[Linux] Poor mans p2v (DD)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22-09 10:51

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Ik probeer een aantal fysieke linux (centos) gebaseerde hosting servers naar vmware ESXi te migreren.
Momenteel ben ik nog in testende fase en loop tegen wat dingen aan waar ik niet uit lijk te komen.
Vandaar even een post op GoT

Servers hebben 2 nic's waarvan 1 op de internet switch zit en 1 op een andere switch verbonden met een vlan tbv onze onderlinge backups. IP Range 192.168.50.0/24

Na wat gezeur te hebben met de standaard migration tool ben ik begonnen te onderzoeken naar dd.

Ik maak een nieuwe virtuele server aan, zorg dat de disksize gelijk is aan de originele en boot deze met een Ubuntu live cd.
Binnen die cd installeer ik openssh-server zodat ik vanaf de source server de volgende opdracht kan geven:
code:
1
dd if=/dev/sda conv=sync,noerror bs=64K | gzip | ssh root@192.168.50.xx 'gzip -d | dd of=/dev/sda'

Vervolgens gaat deze 9,5 uur(!!!) runnen en pas ik na het overhevelen nog effe de modprobe.cfg aan, pas de kernel aan en go.

2 zaken
1. Ik krijg allemaal filesystem errors tijdens een fsck na het booten. Komt dat doordat ik de server live migreer??
2. De mensen op de server gaan het niet fijn vinden dat hun website straks 10 uur down is tijdens de echte migratie. Is er een mogelijkheid om dit te versnellen?

Heb op internet de tip van NC gevonden aangezien deze niet de overhead heeft wat ssh wél heeft, maar die draaide ipv op 12,4MB/s op 1MB/s |:( geen optie dus.

nu ik dit type bedenk ik me ineens.. 12MB is ongeveer de snelheid over 100mbit. check ik de linkspeed van de VM = 100mbit terwijl de esxi server op gigabit draait :?

Zijn er wellicht nog betere methodes om dit te bewerkstelligen? Ik heb niet fysiek toegang tot de machine, dus een bootcd laden kan helaas niet :(

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je via dd een image wilt sturen van een server, wil je dit altijd van een offline systeem doen. Ook het maken van een schijf die exact even groot is, is niet aan te raden. Beter maak je 'm iets groter dan de bron.

Waar je nog naar kan kijken als alternatief, is rsync. Je maakt in de Live omgeving de hele schijfindeling die de fysieke server ook heeft en via rsync neem je alle bestanden en mappen over, evenals de rechten. Let wel op dat je /proc, /sys en /dev NIET overneemt.
Na de rsync kan je met wat mazzel een chroot uitvoeren waarna je grub kan installeren. En verdere config aanpassen, zoals fstab e.d. voor de andere UUID van de partities.

Voor de reden dat je maar 100 Mbit haalt, komt door je ESXi configuratie van de VM. Hier kan je opgeven welke netwerkkaart deze moet hebben als 't goed is. Kan je dat niet, dan zal er altijd een standaard 100 Mbit kaartje nagedaan worden totdat je de VMWare tools hebt geïnstalleerd.

Zelfs als je geen fysieke toegang hebt tot de server kan je toch wel een Live CD starten via z'n management interface? iLO voor HP, iDRAC voor Dell, en andere namen voor de overige merken. Omdat je aangeeft dat 't productiemachines zijn, zal je dit buiten kantoortijden moeten doen, dus in de avond aanzetten en de volgende ochtend afronden, of in 't weekend. Uiteraard even afstemmen met de mensen die gebruik maken van de server.

[ Voor 6% gewijzigd door Hero of Time op 02-07-2013 15:53 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22-09 10:51

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Hero of Time schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 15:52:
Als je via dd een image wilt sturen van een server, wil je dit altijd van een offline systeem doen. Ook het maken van een schijf die exact even groot is, is niet aan te raden. Beter maak je 'm iets groter dan de bron.

Waar je nog naar kan kijken als alternatief, is rsync. Je maakt in de Live omgeving de hele schijfindeling die de fysieke server ook heeft en via rsync neem je alle bestanden en mappen over, evenals de rechten. Let wel op dat je /proc, /sys en /dev NIET overneemt.
Na de rsync kan je met wat mazzel een chroot uitvoeren waarna je grub kan installeren. En verdere config aanpassen, zoals fstab e.d. voor de andere UUID van de partities.

Voor de reden dat je maar 100 Mbit haalt, komt door je ESXi configuratie van de VM. Hier kan je opgeven welke netwerkkaart deze moet hebben als 't goed is. Kan je dat niet, dan zal er altijd een standaard 100 Mbit kaartje nagedaan worden totdat je de VMWare tools hebt geïnstalleerd.

Zelfs als je geen fysieke toegang hebt tot de server kan je toch wel een Live CD starten via z'n management interface? iLO voor HP, iDRAC voor Dell, en andere namen voor de overige merken. Omdat je aangeeft dat 't productiemachines zijn, zal je dit buiten kantoortijden moeten doen, dus in de avond aanzetten en de volgende ochtend afronden, of in 't weekend. Uiteraard even afstemmen met de mensen die gebruik maken van de server.
Goeie ideetjes!
Ik was bang dat het aan vmware tools ging liggen.. thanks.
Helaas zijn het gehuurde servers, maar ik ga vragen of er op betreffende servers een management interface is.. zijn redelijk simpele servers met maar 2 interfaces, dus ik gok van niet tenzij de interface geshared wordt..

Ik wilde tijdens migratie de eth0 down gooien en alle services stoppen, maar beter is dus wel om het systeem helemaal offline te gooien..

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku