ICT Architectuur in kaart brengen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:24
In het kort: ik ben op zoek naar "best practices" op het gebied van het bruikbaar documenteren en inzichtelijk maken van een ICT infrastructuur.
Het (utopische) doel is dat iemand zonder kennis van de omgeving de gegevens er bij kan pakken en daarmee een impact analyse kan uitvoeren. Dat zal wel niet lukken, maar ik wil er zo dicht mogelijk bij komen.

De meest gangbare methode is volgens mij nog altijd de ouderwetse "visio plaat".
Het nadeel daarvan is dat het heel statisch is en vaak outdated raakt, en daardoor niet bruikbaar is op het moment dat je het echt nodig hebt. Je maakt een plaatje aan het einde van een project of een ander geschikt moment en daarna wordt het min of meer vergeten tot het te laat is.

Een tweede probleem is dat een visio tekening vaak niet meer is dan een tekening. De betekenis zul je er zelf uit moeten halen. Soms mist er detail, soms is er teveel.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een manier of een tool waarmee je relaties tussen componenten inzichtelijk kunt maken en daar op een dynamische manier betekenis aan kunt geven.

Een voorbeeld scenario om het wat duidelijker te maken:

Stel we hebben de volgende keten:
Koeling1 > serverruimte1 > patchkast1 > server1 > VM1 > Database1 > applicatie1 > gebruikersgroep1

En een parallel keten omdat de VM via HA en DRS op meerdere hosts draait:
Koeling2 > serverruimte2 > patchkast2 > server2> VM1 > Database1 > applicatie1 > gebruikersgroep1

Wat ik zou willen kunnen is snel zien dat wanneer koeling1 uitvalt bijvoorbeeld applicatie1 gevaar loopt op uitval, en dat ik misschien iets moet communiceren met de gebruikers.
Of dat wanneer VM1 omvalt deze gebruikersgroep problemen krijgt.

Of andersom, dat gebruikersgroep1 problemen meldt met applicatie1 dat ik weet dat het kan liggen aan bovenliggende componenten X, Y en Z.
En dit alles dan bij voorkeur op verschillende levels, zoals services, applicaties, storage achtige zaken, netwerk, etc.

Ik heb een aantal mogelijkheden verkend:
BizzDesign Architect - een tool die gebruik maakt (en afdwingt) van de Archimate standaard.
Dit komt dicht bij wat ik zoek, maar het is heel abstract, en bijna niet bruikbaar om de technische zaken in onder te brengen. Impact analyses zijn ook erg "houterig" je moet stap voor stap doorklikken om te zien wat de relaties zijn.
In de praktijk is de tool zo weinig gebruiksvriendelijk en toepasbaar voor technische zeken dat je meer bezig met het bijhouden van je platen dan dat het wat oplevert.

CMDB een aantal versies (Topdesk 4.6, BMC SDE 9 en wat freeware):
Topdesk is erg beperkt naar mij mening. Niet erg geschikt om overzichten te genereren, maximaal om calls te loggen op CI's.
In BMC SDE kun je alle relaties leggen die je wel, erg mooi, maar de impact analyse functie mist nog, waardoor je handmatig alle koppelingen door moet klikken. Ook visualisatie is erg beperkt.

Visio (evt. in combinatie met Excel)
Tsja, ik blijf hier terugkomen, maar het is verre van ideaal. Het voordeel is dat je snel overzicht kunt hebben, maar vaak mist detail, en kunnen impact analyses alleen op gezond verstand gedaan worden (lijntjes volgen en nadenken).

Het liefst zou ik een Visio achtige toepassing hebben die de regels zoals bij Archimate afdwingt en automatische impact analyse scenario's kan doorvoeren. Het liefst nog met keuze tussen niveaus zoals functioneel, technisch etc.

Hoe doen anderen dit? Of is er een CMDB tool die dit wél goed oppakt? Ik ben benieuwd naar toepassingen uit de praktijk. _/-\o_

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-07 16:20
Als je case niet te groot is (teveel features) zou in dit geval iets eenvoudigs op maat in een willekeurige programmeertaal of database systeem (Access/etc) wellicht een oplossing kunnen zijn. Zeker als je de informatie uit bijvoorbeeld een Active directory plukt en verder aan gaat vullen en aan elkaar koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:50
Volgens mij is Microsoft System Center Operations Manager (SCOM) een pakket wat dat kan. Nadeel: $$$

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Google eens op "Archimate". Da's precies de methodiek die je zoekt.

Wikipedia: ArchiMate

Archimate gaat uit van drie lagen, en de interactie daartusen:
  1. Business/Bedrijfsproces
  2. Applicatielaag
  3. Technology/Infra
Met de juiste tooling die werkt volgens het Archimate principe kan de tooling dan impact analyses doorvoeren. (Nadat binnen de Archimate tooling de verbanden tussen de lagen zijn aangegeven)

Stel server A gaat down (laag 3), dat heeft impact op applicaties X en Y (laag 2) en uiteindelijk worden de bedrijfsprocessen Z en Q hierdoor beinvloed... En voila, daar is je impactanalyse al...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

R1

Archimate is inderdaad een bekende moddeling language/Framework.

Een andere grote bekende is TOGAF, ook onder de vlag van The Open Group.
http://en.wikipedia.org/w...e_architecture_frameworks

Vloeken in de kerk, O-) maar laten we TOGAF iets groter en uitgebreider noemen dan Archimate.
Er zijn voor TOGAF (en Archimate denk ik ook) templates/'artifacts' gratis te downloaden om werkproducten te beschrijven.

Beide hebben pro's en cons, en je moet eigenlijk gebruiken wat het best bij jouw case past; het kan elkaar ook aanvullen namelijk.
http://chalapathi-bantupa...5/togaf-vs-archimate.html

Ikzelf vul het aan met het gebruik van Viso als "tool", lekker pragmatisch.
Er zijn betere en uitgebreidere tools maar dat schiet in dit geval denk ik zijn doel voorbij.
Rational heeft een complete suite, maar dat wordt pas mooi als je dat kunt koppelen aan een CMDB

[ Voor 5% gewijzigd door R1 op 02-07-2013 21:02 ]

*-Specs-*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

R1 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 20:59:
Vloeken in de kerk, O-) maar laten we TOGAF iets groter en uitgebreider noemen dan Archimate.
Geen vloeken in de kerk hoor... Alleen maar mooi dat er meerdere alternatieven genoemd worden. Ik moet eerlijk bekennen dat ik TOGAF niet ken, ik heb dit weekend dus wat leeswerk ;) Thx voor de tip dus...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
Question Mark schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 20:39:
Google eens op "Archimate". Da's precies de methodiek die je zoekt.

Wikipedia: ArchiMate

Archimate gaat uit van drie lagen, en de interactie daartusen:
  1. Business/Bedrijfsproces
  2. Applicatielaag
  3. Technology/Infra
Met de juiste tooling die werkt volgens het Archimate principe kan de tooling dan impact analyses doorvoeren. (Nadat binnen de Archimate tooling de verbanden tussen de lagen zijn aangegeven)

Stel server A gaat down (laag 3), dat heeft impact op applicaties X en Y (laag 2) en uiteindelijk worden de bedrijfsprocessen Z en Q hierdoor beinvloed... En voila, daar is je impactanalyse al...
Ja, zoals ik al schreef ken ik deze standaard (net als TOGAF trouwens) maar deze hebben vaak het probleem dat ze een te hoog abstractieniveau hanteren waardoor de praktische toepasbaarheid voor mij ver te zoeken is.
Een archimate metamodel verliest al snel zijn bruikbaarheid als je "te veel" wilt vastleggen (zeker op de netwerklaag in combinatie met de hardware services).

Van TOGAF ken ik trouwens ook nog geen goede tools, heeft iemand voorbeelden? Of zelfs voorbeelden van een uitgewerkte omgeving? De enige voorbeelden die ik kan vinden zijn de standaard simpele voorbeelden van het verzekeringsbureautje 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CremersDH
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-05 20:15
Felyrion schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 09:41:

Van TOGAF ken ik trouwens ook nog geen goede tools, heeft iemand voorbeelden? Of zelfs voorbeelden van een uitgewerkte omgeving? De enige voorbeelden die ik kan vinden zijn de standaard simpele voorbeelden van het verzekeringsbureautje 8)7
Bizzdesign ondersteund TOGAF ook volledig. Zie hier voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wij gebruiken hier Gensys van SPS daarvoor. Het gaat misschien wat ver voor hetgeen jij er van wilt gebruiken, en het is volgens mij ook niet de meest goedkope oplossing.

Persoonlijk ken ik de software niet zo goed, ik heb er enkel mee gekoppelt vanuit een eigen product. Dus ik weet niet wat de tool zelf allemaal kan, maar het was het eerste waaraan ik dacht toen ik je verhaal las.

[ Voor 31% gewijzigd door kluyze op 05-07-2013 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
Thnx, die kende ik nog niet. Dat ziet er interessant uit.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat we hier al onze klanten in kwijt kunnen, en daar zitten klanten tussen met meer dan 200 servers en 10k medewerkers, dus het mag wat kosten. Het is wat waard om snel de juiste informatie boven tafel te kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

In dat geval kijk ook even naar de HP suite en dan vooral het BSM deel. Hier heb je bijv. zaken als Root Cause Analysis afhankelijk van je relaties (vastgelegd in het Active-CMDB, welke ook bijv. auto discovery en compliance volgens je architectuur kan realiseren).

In het verleden heb ik hier tijdens mijn studie een project op los gelaten; met eigenlijk als kern punt hoe koppel je een architectuur (vooral icm redundantie e.d.) naar een actieve keten monitoring. HP kwam hier gewoon erg goed uit zetten, maar uit de praktijk heb ik verhalen gehoord van implementaties van anderhalf jaar, en mogelijk zeer hoge kosten. Op verzoek heb ik nog wel iets aan interne documenten van HP over de werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

R1

heb nog eens jouw vraag gelezen, maar ik, in mn job als infra architect, maak gebruik van een goede cmdb.
Daar kun je afh. van de tool, doorklikken naar onderliggende componenten en de relaties tussen deze. Daarmee kun je van rack of koeling, tot aan andere Config items gaan zoals een extra IP adres etc.

Architectuur werkproducten en tools gebruiken wij vnl om de zaken vast te leggen, en met name in een project van begin tot eind te kunnen werken. Je start simpel gezegd bv met de requirements en de SW componenten die je afh. van die requirements gaat mappen op steeds minder abstracte lagen tot een physiek model, rekening houdend met bv availability requirements ( redundancy bv) etc.

Vanaf het physieke model leg je weer de koppeling naar de CMDB met de nummers en namen om het cirkeltje rond te maken.
De kracht van bepaalde suites is om de CMDB, requirements en architectuur te vatten, of zelfs aan te vullen met 'auto' discovery tools. Eerlijk gezegd vereist dat wel het nodige van de organisatie, tools, mensen en kost het nodige.
Het hele verhaal kent ook veel relaties met service mgmt tools en ITIL processen,en ik ben dan weer meer thuis in de Tivoli en Rational tools.
Kortom, ik zou meer gaan zoeken naar een cmdb tool om je assets en CI's vast te leggen en koppelen.

Hope it helps.......

[ Voor 5% gewijzigd door R1 op 05-07-2013 22:28 ]

*-Specs-*

Pagina: 1