

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:12
_Christiaan_ schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 15:24:
Eerst een kleine beurt en dan 3 maanden later de grote beurt lijkt me wat overbodig...
Dat hangt er vanaf natuurlijk, in zoverre: als men dan bij de grote beurt achterwege laat wat recent bij de kleine beurt is gedaan dan is het niet zo problematisch. Moet je alleen wel duidelijk aangeven bij je garage ;)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-11 23:04
De kleine beurt is in principe het bijvullen/vervangen van je vloeistoffen en het vervangen van je filters.
De rest zijn inspecties van onderdelen die voor een APK ook getest worden (daarom krijg je de apk vaak gratis)

Dus als hij wel netjes zn APK heeft gehad zou je zelf even je vloeistoffen kunnen bijvullen. Let wel op dat je de juiste gebruikt.
Je filters kunnen wel even wachten. Maar zorg wel dat je je grote beurt doet voordat het gaat vriezen. Anders zou je nog wel eens stil kunnen komen staan.
Carpento schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 15:35:
[...]

Dat hangt er vanaf natuurlijk, in zoverre: als men dan bij de grote beurt achterwege laat wat recent bij de kleine beurt is gedaan dan is het niet zo problematisch. Moet je alleen wel duidelijk aangeven bij je garage ;)
Denk alleen niet dat de grote beurt daar goedkoper van wordt. Dat zijn meestal vaste prijzen.

[ Voor 29% gewijzigd door RocketKoen op 03-07-2013 15:37 ]

TheS4ndm4n#1919

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Carpento schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 15:35:
[...]

Volgens mij is kleine beurt hetzelfde als grote beurt, met heel veel uitbreidingen (waardoor ze dus automatisch het nodige zouden moeten doen). Maar ik zal nog even het boekje erop naslaan of dat klopt.

Koelvloeistof is in januari bijgevuld (had een lekkage na het halve jaar stil staan, die zichzelf miraculeus heeft opgelost toen de auto weer uit de schuur kwam).

Anyway, ik check de olie en de andere vloeistoffen dan zelf wel ff, en dan geef ik hem ergens in september aan de garage. Bedankt voor de tips! d:)b

NOSIG

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een auto uit 1999 met zo veel kilometers zou ik niet meer volgens het boekje onderhouden. Wel wat dingen in de gaten houden (je vloeistoffen en remmen kun je eens bekijken) en af en toe een beurt, maar om een beurt wat uit te stellen lijkt me niet zo'n probleem.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:52
na zes maanden stilstaan zou ik wel een paar keer bot remmen om te checken of die nog goed werken.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:46
Alsof auto's ineens uit elkaar vallen met wat mindere smering.

Dat gezegd hebben moet die van ons ook weer een beurt hebben na anderhalf jaar en 50k :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 03-07-2013 15:53 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Misschien moet je wat roest erafremmen, maar dat kun je ook met rustig remmen doen. Doen ze trouwens ook niet bij een beurt.
Rukapul schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 15:52:

Dat gezegd hebben moet die van ons echt ook een beurt hebben na anderhalf jaar en 50k.
De grote baas van BP heeft 300.000 kilometer gedaan met een auto en nooit de olie vervangen. Zonder problemen.

[ Voor 60% gewijzigd door Marzman op 03-07-2013 15:54 ]

/▌

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Inmiddels heb ik er wel regelmatig (als in: wekelijks) mee gereden (voornamelijk snelweg) sinds januari.

Op het APK rapport van december 2012 stond wel als aanbeveling dat het remsysteem aan vervanging toe was oid (joost mag weten welk onderdeel van de rem ze precies bedoelen), maar het was geen afkeur punt.

NOSIG

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb zo een schokbreker die elk jaar opnieuw als aanbeveling genoemd wordt. Niks ernstigs zeggen ze er dan bij, dus ik laat het maar zo :p

/▌

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:49
Als je de beurten bij een VW dealer laat doen, en je bent te laat kan je mobiliteitsgarantie wel in gevaar komen.

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-11 08:37

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Die opmerking over het remsysteem is vaak slijtage van de blokken (maar nog wel voldoende) of roestvorming op de schijven zodat er minder remwerking is. Wat hierboven al staat zou ik (als het mijn auto was) even de vloeistoffen controleren of ze op peil zijn en de remmen in de gaten houden, of er geen remklauw vast is komen te zitten. Dan blijft er 1 blok tegen de schijf aan zitten en word de remschijf/blok erg warm. Ik zou er niet te veel van wakker liggen.
Als je een fatsoenlijke garage hebt dan halen ze bij een grote beurt ook de remmen los en wordt alles weer gangbaar gemaakt (mocht het vastzitten), schoongemaakt en ingevet. Zit je bij een minder goede garage (vaak ook dealers) dan kijken ze met een lampje of er nog voldoende voering op zit en dat is dat.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Zoals hierboven vermeld inderdaad vloeistoffen, filters en eventueel bougies inspecteren/bijvullen/vervangen.
Bekijk ook de distributieriem en spanrol, ik weet niet wat daarvoor de voorgeschrevn vervangingstermijn is voor deze auto.

• RocketKoen
  • Laatst online: 01-11 23:04
Rukapul schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 15:52:

Dat gezegd hebben moet die van ons ook weer een beurt hebben na anderhalf jaar en 50k :Y)
Ligt er aan hoe goed je motor is.
Bijna elke motor verbrandt wel eens wat olie. Hierdoor wordt de olie vuil. Als er teveel vuil in je olie zit gaat dit aankoeken in je motor en filters. Tot je kleppen een keer vast zitten en de hele motor uit elkaar moet om het schoon te maken.
Of de olie verbrand in de cilinder en verdwijnt door de uitlaat. Dan daalt je oliepijl langzaam.

Over het uitvallen van auto's zonder olie moet je maar eens op youtube zoeken :P genoeg filmpjes van mensen die laten zien wat een motor doet zonder olie. In het beste geval gaat de motor dood zodra hij warm wordt. In de meest spectaculaire filmpjes ontploft de motor en vliegen de onderdelen meters door de lucht.

TheS4ndm4n#1919

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Tuurlijk hebben auto's olie nodig, maar je auto gaat echt niet meteen kapot als je de olie niet om de 15.000 km of elk jaar ververst. Zeker bij een oudere auto kun je daar best wat op besparen (beurten vallen dan soms duurder uit als de dagwaarde van je auto)

/▌

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:54
boers706 schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 16:03:
Als je de beurten bij een VW dealer laat doen, en je bent te laat kan je mobiliteitsgarantie wel in gevaar komen.
Als je de beurten van een 14 jaar oude auto bij de merkdealer laat doen ben je ook niet handig bezig... Dan betaal je overal de hoofdprijs voor. Beetje olie verversen kan de lokale dorpsgarage even goed, maar wel een stuk goedkoper.

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:07

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Nou, dat is ook niet helemaal waar. Ik heb recentelijk weer een kleine beurt/distributieriem/APK aan mijn Vectra (13 jr) laten uitvoeren door de Opeldealer met onder de streep een prijskaartje waar menig 'dorpsgarage' niet snel in de buurt komt.
Los daarvan vind ik het een prettiger idee dat mijn auto door de dealer ondehouden wordt en vind ik het geen probleem daar wat meer voor neer te moeten leggen. Dus wat is 'handig bezig' dan... :)

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-11 08:37

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Bastiaan schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 14:03:
*knip*
Dus wat is 'handig bezig' dan... :)
In jouw geval naar een wat duurdere dealer gaan :)
En ja, ik werk bij zo'n dorpsgarage :Y)

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:07

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Oh, maar er is ook geen sprake van goed of fout hierin! Het koppelen van de leeftijd van de auto aan het wel of niet laten onderhouden door een dealer was me alleen net wat te kort door de bocht ;)
Pagina: 1