ip cliënten met .local

Pagina: 1
Acties:

• sip5080
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 13:55
Tweakers,

Ik ben op zoek naar iets waar van ik niet weet wat het is. Dat maakt dit topic erg lastig. Ik zal een zo duidelijke mogelijke beschrijving proberen te geven.
Ik heb een tijdje terug meegekeken met een it-er. De persoon had een programma of tool op zijn Windows machine staan waar hij alle DHCP cliënten en andere machine's & IP adressen mee kon inzien. Nu vind ik dat nog niet zo heel bijzonder. Echter kregen alle machine's .local adressen. Bijvoorbeeld: axis293.local, of delllaptop@local etc. Met deze functie kon hij ook machine's in het netwerk benaderen op die adressen. Dus in plaats van het ip:poort, werd het apparaatnaam:poort. Ik ben opzoek gegaan naar termen als dns, ddns, DNSMasq, en heb me enigzins ingelezen. Echter wat deze it-er nu op zijn scherm had staan ben ik erg nieuwsgierig naar. Ik heb helaas geen tijd gehad om het hem te vragen.

De reden dat ik hier interesse in heb, is omdat ik enkele tientallen camera's heb. Deze benader ik via het lokale IP adres op dit moment. Het zou natuurlijk heel mooi zijn als ik deze via een lokaal domein kan benaderen.

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:23
Dan zet je die ipadressen gewoon in je Dns server?

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:50
Of je kan je local host file aanpassen in Windows of Linux.
Zoals hieronder:
192.168.1.11 camera1.local
192.168.1.12 camera2.local
192.168.1.13 camera3.local

Je kan het ook zonder .local doen.

• jarrin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-12 18:50
Ik denk dat jij de DHCP console hebt gezien van een windows server.
( http://zhshah.files.wordpress.com/2010/05/image003.jpg )

Dit is per pc(/camera = nodes) in te stellen en wordt inderdaad door de DNS bijgehouden.

En de gebruiker hierboven heeft het over het bestand "C:\Windows\System32\drivers\etc\hosts" (linux "/etc/hosts"). Hiermee kan je op een quick and dirty manier hostnames koppelen aan IP's. (Die gelden dan alleen op jou pc)

[ Voor 33% gewijzigd door jarrin op 02-07-2013 19:23 ]

• sip5080
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 13:55
@ Poltergeist,
Ik heb geen aparte DNS server.

@ Jarrin,
Die afbeelding zocht ik inderdaad. Helaas heb ik geen windows server draaien.
Hoe pas ik de host files aan? Windows geeft mij geen rechten om de host file aan te passen.
Al gelukt.. echter zal dit dan op elke machine individueel moeten gebeuren.
Om een DHCP server te installeren, is daar tegenwoordig nog een aparte machine voor nodig met 2 netwerk kaarten?

[ Voor 10% gewijzigd door sip5080 op 02-07-2013 19:43 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:36
De router die je van je internetprovider hebt gekregen heeft al een DHCP-server. Meestal kun je daar bijzonder weinig aan instellen helaas.

Voor een DHCP-server heb je maar één netwerkkaart (of preciezer: interface) nodig, idem voor een DNS-server. Onder Linux zijn legio voorbeelden te vinden, wil je het allemaal op een Windows-machine dan zit het ook standaard in Server, heb je echter een werkstation-versie (XP, 7, 8) dan moet je met iets als tftpd32 gaan gebruiken (dhcp), voor DNS staan hier wel een aantal suggesties: http://superuser.com/ques...ll-on-windows-7-for-a-lan

Als je router het ondersteunt is dd-wrt (alternatieve firmware) een goede optie, scheelt je weer een machine die constant aan moet staan :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1