Toon posts:

CPU/Moederbord vraag. Wat is het beste?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb een PC upgrade nodig, aangezien mijn Q9400 ~3.2Ghz een beetje gedateerd raakt. Ik heb de afgelopen week gezocht op internet en kwam op deze twee mogelijkheden die binnen mijn budget vallen (€200-€250), maar het liefst wil ik zo goedkoop mogelijk uit zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 176,70€ 176,70
1Crucial CT51264BA160BJ€ 28,73€ 28,73
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 205,43

of
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 134,70€ 134,70
1Kingston HyperX KHX1600C9D3B1K2/8GX€ 47,73€ 47,73
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 182,43

Mijn vraag is, wat is de beste keuze? Is de i5 ten opzichte van de AMD FX-8320 echt zo veel beter en is dat het doorsparen waard of ben ik ook gewoon goed af met de FX-8320 setup?

Mijn huidige setup bestaat uit een 650W voeding met een HD6950(geflasht naar HD6970) 2GB, Q9400 ~3.2GHz processor, een EMU 0404 geluidskaart en 5GB DDR2 werkgeheugen. Ik gebruik mijn PC vooral voor gamen en muziek maken.

[ Voor 141% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2013 12:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Post herschreven

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Dat soort sites zien er leuk uit, maar zeggen erg weinig. Een echte review is stukken beter.

Voor gamen zullen ze elkaar weinig ontlopen, al zal een i5 sneller zijn in games die nog singlecore zijn, zoals WoW, SC2 en Total War, maar de FX is weer sneller in games die meer dan 4 cores ondersteunen, zoals Crysis 3 [al is dat effect al minder door een patch]

Bij muziekmaken weet ik niet welke software je gebruikt, hoe zwaar dat is en op hoeveel cores het draait.

Maar, nogmaals: De FX-8320 en de i5's ontlopen elkaar eigenlijk niet, maar zijn elk wel op andere vlakken sterker en zwakker.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!

Ik speel er games mee zoals BF3 en Red Orchestra 2. Verder maak ik muziek met FL Studio 11, een programma dat hyperthreading ondersteund.

Het budget voor een bijpassend moederbord ligt rond de €60/€70. Hebben jullie enige suggesties voor een moederbord van dat budget in combinatie met de AMD FX-8320? Ik wil de processor eventueel overclocken, maar dat zal niet heel erg veel zijn.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2013 13:14 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

HT is iets anders dan 8 cors hebben.

Maar, wat je dan ook kan doen is een Xeon cpu nemen: dat is infeite een niet makkelijk overklokbare i7 zonder gpu aanboord. Het jammere is alleen dat Haswell nog niet zoveel Xeons heeft.

Een FX is wat minder zuinig dan een i5, hoeveel het ingame verschilt, is gissen, omdat reviewsite alleen idle en 100% load bekijken. Onder load is een FX-8320 erg dorstig, maar, de performance is dan ook een stuk hoger dan die van een i5.

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Verwijderd schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 13:01:
Bedankt voor jullie reacties!

Dus in principe voor iemand als ik, een niet echt actieve gamer die af en toe wel games speelt zoals BF3 en Red Orchestra 2, zal de performance niet echt verschillen en is het handiger (vanwege het budget) om de FX-8320 te kiezen?
Met muziek maken gebruik ik FL Studio 11 en dat programma ondersteunt hyperthreading.
Afhankelijk hoe snel jij mp3 of wav files wilt maken is hyperthreading een snel gemaakte keuze dus i5.
Maar als jij tijd hebt en een beperkte budget is de fx-8320 een goede cpu waarmee je sowieso in games makkelijk uit de voeten kunt.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:25
Voor beide games voldoet je huidige setup al wel, waarom wil je perse upgraden?

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-02 15:09
Xtr3me4me schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 13:13:
[...]

Afhankelijk hoe snel jij mp3 of wav files wilt maken is hyperthreading een snel gemaakte keuze dus i5.
Maar als jij tijd hebt en een beperkte budget is de fx-8320 een goede cpu waarmee je sowieso in games makkelijk uit de voeten kunt.
Een i5 heeft natuurlijk geen hyperthreading op den deschktop.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Er zit geen HT op een i5.. HT zit op i3, Xeon en i7.

i3 is behoorlijk langzaam, Xeons zijn rond de 200 maar zijn nog Ivy Bridge en een i7 is ook weer flink duurder.

Sowieso, als een programma HT onderteunt, is de kans nogal aanwezig dat iig 6 cores ondersteunt worden, waarschijnlijk ook wel 8. en dan is een FX sneller.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties!

@mitsumark: Ik kan ArmA 3 maar met 25/30 FPS spelen, Far Cry 3 begin ik niet eens over en BF3 loopt dan nog wel soepel (rond de 40FPS). Dat zijn toch wel de games die ik redelijk soepel wil kunnen spelen.

@Xtr3me4me: Muziek maken vormt niet echt een probleem, het is meer het gamen wat me een beetje dwars zit. Mijn geluidskaart zorgt er voor dat FL Studio erg soepel loopt atm.

@VasZaitsev: Een FX lijkt me in mijn situatie dus beter. Danku!

Het budget voor een bijpassend moederbord ligt rond de €70, maximaal €80. Hebben jullie enige suggesties voor een moederbord van dat budget in combinatie met de AMD FX-8320? Ik wil de processor eventueel overclocken, maar dat zal niet heel erg veel zijn.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Naar Arma III moet je niet kijken: is nog een Alpha en Arma staat ook niet bekend als een geweldig effecient geschreven game... 30 fps vind ik al erg netjes eigenlijk.

FC3 en BF3 lopen zeker soepel op een FX8320.

pricewatch: ASRock 970 Extreme3 is een prima bordje waar je ook wel een beetje mee kan overklokken [nog zo'n leuk voordeel van AMD: overklokken kan altijd]

Lager dan 970 zou ik trouwens niet gaan. Er worden ook 760 bordjes aangeraden maar dat is wel een hele oude chipset [een oude AM2+ met wat aanpassingen] met oa. geen sata-3 support.

pricewatch: Biostar TA970 is iets goedkoper en moet opzich ook wel goed zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door RobinHood op 03-07-2013 13:28 ]

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

PatrickH89 schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 13:16:
[...]

Een i5 heeft natuurlijk geen hyperthreading op den deschktop.
Excuses ben in de war met i7

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Ik neem aan dat met 'hyperthreading' multithreading bedoeld wordt, namelijk dat er meerdere cores tegelijkertijd gebruikt worden door/voor hetzelfde proces. Hyperthreading is een Intel-technologie op hardware-niveau, waar software niets van merkt en het dus ook niet kan 'ondersteunen'.

Als je voor een FX8320 gaat, neem dan iig geheugen met minstens de aangeraden/ondersteunde snelheid (1866Mhz of hoger) en niet 1600Mhz. Als je gaat overclocken zou ik voor geheugen gaan dat sowieso een hogere snelheid aankan dan 1866Mhz (voor het geval je je FSB wilt verhogen, maar het is natuurlijk nooit in je nadeel).

Verwijderd

Topicstarter
@VasZaitsev: Bedankt voor die suggestie! Precies het moederbord wat ik nodig heb.

@jeroen__online: Is het geheugen wat ik in mijn OP in de tabel heb gezet niet goed genoeg?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Moet goed zijn hoor. Geheugensnelheid is leuk voor APU's van AMD, voor een FX maakt het amper wat uit.

FSB vehogen zou ik als beginner in OC'en zeker niet doen, is eigenlijk niet nodig en de kans is wat hoger dat je de boel verkloot.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
VasZaitsev schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 13:42:
Geheugensnelheid is leuk voor APU's van AMD, voor een FX maakt het amper wat uit.
Dit dus, enkel interessant als je wereldrecords voor OC wilt neerzetten of de IGP van CPU optimaal wilt gebruiken.

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Verwijderd schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 13:38:
@VasZaitsev: Bedankt voor die suggestie! Precies het moederbord wat ik nodig heb.

@jeroen__online: Is het geheugen wat ik in mijn OP in de tabel heb gezet niet goed genoeg?
'niet goed genoeg' is misschien wat overdreven, maar ik zou minstens de aangeraden geheugensnelheid hanteren, bijvoorbeeld Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/8GX.

Ik ben het VasZaitsev eens dat het meer invloed heeft op APU's, maar dan nog lijkt het me geen overbodige luxe voor een kleine meerprijs.

Verwijderd

Topicstarter
@jeroen__online: Bedankt voor het advies, maar ik denk niet dat 1866Mhz in mijn budget past. Op basis van jullie reacties heb ik deze setup samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 134,70€ 134,70
1ASRock 970 Extreme3€ 69,90€ 69,90
1Kingston HyperX KHX1600C9D3B1K2/8GX€ 47,73€ 47,73
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 252,33

Kan dit mij de komende drie/vier jaar mij van dienst zijn?

• eL_Jay
jeroen__online schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 13:49:
[...]

'niet goed genoeg' is misschien wat overdreven, maar ik zou minstens de aangeraden geheugensnelheid hanteren, bijvoorbeeld Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/8GX.

Ik ben het VasZaitsev eens dat het meer invloed heeft op APU's, maar dan nog lijkt het me geen overbodige luxe voor een kleine meerprijs.
Waarom?
Ik heb mijn 1333mhz 4gb RAM een jaar terug upgegrade naar 8gb 1600mhz (i5 2500k). Verschil was echt niet merkbaar.
(NB enige verschil merk ik als ik een shitload aan tabs in 3 verschillende browser, een game speel, een video stream, download en alles tegelijk doe, en dan is het de 4gb extra die het verschil maakt en niet de 267mhz op het ram. Theoretisch is het mogelijk dat zippen e.d. een fractie sneller gaat)
Voor TS zou ik gewoon het goedkoopste setje 1333/1600 mhz halen met een cas van 9 en natuurlijk wel LP Ram om spijt in de toekomst te voorkomen.

Edit: Ja dat kan je mooi van dienst zijn :) Ikzelf zou voor intel gaan, maar met de door jou gekozen processor is niets mis buiten verbruik en singlecoreprestaties(=matige prestaties bij oude games).
Just to be sure, wat voor voeding heb je?
En is het voornaamste doel gaming of workstation gebruik?

Edit: Het is aan te raden om RAM te kopen dat op de QVL staat.

[ Voor 13% gewijzigd door eL_Jay op 03-07-2013 14:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Cooler Master Silent Pro. 520W of 620W, ik weet niet zeker.
Het voornaamste doel is toch wel gamen (en muziek maken).
Wat is QVL als ik vragen mag?

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Verwijderd schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 14:07:
Ik heb een Cooler Master Silent Pro. 520W of 620W, ik weet niet zeker.
Het voornaamste doel is toch wel gamen (en muziek maken).
Wat is QVL als ik vragen mag?
Qualified Vendor List, de Kingston KHX1600C9D3K2/8GX staat wel op deze lijst, de reepjes die jij hebt uitgezocht niet.

Wat betreft de andere geheugendiscussie: ik snap dat je het verschil tussen 1866Mhz en 1333/1600Mhz niet zult merken bij 'normaal gebruik', als de TS er content mee is (o.a. vanwege budget) vind ik het helemaal prima :)

Verwijderd

Topicstarter
Is het echt belangrijk dat het desbetreffende geheugen op de QVL staat? Het is namelijk wel gelijk bijna €20 duurder..

EDIT: Ik heb even rond gegoogled.. Blijkt dat QVL een lijst is van memory sticks die getest zijn in combinatie met het moederbord. Ik zal even kijken welke memorystick ik neem en bookmark dit topic even, zodat ik het kan teruglezen. Ik heb mijn keuze gemaakt: AMD FX-8320 processor, ASRock 970 Extreme3 moederbord en ik denk nog even na over het geheugen. Iedereen heel erg bedankt voor de hulp!

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2013 14:39 ]

• eL_Jay
Bijna elk setje zal het doen, je wilt gewoon niet de pech hebben dat je net dat setje RAM hebt dat niet werkt.
(als je het via internet koopt kan je je op de wet koop op afstand beroepen)

Verwijderd

Topicstarter
Dankje, die zal ik onthouden! Ik ga dan gewoon voor het goedkopere setje... bedankt voor de hulp!

Is mijn Cooler Master Silent ProM 600W voeding echter wel genoeg om dit alles te kunnen draaien?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 134,80€ 134,80
1ASRock 970 Extreme3€ 69,90€ 69,90
1Sapphire HD6950 2GB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX KHX1600C9D3B1K2/8GX€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 263,70

[ Voor 188% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2013 15:57 ]

Pagina: 1