PC start niet op en maakt veel lawaai

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB333
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-11-2024
Beste leden van Tweakers.net,

Na uitvoerig speurwerk heb ik toch maar besloten dit topic te openen. Ongeveer 5 jaar ben ik in bezit van een PC die door Azerty is geassembleerd en bestaat uit de volgende componenten:
- Cooler Master CM690
- Cooler Master Real PowerPro Modular, 620Watt
- Asus P5E
- Club3D GeForce 8800GTS 512MB
- Samsung SpinPoint F1, 7200RPM, 750GB
- Intel E8400
- Scythe Mugen
- Lite-ON DVD-Drive

Normaliter startte de PC op met een intens geraas, geblaas en geluid, maar dit was dan na 1 a 2 seconden weg, waarnaar er beeld verscheen op de monitor en er normaal geluid uit de PC kwam. Dit was de normale start van mijn PC.
Echter soms ging de PC - vooral de afgelopen 2 jaar - vanzelf in de slaapstand en als ik nu de Power-knop van de PC indrukte, dan bleef de PC dit geruis en geraas maken, ook na de 2 seconden. Ik ben mij er niet meer heel erg van bewust of er dan wel beeld verscheen. Wat ik in ieder geval standaard deed was dat als de PC in de slaapstand was, de PC aanzetten en meteen door middel van de druk op de powerknop weer uitzetten. Hierna startte de PC weer probleemloos als hierboven beschreven.
Afijn, onlangs wou ik mijn PC opstarten - na hoogstens 1 dag inactiviteit - maar nu geeft hij alleen maar dat geraas en geblaas, wat hij normaal maar 2 seconden geeft. Dit blijft nu eindeloos doorgaan en er komt ook geen beeld meer.

Ik heb de PC van binnenuit helemaal schoon gemaakt, omdat ik op internet las dat stof wel eens de oorzaak kan zijn. Ook heb ik de PC proberen op te starten met enkel en alleen de voedingskabel aangesloten. Het geraas blijft nu na het opstarten aanhouden.

Mijn vermoeden was in eerste instantie dat de videokaart het heeft begeven, er verschijnt immers geen beeld. Echter dan kan ik het geblaas en geraas van de PC niet verklaren. Normaliter stopte dit namelijk na 2 seconden, waarna de PC als ware 'echt opstartte'. De eerste 2 seconden was eigenlijk een soort van startfase. Daarom denk ik dat de voeding ook wel eens de boosdoener kan zijn. Maar dit lijkt me ook weer vreemd omdat er wel lichtjes gaan branden, ook van bijvoorbeeld de aangesloten accessoires zoals de muis en het toetsenbord. Dit laatste lijkt mij ook een moederbord-defect uit te sluiten.
Het zou ook nog een doorgebrande processor kunnen zijn met een koeler die overuren maakt in een poging het systeem werkend te krijgen.

Eigenlijk zou ik de PC aan willen zetten terwijl de kast open is, om het geluid te achterhalen, maar dat lijkt me geen slim plan.

Ik ben geen computerexpert en heb zelden tot nooit geknutseld aan een PC. Het is daarom lastig voor mij om even een videokaart te vervangen om zo te kijken of dat het probleem verhelpt. Omdat mijn PC toch al aardig verouderd was, overweeg ik een upgrade van zo'n 450 euro. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik wil achterhalen wat er stuk is en hoe te repareren. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dat geblaas stopt normaal gesproken omdat de bios opstart en dus de fan controls overneemt, wat in de eerste 2 seconden dus nog niet mogelijk is.
Daarna krijg je een CPU en RAM check en daarna pas de videokaart check/startup. Maar mocht er iets mis zijn met de CPU/RAM dan krijg je dus een systemspeaker error. (bleepjes met een bepaalde code en idem bij de videokaart).

Maar, het kan alsnog het RAM geheugen zijn en de voeding (al lijkt het me sterk dat het de voeding is).

Gaf hij in het begin ook een enkele beep na 2 a 3 seconden na het aanzetten?

Om eerlijk te zijn denk ik dat je moederbord het heeft begeven.

(je pc kan trouwens zonder videokaart opstarten..)

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 02-07-2013 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-07 14:09

auto660

1991 240 GL Brick

Een nog werkende 8800GTS! Die kom je niet vaak meer tegen. Er zit namelijk een soldeerprobleem in de geforce 8xxx series waardoor de videokaart het veel te vroeg begeeft. Probeer dus eens met een andere videokaart. Dat geraas fan je fans kan komen omdat de fancontrol pas aangaat ná de post, en met een kapot onderdeel kan de pc niet posten.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB333
De PC heeft nooit een 'beep' gemaakt tijdens het opstarten en doet dat nu ook niet. Is het aannemelijk dat het moederbord het heeft begeven? Het geeft immers nog wel stroom aan de randapparatuur die is aangesloten.

Hoe kan ik het beste diagnosticeren wat het probleem is? Een andere videokaart testen is voor mij best lastig, maar ik vrees dat het wel helaas de enige optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
nja... trek het ram geheugen en de videokaart er uit en je weet of het, het moederbord is :>
randapparatuur hoeft niet perse door dezelfde bus gevoed te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB333
Kan een PC starten zonder RAM en videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
BB333 schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 13:07:
Kan een PC starten zonder RAM en videokaart?
Nee, maar dan zou je dus de gebruikelijke system errors moeten krijgen, 3 lange beeps volgens mij voor RAM missing/fault.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB333
Bedankt voor de antwoorden!
Zojuist heb ik de tips opgevolgd. Eerst heb ik het geheugen verwijderd en de PC opgestart. Er was geen verandering waar te nemen, het lawaai bleef aanwezig en ik kon - misschien daardoor - geen piepjes horen. Vervolgens heb ik de videokaart verwijderd. Het lawaai is nu helemaal niet aanwezig (en werd dus waarschijnlijk veroorzaakt door de videokaart) en ik hoor ook geen piepjes.

Betekent dit dat het moederbord kapot is? (Overigens brand wel het lichtje van de Supreme FX geluidskaart).

Hopelijk kunnen jullie me weer verder helpen.

Edit: Ik heb sowieso nooit een beep gehoord tijdens het opstarten. Ik lees net in de handleiding van de P5E dat je deze moet horen als je PC correct is geïnstalleerd.

[ Voor 12% gewijzigd door BB333 op 04-07-2013 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Het MB geeft naar mijn weten altijd de "post" beep. Je kan proberen de CMOS te resetten, die procedure staat als het goed is in het boekje.
Het kan ook zijn dat de systeemspeaker verkeerd zit aangesloten :P

Maar het duidt er idd op dat het MB kapot is. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB333
Waarschijnlijk weet ik al waarom de 'beep' niet wordt gegeven. Bijgevoegd heb ik een foto van mijn computer. Hier zie je dat er geen stekkertjes zijn aangesloten bij het speakergedeelte (zie op de foto links onderin).

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/1zw14bm.jpg

Ook heb ik bijgevoegd waar die moet zitten.

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2r2pr2f.png

Heeft het zin om deze moederbordspeakers aan te sluiten zodat ik kan achterhalen of ik een beep hoor? Zo ja, hoe kan ik dit doen? Ik heb immers geen draadjes over.

Of is het al aannemelijk genoeg dat het moederbord stuk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
O.o
nee, zit er geen systeemspeaker in de kast dan...?
Het is gewoon erg handig om die piepjes te hebben, want elke systeem fout geeft een andere code, die je weer kan opzoeken. Zonder dat je alles moet gaan testen.

[ Voor 59% gewijzigd door ArcticWolf op 05-07-2013 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB333
Volgens mij niet nee. Kan hem in ieder geval niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Interesting... 8)7

je hebt niet zeker ergens een reserve videokaart liggen...? XD
bij RAM is er meestal 1 van de 2 kapot, dus die kan je om de beurt testen. Haal er 1 uit en zorg dat de ander in slot 1 zit. Werkt het niet, omwisselen.
Bij een videokaart zou je echt een reserve moeten hebben om het te testen. Als hij het gaat doen met de RAM test heb je geluk, als hij het niet doet. Dan moet je of een systeemspeaker hebben of een reserve videokaart.
Ik kan me 123 niet meer dingen bedenken die je zou kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB333
Bedankt voor je antwoorden! Ik ga nu proberen de CMOS te resetten. Vind het tamelijk vreemd dat de switch van de RTC RAM op enabled staat terwijl ie volgens de handleiding als default of disabled staat.

Edit: CMOS gereset. Videokaart geplaatst en 1 geheugenmodule. Krijg nu 1 continue beep die keihard is en niet stopt (althans niet binnen 20 seconden, meer kon ik niet verdragen). Dat is dus iig een vooruitgang. Ga nu kijken of het switchen tussen geheugenmodules werkt. Wel vreemd dat die lange beep niet wordt gevolgd door korte beeps zoals wel zou moeten.

Edit2: De lange beep die niet stopte kwam omdat ik was vergeten de videokaart stroom te geven. Nadat de videokaart stroom heeft gekregen, is weer het ouderwetse probleem. Geen beep en alleen maar geruis.

[ Voor 62% gewijzigd door BB333 op 05-07-2013 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB333
Volgens verschillende fora is die luidruchtige beep van de videokaart geweest omdat hij dus geen stroom kreeg. Eigenlijk ben ik dus helaas nog niks verder gekomen. Dan zal ik denk ik toch op zoek moeten naar een systeemspeaker of gewoon een videokaart kopen die ik sowieso al wou kopen (GTX 760, al vraag ik me af of die wel matched met mn huidige processor). Werkt de PC dan weer wel, dan weet ik in ieder geval dat het de videokaart was, werkt ie dan niet, dan ga ik over tot vervanging van moederbord, CPU en RAM (dit wou ik eigenlijk toch al). Al twijfel ik of het slim is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

-Andere videokaart proberen.
-Nieuw moederbord batterijtje CR2032 3V proberen. (heeft bij mij geholpen om een P5E weer tot leven te wekken!)
-Andere (goede!) voeding proberen.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB333
Bedankt voor alle antwoorden. Het is met zojuist gelukt om mijn PC te maken. Ik heb aan andere videokaart geprobeerd (een X1300) welke geen voeding via externe kabel vereist. De PC werkt weer. Hoogstwaarschijnlijk was dus de videokaart het probleem of kan het ook nog zijn dat de voeding niet meer genoeg vermogen kon leveren voor de 8800GTS? (Lijkt met niet).

Nu heb ik nog één vraag en hiervoor vind ik het zonde om een nieuw topic te openen:
Is een nieuwe videokaart kopen voldoende (bijvoorbeeld een GTX760) of zal ik dan meteen een complete upgrade overwegen (moederbord, geheugen, processor)? Gaat een GTX760 uberhaupt functioneren met een E8400 of wordt de bottleneck dan te groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

GTX760 moet prima werken in jouw PC echter zal de CPU de snelheid hiervan niet aan kunnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Haha, een 8800GTS zal het ondertussen wel begeven ja ;P maar een GTX 760 gaat inderdaad bottlenecken icm je processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 925995

ik heb het zelfde probleem
:O :O
Pagina: 1