• S4RS
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-11-2025
Oke is zit eigenlijk al een tijdje met het zelfde probleem, maar ik wil het eigenlijk wel eens oplossen nu, of in ieder geval weten wat er mis is.

Het probleem is dat 3 van de vijf usb poorten achter op het moederbord het niet doen. Als ik er een usb-stick in steek, dan gebeurt er niks. Steek ik deze in een andere poort dan krijg ik hem gewoon te zien in windows explorer. De poorten waar het om gaat worden in de handleiding usb23 en usb 2.0 genoemd(waarbij ik even deze laaste usb1 zal noemen)

In het onderstaande lijstje staat het systeem wat ik gebruik.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Asrock 770 Extreme3€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 146,80€ 146,80
1Thrustmaster SoundSystem (2.1, 2x 5W, 10W)€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Logitech Media Keyboard 600 (Qwerty)€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 60,90€ 60,90
1Samsung SH-S182M€ 0,-€ 0,-
1XFX 650W XXX Edition (P1-650X-NLH9 Gray Cooling Fan)€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 87,15€ 87,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 294,85

Daarnaast zit er op een van de usb 2.0 headers nog een een aansluiting voor twee extra usb2.0 poorten, maar het verwijderen hiervan het geen effect op alles wat ik hieronder beschrijf.
Verder draai ik windows 7 x64 vanaf de SSD
Ik heb van de asrock website de amd-all in one driver geinstalleerd: http://www.asrock.com/mb/...treme3&cat=Specifications.
En ik draai de nieuwste bios versie: 1.90, deze heb ik zelf geïnstalleerd geloof ik, maar dat is al weer een tijdje geleden.

Ik had zelf ook al het een en 't ander geprobeerd om te kijken wat het probleem is.
Allereerst de drivers opnieuw geinstalleerd die ik hierboven al noem. Als ik in het logboek kijk van deze installatie staat er dat het installeren van de north bridge filter driver niet lukt. Al schijnt dat normaal te zien omdat het moederbord geen eigen videochip heeft. (Tenminste dit leverde een snelle google zoek op)

Daarnaast even in de kast zelf gekeken. Ik zag hierbij de de 2 van de 3 usb jumpers op de stand +5v stonden, maar de jumper van de niet werkende poorten(USB23 en usb1, (plus de ps/2 poorten, die ik niet gebruik)) op +5vsb. (zoals beschreven in de handleiding.)Nu heb ik niet heel veel verstand van hardware, dus dacht ik nou zal deze ook eens op +5v zetten. Na windows weer opgestart te hebben en een usb stick in de betreffende poorten te proberen geeft windows nu een geluidje van usb stick herkent, en meteen weer het geluid van stick verwijdert. Dit blijft zich herhalen tot de stick er uit gehaald wordt. Het verzette van de jumper deed dus wel wat leek me, maar ik heb het toch maar weer terug gezet zoals het stond.
Toen ik dit zojuist nog een keer probeerde gebeurde dit echter niet meer.. heel raar.

Om verder te zoeken waar het aan lag ook even ubuntu 12.04 opgestart vanaf een usb stick. Ook onder ubuntu gaf de usb stick geen leven op de betreffende poorten.

Wanneer ik overigens probeerde ubuntu op te starten, met de usb in een van de niet werkende poorten werd de usb niet herkend.

Al met al denk ik dat er op het moederbord wat kapot is, omdat hij ook niet herkend wordt op een ander OS. Wat ik echter raar vind is dat wanneer ik de jumper verzet, windows wel iets ziet wanneer ik een usb stick in een van de poorten plug.

Wat ik me dus af vraag is, is er nu gewoon iets aan mijn moederbord kapot, of is er hier iets anders aan de hand?