Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ik zit al een tijdje te dubben over een nieuwe digitale camera. Omdat ik niet ervaren ben met spiegelreflex-camera's en geen groot budget heb, wil ik een goede compact camera.

Ik heb altijd al canon camera's gehad (ik heb nu heel lang gedaan met de canon powershot SX120 ), en ben dan ook geneigd om voor een Canon camera te gaan.

Voor mij is het erg belangrijk dat ik goed en ver in kan zoomen (liefst 30x) in verband met het willen fotograferen van dieren. Maar tevens is de macrofunctie ook belangrijk omdat ik insecten wil fotograferen..

Mijn budget is tot 350 euro.

Op basis van onderstaande specificaties vraag ik jullie: Voor welke camera zouden jullie gaan? Of hebben jullie ervaring met één van onderstaande camera's? Of hebben jullie een andere aanrader?

Canon SX500
Resolutie - 16 megapixel
Maximale resolutie - 4608 x 3456 Pixels
Lichtgevoeligheid - 100 tot 1600
Optische zoom - 30X
Digitale zoom - 4X
Kleinste scherpstelafstand (groothoek/tele/macro) - 0 / 140 / 0
Macrostand: kleinst mogelijk scherp te fotograferen oppervlak (en afstand tot lens) in cm - 3 x 2 (0)
Kleinste diafragmawaarde - 3,4 - 5,8
Bereik sluitertijden in sec - 1/1600 - 15

http://www.consumentenbon...specificaties#showTooltip

Samsung WB21000
Resolutie - 16,3 megapixel
Maximale resolutie - 4608 x 3456 pixels
Lichtgevoeligheid - ISO Auto, 100 - 12800
Optische zoom - 35 x
Digitale zoom - 4 x
Minimale brandpuntsafstand - 25 mm
Maximale brandpuntsafstand - 875 mm
Maximaal diafragma groothoek - f/3.0
Maximaal diafragma tele - f/6.0
Minimale scherpstelafstand - 10 cm
AccuType - SLB-10A
Vermogen originele batterij - 1050 mAh

link: http://www.cameranu.nl/nl...h407_1578_310484#tab-info

Overigens zag ik net de Fujifilm Finepix HS30 EXR waar ik veel goede recensies over heb gelezen. Wellicht is dat ook een optie. Ziet er wel goed uit! http://www.bol.com/nl/p/f...s30-exr/9000000012095138/

Excuses voor al mijn vragen. Er komt zoveel op me af dat ik hier jullie mening wilde vragen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2013 20:20 ]

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Hoeveel zoom denk je nodig te hebben? De SX500 is al erg veel in prijs gedaald en lijkt me voor de prijs geen slechte camera. Bijvoorbeeld voor 190 euro kan je de Canon SX260 kopen. Die heeft wat minder zoom (20x), maar heeft wel een betere sensor, is ook wat compacter en heeft waarschijnlijk wat meer features zoals full HD.

Tussen die 2 camera's zou ik de SX500 nemen omdat je al camera's van Canon hebt gehad, en de Samsung veel duurder is.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Verwijderd

Topicstarter
Dag Witeken, bedankt voor je reactie. Het liefst neem ik een camera die 30X optische zoom heeft, maar ook van zeer dichtbij scherp kan stellen. Ik vindt het geen probleem om wat meer geld uit te geven (350 euro) voor een wat betere camera, want ik fotografeer veel vogels en met mijn huidige camera gaat dat niet zo goed (12 optische zoom, tot 40X digitaal)!

Ik moet me nog maar eens wat meer gaan verdiepen in de type sensoren, wat het verschil is en de mogelijkheden. Want ik begrijp dat de sensor van de Canon sx260 een betere sensor heeft van de sx500..

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

De SX500 heeft een CCD sensor. Die is vooral inferieur bij hogere iso-waarden.

pricewatch: Nikon Coolpix L820 Zwart zou ook een goede camera kunnen zijn: nette prijs, CMOS, 1080p, veel zoom.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Verwijderd

Topicstarter
Ah, bedankt. Nog meer vergelijkingsmateriaal. Ik ben bang dat ik teveel afga op de prijs. Ik ben geneigd te denken dat een hogere prijs ook een betere kwaliteit betekent. Zo kwam ik bijvoorbeeld uit op de fujifilm Finepix SL1000 (330 euro) en de fujifilm HS30EXR (ook 330 euro). Vrijwel alle camera's komen op zo'n beetje dezelfde specifiaties uit voor mijn gevoel. Nog even dubben dus. Bedankt voor alle tips!