Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies audio & mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:50

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Momenteel ben ik bezig in het klussen van mijn eerste (huur)huis en ben ik mij een beetje aan het oriënteren op het gebied van audio en de mogelijkheden in mijn woonkamer. Onderstaand heb ik een tweetal sketchup-tekeningen van mijn woonkamer:

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img43/7939/gfol.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img600/7340/mkwe.jpg

Het liefste heb ik een 5.1 setje met een receiver, maar ik vroeg mij af of mijn woonkamer daar qua indeling geschikt voor is en hoe ik de speakers het beste kan plaatsen.

Het setje zal het meeste gebruikt worden tijden het Gamen en films kijken, maar ook wel iets muziek.
Ik ben niet heel bekend op het gebied van audio en hifi, dus hoeft het niet het beste van het beste te zijn, dus een beetje beter dan gemiddeld is prima voor mij (mits budget toereikend ;)).

Er hoeft geen DVD/Blu-ray speler in te zitten, dit kan in principe via mijn Playstation3.

Mijn budget ligt tussen de 500 en 700 euro.
Een TV (40inch) met HDMI poorten (2) heb ik al.

Wat mij zelf redelijk aanstond na een zoekselectie in de Pricewatch is het volgende: Onkyo HTS6405bl

Alvast bedankt voor de tips _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Toppertje op 03-07-2013 14:03 ]

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:12
Die receiver is de Onkyo TX-NR509, inmiddels niet meer los te kopen. Is inmiddels ook al ingehaald door de NR515 en de NR525.

Ik denk dat je je beter kan richten op een losse receiver/versterker en een boxenset. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een instapreceiver als de Onkyo TX-nr414 of een instap van Denon/Pioneer/Yamaha (rond de 200 tot 250).

Je voorbeeld betreffen satellietspeakers. Wil je dat graag of zijn boekenplank / vloerstaanders ook een mogelijkheid?

Voor een all-in-one setje zou je eens kunnen kijken naar de Klipsch HD theater 500 5.1. Heeft een maatje van me laatst gekocht en klonk best aardig vond ik!

Daarentegen leveren grotere speakers, met name vloerstaanders een betere kwaliteit..

toettoett

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Mijn voorkeur ligt bij satellietspeakers.

Die onkyo-tx-nr414 ziet er in ieder geval goed uit vergeleken met de yamaha-rx-v373 en de pioneer-vsx-s300. Ze zitten allemaal in dezelfde prijsklasse maar ik denk dat ik met die Onkyo net iets meer heb voor het geld (Meer HDMI en evt. ethernet mocht ik dat nodig gaan hebben).

Dan nog de speakers, zelf heb ik deze gevonden: onkyo-sks-ht648-51-(zwart)
of is dit misschien iets: Onkyo hts-4505 of deze: Yamaha yht-716.

[ Voor 4% gewijzigd door Toppertje op 03-07-2013 22:51 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Qua plaatsing van je 5.1 set kun je je het beste houden aan de gebruikelijke posities. Op een andere wijze doe je het surround effect geweld aan.

Wat betreft de receiver haal je met de genoemde 414 van Onkyo veel "bang for the buck" in huis. Het is gewoon een erg complete receiver voor zijn geld.

Dat je voorkeur naar satelliet speakers uit gaat is jammer. Als je kijkt naar geluidskwaliteit is dat het slechtste dat je in huis kan halen. Als je een beetje van je set wil genieten is dat gewoon een no-go. Zeker met muziek zal dit nergens naar klinken. Het beste is natuurlijk vloerstaanders als fronts maar ik zou je adviseren om als fronts minimaal 2 boekenplank modellen te nemen. Twee satellietjes als rears is nog wel acceptabel.

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
S1NN3D schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 00:05:
Qua plaatsing van je 5.1 set kun je je het beste houden aan de gebruikelijke posities. Op een andere wijze doe je het surround effect geweld aan.
Dat snap ik, alleen zoals te zien is in de sketchup van mijn woonkamer heb ik maar beperkte ruimte voor mijn TV meubel, dus vroeg ik mij af of dit geen "problemen" zal veroorzaken.

S1NN3D schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 00:05:
Wat betreft de receiver haal je met de genoemde 414 van Onkyo veel "bang for the buck" in huis. Het is gewoon een erg complete receiver voor zijn geld.

Dat je voorkeur naar satelliet speakers uit gaat is jammer. Als je kijkt naar geluidskwaliteit is dat het slechtste dat je in huis kan halen. Als je een beetje van je set wil genieten is dat gewoon een no-go. Zeker met muziek zal dit nergens naar klinken. Het beste is natuurlijk vloerstaanders als fronts maar ik zou je adviseren om als fronts minimaal 2 boekenplank modellen te nemen. Twee satellietjes als rears is nog wel acceptabel.
Als fronts boekenplank modellen is ook geen probleem. Echter kon ik geen speakerset vinden die dat had, moet ik dan gewoon een 5.1 kopen en de 2 front speakers vervangen voor apart gekochte boekenplank modellen? eventuele suggesties zijn welkom ;).

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:12
Het beste is om te kijken naar losse componenten inderdaad.

Boekenplankspeakers waar naar je zou kunnen kijken zijn:

Boston Acoustics A25 / A26
Dali Zensor 1
Jamo S 602

Die zijn circa 100 - 120 p.s.

Je zit, tesamen met je receiver dan al aan de 400-450 E (exclusief bekabeling). Je zou kunnen kijken om te beginnen met een 3.0 (boekenplank en center) of 2.1 (boekenplank en subwoofer) opstelling en daarna uit te breiden naar 5.1.

Losse componenten zullen iig een veel beter geluidskwaliteit geven dan alles-in-een setjes.

Mijn advies is: ga luisteren bij een hifi-zaak en doe wat ideeën op

toettoett

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Toppertje schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 11:19:
[...]
Als fronts boekenplank modellen is ook geen probleem. Echter kon ik geen speakerset vinden die dat had, moet ik dan gewoon een 5.1 kopen en de 2 front speakers vervangen voor apart gekochte boekenplank modellen? eventuele suggesties zijn welkom ;).
Het is natuurlijk niet verplicht om met een compleet door een fabrikant samengesteld setje te beginnen. Beste is altijd om zelf samen te stellen, dan haal je altijd meer kwaliteit in huis. Zoals Thecola ook al aangeeft kun je het beste ideeën opdoen in een hifi-zaak (dus niet een BCC of Mediamarkt) en daar binnen je budget speakers gaan luisteren met eigen muziek. Je hoeft niet direct te starten met een volledige 5.1 set, je kan ook in delen gaan kopen.
Pagina: 1