Powermac G4 QS gaat aan, boot niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-08 19:25
Een tijdje geleden heb ik via MP een Powermac G4 Quicksilver weten te krijgen voor nop. Eenmaal aangekomen natuurlijk meteen getest, en ja hoor, het werkte!

Op zich was het een leuke machine, echter geen installatie CD en draaide alleen maar op OS 9.2.2. Dit wilde ik veranderen naar OSX Leopard, maar daarvoor moest ik wat RAM upgraden. Dus ik wilde weg aan de slag met wat RAM dat ik nog had liggen. Toen begon de ellende: hij kon niet meer booten, ik kreeg geen chime, de aan-knop (het lichtje erin) gaat aan als je er op drukt, weer uit als je hem loslaat. Het D55 ledje op het logicboard brandt.
Ook na het terugzetten van het originele RAM kreeg ik dit nog.
Ik was eens wat gaan googlen, en heb behoorlijk wat fora afgezocht. Hier stonden genoeg oplossingen op, de meeste heb ik geprobeerd, maar het hielp niet.

Wat heb ik dus geprobeerd:
- Het reseaten van het RAM,
- PRAM reset,
- CUDA en Power tegelijk indrukken,
- Booten zonder RAM
- Booten met alleen logicboard en CPU,
- Andere batterij
- En waarschijnlijk nog andere dingen die ik nu zo gauw even niet meer weet...

Daarnet heb ik nog iets geprobeerd: ik had eens de 4pin CPU power connector losgehaald, en aangezet. Dit liep echter op hetzelfde resultaat uit. Ik had eigenlijk verwacht dat er dan allemaal waarschuwingen zouden komen, die kwamen niet. Dat wekt bij mij het vermoeden op dat het geen software fout meer kan zijn, maar dat het een defect component is. Naar mijn idee kunnen dat drie componenten zijn: het logicboard, de CPU, of het front panel bordje (met de knoppen en de speaker). Logicboard en CPU lijken me echter niet logisch, want voor de RAM upgrade werkte het nog. Dus eigenlijk snap ik het niet meer.

Iemand enig idee?

Did you try turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
Bij deze schop ik dit topic weer regelrecht de lucht in, want het probleem is nog steeds niet opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:55

WTM

Staan er perongeluk wat elco's bol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
Bedoel je daarmee condensatoren (die dingen die wat langer stroom vasthouden)? Want daarvan zie ik niets bol staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt erop dat de voeding defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
Ik zal morgen eens kijken, of ik mijn vader zover krijg om hem even door te meten, niet dat ik het zelf niet kan, maar ik heb er nog erg weinig ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
Hoe zet ik de voeding aan als deze buiten de pc hangt? Anders kan ik de voltages niet doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Normaal is het de groene draad met 1 van de zwarte verbinden. Maar je moet de voeding belasten met bv. de cd/dvd speler van de powermac, anders blijft de voeding niet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
Aha, daar zit het probleem dus, want bij gewone atx voedingen hoeft dat naar mijn weten niet (net nog getest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Normaal zijn atx voedingen bijna hetzelfde als de voeding van een powermac. Maar de draden van de connector op het logicboard zitten anders, en er zit ook een 24/25 V lijn bij.

Als de voeding op de op geen enkele manier wil aangaan, dan is dat de dader.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2013 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
Want hij wilt Wel aan gaan, als deze zit ingebouwd in het systeem, en ik hem aanzet via de aanknop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bouw hem anders er eens terug in, en kijk of de grote ventilator blijft draaien als je de powerknop indrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
Ja, dat gebeurt. de voeding gaat aan, de ventilatoren (3, 1 op de voeding, 1 systeem en 1 direct naast de CPU) draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan denk ik dat het logicboard naar zijn grootje is gegaan, daar valt helaas niets meer aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je weet toch zeker dat de batterij 3.6V geeft, ook dat deze goed in het logicboard zit. Anders kun je nog het front paneel eens uitmeten, en de kabel van het front panel naar het logicboard ook (dat er inwendig niets kapot is)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2013 21:22 ]

Pagina: 1