Win XP en Ubuntu op 2 aparte schijven in één PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbyist-pc
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-06 09:06
Ik zou graag mijn pc uitrusten met een harde schijf waar ik Ubuntu zou op plaatsen naast de harde schijf van XP .
Kan er mij iemand vertellen of die mogelijk is en hoe te doen ? . Bij het opstarten zou ik wel graag de mogelijk hebben de keuze te maken .

Als het mogelijk is kan er mij dan iemand heel eenvoudig uitleggen wat ik nodig heb voor te installeren (software of zo).. Ben maar een hobbyist .
Lijkt die vraag niet op zijn plaats dan mijn oprechte excuus. . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-07 19:03

TommieW

Numa numa.

Wat heb je zelf al gevonden?

Bij het installeren van Ubuntu krijg je de optie om er een dual boot van te maken.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gewoon Ubuntu op die nieuwe hdd installeren. Een ding moet je wel op letten: Grub (de bootloader & keuzemenu) moet op de harde schijf komen die bovenaan de bootpriority lijst staat in de BIOS.

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 02-07-2013 20:41 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbyist-pc
Beste vrienden,

1ste: wat ik eerst zelf gevonden heb ! nog niets ,ga eerste te raden bij kenners .
2de : dualboot , bootloader en keuze menu dat weet ik weinig van , maar kan het leren als jullie me eventjes klaar op weg zet , soort van werkwijze .
Maar misschien is het niet voor mij weggelegd , mijn excuus dan .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneetjuhh1991
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-07 11:43
Je kunt via Windows zelf Ubuntu installeren, het installatiepakket doet dan alles voor je, het enige wat je hoeft te doen is aan te wijzen waar ie Ubuntu op moet zetten, welke versie je wil en wat de inloggegevens moeten zijn.

Link voor de gegevens: http://www.ubuntu.com/dow...stall-ubuntu-with-windows

Overigens, vanwaar nog Windows XP? je weet dat het support ervan ophoudt April 2014?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Die bootloader word automagish geinstalleerd tijdens de installatie van Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Eerst bij kenners ...
beste vrienden
het werkt 2 kanten op bij vrienden en niet 1 kant
http://gathering.tweakers...find/poster/335613/topics

Ik zie het, hier verwachten we dat je andersom werkt eerst zelf onderzoek doet dan vragen naar wat je niet snapt.

xp eerst dan ubuntu, kan niet misgaan gewoon

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 02-07-2013 21:33 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Jay-v schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 21:31:
Die bootloader word automagish geinstalleerd tijdens de installatie van Ubuntu.
Ja maar wel op een bepaalde schijf. Dit kan beter je Ubuntu schijf zijn, kan je ook nog van je andere schijf XP booten zonder Grub, aangezien daar dan nog het XP menu op staat. Dit mocht je Ubuntu schijf crashen of wat dan ook. Vanaf Grub kan je ook XP booten, als Grub hem bij installatie een XP gevonden heeft.
Als je eerst Ubuntu installeert, kan je later grub updaten en vind hij de later geinstalleerde XP ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbyist-pc
Bedankt iedereen , ik zet me morgen aan het werk ,
en nog een fijne avond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Veiligste is XP schijf los, Ubuntu installeren, dan aankoppelen en Ubuntu updaten. Bij het updaten zal XP vanzelf gevonden worden en aan 't keuze lijstje toegevoegd. Wel even je Ubuntu schijf als primair boot disk instellen.

Owja, ik trek 'm ook even naar NOS, want ik verwacht dat je er nog wat Linux vragen bij gaat stellen. Daarbij hoort dit niet in CSA terecht.

[ Voor 24% gewijzigd door Hero of Time op 02-07-2013 23:02 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1