Herstellen data van ext4 raiddisk in NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathanvp
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-10 11:21
Op de een of andere manier blijkt er een map met gegevens verdwenen te zijn van een Lacie NAS (Lacie 2big). Deze map bevatte facturen van het lopende boekjaar. Een externe partij had een backup moeten voorzien, maar nu blijkt deze nooit gewerkt te hebben... En ik kan opdraven om de map 'terug te vinden'.

De map staat zeker niet op een andere locatie op het NAS. Ik heb tijdens het weekend de NAS uitgezet en op een van de harde schijven PhotoRec (gegevensherstel) laten lopen met de Hirsch Boot CD. Deze kon heel wat word, excel en pdf bestanden terugvinden maar helaas helemaal niets uit de verdwenen map (enkele honderden officebestanden) :| Het bestandssysteem was ext4 en de twee schijven stonden in raid-1 geconfigureerd.

Is er een andere verklaring waar de bestanden plots naartoe kunnen zijn? En hoe kan ik deze eventueel nog terughalen? Hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je zeker weet dat de bestanden er op gestaan hebben en er na het verwijderen niks ander meer op de schijf is weg geschreven heb je nog een kans. Check voor de zekerheid beide schijven enkele malen met verschillende programma’s....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Maak voor de zekerheid een kloon van de HDDs als je dat nog niet gedaan hebt.

Het kan zijn dat door uitval oid, een fsck (filesystem check) heeft gedraaid die de map heeft *ahum* hersteld *ahum*. deze kan je dan terug vinden in de lost+found map in root van het filesystem.

Punt is alleen dat als hier dingen instaan, dat ze geen namen meer hebben, maar er zijn recovery scripts die het "file" commando draaien en proberen het type bestand en extensie te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Je kan ook foremost nog een kans geven, dat heeft mij meerdere keren goed geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
is het gelukt me je recovery?