Al sinds het begin (27-05-2011) heb ik onderstaand systeem, en sinds het begin zijn er issues mee. De SSD (OCZ Vertex 3) staat bekend als een onding wat vaker stuk was dan niet, en dat heb ik gemerkt: de eerste 3 keer kon hij direct terug omdat hij binnen een dag stuk ging.
Toch heb ik genoeg gebruik kunnen maken van het systeem om door de BSOD's heen te kunnen kijken. Maar de symptomen worden alleen maar erger, lijkt het.
Dus ik geef de schuld aan mijn SSD. Eerste vraag: is dit terecht of waarschijnlijk?
Hier moet ik de opmerking bij plaatsen dat OCZ hun eigen updates aanbiedt. Echter, hun programma voor Windows herkent niet dat ik een SSD heb geinstalleerd (terwijl die wel volgens alle eisen is ingesteld in het BIOS en in Windows), en het systeem weigert de bootable Linux distro te erkennen als iets waar hij van kan booten...
Hoe dan ook ben ik helemaal klaar met OCZ.
Dus ik zit nu te overwegen een stap te nemen naar een nieuwe SSD de Samsung 840 series Pro 128GB, of de volgens de pricewatch ook interessante Plextor PX-128M5S 128GB. De Samsung is 30 Euro duurder, maar hiervan schijnt de betrouwbaarheid wat hoger te liggen dan de ietwat minder ervaren Plextor? Klopt dit?
Voor de compleetheid mijn volledige specs:
RAM: Kingston ValueRAM 2x4 GB
DVD: Sony Optiarc AD-7260S
Power: XFX Core Edition PRO650W
Motherboard: MSI P67A-GD65 (B3)
CPU: Intel Core i7 2600K (3.4 GHz)
GPU: 2x Club 3D Radeon HD6950 (CrossFire)
SSD: OCZ Vertex 3 120GB (boot)
HDD: Samsung SpinPoint F3 1TB
Cooler: Scythe Mugen 2 (rev B.)
Case: Antec Sonata Elite
Concreet nog de vragen:
Toch heb ik genoeg gebruik kunnen maken van het systeem om door de BSOD's heen te kunnen kijken. Maar de symptomen worden alleen maar erger, lijkt het.
- Het hele systeem blijft op een gegeven moment zo'n minuut tot enkele minuten vastzitten. Muis werkt nog, maar ik kan nergens op klikken, vensters freezen, etc.
- Na het afsluiten van een Youtube filmpje (zeker voordat hij is afgesloten) freezed het systeem 9 op de 10 keer voor enkele minuten, wat ik altijd maar aangreep om even koffie te pakken. Ik drink veel koffie;
- Bij het opstarten herkent het systeem in 20% van de gevallen niet dat er een SSD als boot disk is opgegeven, geeft deze niet weer, zelfs niet in het bootscherm. Na een reboot of 2 (soms 3) en een gehele power-off verschijnt hij vaak wel weer;
- Als het systeem na het booten wel de SSD kan vinden, dan weigert hij er van te booten. Ook na herinstallatie van Windows blijft dit zo;
- Soms tijdens het kijken van Youtube filmpjes (fullscreen) wordt het hele scherm groen en slaat hij enkele minuten over.
Dus ik geef de schuld aan mijn SSD. Eerste vraag: is dit terecht of waarschijnlijk?
Hier moet ik de opmerking bij plaatsen dat OCZ hun eigen updates aanbiedt. Echter, hun programma voor Windows herkent niet dat ik een SSD heb geinstalleerd (terwijl die wel volgens alle eisen is ingesteld in het BIOS en in Windows), en het systeem weigert de bootable Linux distro te erkennen als iets waar hij van kan booten...
Dus ik zit nu te overwegen een stap te nemen naar een nieuwe SSD de Samsung 840 series Pro 128GB, of de volgens de pricewatch ook interessante Plextor PX-128M5S 128GB. De Samsung is 30 Euro duurder, maar hiervan schijnt de betrouwbaarheid wat hoger te liggen dan de ietwat minder ervaren Plextor? Klopt dit?
Voor de compleetheid mijn volledige specs:
RAM: Kingston ValueRAM 2x4 GB
DVD: Sony Optiarc AD-7260S
Power: XFX Core Edition PRO650W
Motherboard: MSI P67A-GD65 (B3)
CPU: Intel Core i7 2600K (3.4 GHz)
GPU: 2x Club 3D Radeon HD6950 (CrossFire)
SSD: OCZ Vertex 3 120GB (boot)
HDD: Samsung SpinPoint F3 1TB
Cooler: Scythe Mugen 2 (rev B.)
Case: Antec Sonata Elite
Concreet nog de vragen:
- Zijn er nog andere zaken die mijn problemen kunnen veroorzaken?
- Zo ja, hoe test ik die?
- Is de Samsung 840 Pro 30 Euro meer waard?