Kleine SSD - Lokale vs Externe bestanden. Beste werkwijze?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Sinds paar dagen in het bezit van een rMBP.
Tweedehands. De enige concessie die ik heb gedaan, is een SSD van 256GB ipv 512GB

Nu kom ik van een Windows laptop waar ik vorig jaar een SSD van 512GB heb gestopt.
Ik vind het handig om zoveel mogelijk bij de hand (dus op mijn laptop) hebben.

Wel heb ik een NAS (Synology DS209) in huis met daarin 2x3TB schijven. Die NAS gebruik ik voornamelijk als Back-Up, maar ook voor opslag en afspelen van Muziek en Films.

Tot nu toe heb ik dus applicaties (xx GB?), documenten (40GB) en foto's (260GB) lokaal op mijn Windows laptop staan.

Momenteel ben ik de MBP aan het inrichten.

Muziek en Films blijven op de NAS. Wel moet ik ruimte hebben om muziek en films te kunnen verwerken(zeg 20GB)

Applicaties kan ik nog niet veel van zeggen nu ik met OSx werk. Zullen er wel minder worden denk. De grootste applicaties zijn: OSx, Office, iWork, iPhoto, Lightroom en Photoshop. Ik denk dat het aantal applicaties wel minder zal zijn dan op mijn Windows machine.

Documenten ga ik opschonen zodat ik alleen nog mapjes over hou met de belangrijkste documenten van Werk, Opleiding en Prive. De map documenten zal niet zo heel hard groeien.

Foto's is een ander verhaal. Zijn redelijke formaten tegenwoordig (RAW 16MB per foto).
Ik merk dat verbinding met de NAS binnen OSx (of met mijn rMBP) een stuk beter&sneller is dan bij mijn oude Dell het geval was. Toch gaat het scrollen met voorvertoningen vaak gepaard met vertraging.
Het plan is om de foto's van de laatste 1 of 2 jaar op de MBP te zetten en de rest op de NAS

alle bestanden op de MBP laat ik syncen via syncovery (werkte op mijn Dell ook erg prettig) en qua back-up ga ik Time-Machine instellen op mijn NAS .
Ik zit eraan te denken om een 2,5" schijf aan mijn NAS te hangen waar ik dan automatisch een wekelijkse kopie op laat maken. Mocht ik dan behoefte hebben om bestanden op een andere locatie te kunnen benaderen (zonder internet) dan is dat nog een mogelijkheid.
Vraag: moet zo'n schijfje nog een bepaald format hebben?

Maar, de vraag is eigenlijk. Hoe doen jullie dit? Je ziet het vooral hier bij de Macbooks. De meeste kiezen voor de standaard SSD 128GB/256GB. Ik vermoed dat de meeste toch wel een veelvoud aan data hebben. Hoe ga je daar mee om?
NAS? losse HDD's? andere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb persoonlijk mijn hdd uit mijn normale macbook pro vervangen voor de ssd. vervolgens de cd/dvd drive eruit gehaald om daar de normale hdd in te plaatsen. het os en de programma's staan nu op de ssd, de bestanden op de hdd. in jouw geval zou ik een externe hdd gebruiken aangezien deze tegenwoordig zo klein zijn dat ze makkelijk mee te nemen zijn. nas heeft ook zo z'n voordelen, maar dat is vaak wat lastiger om mee te nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Ik heb ook 256gb in mijn rMBP zitten en heb alleen OSX en applicaties op de SSD staan. Daarnaast heb ik een 1TB usb 3 hdd (zo'n kleine 2,5" met geintegreerde voeding) waarop ik alle foto's (RAW) en documenten bewaar.

De hele handel backup ik via time machine naar een NAS zodat ik geen data verlies mocht de laptop of de externe hdd het begeven.

Foto's bewerken op de NAS doe ik dus niet (veel te traag). Foto's bewerken via USB gaat prima maar natuurlijk niet zo snel als rechtstreeks op de SSD. Toch is de hardeschijf eerder de limiterende factor dan de USB interface. Mocht je die snelheid zoeken, dan kun je een thunderbolt SSD overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Dan heb je wel altijd veel onbenutte vrije ruimte op je MBP? Vindt je dat niet zonde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:54

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Ik sluit me ook aan bij Goodfellas. Werk op exact dezelfde manier. Heb een 256GB SSD in mijn MBP zitten waar alle programmas opstaan (Office, Adobe Creative Suite, iPhoto, Garageband, Skype en nog een zwik andere) en zelfs een aantal games (Diablo 3, Civilization 5) en veel werkdocumenten.

De grotere bestanden (downloads o.a.) sla ik standaard op op mijn externe HDD en alles wordt via Time Machine op mijn Time Capsule als backup verzorgd.

Merk toch dat je je aanpast aan de ruimte die je hebt. Dacht na 1TB en 2TB schijven in mijn systemen te hebben gehad dat 256 GB SSD te weinig was, maar kom er prima mee uit. USB 3 is redelijk snel mits je de juiste externe HDD hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Voorheen had ik een 60GB SSD, je weet wel, van toen die dingen nog schreeuwend duur waren, in mijn windows PC. Daardoor moest ik veel bewuster met beschikbare ruimte omgaan en alle files op een reguliere disk bewaren. Die werkwijze heb ik nu nog steeds merk ik.

Nu heb ik nog 180GB vrij zie ik net, dat is fijn voor als ik nieuwe software wil installeren maar ook voor als ik op reis ga en mijn foto's direct op mijn laptop wil laden. Ik denk dat ik ook met 128GB prima uit de voeten had gekund, de extra 128 zorgt voor flexibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Ik wil 2 dingen doen...

Wellicht dat zo'n 'nifty drive' met een MicroSD kaartje van pas komt?
Tegen de tijd dat ik het echt nodig heb zijn die vast al wel beschikbaar met 128GB.

Maar wat zou ik met mijn huidige SSD kunnen doen?
Dat is een Samsung 830 met 512GB.

Is er een thunderbolt behuizing waar ik deze in kan plaatsen? Of zou USB 3.0 al voldoende zijn om maximaal gebruik te maken van de bestandsoverdracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paskaal
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-10 18:50
Als je toch van plan bent die 512GB SSD alsnog te gaan gebruiken, kan je die toch ook verwisselen met de 256GB die nu in je laptop zit?

Ik zelf heb een 128GB SSD in mijn MBP voor software (met nog zon 80GB vrij nu), en een 500GB HDD erbij voor alle bestanden. Die zit voor de helft vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-09 10:08

Spockz

Live and Let Live

paskaal schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 19:07:
Als je toch van plan bent die 512GB SSD alsnog te gaan gebruiken, kan je die toch ook verwisselen met de 256GB die nu in je laptop zit?

Ik zelf heb een 128GB SSD in mijn MBP voor software (met nog zon 80GB vrij nu), en een 500GB HDD erbij voor alle bestanden. Die zit voor de helft vol.
De SSD die in de rMBP zit is geen standaard 2.5" SSD.
readytoflow schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 15:36:
Is er een thunderbolt behuizing waar ik deze in kan plaatsen? Of zou USB 3.0 al voldoende zijn om maximaal gebruik te maken van de bestandsoverdracht?
Met USB3 zul je niet zo gauw tegen een beperking op lopen. Het is alsnog sneller dan USB2 en FW800 maar uiteraard wel langzamer dan TB.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:25
Heb ook 256GB in m'n Retina MacBook Pro zitten. Staat al m'n software op en m'n iPhoto Library. M'n iTunes Library staat op een USB 3.0 2,5" externe HDD. Vervolgens stream ik die via iTunes Match naar de iTunes Library op m'n rMBP.

Tevens staan al m'n VM's op de externe HDD en ook de videobestanden voor FCPX.

USB 3.0 is snel genoeg voor al deze taken.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Pagina: 1